Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Obalans i däck!!!  (läst 2852 gånger)

Utloggad BucketMan

Obalans i däck!!!
« skrivet: 30 oktober 2007 kl. 18:46:28 »
Howdy allihopa!

När ja köpte mina Mud Gear 26" däck o fälg så fick ja dom balanserade o monterade ( på fälg ). Förstår inte varför de vobblar rätt rejält ändå för.

Någon som vet vad man kan göra eller vad som kan vara fel? Törs man prova att ta bort vikterna? Hur sitte dom fast?

Tycker de verkar sitta lite för mycket vikter på fälgarna. Vissa täcker säkert 1/4 av fälgen.

Ja vet inte vad som kan vara rätt iaf. Hoppas på råd.

Ha de gött alla ATV:are! :D
inhai 260 4x4 -07

Skyddsplåt i 5mm Alu-durk.
Skydd för A-armar i 5mm Alu-durk.
Låda bak med plats för motorsåg, kombidunk och övrig utrustning.
ITP Mud Gear 26" däck med Q-Max 12" fälg.
Vedboggievagn med kran och vinsch.

Utloggad gurra-g

Obalans i däck!!!
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2007 kl. 18:51:51 »
Är dom runda??? Har dom satt dit så mycket vikter så
kan det va så att däcken inte är runda helt enkelt.

Dom balanserar i maskinen, men när du kör med dom på,
så vobblar det pga orundheten.
Dinli får äver.

Utloggad Turbo

Obalans i däck!!!
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2007 kl. 19:39:31 »
De flesta offroad/muddäck typ 26"/27" däck är så in i helv**e ojämn kvalitet i däcken, det verkar som att i däcket finns olika mycket gummi på olika ställen, därför är det i stort sett helt omöjligt att balansera däcken, (försökte) balanserade mina 27" or hos en kompis däckfirma, man blev lite ställd när maskinen sa att den ville ha en balansvikt på 1,4 kg,  8O  8O , så mycket går ju bara inte att hänga på, trots att jag flera ggr. vridit runt däcket på fälgen, för att på så vis försöka kompensera obalansen, men utan godtagbart resultat, så dessa däck duger endast till att köra i nåt lerhål med , eller lite sakta i skogen, alltså inga större hastigheter :?  :? .
Quadbikes are not dangerous, Riders are!

Utloggad BucketMan

Obalans i däck!!!
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2007 kl. 19:54:43 »
Tack för era svar... har faktiskt inte kollat om dom är riktigt runda, men det är inte så att hojen "hoppar" när ja kör. Det slår/vobblar i styret när ja kommer upp i högre fart.

Är nog sant att de inte precis är de bästa däck för högre hastighet och slätt underlag. Men känns som om de är väldig obalans iaf.
inhai 260 4x4 -07

Skyddsplåt i 5mm Alu-durk.
Skydd för A-armar i 5mm Alu-durk.
Låda bak med plats för motorsåg, kombidunk och övrig utrustning.
ITP Mud Gear 26" däck med Q-Max 12" fälg.
Vedboggievagn med kran och vinsch.

Utloggad Turbo

Obalans i däck!!!
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2007 kl. 21:40:51 »
Precis så som mina också uppförde sig, gick inte att köra över 50 knyck, det kändes som någon stod brevid med en slägga och slog på styret när man körde. däcken var totalt obalanserbara..alltså inget för vägbruk, kan man lugnt säga..
Quadbikes are not dangerous, Riders are!

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
    • Nordic Atv Wheels Sweden - hobbysida om dinli
Obalans i däck!!!
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2007 kl. 22:49:50 »
Prova pumpa dom lite hårdare och se om det blir bättre.

Mjuka däck kan börja "fladdra" vid högre hastigheter

/MVH
henke
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad Blizzter

Obalans i däck!!!
« Svar #6 skrivet: 2 november 2007 kl. 17:06:28 »
Citat från: "Onlyhenke"
Prova pumpa dom lite hårdare och se om det blir bättre.

Mjuka däck kan börja "fladdra" vid högre hastigheter

/MVH
henke


Skulle precis rekommendera det motsatta, är däcken ojämna i gummit så kan det gå mjukare med mindre luft. Men det är ju inga landsvägsdäck vi pratar om så man kanske får stå ut med lite stuts, går ju att balansera dom hos någon annan verkstad och se vad dom kommer fram till.

/Blizzter

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
    • Nordic Atv Wheels Sweden - hobbysida om dinli
Obalans i däck!!!
« Svar #7 skrivet: 3 november 2007 kl. 18:43:52 »
Citat från: "Blizzter"


Skulle precis rekommendera det motsatta, är däcken ojämna i gummit så kan det gå mjukare med mindre luft. Men det är ju inga landsvägsdäck vi pratar om så man kanske får stå ut med lite stuts, går ju att balansera dom hos någon annan verkstad och se vad dom kommer fram till.

/Blizzter


Precis man kan prova det också men oftast vill man ha lite hårdare däck om hastigheten ökar. Mina erfarenheter är att det oftast blir bättre med hårdare däck i högre hastigheter. Hade något liknade på ett par framdäck som började fladdra i vissa farter (blev smalare när hastigheten ökade och då började dom "vobbla") med mera luft blev det bättre och med balansering blev det ännu bättre (men lätt var det inte att balansera)
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad Blizzter

Obalans i däck!!!
« Svar #8 skrivet: 4 november 2007 kl. 17:16:28 »
Citat från: "Onlyhenke"
Citat från: "Blizzter"


Skulle precis rekommendera det motsatta, är däcken ojämna i gummit så kan det gå mjukare med mindre luft. Men det är ju inga landsvägsdäck vi pratar om så man kanske får stå ut med lite stuts, går ju att balansera dom hos någon annan verkstad och se vad dom kommer fram till.

/Blizzter


Precis man kan prova det också men oftast vill man ha lite hårdare däck om hastigheten ökar. Mina erfarenheter är att det oftast blir bättre med hårdare däck i högre hastigheter. Hade något liknade på ett par framdäck som började fladdra i vissa farter (blev smalare när hastigheten ökade och då började dom "vobbla") med mera luft blev det bättre och med balansering blev det ännu bättre (men lätt var det inte att balansera)


Föredrar själv hårda däck även om det blir lite skumpigare och sliter mönster, tar man en kurva snabbt med löspumpat så känns det oroligt i maskinen.

/Blizzter

Utloggad gurra-g

Obalans i däck!!!
« Svar #9 skrivet: 13 december 2007 kl. 21:54:12 »
Jag monterade mina Mud Gear 27" idag, och på vänster fram så krävdes det 350g vikter! Jag pumpade i 1 kg och testade att köra, och det skakade en del från hjulet.

Men efter att jag sänkt trycket till ca 4 psi (0.27kg) så försvann nästan alla vibrationer.
Det blev till och med bättre än med orginalhjulen, jag ska åka några mil och därefter balansera om dom.

Jag kan tillägga att jag inte brydde mej i vad balanseringsmaskinen tyckte, utan jag balanserade på gehör genom att klistra dit vikterna tills
hjulet stog still på balanseringsmaskinen. Utan att snurra av sen själv så att säja.

Jag tror att balanseringsmaskinen får frispel när det krävs så mycket vikter, på så pass liten fälg som atv:s har.
Dinli får äver.

 


Online just nu.

151 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
perssan, Roghjo,
Flest online idag: 153. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Jupiter: Här var det dött.......
    27 oktober 2020 kl. 08:17:02
  • Jupiter: Har vi någon aktiv körning i södra Sverige längre? Någon?
    23 oktober 2020 kl. 20:01:23
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd