Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Några frågor i väntan på leverans.  (läst 2234 gånger)

Utloggad Rickard Marklund

Några frågor i väntan på leverans.
« skrivet: 21 oktober 2007 kl. 11:46:23 »
Hej.

Trevligt forum!
Jag är helt ny här och uppskattar alla hjälpsamma människor som verkar skriva här, driver själv forumen www.varmepumpsforum.com och www.poolforum.se och tycker verkligen att ni som driver detta forum (och även ni medlemmar) har fått till ett förstklassigt forum.

Har sedan 4 år en Kymco KXR 250 som nu skall besiktigas... kommer att fixa till de småfel som finns och göra det för att sedan sälja den, har nämligen beställt en ny Linhai 300SE 4 X 4 som kommer att levereras i slutet av nästa vecka om allt går som planerat.

Jag har några frågor som jag inte riktigt sett något svar på i de många trådar jag läst hittils, här kommer de:

1. Funderar på ett trimavgassystem men undrar om det finns fler än WILEYCO RS46 som passar och gör "jobbet".

2. Med ett icke original system, går motorn lika bra på tomgång och startar den lika bra?

3. Kallstarter... har förstått att det är automatchock på motorn, vad säger ni som bor i ett kallhål och har ATV:n ute, startar den när tempen kryper ned mot -25°C?

4. Har sett att lite lättare vikter i variatorn verkar bli bra, är det mycket jobb att byta dessa? (tid)

5. Om jag fattat rätt skall man för att få bättre effekt på låga och medelvarv byta avgassystem, sätta in 150:s munstycke, lättare vikter i variatorn + eventuellt modifiera luftburken.
Tydligen kan man öka toppfarten genom att klippa en brun kabel bakom CDI-boxen, finns den även på senaste modellerna "300SE"

6. Dåligt startrelä har det skrivits en del om, nån som har någon uppfattning om huruvida man på något sätt kan förebygga problemen genom att täcka över eller "isolera" relät?

Sådär, det var några frågor, hoppas på svar.

/Rickard
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad nek

varför hålla på så där då
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2007 kl. 12:22:08 »
************** låt maskin va som den är går bäst då************
har som hobbis amatörradio

Utloggad Rickard Marklund

Några frågor i väntan på leverans.
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2007 kl. 12:24:17 »
Mmm, det kan så vara, men man vill ju utforska alla möjligheter.  :lol:
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad STENE

Re: Några frågor i väntan på leverans.
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2007 kl. 13:23:52 »
1. Funderar på ett trimavgassystem men undrar om det finns fler än WILEYCO RS46 som passar och gör "jobbet".
- Själv kör jag med en orginal dämp från en Honda CGB 600. Om det ger så mycket vet jag inte.

2. Med ett icke original system, går motorn lika bra på tomgång och startar den lika bra?
- Min är det iaf ingen skillnad på

3. Kallstarter... har förstått att det är automatchock på motorn, vad säger ni som bor i ett kallhål och har ATV:n ute, startar den när tempen kryper ned mot -25°C?
- Bor i stockholm och där blir det sällan så kallt. men förra året hade jag min ute hela vintern och det var inga större problem att få igång den. Det ända som krånglade var att gasvajern frös..

4. Har sett att lite lättare vikter i variatorn verkar bli bra, är det mycket jobb att byta dessa? (tid)
-Första gången kanske en timme. Där efter typ 20 min.

5. Om jag fattat rätt skall man för att få bättre effekt på låga och medelvarv byta avgassystem, sätta in 150:s munstycke, lättare vikter i variatorn + eventuellt modifiera luftburken.
Tydligen kan man öka toppfarten genom att klippa en brun kabel bakom CDI-boxen, finns den även på senaste modellerna "300SE"
-inte en aning med jag tror det. Tror inte de bytt CDI på de nya maskinerna.

6. Dåligt startrelä har det skrivits en del om, nån som har någon uppfattning om huruvida man på något sätt kan förebygga problemen genom att täcka över eller "isolera" relät?
- Jag har haft detta problem men inte gjort något. Men att stoppa den i en påse eller gegga på silicon skulle nog hjälpa. Sitter undet sadeln på vänster sida.
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad nordman

Re: Några frågor i väntan på leverans.
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2007 kl. 20:51:37 »
Citat från: "STENE"
Det ända som krånglade var att gasvajern frös..


Förlåt, lånar tråden lite... Stene hittade du "botemedel"?
lskar asfalt. Älskar skog.

I skogen vandrar jag.

Utloggad STENE

Några frågor i väntan på leverans.
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2007 kl. 00:26:21 »
Värmde upp fanskapet och använde såndär låsolja man har till bilar för att inte låsen frysa (det fans en tid då man använde nyckel för att låsaupp dörrarna  :wink: ). funkade sådär. Det blev klart bättre men helt 100 blev det inte. Sen gick vajern av (Slet och drog i den lite för mycket förmodligen) och den nya smorde jag in med något fett jag hittade som skulle klara låga temperaturer.
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Blizzter

Re: Några frågor i väntan på leverans.
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2007 kl. 18:53:33 »
>1. Funderar på ett trimavgassystem men undrar om det finns fler än >WILEYCO RS46 som passar och gör "jobbet".

Det är dämparen som är det kostsamma i systemet, utav dom 4 papp med frakt jag gav så kostade Wileyco dämparen i sig nog ca 3200 ungefär. Man kan nog inte få in något grövre vid cylindern vad jag kan se, men vill man ha ett billigare system så kan man köpa bara främre röret och sedan sätta på valfri dämpare. Enligt Scandimoto så är Wileyco systemet godkänt för besiktning, kan inte svara på om du kan besikta med något hempul.

>2. Med ett icke original system, går motorn lika bra på tomgång och >startar den lika bra?

Just vid startögonblicket så är motorns varv så lågt att det knappast är något motstånd oavsett system, det bör inte vara svårare att starta oavsett vad man hänger på. Min startar precis lika bra vare sig det är standard system eller Wileyco som sitter på, detsamma gäller tomgången.

>3. Kallstarter... har förstått att det är automatchock på motorn, vad säger >ni som bor i ett kallhål och har ATV:n ute, startar den när tempen kryper >ned mot -25°C?

Fick min Linhai i Februari, det var inga somhelst problem att starta fast tempen kröp under -20 Det enda problemet var att inte frysa röven av sig när man åker vid den temperaturen, har en sån där fårfäll som både ser rätt tuff ut samtidigt som den håller juvelerna på rätt sida plus strecket. Är det riktigt kallt så låt den gå någon minut på tomgång så svarar den bättre på gas.

Ett tips som gäller både skoter och fyrhjuling och då särskilt om man plogar eller kör mycket korta vändor, köp en liten CTEK laddare och montera fast laddkabeln direkt på batteriet. Det gör det lätt att hänga på laddaren på ett par sekunder, man har alltid fullt batteri och den rekondar batteriet utan att överladda. CTEK Zafir kostar ca 400 spänn och den är väl värd pengarna.

>5. Om jag fattat rätt skall man för att få bättre effekt på låga och >medelvarv byta avgassystem, sätta in 150:s munstycke, lättare vikter i >variatorn + eventuellt modifiera luftburken.
>Tydligen kan man öka toppfarten genom att klippa en brun kabel bakom >CDI-boxen, finns den även på senaste modellerna "300SE"

En leverantör talade om för mig att med original pipa så är det ingen idé att sätta på större än 130 mundstycke, byter du till Wileyco så rekommenderar dom 150 munstycke plus skumluftfiltret som andas bättre. OBS kör inte skumfiltret utan luftfilter olja för då kommer det fint damm i motorn! Några på forumet har lyckats att få ut ännu mera prestanda med 160 munstycke och en 0,5mm bricka under nålen. Man kan även borra lite lufthål i locket till luftfilter burken om man vet med sig att man inte ska ned i 1 meter djupa vattenhål. :)

Kabeln på CDI boxen kapas så får man ytterligare 1000rpm enligt grabbarna på forumet, sitter den som min rätt häftigt inbakad i plasten så funkar det fint att slipa av den med en Dremel eller liknande. Tror varvstoppet finns på alla nyare Linhai, dom äldre verkar sakna den och Challenger (Linhai kopia) verkar sakna den. Ingreppet tar max 10 minuter om man är trött och bakfull..

/Blizzter

Utloggad Rickard Marklund

Några frågor i väntan på leverans.
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2007 kl. 20:17:08 »
Tack för utförligt svar, vi får väl se hur nöjd jag är med prestandan...
Det där med laddaren var en kanonide, den skulle jag haft redan på min nuvarande Kymco - mycket kortkörningar gör precis som du säger att det lätt blir lite svagt.
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad MadMike

Re: Några frågor i väntan på leverans.
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2007 kl. 06:25:01 »
Citat från: "Blizzter"

Kabeln på CDI boxen kapas så får man ytterligare 1000rpm enligt grabbarna på forumet, sitter den som min rätt häftigt inbakad i plasten så funkar det fint att slipa av den med en Dremel eller liknande. Tror varvstoppet finns på alla nyare Linhai, dom äldre verkar sakna den och Challenger (Linhai kopia) verkar sakna den. Ingreppet tar max 10 minuter om man är trött och bakfull..
/Blizzter


Klippt tråd tar bort varvstoppen helt...
inhai 300 4x4 50th. SÅLD
Ducati 750 SS -02 SÅLD
Suzuki GSXR 600 RIZLA REPLICA -04 SÅLD
Polaris Trail Boss 330 SÅLD
Hisun Raptor 400

Utloggad Rohnny

Några frågor i väntan på leverans.
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2007 kl. 15:44:40 »
Ikke helt. Ni har en varvstopp ennå høgre. Har hørt den jeg :P
. Stormo
-----------------------------------------
2008 Can-Am Spyder SM5 + Henger
2008 Can-Am 800 LTD (Solgt)
2007 Polaris Sportsmann 500 x2 (Solgt)
2006 Linhai 300 4x4 (Solgt)

Forlåt min Svenska men jag er Norsk och prøver. ;)

Mine Bilder http://atv.stormweb.no

Utloggad MadMike

Några frågor i väntan på leverans.
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2007 kl. 18:11:47 »
Åtminstone min gammla 300 varvade tills motorn inte klara mer... fanns varvräknare på den, sluta vid 9900rpm sen blev det bara -- så inte f-n fanns den nån mer varvstopp på den boxen inte :lol:  :lol:  :lol: Så om det finns nån mer varv stopp så va den på ÖVER 10000rpm... lite väl mycke för en encylindrig motor :twisted:  :twisted:  :twisted:
inhai 300 4x4 50th. SÅLD
Ducati 750 SS -02 SÅLD
Suzuki GSXR 600 RIZLA REPLICA -04 SÅLD
Polaris Trail Boss 330 SÅLD
Hisun Raptor 400

 


Online just nu.

171 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
rudolphi, Fenrisulven, Jens vestberg, Diesel Nordlöf, doggcrap,
Flest online idag: 188. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme