Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Förstärkt variator???  (läst 2164 gånger)

Utloggad BucketMan

Förstärkt variator???
« skrivet: 15 oktober 2007 kl. 22:12:57 »
Halloj!

De nya Linhai 07:orna har förstärkt variator står de i alla annonser o dylikt. Vad är de egentligen som är förstärkt/ skillnad mot de äldre årsmodellerna? Härde något om att de var ett lager eller nått sånt, men va har de att göra med själva variatorn. Menar alltså att dom har varit kända för att slita ut tex koppling o andra delar.

Vore skoj att veta precis vad som är "förstärkt" så att säga.

Snart kommer de snö... snö är skoj att åka på!!!
inhai 260 4x4 -07

Skyddsplåt i 5mm Alu-durk.
Skydd för A-armar i 5mm Alu-durk.
Låda bak med plats för motorsåg, kombidunk och övrig utrustning.
ITP Mud Gear 26" däck med Q-Max 12" fälg.
Vedboggievagn med kran och vinsch.

Utloggad MadMike

Förstärkt variator???
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2007 kl. 06:34:36 »
"Förstärkt" variator betyder att en axelstumpp kommer ut från kopplingen och ligger i ett stödlager i plåten utanför variatorkåpan.
Blev lite krånglit skrivet hoppas du förstod va ja mena 8O
inhai 300 4x4 50th. SÅLD
Ducati 750 SS -02 SÅLD
Suzuki GSXR 600 RIZLA REPLICA -04 SÅLD
Polaris Trail Boss 330 SÅLD
Hisun Raptor 400

Utloggad BucketMan

Förstärkt variator???
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2007 kl. 20:33:53 »
Förstod vad du menade Mike... förstår inte hur dom kan kalla de för förstärkt variator. Ja menar vad hjälper den axeltappen till med???

Är väll bara på 300 special edition och 260 tror ja.
inhai 260 4x4 -07

Skyddsplåt i 5mm Alu-durk.
Skydd för A-armar i 5mm Alu-durk.
Låda bak med plats för motorsåg, kombidunk och övrig utrustning.
ITP Mud Gear 26" däck med Q-Max 12" fälg.
Vedboggievagn med kran och vinsch.

Utloggad MadMike

Förstärkt variator???
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2007 kl. 06:25:16 »
Axeltappen minskar brytningen på bakre variatorn.
300 50th Anniversary, Muddy borde oxå ha "förstärkt" variator.
inhai 300 4x4 50th. SÅLD
Ducati 750 SS -02 SÅLD
Suzuki GSXR 600 RIZLA REPLICA -04 SÅLD
Polaris Trail Boss 330 SÅLD
Hisun Raptor 400

Utloggad STENE

Förstärkt variator???
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2007 kl. 09:29:35 »
Men om jag förstått det hela rätt så är motor blocket samma på maskinerna. ÄR denna förstärkning bultad på blocket så borde det kanske gå att köpa den löst och sätta dit. Om de inte är så att de gjort något med axeln. Kanske den är längre. Någon som vet?
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Blizzter

Förstärkt variator???
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2007 kl. 20:13:32 »
Citat från: "STENE"
Men om jag förstått det hela rätt så är motor blocket samma på maskinerna. ÄR denna förstärkning bultad på blocket så borde det kanske gå att köpa den löst och sätta dit. Om de inte är så att de gjort något med axeln. Kanske den är längre. Någon som vet?


Frågan är väl varför dom har förstärkt den, vad jag kan förstå så är det väl ingen som haft problem med den delen? En annorlunda koppling eller lågväxel på backen borde väl ha högre prioritet om man nu vill ändra något.

/Blizzter

Utloggad BucketMan

Förstärkt variator???
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2007 kl. 20:26:51 »
Håller helt med dig Blizzter... har aldrig hört att de skulle vara något problem med "stadgan" i variatorn. Och som du säger så är ju backen helt åt h.....e. Skulle till och med vilja ha en lite lägre lågväxel.

Finns de något man själv kan göra för att förbättra så remmen och kopplingen kan greppa bättre??? Framför allt remmen... kopplingen kasnke inte ska kunna greppa bättre, kanske den blir ryckig. =p

Är ju alltid roligt om man skulle kunna förbättra denna variator på egen hand. Nån som är bra på väcellådor kanske, kan man inte få backen på lågen istället för högen???

Nu drömmer ja nog rätt mycket o komemr nog att få till svar:
- Köp en annan maskin....

LOL

Nåja, kanske får drömma vidare. Är ju ändå nöjd med maskinen.
inhai 260 4x4 -07

Skyddsplåt i 5mm Alu-durk.
Skydd för A-armar i 5mm Alu-durk.
Låda bak med plats för motorsåg, kombidunk och övrig utrustning.
ITP Mud Gear 26" däck med Q-Max 12" fälg.
Vedboggievagn med kran och vinsch.

Utloggad Blizzter

Förstärkt variator???
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2007 kl. 11:23:02 »
Citat från: "BucketMan"
Håller helt med dig Blizzter... har aldrig hört att de skulle vara något problem med "stadgan" i variatorn. Och som du säger så är ju backen helt åt h.....e. Skulle till och med vilja ha en lite lägre lågväxel.

Finns de något man själv kan göra för att förbättra så remmen och kopplingen kan greppa bättre??? Framför allt remmen... kopplingen kasnke inte ska kunna greppa bättre, kanske den blir ryckig. =p

Är ju alltid roligt om man skulle kunna förbättra denna variator på egen hand. Nån som är bra på väcellådor kanske, kan man inte få backen på lågen istället för högen???

Nu drömmer ja nog rätt mycket o komemr nog att få till svar:
- Köp en annan maskin....

LOL

Nåja, kanske får drömma vidare. Är ju ändå nöjd med maskinen.


Köp en annan maskin. :P

Remmen har aldrig slirat åt mig fast maskinen fått jobba hårt några gånger, enligt manualen så tror jag remmen ska vara justerbar om detta skulle hända.

Högväxeln bakåt och torrkopplingen är nog en kompromiss som dom låtit vara, troligtvis för att maskinen ska kunna bli billig men samtidigt hålla rätt hög kvalite på maskinen som helhet. Maskiner för över 100 papp är ju inte alltid heller bättre, såg att en del kört sönder remmen på bara 20-50 mils landsvägskörning och fått till svar att remmen blir för het vid just längre landsvägskörning. Vetskapen att en sådan maskin är svindyr, en rem är svindyr, gör att det känns som om drivlinan är rätt ok på en Linhai som det är. Är det någon här som lyckats att köra av en rem på en Linhai? Polarn har två Linhai maskiner varav den ena gått ca 1700 mil utan remmbyte.

Backa med tunga grejor på kroken kan lukta bränt om man håller på en stund, svenska regler som säger att landsvägs reggad fyrhjuling inte får ha över 20 kusar bidrar ju till att det även går lite tyngre om man har häftigt lass på. På lågen framåt spelar det ju knappast någon roll eftersom maskinen är tillräckligt stark att spinna lös på alla fyra, bakåt hade man ju i vissa fall velat ha en lågväxel.

Upptäckte att en otrimmad Linhai där man endast hänger på ett Wileyco system blir snuskigt mycket starkare på låg och mellanregister. Kändes som om det tillkommit en extra cylinder på maskinen när jag testade backar med lös sand. Blev inget slirande på kopplingen med backen i fast det var tungt som tusan, kopplingen högg direkt och sanden sprutade från samtliga hjul. :)

Kör man stora lass med timmer så spelar det knappast någon roll vilken 4-hjuling man har, maskinerna är för lätta om det lutar mycket och lasten är tung. Men det finns ju timmer kärror med hydralisk drivning på boggin, detta löser ju alla eventuella backproblem eller branta lutningar. En sån kärra kostar flis, men är man smart och köper en Linhai så sparar man in hälften utav maskin priset och kan lägga detta på en timmervagn med hydralisk drivning. Hydraliken fungerar ju även med en eventuell kran på kärran, måste ju vara mycket smidigare än att lyfta timmer med bökig långsam vinch.

/Blizzter

Utloggad Rohnny

Förstärkt variator???
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2007 kl. 20:38:19 »
Citat från: "Blizzter"

Är det någon här som lyckats att köra av en rem på en Linhai? Polarn har två Linhai maskiner varav den ena gått ca 1700 mil utan remmbyte.


/Blizzter


Jag har bytt både reim och clutch. De duger rett inte. Ni pratar om timmber hengare, det veger inte stort :P, Prøva heller med en tilhengara 1x180 full med betong, och så ska ni backa den i lite uppot, vell det ryker jækligt.

Her kommer det helt ann på hvordan ni skal bruka sykkelen. Kjøre på veien, null problem, utfør hard arbeide, glem det, kjøp en større sykkel.
. Stormo
-----------------------------------------
2008 Can-Am Spyder SM5 + Henger
2008 Can-Am 800 LTD (Solgt)
2007 Polaris Sportsmann 500 x2 (Solgt)
2006 Linhai 300 4x4 (Solgt)

Forlåt min Svenska men jag er Norsk och prøver. ;)

Mine Bilder http://atv.stormweb.no

 


Online just nu.

139 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Rickard Marklund, qbtq,
Flest online idag: 179. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme