Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Mindre oväsen ~ Mer effekt!  (läst 3978 gånger)

Utloggad Narmasil™

Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« skrivet: 9 oktober 2007 kl. 11:50:09 »
Ja som dom flesta vet blir det rätt mycket väsen om man plockar ur insatsen ur avgasröret, men som jag märkt måste göras om man vill behålla effekten efter man bytt/limmat strypningen i förgasaren.

Hur som helst så kom jag på en grej man kunde göra så den låter endel mindre men ändå ingen effekt förlust!

RÖD markerat ska skäras/borras bort så att avgaserna kan gå runt själva dämpningsröret i mitten. Lätt som en plätt!



Bättre att skära för lite i början än för mycket, skär lite, ut och testkör, skär mer ända tills du märker att effekten inte försvunnit.

Detta gör ju att den låter MER än med insatsen i än utan såklart. men den låter ändå en hel del mindre än om man tar ur insatsen helt, och jag har inte märkt någon effektförlust, jag hänger på dom andra Hyosungarna här lika bra som förut.

Ska även tilläggas att den som stör sig på att det smäller när man släpper gasen kan glädjas åt detta :)  för min smäller inget alls numera. dock är ju smällarna lite rejsigt! :)
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad GUEST

Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #1 skrivet: 9 oktober 2007 kl. 16:06:21 »
Tjena!!!

Det där måste jag prova, för de går fanimej inte å köra genom
tunneln under söder, i slutet på tunneln börjar de spraka
å brusa å göra ont i öronen när man kör utan insatsen.
Började kapa på insatsen för någon vecka sedan.
Slutade med att jag kastade insatsen i soporna.

Utloggad Hubbe

Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #2 skrivet: 9 oktober 2007 kl. 20:22:39 »
Att den smällde tidigare betydde att den gick för snålt, nu har du strypt luftflödet och då lirar soppan med luftmängden.
Om du pytsar på mer sås utan insatsen i så kommer du nog få ut den extra effekt som fritt flöde kan ge. (men det är ju rätt skönt att köra utan öronmuffar också.)
-----------------------------------------
utan hjul...

Pete

  • Gäst
Pete
Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #3 skrivet: 9 oktober 2007 kl. 21:54:58 »
Jag har Dmc afterburner quiet system på min kfx700, och testade utan tystinsatsen och det blev marginellt bättre vrid på mellanvarv men ljudnivån blev olidlig.... så dom åkte i igen...jag tror att mångas hojjar rentav skulle gå bättre med lite mer motstånd.... och framförallt mycket tystare...

// Pete

Utloggad Wheelie

Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #4 skrivet: 9 oktober 2007 kl. 22:35:53 »
Det kanske skulle vara färre personer som skulle ställa sej avig till atv'r och quad's om de inte lät så förbannat. Samma sak som med "vanliga" hojar, alltså.
Jag befann mej på Götgatan i Stockholm för ett tag sen då en orange quad slog på lite extra vid en korsning och han hade nog inte så mycket i dämparen. Jag passade på att kolla hur folk reagerade och det var ganska många som hytte med näven efter honom!  :lol: Resten höll för öronen.
Kanske bättre att skippa ett par hk och samtidigt låta bli att reta upp folk.  :D
Wheelie.

"T-röd! För oss som har tänkt klart!"

Utloggad Fill333

Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #5 skrivet: 9 oktober 2007 kl. 22:41:13 »
Ursäkta att jag frågar men de e väll inte bra för ventilerna att de smäller?


Citat från: "Hubbe"
Att den smällde tidigare betydde att den gick för snålt, nu har du strypt luftflödet och då lirar soppan med luftmängden.
Om du pytsar på mer sås utan insatsen i så kommer du nog få ut den extra effekt som fritt flöde kan ge. (men det är ju rätt skönt att köra utan öronmuffar också.)

Polaris 800 -11
Hasplåtar, Frontbumper, Räcken & Warn 3.0

Utloggad Hubbe

Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #6 skrivet: 9 oktober 2007 kl. 23:02:39 »
precis, inte bra för motorn, den blir för varm i förbränningsrummet med ventilskador och självdetonationer som följd.
-----------------------------------------
utan hjul...

shivaxl

  • Gäst
shivaxl
Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2007 kl. 11:25:41 »
Citat från: "Wheelie"
Det kanske skulle vara färre personer som skulle ställa sej avig till atv'r och quad's om de inte lät så förbannat. Samma sak som med "vanliga" hojar, alltså.
Jag befann mej på Götgatan i Stockholm för ett tag sen då en orange quad slog på lite extra vid en korsning och han hade nog inte så mycket i dämparen. Jag passade på att kolla hur folk reagerade och det var ganska många som hytte med näven efter honom!  :lol: Resten höll för öronen.
Kanske bättre att skippa ett par hk och samtidigt låta bli att reta upp folk.  :D


Håller med dig, Man vill inte att folk ska få ett "Ont minne" Av en, kanske Inte så farligt i sthlm, Men där jag bor är det så litet och snacket börjar gå väldigt fort. Alla vet vilka alla är TYP

Utloggad Ika_Moppe

Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2007 kl. 17:18:16 »
Jag har det bra på det sättet, bor ganska nära stora vägar så det finns alltid massa trafik och fordon att man försvinner i mängden.
Håller med om att det till stor del är ljudet folk retar sig på.
aptor 350

shivaxl

  • Gäst
shivaxl
Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2007 kl. 00:43:17 »
Bor också vid en stor väg, på landet,  Bor i en bergssluttning så det finns inte så mycket hus här, Alla vet vem jag är och jag kör lungt och tyst här, Kan till och med köra normalt på nätterna här, Ingen klagar för folk vet att jag inte vill störa, Folk förstår att jag kör så lungt som möjligt, Värre är det nog på andra ställen, Finns många suriras i granbyn några kilometer bort, Antingen är det gubb-sjuka eller avedsjuka :) Men när dom själva drar ut sina gubb-mopeder och brölar och väsnas, Då är det inte samma sak  :roll: Jag är ung och ungdommar gör allt för att störa andra  :roll:

Utloggad Fill333

Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2007 kl. 17:08:29 »
Bra då snackade man inte i nattmössan iaf :D  hehe!


Citat från: "Hubbe"
precis, inte bra för motorn, den blir för varm i förbränningsrummet med ventilskador och självdetonationer som följd.

Polaris 800 -11
Hasplåtar, Frontbumper, Räcken & Warn 3.0

Utloggad Narmasil™

Mindre oväsen ~ Mer effekt!
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2007 kl. 18:54:41 »
Citat från: "Hubbe"
precis, inte bra för motorn, den blir för varm i förbränningsrummet med ventilskador och självdetonationer som följd.


Satt och tänkte lite på det... så undra jag om någon har något bra svar på varför varenda WRC bil smäller som ett helt krig när dom slår av på gasen ?  dom lär ju kunna bygga motorerna optimalt, dom lär väl inte ge den för lite bränsle för att det är så dyrt med bensin ? :D
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

 


Online just nu.

210 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Mattismarkus, Anta1, CFM, skogsvarelse, Bobbanhbg,
Flest online idag: 217. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    Idag kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    Idag kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme