ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Löjligt liten tank
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Löjligt liten tank  (läst 3373 gånger)

Ockelbo300

  • Gäst
Ockelbo300
Löjligt liten tank
« skrivet: 29 september 2007 kl. 22:30:53 »
Finns det större tank att skaffa till Raptor 700? jag har haft min raptor i snart 3 veckor och hunnit med 70 mil men man får ju tanka jämt känns det som :? . det vore skönt om det gick att åka 20-25 mil mellan tankningarna. går det kanske och böka in nån liten extra tank nånstans.. ideer och förslag mottages gärna :D  :D .
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad TAZ™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3376
  • Total likes: 0
    • Visa profil
TAZ™
Löjligt liten tank
« Svar #1 skrivet: 29 september 2007 kl. 22:56:21 »
tror väl knappast de är tankens fel att bensinen är slut...bara inse fyrhjuling är för kul för att lyckas ha full tank jämnt :lol:

större tankar finns nog att köpa har jag sett, men mins inte var
Anmäl till moderator   Loggat
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
Löjligt liten tank
« Svar #2 skrivet: 30 september 2007 kl. 02:13:14 »
Kan inte hålla med dig, jag kan köra nästan 20 mil mellan tankningarna på min! Kanske din bränsle box ger mer bränsle än vad som är nödvändigt  :idea:
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Ockelbo300

  • Gäst
Ockelbo300
Löjligt liten tank
« Svar #3 skrivet: 30 september 2007 kl. 02:19:27 »
jag har klarat 15 mil en gång men då körde jag som en tant annars bara 10-11 mil och får slå i typ 9+ liter. jag vill åka längre :x
Anmäl till moderator   Loggat

shivaxl

  • Gäst
shivaxl
Löjligt liten tank
« Svar #4 skrivet: 30 september 2007 kl. 04:39:32 »
Som LAHA skriver!
Jag kommer också runt 20mil på en tank, Då har jag dubbla pipor, uppställd pclll och K/n filter,
Klart, Ligger man och kör bott med den så drar den mer, Runt 90km/h så kommer jag LÅNGT på 10l
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad iroc

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 803
  • Total likes: 0
    • Visa profil
iroc
Löjligt liten tank
« Svar #5 skrivet: 30 september 2007 kl. 08:36:34 »
Citat från: "LAHA"
Kan inte hålla med dig, jag kan köra nästan 20 mil mellan tankningarna på min! Kanske din bränsle box ger mer bränsle än vad som är nödvändigt  :idea:


kör du med den mappen ja skicka :wink:  ?
kan tillägga att dom pc3 mapparna som finns på deras hemsida är alldeles för fett ställda även på delgas - där man ofta ligger å kör. har justerat ner dom mapparna ja gjort rejält både wot å delgas kan va en förklaring kanske :roll: ..kör man med den andra typen av box (typ dobeck,alba,mm) får man RÄKNA med mkt mer bränsleåtgång  :?

här är en bra förklaring på engelska :
I have now used Dobeck, Noss Boss and PCIII on 700R's that was one my dyno.

Here is the part no one ever tells you about the real difference between these units.

The Dobeck and Noss Boss works, but they have SERIOUS drawbacks. As mentioned, one of the biggest drawbacks, is the time it takes to have it set up correctly. I found these units to be very finicky and less than a 1mm turn on the accelerator pump can mean the gain or loss of nearly 3HP. The other major drawback with these units are their design and the way they fire the fuel injector.

These units connect in parallel with the injector and the stock EFI unit. Both the Dobeck and the stock EFI fire the injector simultaneously. This is fine for most cases under acceleration. When you need more fuel, the Dobeck fires the injector for a longer period, allowing more fuel to get into the motor, BUT, when the stock EFI is already adding to much fuel, the Dobeck or other parallel connection devices cannot make the injector signal less. You cannot make the fuel delivery leaner with a Dobeck or Noss Boss if the stock EFI is adding to much fuel

If you look at the dyno graph VelociRaptor posted, you can see the problem immediately. Just below 4000 RPM and again at 5300 RPM onwards you see a rich mixture. With a bit more time on the dyno, it might be possible to address the mixture in some areas, but they might not be able to fix it below 4000 RPM. Below 4000 RPM the mixture plays a major role in power output, and it is critical to get it perfect. This raptor can make much better low down torque if they sort that very rich condition out.

Also, keep in mind that this dyno graph has smoothed out the A/F ratio and it is quite small in size. If you zoom into the A/F mixture graph, you will be shocked to see how badly the results actually are.

The PCIII connects to the fuel injector in series with the stock EFI. This allows the PCIII to increase and decrease fuel delivery. It does not compete with the stock EFI signal at the injector. The PCIII has full control.

The Dobeck has 4 settings. Idle, 2 pots for mixture and one pot for accelerator pump. It will not allow you to target specific RPM's and fix just the problem area, You make compromises with these units and are forced to use averages to fix problems. When using average setting, you can fix the problem, but in doing so, create problems where there where none to start with.

The PCIII on the other hand can be set up for each 250 RPM, plus it has throttle position sensing, where the Dobeck and Noss Boss units don't.

Now to the biggest thing, most people forget when they look at the dyno graph. The posted graph seems fine, but this is only one very small part of the whole story.

That graph only shows that the ratio is ok for acceleration with full throttle. 95% of the time, most of you don't ride at full throttle, plus you don't accelerate all the time, sometimes you cruse around and do technical riding. The Dobeck units do not have the capability to address fuel delivery for other throttle positions, besides full throttle. It cannot sense throttle position, so it supplies fuel as per the full throttle, acceleration settings only. In most cases this is an serious overkill and causes very rich conditions, messing up your power delivery below full throttle.

The PCIII can sense the throttle position, and delivers fuel very differently depending on throttle position and RPM range. For example, when you cruse around, the fuel delivery is usually around the 14 to 15:1 ratio, but when you accelerate, it goes down to 13:1. You have a cruse mixture for using less fuel and cleaner burn in the combustion chamber. You have a different mixture for acceleration, where you don't care about fuel usage and carbon build-up in the engine.

Also note that running to rich also has it's own set of problems. To rich not only causes heavy carbon build-up, it also causes the fuel to settle on the sleeve, which dilutes the oil which lubricates the rings. If you don’t; lubricate the rings and the sides of the piston correctly, don’t expect it to last. This excess fuel also works its way past the rings and dilutes the oil in your crank case. So, it not only messes up the piston and rings, but all the other parts that need oil to lubricate it. With the Dobeck, I guarantee you that the combustion chamber and exhaust ports will carbon up 10 times faster than with a PCIII, and cause you to open that motor sooner than required and spend money on keeping it running. That little bit you save from buying a Dobeck, compared to a PCIII, will cost you big time in the future.

The Dobeck units work, don't get me wrong, but they are like a patch on a small peace of the problem. So, if you are a guy that uses the bike on the track and you just use acceleration, yes, the Dobeck units are fine, but if you find yourself using the bike for anything else, then the PCIII is the right option.

Next time you have a Dobeck on the Dyno, test the fuel delivery under load at throttle positions other than full throttle and see what it does.

You will see the other side, no one tells you about.

Guys, I am not here to slap down the Dobeck and Noss Boss units, but they don’t address the total fuel delivery problems on the 700R.
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700 se
Goldspeed bumper
Tusk nerfs
kenda klaw
mod. topp
je 11:1
kds +2 tb
## 4sale ##
 
#Life is too short to race a cheap quad.

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
Löjligt liten tank
« Svar #6 skrivet: 30 september 2007 kl. 09:53:11 »
Citat från: "iroc"
Citat från: "LAHA"
Kan inte hålla med dig, jag kan köra nästan 20 mil mellan tankningarna på min! Kanske din bränsle box ger mer bränsle än vad som är nödvändigt  :idea:


kör du med den mappen ja skicka :wink:  ?


Jepp och den är den största orsaken till att den inte drar så mycket bensin  :D
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad iroc

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 803
  • Total likes: 0
    • Visa profil
iroc
Löjligt liten tank
« Svar #7 skrivet: 30 september 2007 kl. 13:09:18 »
Citat från: "LAHA"
Citat från: "iroc"
Citat från: "LAHA"
Kan inte hålla med dig, jag kan köra nästan 20 mil mellan tankningarna på min! Kanske din bränsle box ger mer bränsle än vad som är nödvändigt  :idea:


kör du med den mappen ja skicka :wink:  ?


Jepp och den är den största orsaken till att den inte drar så mycket bensin  :D


ja skicka en map till shivaxl oxå - vet inte om han har den i nu?
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700 se
Goldspeed bumper
Tusk nerfs
kenda klaw
mod. topp
je 11:1
kds +2 tb
## 4sale ##
 
#Life is too short to race a cheap quad.

Utloggad Johaa

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Johaa
Löjligt liten tank
« Svar #8 skrivet: 30 september 2007 kl. 18:21:30 »
ja kommer runt 11 mil me min 660 vet inte om d e nå galet me den tycker den drar lite mycke ....
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 660 Rip stulen
Raptor 700 =)
Med godis Mmmmm'
Allroad 300 Challenger lilla arbetshästen hemma=))

Utloggad sunfire

  • SKARA
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2385
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • HMF helsystem till salu, skicka pm.
    • Visa profil
sunfire
Löjligt liten tank
« Svar #9 skrivet: 30 september 2007 kl. 18:39:14 »
Är det samma map jag fick nån gång i våras?
Anmäl till moderator   Loggat
...men jag kan ha fel...


Ockelbo300

  • Gäst
Ockelbo300
Löjligt liten tank
« Svar #10 skrivet: 30 september 2007 kl. 22:34:02 »
Men jag vill ha en större tank.  jag läste på nån sida från usa om hett vatten och tryckluft så fick man i några liter till men det törs jag inte ge mig på.. det fanns även nån mysko paris dakar tank för 4000 dollars och då fick man klippa bort en massa plast den rymde 32 liter den är inte heller aktuell...
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Lindahl

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 763
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Lindahl
Löjligt liten tank
« Svar #11 skrivet: 1 oktober 2007 kl. 17:24:30 »
Mm över 25 tusen känns inte riktigt kul att lägga på en ny tank :lol:  :wink:
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Löjligt liten tank
 


Online just nu.

596 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tomterna
Flest online idag: 711. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info