Nej, relät är inte paj. Men det är ju "halvmekaniskt" så det måste ligga en viss stöm över relät för att det skall klicka. Jag kan sätta en lampa paralellt med blikersen och då klickar det. Men det känns lite väl getto att åka runt med en övertejpad lampa för att LED blinken ska fungera...Ingen elnisse på forumet som är haj på sånt här? Mvh//Marcus
Citat från: "4bsylon"Nej, relät är inte paj. Men det är ju "halvmekaniskt" så det måste ligga en viss stöm över relät för att det skall klicka. Jag kan sätta en lampa paralellt med blikersen och då klickar det. Men det känns lite väl getto att åka runt med en övertejpad lampa för att LED blinken ska fungera...Ingen elnisse på forumet som är haj på sånt här? Mvh//MarcusEnkelt att räkna fram motståndet som behövs för att "simulera" en lampa om du bara vet effekten och spänningen över lampan med formeln:R = U^2 / PR är motståndet i ohm, U är spänningen i Volt och P är effekten på lampan i Watt.Exempel för en 21W lampa:R = 12*12 / 21 alltså 6,9ohmOm nu LED-lampan är på säg 5W så behöver du alltså simulera 21-5=16W med ett motstånd för att få samma blinkfrekvens, R=144/16 alltså 9ohm.Det räcker med ett motstånd per sida, men då får du ta hänsyn till både fram och bakblinkers.Tänk på att motståndet drar en hel del effekt (16W i exemplet ovan) så ett lämpligt effektmotstånd bör det nog vara. Det blir säkert rätt varmt också så det kanske är olämpligt att lägga det emot plasten./johan
Serie, annars blir det knas...
Citat från: "johano"Citat från: "4bsylon"Nej, relät är inte paj. Men det är ju "halvmekaniskt" så det måste ligga en viss stöm över relät för att det skall klicka. Jag kan sätta en lampa paralellt med blikersen och då klickar det. Men det känns lite väl getto att åka runt med en övertejpad lampa för att LED blinken ska fungera...Ingen elnisse på forumet som är haj på sånt här? Mvh//MarcusEnkelt att räkna fram motståndet som behövs för att "simulera" en lampa om du bara vet effekten och spänningen över lampan med formeln:R = U^2 / PR är motståndet i ohm, U är spänningen i Volt och P är effekten på lampan i Watt.Exempel för en 21W lampa:R = 12*12 / 21 alltså 6,9ohmOm nu LED-lampan är på säg 5W så behöver du alltså simulera 21-5=16W med ett motstånd för att få samma blinkfrekvens, R=144/16 alltså 9ohm.Det räcker med ett motstånd per sida, men då får du ta hänsyn till både fram och bakblinkers.Tänk på att motståndet drar en hel del effekt (16W i exemplet ovan) så ett lämpligt effektmotstånd bör det nog vara. Det blir säkert rätt varmt också så det kanske är olämpligt att lägga det emot plasten./johanVilken jävla kungjävel du är, STORT TACK!!!Tänkte kolla om jag hittar nå vridpottar så jag kan justera motståndet så jag kan välja frekvens på blinken.Bör jag seriekoppla eller paralellkoppla motståndet?Mvh//Marcus
Parallellt.Om du seriekopplar kommer du sänka spänningen över LED:en som då inte lyser som den ska./johan