Det låter som Dinli är en helt ok maskin att köra långt med....Min förra höll ca 500 mil sen rasade motorn....men det var nog lite fingrar med i den orsaken tror jag...
Citat från: "nitrotobbe"Det låter som Dinli är en helt ok maskin att köra långt med....Min förra höll ca 500 mil sen rasade motorn....men det var nog lite fingrar med i den orsaken tror jag...Klart det är en bra maskin :wink: Varför rasade motorn?? och vad hände??En anledning till att motorer rasar brukar vara för hög trimnings grad med för högt varv....Framförallt när man ökar varvet med trim box får man ha med i beräkningarna att något går åt helvete med motorn.....Har tyvärr sett det en gång för mycket Mitt bästa tips till alla som kör 450 (oavsätt märke) är att serva dom enligt en enkel princip! När maskinen fått gå hårt så är det inte fel med en extra service :wink: Jag har aldrig servat min efter mil utan efter hur den har gått :wink: vid hård körning på varv kanske 20-50mil och vid glidar körning 100-150mil :wink: //Nonne
Visste åf om att du hade trimbox på ??
En riktigt fin dag att köra atv idag.Ny servad Dila Jet kittet monterat + nya lager i bak axeln + nya broms belägg bak.Gick riktigt bra med dila jet kittet tycker jag men det orkade inte varva ut på 5ans växel riktigt enligt mätaren var det stopp vid 139kmh.Men after ca 3mil började den helt plötsligt tappa orken lite och ville inte vara med.Stannade och kollade lite gasade upp den lite och jag tyckde den hadde börjat ticka lite :-)Så man får vända hemåt igen och köra försiktigt på 5ans växel max 50kmhBörja riva ner maskinen väl hemma för något fel var det ju misstänkte att den gått för snålt med dila jet kittet på !När jag tagit bort ventilkåpan och skall mäta spelet med ett bladmått så rör sig kammen helt plötsligt dvs insug kamaxeln och jag petar på den och upptäcker då att insug kamaxeln har gått av i 2 delar.Detta tyckar jag är märkligt hur kan en kamaxel gå av ?Så det var ju därav det tickande ljudet som uppstod.Frågan är vad gör man med detta eftersom jag rivit ner den själv gäller garantier då ?Själv tycker jag att detta borde inte vara något bekymmer med garantier för detta är material fel på kamaxeln för den skall inte kunna gå av anser jag.Så både en ny insugs kamaxel + lager behövs bytas !Men vad säger general agenten om detta tro jag tänkte ringa och prata med en återförsäljare på måndag och se vad han har att säga.