ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Variatorkit grizzly 700 -15
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Variatorkit grizzly 700 -15  (läst 6654 gånger)

Utloggad osla

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 283
  • Total likes: 31
  • polaris sportsman 800
    • Visa profil
osla
SV: Variatorkit grizzly 700 -15
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2016 kl. 02:09:37 »
Nejnej, att mixtra med variatorerna kan göra så grymt stor skillnad, rappare, bättre backshift mm mm. Man får inte lägre utväxling med ett variatorkitt, det är diametern på variatorerna som sätter utväxling där, och sen växellådan för att växla ner/upp ännu mer. Det är bara börja laborera med andra vikter/fjädrar och annan helix
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad skytten67

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 1
  • Grizzly 700
    • Visa profil
skytten67
SV: Variatorkit grizzly 700 -15
« Svar #13 skrivet: 14 mars 2016 kl. 07:01:39 »
Du tappar inget I toppfart pga schimset eftersom förändringen I hjulstorlek ändrar
utväxlingen mycket mer än vad schimsningen kan kompensera för.
Hade du fortsatt att använda originalstorlek på hjulen så hade du fått en lägre topphastighet.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Patrik.N

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Grizzly 700 SE -15
    • Visa profil
Patrik.N
SV: Variatorkit grizzly 700 -15
« Svar #14 skrivet: 14 mars 2016 kl. 20:02:47 »
Är precis som osla skriver.
Här finns en länk att läsa gällande variatorkit.
http://www.atvhuset.se/variatorkit-guide/
Likaså, kan man handla därifrån.
Finns ju även X antal filmer på youtube där folk visar vad som händer med lite olika justeringar i variatorn.

Återkom med feedback om du köper något variatorkit.
Jag är själv sugen på ett kit, vilket gör att den slår i "hårdare", skulle vara lite kul att kunna leka lite på bakhjulen.
Anmäl till moderator   Loggat
Grizzly 700 SE -15

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: Variatorkit grizzly 700 -15
« Svar #15 skrivet: 14 mars 2016 kl. 22:11:27 »
Citat från: myggan83 skrivet 13 mars 2016 kl. 16:18:08
Verkar inte vara så bra att plåga grizzlys i 90-100 på väg så länge, innan bakaxeln överhettar och oljan kokar? Tyckte att Pelle på forumet muttrade nåt om det.

Jag har petat av 110mil på en Grizzly på 2 dygn så jag har väl facit vad de klarar ;)

Över 80km/t överskrider temp på bakdiffen 150grader och drivknutar tar permanent skada.
Jag hade värmekamera med mig.
Annars är Grizzly en grym maskin.
Men tyvärr har cummins lite rätt.
De är trötta och sega.
Grizzly är inte en åka fort maskin. De har ingen av de egenskaperna.

Innan min resa modifierade jag ett sänkningskitt för få snällare vinkel på axlarna då de är vinklade både neråt och bakåt vilket jag inte sett på någon annan maskin. Detta orsakar mer rörelse på kulorna i knutarna och därav högre värmeutveckling i hastighet.

Min första Grizzly (som.jag gjorde denna resa på) var org. i variatorn och kände inte den behövde mer kraft på lågväxel.

Något dock som gjorde mirakel på den trötta 46hk motorn var PC5 + autotune + dual Barkers + foamfilter med öppnad luftburk.

Men smakar de så kostar det.
Jag insåg snabbt att det inte var en maskin för mig, sålde o köpte Raptor. För att sen inse jag ska vara i terrängen och köpte Renegade.

Sen tröttnade jag på hastighet och köpte skogens konung ;)

Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Cummins

  • Gäst
Cummins
SV: Variatorkit grizzly 700 -15
« Svar #16 skrivet: 14 mars 2016 kl. 23:31:58 »
Tack Pelle.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Matz.O

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Matz.O
SV: Variatorkit grizzly 700 -15
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2016 kl. 22:18:59 »
Citat från: Pelle_jkpg skrivet 14 mars 2016 kl. 22:11:27
Jag har petat av 110mil på en Grizzly på 2 dygn så jag har väl facit vad de klarar ;)

Över 80km/t överskrider temp på bakdiffen 150grader och drivknutar tar permanent skada.
Jag hade värmekamera med mig.
Annars är Grizzly en grym maskin.
Men tyvärr har cummins lite rätt.
De är trötta och sega.
Grizzly är inte en åka fort maskin. De har ingen av de egenskaperna.

Innan min resa modifierade jag ett sänkningskitt för få snällare vinkel på axlarna då de är vinklade både neråt och bakåt vilket jag inte sett på någon annan maskin. Detta orsakar mer rörelse på kulorna i knutarna och därav högre värmeutveckling i hastighet.

Min första Grizzly (som.jag gjorde denna resa på) var org. i variatorn och kände inte den behövde mer kraft på lågväxel.

Något dock som gjorde mirakel på den trötta 46hk motorn var PC5 + autotune + dual Barkers + foamfilter med öppnad luftburk.

Men smakar de så kostar det.
Jag insåg snabbt att det inte var en maskin för mig, sålde o köpte Raptor. För att sen inse jag ska vara i terrängen och köpte Renegade.

Sen tröttnade jag på hastighet och köpte skogens konung ;)

Vad menar du med att drivknutarna tar permanent skada?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad GeFeldz

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 345
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • CF 1000
    • Visa profil
GeFeldz
SV: Variatorkit grizzly 700 -15
« Svar #18 skrivet: 29 mars 2016 kl. 13:39:59 »
Förmodligen blir fettet i knutarna så varmt att det inte kan hålla kvar en film i kontakten mellan kulorna och hylsan, då börjar kulorna äta på hylsan eller tvärtom.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Sportsman 500 ho 2012 Dinli Centhor 700 2013 Arctic Cat 700XT T3 2013 CF Moto Cforce 800 EPS 2015 stulen Yamaha Grizzly 700 SE 2016 CF Moto Cforce 1000 EPS 2021 traktor B

Utloggad Matz.O

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Matz.O
SV: Variatorkit grizzly 700 -15
« Svar #19 skrivet: 1 april 2016 kl. 21:17:04 »
Citat från: GeFeldz skrivet 29 mars 2016 kl. 13:39:59
Förmodligen blir fettet i knutarna så varmt att det inte kan hålla kvar en film i kontakten mellan kulorna och hylsan, då börjar kulorna äta på hylsan eller tvärtom.
Skulle det bli en sån hög friktion i drivknutarna så borde de bli så varma att drivaxeldamaskerna skulle smälta.
Min Grizzly har gått ca 500mil och jag har kört relativt långa sträckor över 80km/t utan några sk "permanenta skador"  på drivknutarna, vad jag har märkt iallafall.
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Variatorkit grizzly 700 -15
 


Online just nu.

589 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 690. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info