ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Ploga väg i hög eller lågväxel?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Ploga väg i hög eller lågväxel?  (läst 7528 gånger)

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
Ploga väg i hög eller lågväxel?
« skrivet: 23 januari 2013 kl. 21:05:30 »
Är det bättre att varva ganska högt på lågväxeln än att köra med högväxel och varva lågt?
För kör jag på högväxel antar jag att det sliter mer på remmen, men kör jag på lågväxel så varvar den ju ganska rejält och då sliter det väl mer på motorn vilket kan leda till ras?  :hmmm:
« Senast ändrad: 23 januari 2013 kl. 21:08:18 av Emil_98 »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Thyrén

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1377
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Vasaloppet nästa
    • Visa profil
Thyrén
SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2013 kl. 21:20:36 »
Som du fått höra många gånger tidigare så kör sakta istället! Det är inte tufft att ploga i hög fart även om du tror det.. Du ångrar den dagen det smäller, jag lovar...

Hur lågt växlad är lågen? Kawan har ju varit trasig i drygt ett år nu så man kommer knappt ihåg hur det var att ploga men har för mig att man kunde ligga i typ 15 km/h på lågen utan att varva allt för mycket?
Det borde väl räcka för att ploga men om du ändå vill vara en hård grabb så är det väl bara köra på högen, lyssna på motorn så hör du hur mycket du kan varva. Ska rätt mycket till innan du varvat så mycket så motorn skulle rasa men visst går det, och remmar är betydligt billigare än motordelar..
Anmäl till moderator   Loggat
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2013 kl. 21:59:24 »
Kör ju egentligen inte så fort, ligger omkring 25km/h som max för att få iväg snön en bit så inte vägen blir smalare å smalare pga att snön bygger på stora vallar.

Och då varvar den ungefär 5700 - 6000 rpm på lågen, 8000 ligger varvstoppet på.
« Senast ändrad: 23 januari 2013 kl. 22:02:31 av Emil_98 »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Bullingen

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 148
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
    • Visa profil
Bullingen
SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2013 kl. 23:09:34 »
25 km... Jojo, då får man hoppas vägen är "hårdgjord" och inte full av spår. Det mesta lär bli snett om det hugger tag. Men kör i vind, det är dina prylar!  ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2013 kl. 23:12:33 »
Citat från: Bullingen skrivet 23 januari 2013 kl. 23:09:34
25 km... Jojo, då får man hoppas vägen är "hårdgjord" och inte full av spår. Det mesta lär bli snett om det hugger tag. Men kör i vind, det är dina prylar!  ()p

Vägen har en beläggning av packad snö och är jämn och fin, så risken för det är minimal  :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2013 kl. 23:21:34 »
Eftersom du har CVT så är varvet även beroende på belastningen, inte endast på hastigheten.
Så om du saknar belastning (typ pudersnö) så är det NOG inga problem att köra på högväxel, vet dock inte hur känslig 400:an är.

Generellt är det dock så att om man skall uträtta något med fyrhjuling så är det lågväxeln man skall använda, högväxeln används enbart för transport på plan väg.


En annan aspekt dock....
Skottar du för att det är roligt eller för att du har det som uppdrag?
Skottar du för att det skall skottas, eller för att du tycker om när snön kastas iväg av bladet?
Alltså, är du inhyrd för att faktiskt skotta något, eller skottar du mest för att slippa städa ditt rum... typ...?

Om du mest skottar i hobbysyfte så tänk på att om du kör saktare så får du skotta mer i tid.
Helst skulle du då även minska bladets bredd.
 ()p
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Emil^

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1308
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
    • Visa profil
Emil^
SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2013 kl. 23:49:13 »
Citat från: Hydro skrivet 23 januari 2013 kl. 23:21:34
Eftersom du har CVT så är varvet även beroende på belastningen, inte endast på hastigheten.
Så om du saknar belastning (typ pudersnö) så är det NOG inga problem att köra på högväxel, vet dock inte hur känslig 400:an är.

Generellt är det dock så att om man skall uträtta något med fyrhjuling så är det lågväxeln man skall använda, högväxeln används enbart för transport på plan väg.


En annan aspekt dock....
Skottar du för att det är roligt eller för att du har det som uppdrag?
Skottar du för att det skall skottas, eller för att du tycker om när snön kastas iväg av bladet?
Alltså, är du inhyrd för att faktiskt skotta något, eller skottar du mest för att slippa städa ditt rum... typ...?

Om du mest skottar i hobbysyfte så tänk på att om du kör saktare så får du skotta mer i tid.
Helst skulle du då även minska bladets bredd.
 ()p

Så det är så det funkar, jag som tänkt att det är remmen som tappar greppet och börjar slira när det går tungt för mig, men är det på det viset så är det ju lugnt  :P

Gården å postlådorna har jag som uppdrag å skotta men vägen jag plogar, nja den plogar jag mest som för att vara snäll. Är det plogat så behöver inte plogbilen köra där och då minskar det på utgifterna för dom som bor efter den vägen.

Nog skottar jag för att det skall skottas, men nog är det fint också när snön slungas ut ur bladet  ':)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2013 kl. 23:57:09 »
Vägen plogas alltså av plogbil emellanåt, så om din plogning gör att vägen blir smalare spelar alltså mindre roll egentligen för plogbilen skickar nog iväg vallen tillräckligt långt när den kommer.

Vill bara påvisa att du nog inte behöver köra i 25.
 ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Magnum500

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Minst fyra hjul ska de va!
    • Visa profil
Magnum500
SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2013 kl. 10:11:28 »
Beror ju på vad de är för snö och hur mycket. Min polaris gör 40 på lågen så då blir de oftast den jag använder men är de bara ett tunt lager lös-snö så brukar jag köra på högen på lägre varv  ()p
har ni inte säkerhetsutlösning på era plogar? Jag brukar ploga i 25-30 men jag har en stor balk under. Kör man fortare får man hälften över sig :P
Anmäl till moderator   Loggat
Mina projekt:

Snöplogsprojekt cyclone modell
ATV Tippvagn vinterprojekt

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2013 kl. 15:21:46 »
Jag har en ruffneck med fjäderhållen "utlösning" på plogen.
Ombyggt fäste så jag häktar plogen i draget istället för nåt mittmonterat fäste.
Men jag hittade en kant till ett brunnslock i knappa 10km/h, det resulterade i avslagna bult till draget. Ja plogen "löste ut" också, men smällen var tillräcklig.

Så jag kör ganska försiktigt när jag är inte VET att det är slätt under. Men på sjön där jag håller en långfärdsskridskobana öppen så ligger jag runt 30-40km/h och röjer, lite snörök i ansiktet, men huvudsaken är att jag blir av med snön långt bort från banan och eftersom jag har tre varv innan den är ren och bred så summerar det till drygt en halvmil, då gör det inget om det går undan så man blir klar.

Röjer oftast på högväxel. Men jag har också Dr Pulley och starkare fjäder i bakre variatorn = inga problem alls med remslir eller liknande.
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad DRÄNG

  • Elefantollon
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 366
  • Total likes: 1
  • jodåsåatteeh
    • Visa profil
DRÄNG
SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2013 kl. 18:23:38 »
Jag kör max i 10 km då jag vet hur det känns och när det tar stopp  :cry:
Inte kul om hjulingen går sönder och skall lagas, tar tid,
lägg till ev. tid för att läka trasiga ben eller ännu värre.
Så för mig är valet enkelt, låg hastighet kan spara en hel del tid o pengar i detta fall ()p
Anmäl till moderator   Loggat
kinapuff 500

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Ploga väg i hög eller lågväxel?
 


Online just nu.

593 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 600. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info