Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Ploga väg i hög eller lågväxel?  (läst 3205 gånger)

Utloggad Emil^

Ploga väg i hög eller lågväxel?
« skrivet: 23 januari 2013 kl. 21:05:30 »
Är det bättre att varva ganska högt på lågväxeln än att köra med högväxel och varva lågt?
För kör jag på högväxel antar jag att det sliter mer på remmen, men kör jag på lågväxel så varvar den ju ganska rejält och då sliter det väl mer på motorn vilket kan leda till ras?  :hmmm:
« Senast ändrad: 23 januari 2013 kl. 21:08:18 av Emil_98 »

Utloggad Thyrén

SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2013 kl. 21:20:36 »
Som du fått höra många gånger tidigare så kör sakta istället! Det är inte tufft att ploga i hög fart även om du tror det.. Du ångrar den dagen det smäller, jag lovar...

Hur lågt växlad är lågen? Kawan har ju varit trasig i drygt ett år nu så man kommer knappt ihåg hur det var att ploga men har för mig att man kunde ligga i typ 15 km/h på lågen utan att varva allt för mycket?
Det borde väl räcka för att ploga men om du ändå vill vara en hård grabb så är det väl bara köra på högen, lyssna på motorn så hör du hur mycket du kan varva. Ska rätt mycket till innan du varvat så mycket så motorn skulle rasa men visst går det, och remmar är betydligt billigare än motordelar..
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad Emil^

SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2013 kl. 21:59:24 »
Kör ju egentligen inte så fort, ligger omkring 25km/h som max för att få iväg snön en bit så inte vägen blir smalare å smalare pga att snön bygger på stora vallar.

Och då varvar den ungefär 5700 - 6000 rpm på lågen, 8000 ligger varvstoppet på.
« Senast ändrad: 23 januari 2013 kl. 22:02:31 av Emil_98 »

Utloggad Bullingen

SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2013 kl. 23:09:34 »
25 km... Jojo, då får man hoppas vägen är "hårdgjord" och inte full av spår. Det mesta lär bli snett om det hugger tag. Men kör i vind, det är dina prylar!  ()p

Utloggad Emil^

SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2013 kl. 23:12:33 »
25 km... Jojo, då får man hoppas vägen är "hårdgjord" och inte full av spår. Det mesta lär bli snett om det hugger tag. Men kör i vind, det är dina prylar!  ()p

Vägen har en beläggning av packad snö och är jämn och fin, så risken för det är minimal  :)

Utloggad Hydro

SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2013 kl. 23:21:34 »
Eftersom du har CVT så är varvet även beroende på belastningen, inte endast på hastigheten.
Så om du saknar belastning (typ pudersnö) så är det NOG inga problem att köra på högväxel, vet dock inte hur känslig 400:an är.

Generellt är det dock så att om man skall uträtta något med fyrhjuling så är det lågväxeln man skall använda, högväxeln används enbart för transport på plan väg.


En annan aspekt dock....
Skottar du för att det är roligt eller för att du har det som uppdrag?
Skottar du för att det skall skottas, eller för att du tycker om när snön kastas iväg av bladet?
Alltså, är du inhyrd för att faktiskt skotta något, eller skottar du mest för att slippa städa ditt rum... typ...?

Om du mest skottar i hobbysyfte så tänk på att om du kör saktare så får du skotta mer i tid.
Helst skulle du då även minska bladets bredd.
 ()p
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Emil^

SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2013 kl. 23:49:13 »
Eftersom du har CVT så är varvet även beroende på belastningen, inte endast på hastigheten.
Så om du saknar belastning (typ pudersnö) så är det NOG inga problem att köra på högväxel, vet dock inte hur känslig 400:an är.

Generellt är det dock så att om man skall uträtta något med fyrhjuling så är det lågväxeln man skall använda, högväxeln används enbart för transport på plan väg.


En annan aspekt dock....
Skottar du för att det är roligt eller för att du har det som uppdrag?
Skottar du för att det skall skottas, eller för att du tycker om när snön kastas iväg av bladet?
Alltså, är du inhyrd för att faktiskt skotta något, eller skottar du mest för att slippa städa ditt rum... typ...?

Om du mest skottar i hobbysyfte så tänk på att om du kör saktare så får du skotta mer i tid.
Helst skulle du då även minska bladets bredd.
 ()p

Så det är så det funkar, jag som tänkt att det är remmen som tappar greppet och börjar slira när det går tungt för mig, men är det på det viset så är det ju lugnt  :P

Gården å postlådorna har jag som uppdrag å skotta men vägen jag plogar, nja den plogar jag mest som för att vara snäll. Är det plogat så behöver inte plogbilen köra där och då minskar det på utgifterna för dom som bor efter den vägen.

Nog skottar jag för att det skall skottas, men nog är det fint också när snön slungas ut ur bladet  ':)

Utloggad Hydro

SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2013 kl. 23:57:09 »
Vägen plogas alltså av plogbil emellanåt, så om din plogning gör att vägen blir smalare spelar alltså mindre roll egentligen för plogbilen skickar nog iväg vallen tillräckligt långt när den kommer.

Vill bara påvisa att du nog inte behöver köra i 25.
 ()p
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Magnum500

SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2013 kl. 10:11:28 »
Beror ju på vad de är för snö och hur mycket. Min polaris gör 40 på lågen så då blir de oftast den jag använder men är de bara ett tunt lager lös-snö så brukar jag köra på högen på lägre varv  ()p
har ni inte säkerhetsutlösning på era plogar? Jag brukar ploga i 25-30 men jag har en stor balk under. Kör man fortare får man hälften över sig :P

Utloggad FormerMazda

SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2013 kl. 15:21:46 »
Jag har en ruffneck med fjäderhållen "utlösning" på plogen.
Ombyggt fäste så jag häktar plogen i draget istället för nåt mittmonterat fäste.
Men jag hittade en kant till ett brunnslock i knappa 10km/h, det resulterade i avslagna bult till draget. Ja plogen "löste ut" också, men smällen var tillräcklig.

Så jag kör ganska försiktigt när jag är inte VET att det är slätt under. Men på sjön där jag håller en långfärdsskridskobana öppen så ligger jag runt 30-40km/h och röjer, lite snörök i ansiktet, men huvudsaken är att jag blir av med snön långt bort från banan och eftersom jag har tre varv innan den är ren och bred så summerar det till drygt en halvmil, då gör det inget om det går undan så man blir klar.

Röjer oftast på högväxel. Men jag har också Dr Pulley och starkare fjäder i bakre variatorn = inga problem alls med remslir eller liknande.
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad DRÄNG

SV: Ploga väg i hög eller lågväxel?
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2013 kl. 18:23:38 »
Jag kör max i 10 km då jag vet hur det känns och när det tar stopp  :cry:
Inte kul om hjulingen går sönder och skall lagas, tar tid,
lägg till ev. tid för att läka trasiga ben eller ännu värre.
Så för mig är valet enkelt, låg hastighet kan spara en hel del tid o pengar i detta fall ()p
kinapuff 500

 


Online just nu.

147 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 174. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme