ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Funderar på att byta maskin ~25-30k
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Funderar på att byta maskin ~25-30k  (läst 1982 gånger)

Utloggad eyecreate

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 133
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Grusväg regerar
    • Visa profil
eyecreate
Funderar på att byta maskin ~25-30k
« skrivet: 29 april 2012 kl. 18:30:26 »
Hej :)

Är en mycket nöjd ägare av en smc 250 som gör sitt jobb, men såklart bra kan alltid bli bättre  :lol: ....så jag funderar lite på åt vilket håll jag ska snegla....tänkte att atv-folket här kanske kan ge sina synpunkter och dela med sig av erfarenheter.

Först och främst motor.
I dagsläget har jag 250 kubik, som egentligen räcker mer än väl, men såklart ger en 400/450 mer vrid och bättre respons.

Körning.
För jobbpendlande och vägbruk duger vilken jäkla hoj som helst gott (nästan iaf om vi räknar bort kinaskräpet som bashan, shineray m.m) ...men jag kommer iaf att spendera några timmar i månaden på "crossbanan", så jag gissar att ett flertal taiwan-märken även går bort.

Växel.
Kanske finns det inga "bra" quad-maskiner med variator-låda? (eller?) Men precis som vid bilkörande har jag insett hur mycket enklare det är med automatisk växellåda, och definitivt på crossbanan eller i grusgropen. Med växlingen borta ur bilden kan man fokusera 100% på körningen.

Vägreggat.
Bakhjulsdrivet.

Jag har tittat på suzuki ltz 400, men de växer inte på träd. (~30k)
Budgetalternativet Hyosung 450 (~25k)

Hur är dessa maskiner?
Tips på andra maskiner att snegla åt?
Budgeten ligger på ovan nämnda, 25-30k.

Tack på förhand! :)
« Senast ändrad: 29 april 2012 kl. 18:50:57 av eyecreate »
Anmäl till moderator   Loggat
SMC 250

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Funderar på att byta maskin ~25-30k
« Svar #1 skrivet: 29 april 2012 kl. 21:17:19 »
Det känns lite som om du tror en hel del.

Har du kört på crossbana?

Har du kört en 400-450...?

En 250 har effekt att förflytta sig, och kanske 2-3 hästar att ha kul med.
En 400 har dels effekt för att förflytta sig med, och sen 15 hästar att ha kul med!
...och en 450 har förflyttningseffekt plus 25 hästar att ha kul med!!!

Tro mig, skillnaden emellan en 250 och en 400-450 är stor, så om du anser att 250 är rätt rapp, behåll den så länge du orkar.

Skall du köra lite i nån grusgrop några gånger per år funkar nog Goes/Smc/Hyosung/Dinli 450-500 mfl men detta underlag dödar chassiet ifall körningen blir frekvent.

Och där har vi nästa skillad, chassiet.
På 250:n finns ett chassie som påminner om en golfbils, även i jämförelse med de ovan nämnda maskinerna.
Jämför du sedan med de japanska så blir det ytterligare en ny dimension.

Så återigen, är du nöjd med 250:n, behåll den så länge du orkar!

Sen detta med automat...
Jag väljer själv automat när det gäller bil.
Även när jag var insnöad på Corvetter så köpte jag alltid automat.
Har kört automat hela mitt liv... typ...
Och även med fyrhjuling.
...och till och med funderat på att byta mc just pga att Honda nu släppt sin 1200 med automat!
MEN, skall man busa, då föredrar jag manuellt alla dagar i veckan.

Visst, det gick att sladda grusväg med Renegaden, men Raptorn och Eatv:n var klart bättre!
Crossbana har jag provat, men fi fan vad jobbigt... så det lade jag ner.
Och visst kan växlandet där säkert upplevas som ett problem, men med större motor minskar växlingsbehovet och dels så vänjer du dig.
För med automat så tillkommer nämligen ett problem.
På en fyrhjuling är flertalet av automaterna av CVT-princip.
Detta är rätt ovanligt bland bilar än så länge (jo, på 70-talet fanns ju remjohan bla) och nu har Audi och Chrysler och nån till CVT, men annars är det glest.
Och i marknivå funkar det riktigt bra, hade gärna tagit den lådan till min Audi, men den finns inte med AWD så blev utan...
MEN, på en fyrhjuling lättar man ibland, särskilt på en crossbana.
Och då kan det bli problem... nä, inte när man lättar... men när man landar.
Då är ibland utväxlingsförhållandet totalfel och efter några landningar kan omfattande reparationer krävas.
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad eyecreate

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 133
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Grusväg regerar
    • Visa profil
eyecreate
SV: Funderar på att byta maskin ~25-30k
« Svar #2 skrivet: 29 april 2012 kl. 22:52:26 »
okej,
så för att sammanfatta det hela, växel är ett måste, vilket jag nog håller med om med tanke på kör-önskemålen. Det är bara att jag inte kört en större maskin med variator, så jag vet inte hur de beter sig.
Och ja, visst är jag "nöjd" med 250 kubik. Men det handlar ju trots allt om att ha kul, det är ju därför man sätter sig på maskinen över huvud taget  ()p och då klingar 400/450 kubik mer rätt i min trumhinna, speciellt med tanke på att jag absolut kommer köra maskinen hårt i grustag om jag väl får chansen (i dagsläget avstår jag pga att jag inte vågar påfresta maskinen på det viset)
Rådet med andra ord är en japanare? 350-450.

Japansk kvalitet är snudd på volvo/saab...iaf säger mig erfarenheten det i bilväg efter en sisådär 25-30 bilar genom åren....
(De senaste 3 åren har jag hållt mig till samma bil, en toyota (!) celica -94 som rullat 20k, 3k i min ägo. Det enda jag gjort är bytt olja och bromsbelägg. blanka papper varje år och går som en klocka)

Och ja, jag kommer behålla 250n så länge jag orkar :)
« Senast ändrad: 29 april 2012 kl. 22:58:26 av eyecreate »
Anmäl till moderator   Loggat
SMC 250

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Funderar på att byta maskin ~25-30k
« Svar #3 skrivet: 29 april 2012 kl. 23:05:05 »
Snälla, jämför inte japanska fyrhjulingar med tex SAAB...  :whip:

Som du säger så handlar det om att ha KUL, så ta du och sota ur den där 250:n ordentligt näst du kommer till din grop.

Saker skall användas, det är DÅ de ger valuta för pengarna.
 :headbang:
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Funderar på att byta maskin ~25-30k
« Svar #4 skrivet: 29 april 2012 kl. 23:13:52 »
Ja, det är ju bra att köra mer och även testa andra maskiner innan man ger sig på att byta. Det är ju sällan man byter maskin med vinst, så då är det ju kul att byta till rätt på en gång istället för att mellanlanda på något annat.
Plus att det kanske är lättare att öppna plånboken (eller låna) mer om man verkligen är säker på att man vill ha tex en Raptor 700. Eller kanske en 4wd maskin!

Helt rätt att det ska vara kul att åka!

Men ha helst med dig någon kompis när du ska köra lite värre på bana eller i grusgrop, väldigt lätt att välta eller göra något annat dumt när man blir för optimistisk. Och ligga fastklämd själv i ett grustag är nog inte så skoj. Eller gå hem för att man kört sönder maskinen...

Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad eyecreate

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 133
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Grusväg regerar
    • Visa profil
eyecreate
SV: Funderar på att byta maskin ~25-30k
« Svar #5 skrivet: 30 april 2012 kl. 23:24:52 »
Efter dagens grusbus och asfaltsmiskande har jag övertygat mig själv om att behålla maskineriet :)
Förutom att jag var den enda i skaran som slirande runt på både bana och grusvägar med vägdäck på, så är jag helnöjd med maskinen!  :headbang: (=crossdäck fortsättningsvis)
Visst, känslan av en raptor 700 mellan benen kittlar säkert ännu lite mer, men brännhålet i plånboken tillåter att göra slut på fem sådana här maskiner innan det svidit klart.
Att det knirrar och knarar lite i kåporna kan jag leva med, de tre likadana maskiner jag såg idag led av samma "problem". Konstruktionsmässigt och motormässigt kan jag inte säga att vare sig en yamaha eller suzuki ger ett gedignare eller mer kvalitativt intryck. Och forumets smc-tråd instämmer om man ser till historiken.

Så,
case closed :) for now ;)
« Senast ändrad: 1 maj 2012 kl. 00:10:29 av eyecreate »
Anmäl till moderator   Loggat
SMC 250

Utloggad KfxJohan

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Grym...
    • Visa profil
KfxJohan
SV: Funderar på att byta maskin ~25-30k
« Svar #6 skrivet: 5 maj 2012 kl. 12:09:41 »
skulle sikta på en kfx700  kanske inte räcker med 30 men men
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad t1an

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1103
  • Total likes: 64
    • Visa profil
t1an
SV: Funderar på att byta maskin ~25-30k
« Svar #7 skrivet: 5 maj 2012 kl. 12:51:16 »
Citat från: Hydro skrivet 29 april 2012 kl. 21:17:19
Det känns lite som om du tror en hel del.

Har du kört på crossbana?

Har du kört en 400-450...?

En 250 har effekt att förflytta sig, och kanske 2-3 hästar att ha kul med.
En 400 har dels effekt för att förflytta sig med, och sen 15 hästar att ha kul med!
...och en 450 har förflyttningseffekt plus 25 hästar att ha kul med!!!

Tro mig, skillnaden emellan en 250 och en 400-450 är stor, så om du anser att 250 är rätt rapp, behåll den så länge du orkar.

Skall du köra lite i nån grusgrop några gånger per år funkar nog Goes/Smc/Hyosung/Dinli 450-500 mfl men detta underlag dödar chassiet ifall körningen blir frekvent.

Och där har vi nästa skillad, chassiet.
På 250:n finns ett chassie som påminner om en golfbils, även i jämförelse med de ovan nämnda maskinerna.
Jämför du sedan med de japanska så blir det ytterligare en ny dimension.

Så återigen, är du nöjd med 250:n, behåll den så länge du orkar!

Sen detta med automat...
Jag väljer själv automat när det gäller bil.
Även när jag var insnöad på Corvetter så köpte jag alltid automat.
Har kört automat hela mitt liv... typ...
Och även med fyrhjuling.
...och till och med funderat på att byta mc just pga att Honda nu släppt sin 1200 med automat!
MEN, skall man busa, då föredrar jag manuellt alla dagar i veckan.

Visst, det gick att sladda grusväg med Renegaden, men Raptorn och Eatv:n var klart bättre!
Crossbana har jag provat, men fi fan vad jobbigt... så det lade jag ner.
Och visst kan växlandet där säkert upplevas som ett problem, men med större motor minskar växlingsbehovet och dels så vänjer du dig.
För med automat så tillkommer nämligen ett problem.
På en fyrhjuling är flertalet av automaterna av CVT-princip.
Detta är rätt ovanligt bland bilar än så länge (jo, på 70-talet fanns ju remjohan bla) och nu har Audi och Chrysler och nån till CVT, men annars är det glest.
Och i marknivå funkar det riktigt bra, hade gärna tagit den lådan till min Audi, men den finns inte med AWD så blev utan...
MEN, på en fyrhjuling lättar man ibland, särskilt på en crossbana.
Och då kan det bli problem... nä, inte när man lättar... men när man landar.
Då är ibland utväxlingsförhållandet totalfel och efter några landningar kan omfattande reparationer krävas.

Mitsubishi har ju CVT i sina modeller nu 2012 iaf.

http://www.mitsubishi-motors.com/corporate/about_us/technology/environment/e/cvt.html
Anmäl till moderator   Loggat
Bruksmaskin: Polaris Sportsman 1000 XP -2016  ()p
Leksak: Rapier 450
Såld = CF-Moto Rancher UTV
Såld = Arctic Cat 1000xt -14
Såld= Kawasaki KFX 700 !!
Såld = SMC 700

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Funderar på att byta maskin ~25-30k
« Svar #8 skrivet: 5 maj 2012 kl. 12:56:04 »
Som sagt...

Citat från: Hydro skrivet 29 april 2012 kl. 21:17:19
...och nån till...

  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Funderar på att byta maskin ~25-30k
 


Online just nu.

594 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 610. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info