ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?  (läst 4345 gånger)

Utloggad iroc

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 803
  • Total likes: 0
    • Visa profil
iroc
Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
« Svar #12 skrivet: 1 juni 2006 kl. 23:02:30 »
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700 se
Goldspeed bumper
Tusk nerfs
kenda klaw
mod. topp
je 11:1
kds +2 tb
## 4sale ##
 
#Life is too short to race a cheap quad.

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
« Svar #13 skrivet: 1 juni 2006 kl. 23:04:41 »
Citat från: "iroc"
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:


Precis det jag skrev? Vad är det som är svårt att tyda? =))
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad iroc

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 803
  • Total likes: 0
    • Visa profil
iroc
Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
« Svar #14 skrivet: 1 juni 2006 kl. 23:20:21 »
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:


Precis det jag skrev? Vad är det som är svårt att tyda? =))


menar du att fabrikanten för pc har gjort lambda mätning,loggningar när dom tagit fram olika bränslekurvor  eller att man själv BÖR göra detta efter montering av pc boxen på en dyno el. liknande  :?:
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700 se
Goldspeed bumper
Tusk nerfs
kenda klaw
mod. topp
je 11:1
kds +2 tb
## 4sale ##
 
#Life is too short to race a cheap quad.

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
« Svar #15 skrivet: 1 juni 2006 kl. 23:24:51 »
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:


Precis det jag skrev? Vad är det som är svårt att tyda? =))


menar du att fabrikanten för pc har gjort lambda mätning,loggningar när dom tagit fram olika bränslekurvor  eller att man själv BÖR göra detta efter montering av pc boxen på en dyno el. liknande  :?:


Exakt, så det blir svar JA, på båda frågorna. Oavsett hur "bolt-on" ett trim är, så ska det alltid köras i bromsbänk med avgastemp och WB-lambda för att vara säker på att allt står rätt till och att man får ut maximal prestanda. Det jag menar är att Dobeck inte är så avancerad och exakt, så att köpa bänktid för att mappa en Dobeckbox tycker jag är onödigt, har man däremot PCIII så kan man ställa in tjugotusen andra mätbara värden och därför har en anledning att göra det efter konstens alla regler. Eller?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad iroc

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 803
  • Total likes: 0
    • Visa profil
iroc
Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
« Svar #16 skrivet: 1 juni 2006 kl. 23:29:05 »
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:


Precis det jag skrev? Vad är det som är svårt att tyda? =))


menar du att fabrikanten för pc har gjort lambda mätning,loggningar när dom tagit fram olika bränslekurvor  eller att man själv BÖR göra detta efter montering av pc boxen på en dyno el. liknande  :?:


Exakt, så det blir svar JA, på båda frågorna. Oavsett hur "bolt-on" ett trim är, så ska det alltid köras i bromsbänk med avgastemp och WB-lambda för att vara säker på att allt står rätt till och att man får ut maximal prestanda. Det jag menar är att Dobeck inte är så avancerad och exakt, så att köpa bänktid för att mappa en Dobeckbox tycker jag är onödigt, har man däremot PCIII så kan man ställa in tjugotusen andra mätbara värden och därför har en anledning att göra det efter konstens alla regler. Eller?


ok mannen då tänker vi lika - bara undra- har faktiskt inhandlat en bredbandslambda med digital display ska testa i helgen för att kolla hur "bra" bränslekurvorna är mappade :roll:
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700 se
Goldspeed bumper
Tusk nerfs
kenda klaw
mod. topp
je 11:1
kds +2 tb
## 4sale ##
 
#Life is too short to race a cheap quad.

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
« Svar #17 skrivet: 2 juni 2006 kl. 00:20:53 »
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:


Precis det jag skrev? Vad är det som är svårt att tyda? =))


menar du att fabrikanten för pc har gjort lambda mätning,loggningar när dom tagit fram olika bränslekurvor  eller att man själv BÖR göra detta efter montering av pc boxen på en dyno el. liknande  :?:


Exakt, så det blir svar JA, på båda frågorna. Oavsett hur "bolt-on" ett trim är, så ska det alltid köras i bromsbänk med avgastemp och WB-lambda för att vara säker på att allt står rätt till och att man får ut maximal prestanda. Det jag menar är att Dobeck inte är så avancerad och exakt, så att köpa bänktid för att mappa en Dobeckbox tycker jag är onödigt, har man däremot PCIII så kan man ställa in tjugotusen andra mätbara värden och därför har en anledning att göra det efter konstens alla regler. Eller?


ok mannen då tänker vi lika - bara undra- har faktiskt inhandlat en bredbandslambda med digital display ska testa i helgen för att kolla hur "bra" bränslekurvorna är mappade :roll:


Det är ju nu det börjar bli riktigt roligt, när man får tänka till lite och börja mappa själv =)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad ploppan

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
    • Visa profil
ploppan
min hoj var "otestad" från början...
« Svar #18 skrivet: 2 juni 2006 kl. 09:29:40 »
Förstår vad du menar MEN....

Om du har en hoj "strypt" från köpet och:

-  tar bort strypningarna
-  sätter på det trimmkittet som är nämt i tråden

Så känns det som att en "kalibrering/mappning" av maskinen är nödvändig. 700R:en är väl dessutom ganska snålt ställd från början?

Du kan säkert leka dig fram till en hyfsad inställning på insprutningen men när du gör förändringar på något sätt, enbart byter till helsystem, eller bara byter luftfilter, eller båda två, eller som i mitt fall, ta bort alla strypningarna OCH sätter på "kittet" är det väl läge att få det optimerat i bänk? Och (återigen) i mitt fall var "boxen" (med system) redan testad i bänk, för att (som nämts i tidigare tråd) få hästarna att hitta hem...
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
Re: min hoj var "otestad" från början...
« Svar #19 skrivet: 2 juni 2006 kl. 10:10:44 »
Citat från: "ploppan"
Förstår vad du menar MEN....

Om du har en hoj "strypt" från köpet och:

-  tar bort strypningarna
-  sätter på det trimmkittet som är nämt i tråden

Så känns det som att en "kalibrering/mappning" av maskinen är nödvändig. 700R:en är väl dessutom ganska snålt ställd från början?

Du kan säkert leka dig fram till en hyfsad inställning på insprutningen men när du gör förändringar på något sätt, enbart byter till helsystem, eller bara byter luftfilter, eller båda två, eller som i mitt fall, ta bort alla strypningarna OCH sätter på "kittet" är det väl läge att få det optimerat i bänk? Och (återigen) i mitt fall var "boxen" (med system) redan testad i bänk, för att (som nämts i tidigare tråd) få hästarna att hitta hem...


Ja det bÄsta Är att köra i bänk, jag menar bara att Dobeck inte har så mycket finjusteringar att hämta bara för att den mappas på rullar. Dessutom anser jag att ingen motor är den andra lik trots att det ser identiska ut, alltså finns det inget kit som är bolt on och redan förtestat för just din hoj.

Det funkar säkert men det är inte optimerat efter dina förhållanden, de flesta förinställda boxar är till mappade på en mycket högre insugstemperatur än vad vi har i Sverige och kanske går magrare/fetare än vad det kunde gjort om den varit optimerad för Svensk väderlek. Det är små faktorer som bidrar till helheten. Man känner fysiskt när hojen går bra, eller när den inte går bra. När man fått den att gå bra med gatmappen, så tvivlar jag på att man får den att gå mycket bättre bara för att den kommer upp på rullar, inte med dobeckboxen iallafall. Men vad vet jag, jag har inte provat Dobeck.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad AdamRaptor700

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
    • Visa profil
AdamRaptor700
Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
« Svar #20 skrivet: 2 juni 2006 kl. 11:21:40 »
hit & dit, men det verkar alltså inte som en nackdel att den är kalibrerad i bänk? visst om man är haj på motorer och så som Mr2T, men för oss som bara köper för att sladda och ha kul, då finns det ju en trygghet i att ha ställt in grejjerna i bänk. eller?
Anmäl till moderator   Loggat
**************************************
Endast ett tomt garage - vilken jävla looser man e...

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
 


Online just nu.

622 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 739. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info