ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: 2 eller 4wd outlander 800
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: 2 eller 4wd outlander 800  (läst 3693 gånger)

Utloggad Outty 1000

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outty 1000
2 eller 4wd outlander 800
« skrivet: 30 juni 2007 kl. 10:06:03 »
tar den stryk att ligga o köra i högre hastigheter på 2 eller 4 wd på asfalt ellerdyl .
och 2 wd och låg växel tar det skada av nått slag eller ...........
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Outlander Titan 1000 -12
Can Am Outlander XT 800 -07
Yamaha Raptor 660 -06
Xuv side by side 300 -07
Sym Quadlander 200 -06

Utloggad Veyron

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 436
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Veyron
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2007 kl. 14:58:47 »
vet ej riktigt va du menar men ska du köra fort längs väg så kör me högväxel för att undvika höga varvtal och kör me 2wd för den drar mindre soppa än med 4 wd inkopplad.
Anmäl till moderator   Loggat
olaris sportsman 500-05 fjärrstyrd warn winsch, glacier plowsystem.
kazuma dingo 150-04 bara allmänt ful å trasig.
Yamaha Vmax 600 xtc-97 styrhöjare, hkmatta, plastskidor, svart huv.

Proud Member of YoungBloodSquad

Utloggad Outty 1000

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outty 1000
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2007 kl. 15:03:06 »
ok
jag bara kollar så att det inte slits när man "transporterar" sej på olika vägar med ev massvis med lek !!
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Outlander Titan 1000 -12
Can Am Outlander XT 800 -07
Yamaha Raptor 660 -06
Xuv side by side 300 -07
Sym Quadlander 200 -06

Utloggad ATVicious

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 88
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
ATVicious
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2007 kl. 16:30:19 »
Du använder aldrig L-växeln i princip. Kör alltid med H-växeln, om du sedan ska dra något rejält eller om H inte klarar en backe eller vad som, då kan du dra in L-växeln och 4wd. Annars är det 2wd som gäller, iaf för min del. Men det finns en heldel för-/nackdelar med bägge.

2drift:
Fördelar: drar mindre soppa, lätt att styra (tyngre med 4drift), lätt att göra kontrollerade långa ställ/överstyrningar/fish tails.
Nackdelar: räcker inte alltid i tuff terräng, slits mer på bakdäcken jämfört med 4drift, sämre grepp på grus el. Dylikt. Och därmed sämre acceleration :!: eftersom hjulen spinner.

4drift:
Fördelar: grymt grepp på grus el. Dylikt vilket ger optimal acceleration :!:, tar sig fram bättre i svårare terrängen, mindre slitage på bakdäcken.
Nackdelar: tyngre att styra, drar mer soppa, svårare att göra långa ställ/överstyrningar/fish tails (pga. bättre grepp och att framhjulsdriften är aktiv), mer slitage på framdäcken.

Motorbromsen är starkare med 4drift också, ngt som kan vara såväl uppskattat som oönskat beroende på situationen.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander MAX 650 XT '07 8)
V-Twin vrål ska det vara!! :lol:

* Kör i Hälsingland, Bollnäs/Söderhamn *

Utloggad op

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
    • Visa profil
op
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2007 kl. 16:48:44 »
Jeg har lest litt rundt på forumene i USA etc. og ser at de gjerne bruker 4wd og lavserie når de skal nedover j. bratte bakker. Motorbremsen virker noe inn i h. i lavgir :). Hvis du har behov for å ligge å kjøre lenge i 10-20km/t f.eks. så kan du bruke "L" for å holde cvt'en innkoblet hele tiden, redusere varmeutvikling og slite mindre på utstyret(Klatre på steiner etc.).

Med 800cc er det vel knaptnok noe sted der du i prinsipp ikke kommer opp på høygir uansett  :) -- så det må evt. være hvis du kjører sakte eller trenger motorbremsen slik jeg ser det.

For min del bruker jeg 2wd på asfalt og 4wd på grus pga. at det gir mulighet til å ligge  understyre litt igjennom svingene  ;)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad ATVicious

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 88
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
ATVicious
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2007 kl. 17:13:14 »
Citat från: "op"
Jeg har lest litt rundt på forumene i USA etc. og ser at de gjerne bruker 4wd og lavserie når de skal nedover j. bratte bakker. Motorbremsen virker noe inn i h. i lavgir :). Hvis du har behov for å ligge å kjøre lenge i 10-20km/t f.eks. så kan du bruke "L" for å holde cvt'en innkoblet hele tiden, redusere varmeutvikling og slite mindre på utstyret(Klatre på steiner etc.).

Med 800cc er det vel knaptnok noe sted der du i prinsipp ikke kommer opp på høygir uansett  :) -- så det må evt. være hvis du kjører sakte eller trenger motorbremsen slik jeg ser det.

For min del bruker jeg 2wd på asfalt og 4wd på grus pga. at det gir mulighet til å ligge  understyre litt igjennom svingene  ;)


Helt rätt. Nedför groteska backar är självfallet 4wd och L bäst då det ger den kraftigaste motobromsen och bäst grepp.

Vad gäller "og 4wd på grus pga. at det gir mulighet til å ligge  understyre litt igjennom svingene":

Jag försöker översätta: "och 4wd på grus pga. att det ger möjlighet till att ligga under styret lite genom kurvorna" eller att du menar "och 4wd på grus pga. att det ger möjlighet att ligga och understyra lite genom kurvorna".

Vilken av dom du än menar (eller något annat?) förstår jag inte vitsen med det. Att understyra genom en kurva är livsfarligt, och att ligga under styret genom kurvan, det kan du väl ändå göra om du kör 2wd också. Då får du ju ett skönt ställ (med 2wd) så du måste du ju huka dej ner mot kurvans innersida. Annars blir det kanske ett olyckligt slut..  8O
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander MAX 650 XT '07 8)
V-Twin vrål ska det vara!! :lol:

* Kör i Hälsingland, Bollnäs/Söderhamn *

Utloggad MacGyver

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
MacGyver
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2007 kl. 17:39:55 »
Citat från: "ATVicious"
Du använder aldrig L-växeln i princip. Kör alltid med H-växeln, om du sedan ska dra något rejält eller om H inte klarar en backe eller vad som, då kan du dra in L-växeln och 4wd. Annars är det 2wd som gäller.


Inte riktigt rätt...
Ev CTV blir väldigt varm och för att få kylning så sitter det fläckt blad på primär variatorn...
Om du kör sakta på H växeln i teräng riskerar du att överhetta din CTV och remen slits i onödan...
I skog och lite tuffare teräng bör du köra på L Växel för att höjja motorvarven och på så sätt få mer kylning på CTV`n
Anmäl till moderator   Loggat
***********************
Micke "MacGyver"
Hojlös...
Tidigare.....
Canam Renegade 800 -07a
SMC CBV 250 -05a

macgyver@mudderfucker.se
************************

Utloggad ATVicious

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 88
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
ATVicious
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2007 kl. 18:25:31 »
Det verkar logiskt. Du har säkerligen rätt. CVT menar du väl förresten?

"Continiously Variable Transmission" eller ngt sånt (stavning är säkert fel)
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander MAX 650 XT '07 8)
V-Twin vrål ska det vara!! :lol:

* Kör i Hälsingland, Bollnäs/Söderhamn *

Utloggad MacGyver

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
MacGyver
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2007 kl. 20:56:49 »
Citat från: "ATVicious"
Det verkar logiskt. Du har säkerligen rätt. CVT menar du väl förresten?

"Continiously Variable Transmission" eller ngt sånt (stavning är säkert fel)


hehe jag vet inte vad jag ska skylla på Baksmälla eller att man hunnit börga om  :P
Anmäl till moderator   Loggat
***********************
Micke "MacGyver"
Hojlös...
Tidigare.....
Canam Renegade 800 -07a
SMC CBV 250 -05a

macgyver@mudderfucker.se
************************

Utloggad ATVicious

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 88
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
ATVicious
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #9 skrivet: 1 juli 2007 kl. 01:15:49 »
Jag röstar på baksmälla :wink:
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander MAX 650 XT '07 8)
V-Twin vrål ska det vara!! :lol:

* Kör i Hälsingland, Bollnäs/Söderhamn *

Utloggad d4

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 133
  • Total likes: 0
    • Visa profil
d4
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #10 skrivet: 1 juli 2007 kl. 10:25:34 »
MacGyver har helt rätt, kylningen av CVT är viktigt när det går sakta.
Om det är lätt terräng, tex. en fin stig kan man köra på HI.
Bara man kan hålla gas och slipper start/stop moment, hela tiden.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outty 1000

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outty 1000
2 eller 4wd outlander 800
« Svar #11 skrivet: 1 juli 2007 kl. 11:26:05 »
man får tacka
det börjar redan ge resultat i skogen och grus vägar ...
=jävla skilnad och satan så fort det går
vilken maskin , jag har aldrig kört något liknande.........
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Outlander Titan 1000 -12
Can Am Outlander XT 800 -07
Yamaha Raptor 660 -06
Xuv side by side 300 -07
Sym Quadlander 200 -06

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: 2 eller 4wd outlander 800
 


Online just nu.

675 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 686. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info