ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Kawasaki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Nålar
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Nålar  (läst 2708 gånger)

Utloggad Moco

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Moco
Nålar
« skrivet: 1 juni 2007 kl. 18:13:15 »
Ni har sagt så mycket klokt i detta forum så amatören (jag) är helt förvirrad. Nu måste vi reda ut lite saker. Först förutsättningarna:

Jag skaffar en KFX 700.
Jag gör inget med luftburken.
Jag sågar av pipen på avgassystemet för att få bort stypningen (samt tar de övriga strypningarna som är limmade muttern på skruven på förgasaren och gasen).

Det som sedan för mig är lite förvirrat:

1) Byta huvudmunstycken på förgasaren för att de är för snåla från fabrik?
2) Byta bränsle-nålar eller bara flytta nål? (har sett den fina beskrivningen av tintin om hur man gör)
3) Det har skrivits om luftskruvar som sitter bakom plombering, vad gör dessa, ska dess justeras?
4) Det har skrivits om soppa-skruvar? Vad gör dessa? Ska dessa (har justeras? (har sett bilderna på var de är)
5) Något övrigt?

Så med tanke på att jag inte byter avgassystem utan endast stryper av samt med tanke på att jag inte grejar med luften, vad behöver jag i övrigt göra?

Puh...  :P   Tacksam om ni tar er tid för lilla okunniga jag.
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

Utloggad Tintin

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 963
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tintin
Nålar
« Svar #1 skrivet: 1 juni 2007 kl. 23:44:31 »
Med den ringa mod du tänker göra tror jag inte du behöver göra just något alls. Tror du kommer klara dig med samma munstycken och nålar. För övrigt är inte standardnålarna justerbara annat än genom att du sätter på brickor på dom, men det vet jag inte hur bra det funkar, för det har jag inte provat. Det som gäller om man ska fixa nålarna är att köpa nya, tex genom att köpa ett Dyno-Jet kit. Vad gäller soppa eller luftskruvar så är egentligen bägge benämningarna lite vilseledande för KFXen. Det är skruvar som justerar bränsle/luftblandningen. Skruvar man in dom blir blandningen magrare och skruvar man ut dom blir den fetare. Det är mindre risk för motorskada om man kör en fetare blandning än en magrare. Det är väl möjligen den inställningen du skulle behöva se över då skruvarna är otroligt snålt ställda från fabrik. Kollade min nya hoj och nålen för främre cylindern var skruvad helt i bott. Som riktmärke brukar man säga 2,5 varv ut, men sanningen är att man får lyssna sig fram. Det du gör är att du först ställer upp tomgången till ca 3000varv, sedan skruvar ut den ena skruven tills den cylindern inte går bättre längre utan börjar gå sämre. Då skruvar du försiktigt in skruven lite så den går bra igen, sedan gör du detsamma med den andra skruven. För att komma åt skruvarna behöver du borra bort plomberingarna, men det har jag lagt upp bilder på i en annan tråd. Har du fått maskinen än då?
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad Moco

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Moco
Nålar
« Svar #2 skrivet: 2 juni 2007 kl. 08:50:35 »
Citat från: "Tintin"
Med den ringa mod du tänker göra tror jag inte du behöver göra just något alls. Tror du kommer klara dig med samma munstycken och nålar. För övrigt är inte standardnålarna justerbara annat än genom att du sätter på brickor på dom, men det vet jag inte hur bra det funkar, för det har jag inte provat. Det som gäller om man ska fixa nålarna är att köpa nya, tex genom att köpa ett Dyno-Jet kit. Vad gäller soppa eller luftskruvar så är egentligen bägge benämningarna lite vilseledande för KFXen. Det är skruvar som justerar bränsle/luftblandningen. Skruvar man in dom blir blandningen magrare och skruvar man ut dom blir den fetare. Det är mindre risk för motorskada om man kör en fetare blandning än en magrare. Det är väl möjligen den inställningen du skulle behöva se över då skruvarna är otroligt snålt ställda från fabrik. Kollade min nya hoj och nålen för främre cylindern var skruvad helt i bott. Som riktmärke brukar man säga 2,5 varv ut, men sanningen är att man får lyssna sig fram. Det du gör är att du först ställer upp tomgången till ca 3000varv, sedan skruvar ut den ena skruven tills den cylindern inte går bättre längre utan börjar gå sämre. Då skruvar du försiktigt in skruven lite så den går bra igen, sedan gör du detsamma med den andra skruven. För att komma åt skruvarna behöver du borra bort plomberingarna, men det har jag lagt upp bilder på i en annan tråd. Har du fått maskinen än då?


På onsdag kommer den till ÅF. Sen ska vi mecka lite.

Jag har läst om dels soppa-skruvar, dels luft-skruvar, men det är alltså samma skruvar eftersom de reglerar luft/bränsle, jag förstår. Det räcker alltså att fixa skruvarna luft/soppa? (har sett de fina bilderna)
Ej byte munstycke och nål för maskinens skull utan endast om man vill ha mer drag?

(För om man inte måste (för maskinens bästa) byta och ändra en massa så låter jag gärna så mycket som möjligt vara i orginal. Jag lever i tron att om man låter maskiner vara så som de kommer från fabrik så funkar de bäst i längden. Dessutom vill jag ha så lite meck och klydd som möjligt. Visst får man säkert några km/h mer och lite mer drag om man har dubbelsystem, annat filter, munsycke, nålar fast jag har kört Loncin 16 hk och SMC 20 hk hittils, så för mig räcker nog de 49 hk från fabrik gott och väl.)
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

Utloggad Tintin

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 963
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tintin
Nålar
« Svar #3 skrivet: 2 juni 2007 kl. 08:52:02 »
Det gör det säkert (en stund  :lol: ). Kul att den är på gång!
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad Moco

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Moco
Nålar
« Svar #4 skrivet: 2 juni 2007 kl. 09:20:09 »
Citat från: "Tintin"
Det gör det säkert (en stund  :lol: ). Kul att den är på gång!


Det räcker väl tills du kommit förbi Halmstad och visat upp ditt monster...
Jo, kul ska det bli, kan ju lugnt säga att man längtar  :D
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

Utloggad Moco

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Moco
Nålar
« Svar #5 skrivet: 2 juni 2007 kl. 19:28:30 »
Lite gas = bränsleskruven
Full gas = huvudmunstycket
Mellan reg = nålen.

För att min maskin ska må bra, räcker det fortfarande att bara justera bränsleskruvarna? Enligt ovanstående fixar jag ju bara bränsletillförseln vid lite gas. Motorn kunde ju ta stryk om den fick för lite soppa, eller?
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

Utloggad Tintin

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 963
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tintin
Nålar
« Svar #6 skrivet: 2 juni 2007 kl. 22:03:53 »
Du skulle väl bara ta bort strypningarna om jag fattade det hela rätt? I så fall borde du inte behöva göra något annat, för originalmunstyckena som sitter i är för ett ostrypt system. Skruvarna är dock ställda för otroligt strikta avgasreningskrav, så där har dom inte tagit hänsyn till motorns välbefinnande i någon större utsträckning, därav att man gärna gör en justering av dom.
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700 -07
DMC Afterburner quiet
YSS racing stötdämpare
IMS 17L tank
Terrycable Dualgasser
Proarmor Nerfbars
PRM bagagerack
Precision Styrdämpare
Dalton clutch cover mm.
----------------------------
Tintin - you see this name, you think dirty

Utloggad Moco

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Moco
Nålar
« Svar #7 skrivet: 2 juni 2007 kl. 22:26:14 »
Citat från: "Tintin"
Du skulle väl bara ta bort strypningarna om jag fattade det hela rätt? I så fall borde du inte behöva göra något annat, för originalmunstyckena som sitter i är för ett ostrypt system. Skruvarna är dock ställda för otroligt strikta avgasreningskrav, så där har dom inte tagit hänsyn till motorns välbefinnande i någon större utsträckning, därav att man gärna gör en justering av dom.


aah, då förstår jag. Skruvarna ställda för strypt maskin, dessutom med avgaskrav.
Tack för hjälpen. Ska sluta tjata nu   :)

Gött att Sverige vann till sist, hoppas bara expekt.com håller med om att det var en vinst efter allt tumult...
Anmäl till moderator   Loggat
FX 700, DMC Afterburner Quiet, K&N Luftfilter
Dyno Jet munstycke 124,128, Nerf bars
Bagagerack, Maxxis gatdäck
----------------------
www.kapten.dk

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Kawasaki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Nålar
 


Online just nu.

595 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tomterna
Flest online idag: 692. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info