ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Annonsörer, Prenumeranter och ATV/Quad-Föreningar. »
  • Annonsörer, Prenumeranter och Föreningar »
  • Svenska ATV Föreningen »
  • Ämne: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!  (läst 5226 gånger)

Utloggad fiddesthlm

  • Brum BRUM!!! BRUUUUUM!
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 261
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Brum brum!
    • Visa profil
fiddesthlm
Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« skrivet: 29 december 2011 kl. 23:36:30 »
Några stavfel går att hitta i texten men det är ett öppet brev till kraftbolag, markägare, kommuner, politiker, organisationer, tidningar.

SATVF Behöver er hjälp med att nå ut!

http://www.satvf.se/?p=997

Maila så många ni kommer på som påverkar och som kan få ut vettig information om ett samarbete med SATVF. Sprid budskapet! Så kanske vi får ses på fler leder och körområden runt om i landet framöver!



Anmäl till moderator   Loggat
JAG STÖDJER SVENSKA ATV FÖRENINGEN - GÖR DU? BLI MEDLEM IDAG! www.satvf.se

Utloggad tech

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 131
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Suzuki king Quad 750 Can-am Outlander 800R XXC
    • Visa profil
tech
SV: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« Svar #1 skrivet: 30 december 2011 kl. 11:50:38 »
Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

Bakgrund
Två nätter i rad har många av oss legat och lyssnat på julhelgens plåga, stormen Dagmar. Två nätter där man funderat på om man kommer att vakna av att ett fönster blåser in eller av att ett träd krossar bilar utanför huset.
200 000 elabonnenter fick vakna utan ström och många har efter 2 dygn fortfarande inte strömmen tillbaka. De som bor i hus utan kommunalt vatten och värme har förhoppningsvis öppen spis och bil så att de kan hämta vatten.

Tar man en promenad kring husen i en av Stockholms förorter så ser man snabbt nedblåsa skyltar, nedblåsta träd och lyktstolpar. Lyktstolpar som ligger ned och lyser vilket är förenat med livsfara för både djur och barn.
SATVF
Svenska ATV Föreningen, ”ATV= All Terrain Vehicle” har sedan starten verkat för att öka säkerheten kring brukande/sporten, arbetat som remissinstans och flera myndigheter och arbetat med att förena nytta med nöje. I Avesta har arbetet lett till Sveriges första lagliga atv-led, en led som i första hand ska koncentrera körning av fyrhjulingar till ett område. Markägare och andra intressenter har märkt av en positiv effekt av denna led.
I många delar av landet arbetar man nu med samma arbete och försöker få genombrott hos kommuner, markägare och kraftbolag.
FÖRENA NYTTA MED NÖJE
Måna ATV-förare idag tävlar aktivt, sammansluter på motorbanor och träffar runt om i landet. Problematiken är att det erbjuds få tillfällen att träna eller nöjesköra. Att t.ex. upplåta kraftledningsgator till lokala SATVF anslutna föreningar skulle minska den olagliga körningen i skogarna och förarna får tillfälle att ytterligare träna på sin körning. En ATV med en duktig förare är en utmärkt resurs till samhället vilket SATVF försöker förmedla. Man håller regelbundna utbildningar i tex. MSO, Första Hjälpen, Körsäkerhet, Fackutbildning etc.

Vad kan vi bistå med när ett samarbete startats?

- MSO – Managing search Operations, Eftersök av försvunna personer

- Sjuktransporter – T.ex. Vid tävlingar(orientering, löpning, motorsport) och andra evenemang/arrangemang kring besvärlig terräng eller begränsad framkomlighet.

- Materialtransport – T.ex. Vid tävlingar(orientering, löpning, motorsport) och andra evenemang/arrangemang kring besvärlig terräng eller begränsad framkomlighet.

- Brandtransport – Vid skogsbränder, transportera material/mat el dyl till brandförsvaret.
-Gångvägar – Efter en storm kan vi snabbt söka av gångvägar och passager för att se så att inte lyktstolpar vält, träd ligger över vägar eller mot hus.
- Kraftledningskontroll – Köra längs kraftledningsgator och elledningar för att regelbundet rapportera till kraftbolagen hur höga träden är, hur mycket sly det växt upp samt om det finns uppenbara faror i form av träd som riskerar att välta och bryta strömmen.
- Kraftledning vid problem – Efter en storm som Dagmar kan vi snabbt ta oss genom skogspartier och se vart skador har uppkommit. Ett kraftbolag kan inte vara överallt men vi kan snabbt söka av långa sträckor och rapportera.
- Översvämning – Då vi tar oss fram med lågt tryck mot marken kan vi transportera sandsäckar, slangar eller annan utrustning genom vatten och terräng fram till utsatta områden.
- Träd över väg – Då det lokalt kan blåsa starkt och då välta träd av mindre vägar kan åkare vara behjälpliga med att dra stockar av vägen med hjälp av starka maskiner och winchar.

Listan kan bli hur lång som helst och det är därav som vi regelbundet uppvaktar berörda instanser för att kunna erbjuda våra medlemmar flera lagliga alternativ både för rekreation och träning. Att förena nyttan med nöjet skulle i många fall leda till stora Win-Win situation.
I och med Dagmars framfart skriver vi detta öppna brev till er för att belysa att ni har stor nytta av föreningslivet och de lokala förmågor som finns i hela vårt långa land.
Hade man haft ett utbrett samarbete med SATVF och dess systerföreningar idag så kanske förra elabonnenter suttit utan ström efter 48 timmar?
Vi ser fram emot att få träffa beröra företag, myndigheter och markägare för att göra 2012 till det år då vi får ett genombrott med Nytta och Nöje – tänk! Att verkar för lagliga leder skulle leda till både ökad turism, ökad samhällsnytta och minskat körning av motorfordon i känslig terräng.

Med vänlig hälsning

Svenska ATV Föreningen

Citat av en medlem i  föreningen,

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad muran

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 285
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Atv är kul☺ Medlem i Vetlanda Atv Offroad-mud ratz
    • Visa profil
muran
SV: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« Svar #2 skrivet: 1 januari 2012 kl. 14:42:55 »
Mycket bra skrivet!! ()p ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Can am outlander xmr 650-14
 terralander 800-14 såld
Cf moto x5-10 såld
Linhai 260-08 såld

Utloggad suss

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 94
  • Total likes: 24
  • Kön: Man
    • Visa profil
suss
SV: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2013 kl. 14:30:08 »
Kraftledningsgator skulle vara bra att köra i, då sly har svårare att växa upp...
Anmäl till moderator   Loggat
CA commander 800r dps -15
Cf 800 -12 såld
Cf 500 be-11 såld

Utloggad Morphox

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Morphox
SV: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2013 kl. 16:28:07 »
Om det funnits en led eller ett sätt att köra lagligt på häromkring skulle nog markägarna jubla.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad ohre

  • Svenska ATV Föreningen
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ride it!
    • Visa profil
ohre
SV: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
« Svar #5 skrivet: 12 april 2013 kl. 11:36:21 »
Citat från: Morphox skrivet 31 mars 2013 kl. 16:28:07
Om det funnits en led eller ett sätt att köra lagligt på häromkring skulle nog markägarna jubla.


Vart är häromkring?

Anmäl till moderator   Loggat
Jag stödjer Svenska ATV Föreningen, gör du?
www.satvf.se

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Annonsörer, Prenumeranter och ATV/Quad-Föreningar. »
  • Annonsörer, Prenumeranter och Föreningar »
  • Svenska ATV Föreningen »
  • Ämne: Arbetet med fler leder & Upprag behöver er hjälp!
 


Online just nu.

580 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 664. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info