ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Suzuki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Turbo Konvertera Ltr:en
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Turbo Konvertera Ltr:en  (läst 2000 gånger)

Utloggad Tenacious_Dboy

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En motor galen kille på 30 år i från Eksjö
    • Visa profil
Tenacious_Dboy
Turbo Konvertera Ltr:en
« skrivet: 20 september 2006 kl. 06:52:42 »
nån som har gjort nåt sånt på nån quadracer kanske inte just på Ltr för den är väl ganska så ny här omkring i Sverige..men jag mailade Mc-Xpress och hörde lite vad dom rekomenderade för Turbo till min maskin och dom hade nån turbo som passade min och den skulle kosta 3800:- plus moms..och sen är det ju en massa annat så pill så jag vet inte vad prislappen skulle stanna på..men sen kanske de inte är bra att börja riva i en så ny maskin redan så det får väl bli om nåt år kanske men skulle vara kul och veta om det funkar och om de blir massa strul kanske?
Anmäl till moderator   Loggat
Tjena jag är en grabb på 30 år och är bosatt i Eksjö..en lite stad som ligger i Småland..har nu gått med i Vetlanda Atv Offroad Mud Ratz, så nu ska min Cf moto X7:a byggas om lite med tiden så den blir mer optimal, då jag tyvärr inte kan finansiera en Can Am som jag väldigt gärna skulle vilja :)

Utloggad Xtreame

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 447
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Xtreame
Turbo Konvertera Ltr:en
« Svar #1 skrivet: 20 september 2006 kl. 07:44:10 »
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3515&highlight=dahlb%E4cks+turbo
Anmäl till moderator   Loggat
Corvette Z06 -07 import, Till Salu!!!

Senast ändrad av Xtreame den Sön Jul 01, 1987 4:39 pm, ändrad totalt 129 gång

Utloggad Jocke72

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 985
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jocke72
Turbo Konvertera Ltr:en
« Svar #2 skrivet: 20 september 2006 kl. 10:29:56 »
Det kommer garanterat bli strul i någon form.

Du kommer inte kunna tävla med den heller. Risk för ras och dyra reparationer...


Satsa på konventionellt trim istället om du nu redan tycker den är slö.


/J
Anmäl till moderator   Loggat
33 - Boive-Racing.com

Sponsrad av:
Denada
Verktygsboden

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Turbo Konvertera Ltr:en
« Svar #3 skrivet: 20 september 2006 kl. 12:22:41 »
Strul?!

Alltså om man planerar att bygga om nått så får man ju räkna med att det blir vissa "problem" som måste lösas.

Ang ras mm så beror ju det helt på hur mycket man laddar och hur maskinen är byggd + att den SKALL vara rätt injusterad, annars är risken för ras överhängande.

Jag tycker du kan testa, kommer bli en riktigt kul maskin för pengarna, gör du mycket själv kostar det inte så mycket alls.

Börja läsa på om turbo över lag så du vet vad du ger dig in på, så ska det nog gå bra, men räkna med att det kan ta lite tid att få allt perfekt.

Konventionellt trim är inte så säkert det heller för ofta handlar det om att man även ökar varvet och även kör på ett högre varv hela tiden, det sliter mycket.

Med en turbo så sliter det endast vid turbotryck, annars är den som en otrimmad.
Du varvar inte med en turbo heller.
Dessutom låter den mindre!

/B
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jocke72

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 985
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jocke72
Turbo Konvertera Ltr:en
« Svar #4 skrivet: 20 september 2006 kl. 12:43:21 »
Att turboladda en redan hårt trimmad stånka är en utmaning. Finns inte många som har gjort det och de som har har haft många problem och gott om pengar...

Om du kör på konventionellt trim är det massor som har gjort det och det är beprövat och det finns tillgång till delar och kunnande.


Vid all triming så får man i princip prioritera ner driftsäkerhet och slitage. Med turbo lär du behöva lägre komp, alltså är den slöare än original när inte turbon laddar. Ergo så lär man inte vilja befinna sig utanför området där turbon laddar och därför vinner du inget/mindre på slitage.

Turbo på en bil är en annan femma. Men hur ofta pyser du bara runt på en Quad? Jag gör det inte i alla fall...


/J
Anmäl till moderator   Loggat
33 - Boive-Racing.com

Sponsrad av:
Denada
Verktygsboden

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Turbo Konvertera Ltr:en
« Svar #5 skrivet: 20 september 2006 kl. 13:12:07 »
"Att turboladda en redan hårt trimmad stånka är en utmaning"

Ja?

Allvarligt så framgår det ju inte att den redan är "hårt trimmad" och då kan man ju undra omd en håller fär mer trim över huvud taget.

Är den högkompad idag? Det går inte så bra, om du inte kör lättrycksturbo.

Att dra ner kompet orsakar inte många % effektsänkning, om du inte drar ner massor då men det är inte nödvändigt.

Hellre lite bättre på låga varv och lägre laddtryck.
Har man sedan en bra IC och en bra bränslestyrning kommer man långt.

Men jag överlämnar detta till andra, som kan såga ide´n i småbitar :wink:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jocke72

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 985
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jocke72
Turbo Konvertera Ltr:en
« Svar #6 skrivet: 20 september 2006 kl. 13:37:52 »
Det står ju att det rör sig om en LTR450, så nog framgår det att den redan är hårt trimmad (från fabrik).

Allt går, men det är alltid bökigt att bryta ny mark själv. Om det var så enkelt och bra skulle det finnas fler med Turbo. Vad jag sett finns det fler som bytt motor istället för att turbokonvertera och det borde ju finnas en anledning tycker man.


Sen var ju frågan "om de blir massa strul" och det lär det vara, som jag skrev tidigare.

Jag sågar inget. Ballt med turbokonvertering, men man ska inte inbilla sig att det är enkelt och strulfritt. Många som pratar om turbokonvertering och det är bara att slänga på ett sprut och bara och bara.. Ändå har "ingen" gjort det?


/J
Anmäl till moderator   Loggat
33 - Boive-Racing.com

Sponsrad av:
Denada
Verktygsboden

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Turbo Konvertera Ltr:en
« Svar #7 skrivet: 20 september 2006 kl. 13:58:53 »
Jag kör Linhai 300, så jag har ingen koll på vad för maskin detta är:)

Det är kanske så att dom flesta snackar en massa om att dom vill ha turbo o sen kommer många och talar om hur svårt det är och riskabelt etc etc och då lägger dom flesta ner, dom som iaf har råd lejer bort allt o då kostar det massvis.

Jag tycker det är lite väl mycket nojja över att turboladda motorer över lag.

Om man nu bestämmer sig för att turbokonvertera en motor så får man räkna med att få lösa en massa saker, sånt som du kallar strul, men jag ser det som en del i utmaningen.

Först o främst ska man läsa på ORDENTLIGT, det gäller all trimmning för det kostar ju en slant oavsett och då vill man inte tabba sig, på nått vis.

Sen kan man ju inte anse sig som kapabel att konvertera bara för att man trimmade moppen i yngre dagar :)

Däremot, om man läser på, inväntar delar till ett bra pris och laddar med förnufft så tror jag visst att det går bra.

Rent teoretiskt är det "bara o slänga på" men sen ska det mappas rätt, och det är inte så enkelt, tar tid men är förbaskat kul på resan.

Jag vet inte, jag ser kanske annorlunda på detta?!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Tenacious_Dboy

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En motor galen kille på 30 år i från Eksjö
    • Visa profil
Tenacious_Dboy
strul :)
« Svar #8 skrivet: 21 september 2006 kl. 06:43:54 »
jo de klart att det inte kommer vara en lätt utmaning och jag vet inte om jag ska ta mig an den själv heller precis...men jag får se än så länge är det bara en tanke jag har..och som ni nästan snackar om så är det ju inte ute på crossbanan jag ska hålla mig sen..blir väl en del race och sånt..men det är ju ganska mycket pengar för att bara visa upp sig..man syns ju trots allt ganska bra som man gör nu :).. och jag tycker absolut inte att maskinen är slö om det är de ni tror..det är de grymmaste jag haft mellan benen  :twisted: och det går ju få mer fart i den med med tiden utan större komplikationer..bara jobba mycket över tid nu under vintern hade jag tänkt..jaja men tack för alla svar iaf //tobbe
Anmäl till moderator   Loggat
Tjena jag är en grabb på 30 år och är bosatt i Eksjö..en lite stad som ligger i Småland..har nu gått med i Vetlanda Atv Offroad Mud Ratz, så nu ska min Cf moto X7:a byggas om lite med tiden så den blir mer optimal, då jag tyvärr inte kan finansiera en Can Am som jag väldigt gärna skulle vilja :)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Suzuki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Turbo Konvertera Ltr:en
 


Online just nu.

613 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 650. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info