ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?  (läst 5536 gånger)

Utloggad metricblge

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 4
  • En ATV utan 4WD är som en smörgås utan smör
    • Visa profil
metricblge
Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:20:37 »
I min manual står det att man ej bör ha fyrhjulsdriften inkopplad vid körning på asfalt, men det står ingen förklaring varför man inte bör göra detta. Någon som kan svara mig på detta? :)
Anmäl till moderator   Loggat
TGB Blade 525 SE EFI 2014.

*Can-Am Outlander 500 XT -08 SÅLD!

Utloggad Månsson

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 146
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • En riktig jävel, född i fel generation!
    • Visa profil
Månsson
SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:27:08 »
Saxat från Wikipedia:

"Ett fordon med permanent inkopplad allhjulsdrift, och som normalt körs på torr asfalt, måste ha någon typ av slirkoppling eller differentialväxel mellan framaxel och bakaxel, annars kommer de ingående komponenterna ett utsättas för kraftigt slitage"
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
Allsmäktig Yamaha Big Bear från nittiotalet och så någon liten kines, lonchin tror jag :cry:

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:31:32 »
Fram och bak har separata kardanaxlar.

Och alla hjul har ALDRIG exakt samma storlek.
Så det blir onödigt slitage på axlarna.
Och vad ska man med 4x4 till på säkert torrt underlag?
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Månsson

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 146
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • En riktig jävel, född i fel generation!
    • Visa profil
Månsson
SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:33:24 »
Snö och is går ju fint att åka på med fyrhjulsdrift  :djump:  :djump:
Anmäl till moderator   Loggat
Allsmäktig Yamaha Big Bear från nittiotalet och så någon liten kines, lonchin tror jag :cry:

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:43:51 »
De däck jag har erfarenhet av (inte speciellt många, men har i alla fall hunnit prova fem olika uppsättningar) har alltid haft stora omkretsskillnader mellan fram och bak, trots samma höjdangivelse.
Nu är de i regel ganska mjuka och kör man dessutom lågt lufttryck tas mycket av motandet upp i däcken och minimalt med belastning påverkar kraftöverföringen, men jag skulle aldrig få för mig att använda 4WD på fast underlag.
Snö, is, i skogen, på lösgrus - 4WD.
På asfalt eller hårt packad grusväg - 2WD.
Anmäl till moderator   Loggat

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad qbtq

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 476
  • Total likes: 36
  • Kön: Man
  • Man är aldrig fulllärd.
    • Visa profil
qbtq
SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:50:51 »
Då de flesta (Finns ett antal undantag) har inte diff bak utan då kan det ju bryta med drivaxlar men det gör det ju även fast man har 2W eller 4 W och det är väl väldigt få (Jag vet ingen) som inte har Diff fram (Man kan låsa den)...

Även fast det är delat bak så driver det lika på båda hjulen.. (Som sagt ovan det finns undantag där bara en driver för att inte "vrida" sönder underlaget)

Så teoretiskt borde det inte slita mera med 4w än med 2w.. sedan vet jag inte anledningen att ha det ikopplat om man kan koppla ur det på torr asfalt..
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2015 kl. 10:05:52 »
Citat från: qbtq skrivet 14 januari 2015 kl. 09:50:51
Så teoretiskt borde det inte slita mera med 4w än med 2w..
Jo.
Anmäl till moderator   Loggat

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad metricblge

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 4
  • En ATV utan 4WD är som en smörgås utan smör
    • Visa profil
metricblge
SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2015 kl. 10:11:58 »
Grymt bra svar alla! Jag vill dock förtydliga att jag inte har något behov av att åka med 4X4 på torr asfalt, men vart nyfiken på varför man INTE bör åka på just torr asfalt med 4x4 inkopplad. :)
Anmäl till moderator   Loggat
TGB Blade 525 SE EFI 2014.

*Can-Am Outlander 500 XT -08 SÅLD!

Utloggad qbtq

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 476
  • Total likes: 36
  • Kön: Man
  • Man är aldrig fulllärd.
    • Visa profil
qbtq
SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2015 kl. 10:49:17 »
Citat från: Norrhyttan skrivet 14 januari 2015 kl. 10:05:52
Jo.

Ja drivaxlar rör på sig = Slitage...
Men sliter det mer på asfalt än i löst underlag på främre drivning om man har 4w i ?? Om man nu pratar diffat (Ej låst diff) fram... ?? (Jag vet inte därav frågan)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2015 kl. 12:14:36 »
Citat från: qbtq skrivet 14 januari 2015 kl. 10:49:17
Ja drivaxlar rör på sig = Slitage...
Men sliter det mer på asfalt än i löst underlag på främre drivning om man har 4w i ?? Om man nu pratar diffat (Ej låst diff) fram... ?? (Jag vet inte därav frågan)
Läs tidigare förklaringar i tråden.

Hjulen har ofta olika omkrets fram och bak. Olika omkrets ger olika rotationshastighet. Om du får en rotationshastighet på framhjulen och en annan på bakhjulen så ska dessa mötas i fördelningslådan, som inte kan slira. Då tvingas alla hjul rotera lika fort, men eftersom omkretsen är olika måste differensen tas upp någonstans. På ett löst underlag tas differensen upp i friktionen mellan hjul och underlag. På ett fast underlag blir det svårare, alltså uppstår en större påfrestning på drivlinan.
Anmäl till moderator   Loggat
(3 people liked this)

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2015 kl. 17:57:03 »
Kör man helt rakt fram finns inga direkta problem.
Ibland vill man dock svänga.
Då får alla hjulen olika väg att gå.
För detta används differential.
Nu är ju fyrhjulingar rätt lätta så krafterna blir inte så stora och däcken tilläts ofta att släpa/asa, men det kan vara dumt att prova.
Bilar mm som kan gå med fyrhjulsdrift på sträva underlag har differential eller någon form av slirkoppling emellan fram- och bakaxel, detta finns inte på fyrhjulingar.

Att sen däck har olika verkliga dimensioner än teoretiska är ytterligare en anledning.
Undantag finns alltid, vissa maskiner skall tex ha olika dimensioner/utväxling.
Polaris har tex sitt AWD-system uppbyggt på så vis att det krävs skillnad i hastighet på hjulen för att AWD skall kopplas in.

Men kort svarat, differential/slirkoppling mellan axlarna saknas på ATV:er.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
 


Online just nu.

612 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 679. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info