ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Arctic Cat (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Framdiff arctic cat, bygga om från vajer till el?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Framdiff arctic cat, bygga om från vajer till el?  (läst 8631 gånger)

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Framdiff arctic cat, bygga om från vajer till el?
« Svar #12 skrivet: 8 januari 2012 kl. 23:02:00 »
Citat från: Pv544 skrivet  8 januari 2012 kl. 22:52:01
Fasen Oskar, jag trodde du var emot att ha mer elektronik på din maskin.
Och så fantiserar du om servo.... Vart ska det sluta?  ;)
servo? menar du servon till diffen? ja det sitter redan en sån på min maskin på framdiffen! och nu blir det en även på bakdiffen då det ska monteras bakdiff!
men det är inte nån större elektronik i den, inte jämfört med en can-am!
men styrservo fantiserar jag också om, fast avsolut ingen elektrisk, utan en hederlig hydraulisk!
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Framdiff arctic cat, bygga om från vajer till el?
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2012 kl. 00:59:09 »
sådär, då var den nya diffen på plats. det gick aldeles utmärkt att flytta över aktuatorpinnen från den gamla diffen, så nu har jag eldiff fram som det var innan, plus att jag har den där kontakten som talar om när kuggarna gått i ingrepp, och då monterade jag en liten kontrollampa i diffknappen som lyser när diffen gått in, blev riktigt bra, man slipper ju gissa om kuggarna gått in eller ej, nu vet man! till min förvåning så går den in ganska lätt. om man rullar sakta och lägger i den så går den i nästan varje gång, om man står still så går den inte alltid in, men det räckte att bara vrida styret åt varsitt håll så gick den i, utan att man ens behövde rulla maskinen.
men jag tycker ju att kuggarna som spärrar ser väldigt klena ut, det är ju en splineshylsa som träs över dom större kuggarna på vänster drivaxel som syns på nedersta bilden.
de nya drivaxlarna har en annan typ av låsclips där man trycker in drivaxeln i knutern för att en pinne ska åka ut och släppa på 2 kulor som håller låsclipset spänt så man trycker alltså in drivaxeln och drar ut alltihop ur diffen, den gamla sorten är ju ett rent helvete att få ur diffen, det var anledningen att jag monterade den här nya diffen fram, eftersom jag inte fick ut en av de gamla drivaxlarna, så plockade jag isär den vid knuten, och så får jag mecka ihop knuten när jag monterar den bak istället, då det är samma knutar där, de nya axlarna har mycket grövre knutar.
sen gick denna diffen riktigt trögt att vrida, alltså när spärren inte var i, och man vred hjulet på ena sidan och det snurrade åt andra hållet på andra sidan, då kändes ett motstånd, nästan som om det vore en lamelldiff, men det kanske är spelet mellan spindelhjulen och diffhuset som är för litet och sliter till sig efter inkörning.. när man kollade på diffcarriern så såg det inte så proffsigt ut med en svets istället för bultförband...








Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Pzych0

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Kör Arctic Cat Thundercat 1000 H2 EFI
    • Visa profil
Pzych0
SV: Framdiff arctic cat, bygga om från vajer till el?
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2012 kl. 15:09:51 »
Citat från: Oskar P skrivet 29 januari 2012 kl. 00:59:09
sådär, då var den nya diffen på plats. det gick aldeles utmärkt att flytta över aktuatorpinnen från den gamla diffen, så nu har jag eldiff fram som det var innan, plus att jag har den där kontakten som talar om när kuggarna gått i ingrepp, och då monterade jag en liten kontrollampa i diffknappen som lyser när diffen gått in, blev riktigt bra, man slipper ju gissa om kuggarna gått in eller ej, nu vet man! till min förvåning så går den in ganska lätt. om man rullar sakta och lägger i den så går den i nästan varje gång, om man står still så går den inte alltid in, men det räckte att bara vrida styret åt varsitt håll så gick den i, utan att man ens behövde rulla maskinen.
men jag tycker ju att kuggarna som spärrar ser väldigt klena ut, det är ju en splineshylsa som träs över dom större kuggarna på vänster drivaxel som syns på nedersta bilden.
de nya drivaxlarna har en annan typ av låsclips där man trycker in drivaxeln i knutern för att en pinne ska åka ut och släppa på 2 kulor som håller låsclipset spänt så man trycker alltså in drivaxeln och drar ut alltihop ur diffen, den gamla sorten är ju ett rent helvete att få ur diffen, det var anledningen att jag monterade den här nya diffen fram, eftersom jag inte fick ut en av de gamla drivaxlarna, så plockade jag isär den vid knuten, och så får jag mecka ihop knuten när jag monterar den bak istället, då det är samma knutar där, de nya axlarna har mycket grövre knutar.
sen gick denna diffen riktigt trögt att vrida, alltså när spärren inte var i, och man vred hjulet på ena sidan och det snurrade åt andra hållet på andra sidan, då kändes ett motstånd, nästan som om det vore en lamelldiff, men det kanske är spelet mellan spindelhjulen och diffhuset som är för litet och sliter till sig efter inkörning.. när man kollade på diffcarriern så såg det inte så proffsigt ut med en svets istället för bultförband...

(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

snyggt gjort

mvh
Anmäl till moderator   Loggat
Kör Arctic Cat Thundercat 1000 H2 EFI
"STÖRST, STARKAST & ROLIGAST"

Tillbehör:
Snöblad
Warn 3,0xt fjärrstyd
Bronco 3500 fjärrstyrd
Hasplåt hel
A-armskydd
Tum och handtags värm
Led extraljus

Bil: Chevolet Silverado z71a 6,5 V8 Diesel

Utloggad sven-fala

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 228
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • "Sme-Sven"
    • Visa profil
sven-fala
SV: Framdiff arctic cat, bygga om från vajer till el?
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2012 kl. 19:37:39 »
teoretiskt sett så kan du väll göra hjulingen framhjulsdriven också nu då eller har jag fattat fel :S
Anmäl till moderator   Loggat
Såld: Polaris Predator 500 -06
Can-Am DS450-X -09

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Framdiff arctic cat, bygga om från vajer till el?
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2012 kl. 19:53:26 »
Citat från: sven-fala skrivet 30 januari 2012 kl. 19:37:39
teoretiskt sett så kan du väll göra hjulingen framhjulsdriven också nu då eller har jag fattat fel :S
ja, jag har inte monterad bakdiffen än, den nya framdiffen jag köpte satte jag fram, och den som satt fram ska jag använda bak, anledningen är att jag inte fick ur vänster drivaxel ur framdiffen, så jag fick dela den vid knuten, och de nya axlarna har större knutar, medan de gamla är samma som de där bak.

och du har rätt, om jag monterar el-aktuatorn även på bakdiffen så kan jag göra hjulingen framhjulsdriven genom att koppla ifrån bakhjulsdriften och lägga i 4wd på knappen på styret, men jag ser inte nyttan med det så jag kommer inte att montera nån elaktuator alls på bakdiffen kom jag fram till. den kommer ha ständigt inkopplad drivning och diffspärren bak kommer skötas med vajer.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad sven-fala

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 228
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • "Sme-Sven"
    • Visa profil
sven-fala
SV: Framdiff arctic cat, bygga om från vajer till el?
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2012 kl. 19:56:22 »
Ok, men det är teoretiskt möjligt i alla fall 8)
Anmäl till moderator   Loggat
Såld: Polaris Predator 500 -06
Can-Am DS450-X -09

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Framdiff arctic cat, bygga om från vajer till el?
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2012 kl. 20:00:39 »
Citat från: sven-fala skrivet 30 januari 2012 kl. 19:56:22
Ok, men det är teoretiskt möjligt i alla fall 8)
ja, för den som gillar SAAB, men det gör inte jag, jag har ett utbrett FWD-hat  :knupple:
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Arctic Cat (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Framdiff arctic cat, bygga om från vajer till el?
 


Online just nu.

599 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 644. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info