ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Funderingar på en Kymco MXU
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Funderingar på en Kymco MXU  (läst 8546 gånger)

Utloggad Tippe

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tippe
Funderingar på en Kymco MXU
« skrivet: 9 augusti 2011 kl. 17:42:30 »
Jag har kikat lite åt Kymco MXU. Ska ha en mc-reggad och ska köpa den ny.
Är Kymco bra fyrhjulingar? Hur är dom i jämförelse med japanska maskiner?
Jag är ute efter en maskin som krånglar så lite som möjligt, är inte intresserad av tekniken i maskinen utan vill ha en så enkel och funktionell fyrhjuling som möjligt.
Är en person som hellre har en tråkig, enkel och hållbar maskin än en maskin med senaste tekniken och massa lull lull som kan krångla.

Vad är IRS för något? Finns 500IRS och 400IRS. Finns även 450i och 500i, vad står i för?

Jag ska ha 4x4 och tror det finns både stel och delad axel. Vad är lämpligast? Vilken håller bäst kvalite?
Den värsta terrängen kommer jag hålla mig utanför men lite skog blir det allt.
Kanske kommer ploga med den men aldrig arbeta med den i skogen med att dra ved och sånt.

Har dom förgasare eller insprutning eller finns det både och att välja på beroende på modell?
För och nackdelar där? Går det att lita mer på en förgasare eller är insprutningen driftsäker?

Får man åka två personer på Kymcos mc-reggade?

Såg att Kymco har diffbroms, skillnad på det mot diffspärr?

Har dom servo? Inget krav i alla fall.



Slutligen kan jag passa på att fråga om det finns maskiner med bättre kvalite för samma pengar?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #1 skrivet: 9 augusti 2011 kl. 22:47:00 »
IRS är delad bakaxel, och i står väl insprutning skulle jag tro. Dom utan i har alltså förgasare...
Har du kollat inne på www.kymco.se ?

Jag har haft en lillebror till dom du är intresserad av, en mxu300. Den tyckte jag kändes riktigt bra, och var en trevlig förstamaskin. Dock är dom ju lite små, så två fullvuxna på en sådan är nog inte helt bekvämt. Men man får ta passagerare på dom, det får man på nästan alla maskiner. Utom på can-am om dom inte är förlängda versionen, ganska märkligt...
Men för att vara säker så kan du ju kolla upp maskinen innan köp med reg nr på transportstyrelsens sida om fordonsuppgifter. Där ser du om den får ta passagerare.

Om du inte absolut ska ha nytt så finns det ju maskiner i den prisklassen även från dom mer etablerade märkena. Polaris och Can-am säljer sina egna vägreggade (mc), men japanska maskiner är ombyggda av tex Dresel till mc-reggade. Kan ju vara lite lurigt att hitta dom annonserna, för folk skriver ju lite hur som helst. Men om man lägger till * i sökningen, tex väg* så kan man hitta en del olika stavningar och särskrivningar.

För övrigt så tycker jag folk verkar rätt nöjda med sina Kymcomaskiner, och hittar man en bra återförsäljare så kan det nog bli en trevlig bekantskap.
Dock kostar dom 70-80k, och för dom pengarna kan du ju även hitta en riktigt fin begagnad maskin av olika märken.
Det många råkar ut för är att dom vill ha mer effekt efter ett tag, så dom mindre maskinerna på 4-500cc kan man ibland hitta till riktigt fina priser.
Och vill du ha en bekväm maskin att skjutsa på så kolla på can-am outlander max (max är förlängda varianten) eller polaris x2.  Dock är ju iaf Can-ams förlängda modeller rätt eftertraktade, så ska man ha en sån till bra pris får man vara på hugget när dom dyker upp.
Det är ju trevligt med en riktigt sits åt passageraren, och du skulle nog inte märka några nackdelar med en sån heller.
Ett par exempel på förlängda.
http://www.blocket.se/trelleborg/ATV_Can_Am_Outlander_650_MAX_EFI_2_UP_34158578.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/pitea/Polaris_500_X2_34778737.htm?ca=6&w=3

Saker man ofta vill ha är tex hasplåt/hasplast, packlåda, hand och tumvärme. Det är ju saker man får köpa till (kan ju få ett bra pris hos handlaren) på en ny maskin, men på begagnat sitter det ofta en saker på redan.
Väntar man lite så brukar det även dyka upp kampanjer med plogpaket och sånt till bra pris när man köper en ny maskin.

Jag vet inte hur du tänker med kostnaderna för service och bränslekostnader, samt värdeminskning.
Det kan ju skilja en del mellan olika märken när det gäller serviceintervaller och servicepriser. Tror tex Tgb har lite längre intervaller än dom flesta andra. Och Tgb ligger nog i samma kvalitetsklass som Kymco tror jag.
Dom drar ju en del bränsle också, en 300cc drar nog runt 0.4 och en 500cc (och uppåt) vill nog gärna ha 0.8-1.2L/mil. Och dom med insprutning går nog lite snålare, min 800cc tex drar nog lika som en förgasarmaskin på 500cc. Om man jämför vanlig vägåkning i 70-85km/h. Sen om man leker så drar det naturligtvis iväg...

Ett ekonomiskt tips är ju annars att du köper en beg 300cc av något taiwanmärke, går att hitta rätt fina för 20-30k. Tex Kymco, Tgb eller Sym. Då är det ju dock oftast 2wd...

Då får du ju bekanta dig med en maskin och känna på mer vilka saker du vill ha innan du går och slår till på en ny maskin för 70-80k.

Sen kan du även kika på tester på youtube, finns ju en del bra tester av maskiner.
tex
Hittade ingen engelsk mxu500 test nu. men leta lite så kanske du hittar någon bra video också.

Men försök kom iväg och titta på olika märken och provsitt, kläm och provkör. Ska man köpa nytt är ju en bra återförsäljare viktig också så du känner att det finns hjälp att få om det skulle behövas.

Lycka till.  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Tippe

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tippe
SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 23:37:38 »
Tack för ditt svar! Väldigt välskrivet :)

Vissa av återförsäljarna till Kymco säljer även Goes har jag sett. Hur är den i jämförelse med Kymco? 30 000 billigare så det känns ju som skräp på riktigt?
Är Goes en taiwan det också eller är det rent av en kines?

Det jag vill ha ut av min fyrhjuling är egentligen mest ett bekymmerfritt ägande. Klarar mig lika bra utan servo och sådana prylar, vill ha en maskin med enkel teknik där så lite som möjligt kan krångla.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 00:34:05 »
Goes (cf moto är typ samma maskin fast olika plast) är ett kinesiskt märke, dock har dom ju hållt på ett tag och blivit rätt stora. Så rent skräp är nog att ta i, men ligger nog snäppet under Kymco i kvalitet.
Fast skillnaderna borde du nog kunna prata med åf om, gärna någon som skruvar med maskinerna.

Ofta är det ju en massa småsaker som skiljer, och även kvalitetskontroll och jämnhet i kvalitet är nog bättre på dom dyrare maskinerna (det är väl sånt man prutat bort en del på dom billigare märkena).

Allt går ju uppåt i "små" steg när det gäller pris, prestanda och kvalitet. Ungefär så här:

50k Ny goes 520 steel eller cf 500 black edition
65k Cf Allroad X7 /mxu 400
70k Goes 625 / Tgb 550 mfl /mxu 450 /smc700
80k Kymco 500 /cektek 500
100k can-am 500 (v-twin)

Sen finns det ju såklart många fler märken och modeller, men man har ju jämt nästa bättre eller större maskin inom 10k bort. Vidgar man sedan vyerna mot begagnatmarknaden så finns ju många fina större maskiner att välja bland.

Jag har en kompis som varit sugen på atv i flera år men aldrig fått tummen ur och köpt en (bortsett från en kinesisk skräpmaskin på 200cc som mest stått still), och förra året var han hem hit och vi åkte en vända på min kymco mxu 300 och min linhai 300. Han var grymt imponerad över Kymcon (han hade bara kört sin 200cc) och tyckte den kändes riktigt bra, dock lite liten.
Efter det var han riktigt inne på att köpa sig en Tgb 550, och dom är väl i klass med Kymcon skulle jag tro.
Nu för några veckor sedan så hade han bestämt sig för att han skulle handla under sommaren, och då var han hem hit och provkörde min Outlander 800cc också för att bredda sin erfarenhet. Och efter det så var han HELT såld, han skulle verkligen ha en sådan. Nu gick det svinet och köpte en 08ans Outlander 800 LTD (förlängd maskin och lite extra utr) med 500 mil på mätaren för 74k...
Jag kan säga att jag är en smula avundsjuk, skulle också vilja ha en sådan.

Det är en grym skillnad i motor på en sådan 800cc med v-twin och en encylindrig 500cc. Och oftare än man tror så kryper den leksugna pojken fram ur mannen/gubben och uppskattar den extra effekten.

Men ärligt talat så är det ju mest vid inspirerad körning (lek) som man har glädje av så pass stor motor, eller om man ska hålla tempot i trafiken vid 80-90km/h. Ska man åka i dom hastigheterna med en 500cc så blir det så gott som fullgas, och det är inte särskilt roligt.
Tror att grusväg och 60-80km/h är roligast med alla maskiner.
Och ska man skjutsa så är det ju också såklart trevligt med starkare motor, om man inte har en farträdd passagerare som slåss om det går för fort.

Nu blev det en halv uppsats igen....Men men.

Har du kommit iväg och provkört några?  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad hejo

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 101
  • Total likes: 0
    • Visa profil
hejo
SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2011 kl. 18:10:44 »
Jag är också sugen på en mxu500 då jag är mkt nöjd med min lilla kymco maxxer 300. Har kört 600 mil med den och det enda som har gått sönder är hast.mätarwiren och då har jag kört med den i stort sett överallt. :djump: så nån som har en 500 får gärna säga vad ni tycker om den maskinen? stor skillnad på nya med insprutning?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Martin A

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 136
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Martin A
SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2011 kl. 18:56:16 »
Jag har 2st MXU 500 -08 och -09. Funkar kanonbra. Stel bakaxel o förgasare är kanske inte så coolt men det håller o funkar alltid. Såg idag en -08 på blocket för 45 000 med plog o kärra!

Lycka till!

Martin A
Anmäl till moderator   Loggat
Martin A

Utloggad hejo

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 101
  • Total likes: 0
    • Visa profil
hejo
SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2011 kl. 19:06:20 »
Ja vad man läst och hört om dom så ska de vara riktigt bra maskiner som fått mycket bra recensioner, alla verkar ju vara så rädda för icke-märkesmaskiner idag.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2011 kl. 20:31:40 »
Jag var lite sugen på en sådan förra sommaren. Tror dom går lite bättre än tex cf/goes 500cc. Och håller nog en bättre kvalitet. Nypriset skiljer ju rätt rejält också.
Jag kände mig dock lite sugen på delad bakaxel, men kör man inte så mkt terräng (nöjesåkning)så tror jag det är riktigt bra med den stela också. Har man bra och mjuka däck så sväljer ju dom en del ojämnheter också.
Skillnad mellan stel och delad bakaxel kan väl jag inte riktigt bedömma, har ju bara min Linhai (stel) och min Outlander (delad) att jämföra med. Och där skiljer det ju så mkt annat att det inte blir en rättvis jämförelse.

SvenneArboga här på forumet har nog åkt närmare 3000mil med sin 500a, och jag tror inte han har haft så stora problem.

Läste i någon tråd om en kille som lånade en nyare mxu500 och hade en brutal bränsleförbrukning på den, men det tror jag var något knas med just den maskinen.
Vanligtvis (vägkörning i 70-80) borde dom väl ligga kring litern som dom flesta andra?

Om jag skulle köpa en maskin kring 40-50k så skullle nog Kymcon ligga bra till, om jag inte ville ha en förlängd maskin. Får man dessutom med hand och tumvärme, hasplåt och kanske plog eller annat så är det ju bra roligt. Det är ju ganska viktiga tillbehör som kostar en del att sätta dit sen.

Innan jag köpte min mxu300a så provkörde jag en mxu500 hos handlaren, då med stora 27" hjul. Eftersom jag inte direkt kört något annat då så tyckte jag den kändes rätt otrevlig att köra, minns inte vilka däck det var heller men det var inga däck för väg kan jag säga. Såg fränt ut men otrevlig på asfalten där jag körde den.

Finns ju även mxu400, säkert också rätt trevlig. Men ofta vill man ju ha lite mer motor, och där är väl 500an lite bättre.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Martin A

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 136
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Martin A
SV: Funderingar på en Kymco MXU
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2011 kl. 21:18:02 »
Maskinen du upplevde som otrevlig hade säkert ITP hjulen som finns som tillbehör. Dessa breddar rejält utåt vilket gör att den känns konstig på asfalt. I skogen är de super!

Martin A Kymco frälst!
Anmäl till moderator   Loggat
Martin A

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Funderingar på en Kymco MXU
 


Online just nu.

577 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 602. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info