ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: varför starta den inte?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: varför starta den inte?  (läst 6066 gånger)

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
varför starta den inte?
« Svar #12 skrivet: 19 november 2005 kl. 23:16:41 »
Citat från: "johan_SMC250"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "johan_SMC250"
Äh, det kan väl bli fel på en japansk hoj oxå...

Annars gäller väl det som min farsa brukar säga:
"Om det finns gnista o soppa o kompression o motorn ändå inte startar så
måste det vara nåt som är fel."

/johan


Klart att det kan, men det är betydligt ovanligare.


Visst, kvaliteten på de billigare maskinerna är såklart lägre än på de dyrare - konstigt vore väl annars.

Men, jag kan tycka att det är lite tråkigt när de enda svar killen får att den inte startar endast beror på att det är en "skitmaskin" - det kan ju vara vilket struntfel som helst, soppatorsk t.ex., och det kan ju likaväl drabba japanska kvalitetsmaskiner oxå.

Sen tror jag mycket hänger på hur man kör och sköter om sin maskin också...en japanare som körs hårt och vilt utan någon "omvårdnad" kommer säkert strula efter ett tag den oxå - är det då en "skitmaskin" det oxå??

(därmed inte sagt att OP inte skulle tagit hand om sin maskin, det vet jag naturligtvis inget om).

Jag tycker annars att detta forum är bland de bättre med folk som verkligen engagerar sig o kommer med bra tips o ideer!!

/johan


Om du läser förra inlägget av trådskaparen "märkte" han nyss att det inte var någon olja. Slutsats kan dras, den är inte väl omhändertagen anser jag för man märker om oljan minskar eftersom man kontrolerar det regelbundet, oavsett om det är en billig kina-maskin eller svindyr-japanare. Soppatorsk? Är inte det de' första man kollar? Om man får punktering på bilen så kollar man väl inte om man faktiskt har ett trasigt hjullager?

Visst suger det att alla trådar blir alldeles för mycket offtopic, precis som mitt egan inlägg jag skriver nu, men det är ofrånkomligt och vissalär sej aldrig vad man ska svara i en tråd som är av nytta. Detta forum är dock förskonat från mycket skit, tack vare att åldern är ganska hög, alla svordomar och löjliga inlägg är som bortblåsta härifrån. Här finns fakta och erfarenheter, men killen i fråga med problem här är 14år, vi har varit i kontakt via PM innan jag skrev mitt första inlägg här ;) Så jag antar att medelåldern börjar bli lägre här nu =)

ATVRACER: Som svar på ditt problem igen. Har du lagt märke till att din maskin rykt ovanligt mycket på senare tid, och kanske luktat bränd olja? Jag skulle tippa på att kolvringen/arna är slitna, då pressar motoroljan förbi kolvringarna och förbränns, och till slut har den förbrännt all olja i från motorn och den tar helt enkelt slut. Det brukar kallas blå-ryka eftersom avgaserna får en lite blåare nyans när den förbränner ovanligt mycket olja.

Problemet rullar vidare, eftersom du har slitna kolvringar så försvinner även kompressionen från motorn, bensinen och luften kan inte tryckas ihop/komprimeras i cylindern eftersom kolvringarna inte sluter tätt och kompressionen letar sej istället ner i vevaxelhuset, och motorn startar inte.

Detta upptäcker du genom att höra ifall motorn snurrar ovanligt fort eller lätt, utan motstånd när du trycker på startmotorn eller kickar på kicken. Samtidigt som du kickar eller trycker på starten så ska du känna med handen på vevhuseventilations-slangen som kommer från vevhuset, om det blåser ovanligt mycket luft med stor kraft ifrån denna slangen så är mest troligen dina kolvringar mycket slitna. Detta baserar jag på att det finns, gnista, soppa fram, och att alla kablar/slangar är hela.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad johano

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 528
  • Total likes: 0
  • Sollentuna
    • Visa profil
johano
varför starta den inte?
« Svar #13 skrivet: 19 november 2005 kl. 23:31:12 »
Citat från: "Mr2t"
Om du läser förra inlägget av trådskaparen "märkte" han nyss att det inte var någon olja. Slutsats kan dras, den är inte väl omhändertagen anser jag för man märker om oljan minskar eftersom man kontrolerar det regelbundet, oavsett om det är en billig kina-maskin eller svindyr-japanare. Soppatorsk? Är inte det de' första man kollar? Om man får punktering på bilen så kollar man väl inte om man faktiskt har ett trasigt hjullager?


Jo naturligtvis har du rätt, det var mer menat som ett exempel (kanske dumt sådant) på ett löjligt "fel" ... eftersom han inte specificerade mer exakt vad som hände/inte hände när han försökte starta så kunde det ju vara precis vad som helst.

Det jag mest vände mig mot var bara de nästan slentrianmässiga svaren att felet berodde på att det var en maskin från kina och därmed skit...

Precis som du säger så kanske man kan gissa att den kan ha fått gå rätt hårt (utan olja?) - och då spelar det nog ingen roll om den är kinesisk eller ej.

/johan
Anmäl till moderator   Loggat
LTZ400 -06

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
varför starta den inte?
« Svar #14 skrivet: 19 november 2005 kl. 23:33:39 »
Alla problem är trista, att problemen är så stora för ATV-Racer är ännu tråkigare.

Frågan är varför oljan försvinner? Är det så illa att maskinen blåryker så är det ventiltätningarna, krokiga ventiler eller kolvringarna och det är inte så kul kanske men är lätt att diagnostisera med ett kompprov. Eller ett litet läckage... så oljan rinner ut.  Maskinen kan ju tända utan olja om inte friktionen är för hög. Men för guds skull så prova inte att dra runt den på starten eller kör den utan olja för raset är definitivt nära!

Gnista har vi fått svar på, men frågan är om gnistan finns vid kompression, dvs med stiftet iskruvat. Det får vi inget svar på...
Ett tändsystem kan ge gnista i "fria luften" och tolkas som rätt, men under komp så orkar inte spolen med. En trolig felkälla.

Sista alternativet är batteriet, dessa små maskiner kan ju snurra på starten med ganska lite ström i batteriet, men räcker det till för att CDI´n skall hänga med och spolen skall få ström och skicka sina 20-40 tusen volt till stiftet, kan vara så enkelt som ett dåligt batteri.

Kolla dessa grejor, hjälper inte det så får vi fundera vidare!
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
varför starta den inte?
« Svar #15 skrivet: 19 november 2005 kl. 23:50:40 »
EN tumregel är att en ECU ska ha minst åtta volt för att fungera som den skall. Har du dåligt med mos i batteriet (under 12 volt) så prova att starta med starthjälp från ett annat batteri eller från batteriladdare om den har inbyggd starthjälp. Prova att mät motståndet i spolen, mellan plus och minus med en ohm-mätare, ger mätaren utslag så har du iallafall motstånd i spolen, svårt att säga exakt VAD motståndet ska vara eftersom det nog inte finns verkstadshandböcker på din maskin, men du kan utesluta att lindningarna i spolen är HELT av iallafall. Kolla även så att din oljeplugg sitter där den ska, den kan ju ha lossnat, precis som mycket annat redan har gjort. =)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad AtvRacer

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 494
  • Total likes: 0
    • Visa profil
AtvRacer
varför starta den inte?
« Svar #16 skrivet: 20 november 2005 kl. 07:49:27 »
vi har fyllt på batteriet och laddat det. men startmotorn går ovaligt fort. kan vara  det med kolringarna men den är bara 3 månader gammal och vi har kört ca 30 timmar och då ska väl inte kolvringarna alla redan vara utslitna. hur gör man ett komptest? vad skulle kolvringar kostar?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
varför starta den inte?
« Svar #17 skrivet: 20 november 2005 kl. 08:55:13 »
Går den ovanligt fort på starten (nu med olja i motorn)?!

Då har du ett läckage och får inget komp, då är det troligen något av följande:

Topplockspackning trasig.
Dåligt dragen topp, Efterdra toppen (med rätt moment)
Ev ventilsätena.
Ev krokiga ventiler
Sprucken topp
Sprucken cylinder
Kolvringar
Sprucken/trasig kolv

Ett kompprov görs med en kompprovare, hittas tex på Biltema. en enklare hobbyvariant med bara mätare kostar nog bara några hundringar.

Ett samtal till firman som sålt är nog på sin plats tycker jag, så får ni diskutera igenom detta. Garanti eller ej.....
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

Utloggad AtvRacer

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 494
  • Total likes: 0
    • Visa profil
AtvRacer
varför starta den inte?
« Svar #18 skrivet: 28 januari 2006 kl. 21:54:23 »
nu var det ett tag sen men nu kan jag säga att den är på lagning och kommer strax tillbaks. :D
Det var hela tändsytmet som hade gått sönder :cry: . men garantin gäller :D
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Outlander

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 1417
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Outlander
varför starta den inte?
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2006 kl. 22:36:03 »
Då kan vi vara glada för din skull igen :D  Ut och gasa :!:
Anmäl till moderator   Loggat
Outlander
Moderator

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: varför starta den inte?
 


Online just nu.

565 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 624. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info