ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • FYM (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Är kolvbyte på FYM Typhoon svårt?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Är kolvbyte på FYM Typhoon svårt?  (läst 9096 gånger)

Utloggad *2STROKE*

  • Polaris sprtsman 6X6
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 854
  • Total likes: 0
    • Visa profil
*2STROKE*
Är kolvbyte på FYM Typhoon svårt?
« skrivet: 26 januari 2009 kl. 15:01:36 »
är det svårt att byta kolv på fym typhoon? eller är det bara ventilerna som är svåra? :dntknow:
(är en 14 åring på landet)           
                        mvh//jan :)
« Senast ändrad: 27 januari 2009 kl. 06:49:29 av Rickard Marklund »
Anmäl till moderator   Loggat
Bensin i blodet, turbo i hjärnan, Volvo i hjärtat.
Polaris Sportsman 6X6-08
KTM EXC 250 "Bergsgeten"
CPI SM 50 -09
Föredetta Demoto 110 nu med kazuma 250 motor
Massey Ferguson 6140 +lastare -97
Bm400 -62
volvo V70 R-design
V90 3.0

Utloggad Edholm

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 220
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Edholm
SV: svårt attbyta kolv på fym typhoon
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2009 kl. 21:51:16 »
Har du skruvat små fyrtaktare förut så är det inga konstigheter, är du däremot helt novis på det området så råder jag dig att ha någon som gjort det till hands. 

Det är annars väldigt enkelt uppbyggda motorer.Först av allt lossar man statorkåpan på motorns sida och ställer motorn i övre dödläget, plockar bort kamkedjelocket (stort runt lock på topplockets ena sida, sitter med en lång M6´a som lossas från motsatt sida av toppen.) Därefter lossar man kamdrevet, som sitter fast på kamaxeln med 3 stycken M4´or i oregelbunden ordning(för att drevet bara ska gå att passa in på kamaxeln på ett sätt).   Lossa nu pinnbultarna, fyra stycken, samt en kort på sidan av som håller fast topplocket i själva cylindern. Oftast är det kupolmuttrar i änden på dom som går att lossa för sig. De håller även fast locket som täcker vipparmarna. Efter det är det bara att dra loss topplocket. Pinnbultarna brukar oftast bli kvar, utan kupolmuttrar. 

Efter det lossas kedjerullen som sitter nere i kamkedjetunneln på cylindern. Gör man inte det får man inte loss cylindern från resten av motorn helt och hållet, utan den kommer hänga i kamkedjan. Opraktiskt vid kolvbyte. På cylinderns utsida, på kamkedjetunnelns sida, sitter en liten specialskruv med nyckelfattning 10mm. Det är den rullen löper på. Lossa den, så lossnar rullen. Kan vara lite klurig att återmontera, men ett par smala fingrar och timing med skruven så fixar man det. 

Att byta själva kolven skiljer sig inte mycket från en tvåtaktare. Bort med kolvknastret, ut med kolvbulten, och byt ut kolven. Det som skiljer är att fyrtaktskolvarna har oljeringar, små \/\/\/\-formade ringar som ligger i ett tredje spår ihop med två extra väldigt tunna kolvringar,  under de vanliga kolvringarna. Iakttag stor försiktighet vid montering av kolvringar och oljeringar, de är SKÖRA! Förbered gärna den nya kolven några timmar innan genom att låta den stå i fräsch motorolja (samma du kör din FYM på, vanligvis JASO-godkänd(för våtkoppling) SAE 10w40-olja)2-3 timmar innan det är dags att montera den. Porerna i aluminiumet suger åt sig oljefilmen och det blir en skonsammare förstagångs-start för den nya kolven.  Montera den nya kolven, för på cylindern försiktigt så att inte kolvringar eller oljeringar skadas. Kläm ihop ringarna med fingrarna, alternativt använd ett komprimeringsverktyg för kolvringar. (lurigt att få tag på för så små kolvdiametrar)

Byt nu även ut topplockspackning och cylinderfotspackning, annars lär din motor garanterat läcka olja sen. Demonterade packningar ska helst inte återanvändas. Införskaffa även alltså en liten sotsats.

Sträck kamkedjan så att den fattar in korrekt i kamkedjedrevet på vevaxeln. Fäst upp den i någon ramdel eller liknande så att den håller sig sträckt med en bit ståltråd, därefter återmonteras kamkedjerullen.  Återmontera topplocket genom att följa instruktionerna för demontering baklänges, och dra inte pinnbultarna för hårt, ca 8 nm är lagom. Gängorna i blocket går lätt sönder, och det är även lätt att dra av själva pinnbultarna. Inget kul alls att behöva åtgärda.

Dubbelkolla att kolven står i övre dödläget, dvs precis i det läge där den vänder och går ner igen. Detta kan göras med en liten skruvmejsel i tändstiftshålet, eller djupmåttsänden på ett skjutmått. Dra runt motorn för hand när detta görs, tex genom att snurra på svänghjulet med händerna/en ringnyckel. Aldrig med kicken!

Återmontera nu kamkedjedrevet och kamkedjan. På kamkedjedrevet finns oftast två hål, och ett runt litet stansat märke mellan dom. Det märket ska peka i topp och stå rakt mot en liten pilmärkning som finns i kanten på kamdrevshålet, dvs rakt framåt eftersom motorn har liggande cylinder. När märkningarna står korrekt i topplocket så ska även märkningen på svänghjulet, oftast ett streck med ett "T" intill, ligga mot ett likadant stansat streck på motorblocket.

När allt verkar stämma, dra runt motorn för hand igen för att dubbelkolla att inga ventiler krockar med kolven. När det också verkar vara okej, så kontrollera ventilspelet på alla ventiler, justera om så behövs, och återmontera ventillock och kamkedjedrevets lock.

Provstarta. 
Anmäl till moderator   Loggat
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad *2STROKE*

  • Polaris sprtsman 6X6
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 854
  • Total likes: 0
    • Visa profil
*2STROKE*
SV: svårt attbyta kolv på fym typhoon
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2009 kl. 22:47:58 »
Citat från: Edholm skrivet 26 januari 2009 kl. 21:51:16
Har du skruvat små fyrtaktare förut så är det inga konstigheter, är du däremot helt novis på det området så råder jag dig att ha någon som gjort det till hands. 

Det är annars väldigt enkelt uppbyggda motorer.Först av allt lossar man statorkåpan på motorns sida och ställer motorn i övre dödläget, plockar bort kamkedjelocket (stort runt lock på topplockets ena sida, sitter med en lång M6´a som lossas från motsatt sida av toppen.) Därefter lossar man kamdrevet, som sitter fast på kamaxeln med 3 stycken M4´or i oregelbunden ordning(för att drevet bara ska gå att passa in på kamaxeln på ett sätt).   Lossa nu pinnbultarna, fyra stycken, samt en kort på sidan av som håller fast topplocket i själva cylindern. Oftast är det kupolmuttrar i änden på dom som går att lossa för sig. De håller även fast locket som täcker vipparmarna. Efter det är det bara att dra loss topplocket. Pinnbultarna brukar oftast bli kvar, utan kupolmuttrar. 

Efter det lossas kedjerullen som sitter nere i kamkedjetunneln på cylindern. Gör man inte det får man inte loss cylindern från resten av motorn helt och hållet, utan den kommer hänga i kamkedjan. Opraktiskt vid kolvbyte. På cylinderns utsida, på kamkedjetunnelns sida, sitter en liten specialskruv med nyckelfattning 10mm. Det är den rullen löper på. Lossa den, så lossnar rullen. Kan vara lite klurig att återmontera, men ett par smala fingrar och timing med skruven så fixar man det. 

Att byta själva kolven skiljer sig inte mycket från en tvåtaktare. Bort med kolvknastret, ut med kolvbulten, och byt ut kolven. Det som skiljer är att fyrtaktskolvarna har oljeringar, små \/\/\/\-formade ringar som ligger i ett tredje spår ihop med två extra väldigt tunna kolvringar,  under de vanliga kolvringarna. Iakttag stor försiktighet vid montering av kolvringar och oljeringar, de är SKÖRA! Förbered gärna den nya kolven några timmar innan genom att låta den stå i fräsch motorolja (samma du kör din FYM på, vanligvis JASO-godkänd(för våtkoppling) SAE 10w40-olja)2-3 timmar innan det är dags att montera den. Porerna i aluminiumet suger åt sig oljefilmen och det blir en skonsammare förstagångs-start för den nya kolven.  Montera den nya kolven, för på cylindern försiktigt så att inte kolvringar eller oljeringar skadas. Kläm ihop ringarna med fingrarna, alternativt använd ett komprimeringsverktyg för kolvringar. (lurigt att få tag på för så små kolvdiametrar)

Byt nu även ut topplockspackning och cylinderfotspackning, annars lär din motor garanterat läcka olja sen. Demonterade packningar ska helst inte återanvändas. Införskaffa även alltså en liten sotsats.

Sträck kamkedjan så att den fattar in korrekt i kamkedjedrevet på vevaxeln. Fäst upp den i någon ramdel eller liknande så att den håller sig sträckt med en bit ståltråd, därefter återmonteras kamkedjerullen.  Återmontera topplocket genom att följa instruktionerna för demontering baklänges, och dra inte pinnbultarna för hårt, ca 8 nm är lagom. Gängorna i blocket går lätt sönder, och det är även lätt att dra av själva pinnbultarna. Inget kul alls att behöva åtgärda.

Dubbelkolla att kolven står i övre dödläget, dvs precis i det läge där den vänder och går ner igen. Detta kan göras med en liten skruvmejsel i tändstiftshålet, eller djupmåttsänden på ett skjutmått. Dra runt motorn för hand när detta görs, tex genom att snurra på svänghjulet med händerna/en ringnyckel. Aldrig med kicken!

Återmontera nu kamkedjedrevet och kamkedjan. På kamkedjedrevet finns oftast två hål, och ett runt litet stansat märke mellan dom. Det märket ska peka i topp och stå rakt mot en liten pilmärkning som finns i kanten på kamdrevshålet, dvs rakt framåt eftersom motorn har liggande cylinder. När märkningarna står korrekt i topplocket så ska även märkningen på svänghjulet, oftast ett streck med ett "T" intill, ligga mot ett likadant stansat streck på motorblocket.

När allt verkar stämma, dra runt motorn för hand igen för att dubbelkolla att inga ventiler krockar med kolven. När det också verkar vara okej, så kontrollera ventilspelet på alla ventiler, justera om så behövs, och återmontera ventillock och kamkedjedrevets lock.

Provstarta. 
tack så jätte mkt för svaret :) :) :)
Anmäl till moderator   Loggat
Bensin i blodet, turbo i hjärnan, Volvo i hjärtat.
Polaris Sportsman 6X6-08
KTM EXC 250 "Bergsgeten"
CPI SM 50 -09
Föredetta Demoto 110 nu med kazuma 250 motor
Massey Ferguson 6140 +lastare -97
Bm400 -62
volvo V70 R-design
V90 3.0

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • FYM (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Är kolvbyte på FYM Typhoon svårt?
 


Online just nu.

626 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 680. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info