Citat från: chriz78 skrivet 14 oktober 2008 kl. 10:05:37Citat från: daltons skrivet 8 oktober 2008 kl. 16:07:43Hade problem med att mina spindelleder var så glappa som dom kunde bli,och enda utvägen är tydligen att byta A-armar då spindellederna inte går att byta ut. Efter mycket lathet så tog jag tag i problemet igår,tog och rev framvagnen och döm om min förvåning när jag skulle lossa spindelleden så var alla muttrar LÖSA . Plockade i allafall isär och tog bort A-armarna,sen tog jag bort gummihättan på spindlarna "det var snustorrt" smörjde upp dom och fyllde gummihättorna med fett och satt tillbaka dom,vända sedan på A-armen och drog på några välriktade slag med hammare och huggmejsel i och med det så tajtades spindeln åt något med hjälp av den lilla metallplattan där bak,kan säga att anledningen till att jag slog "nitade" baksidan var att metallbrickan var sladdrig "lös" ..Spindlarna känns nu som nya .Kan väl säga att denna lösning är ett sätt att fördröja bytet av A-armen tillfälligt "får se hur länge det håller".. Skulle iofs kunna tänka mig att det går att borra fast en smörjnippel bak på spindlarna,så att man kan smörja riktigt och därmed förlänga hållbarheten avsevärt.. HISUN 400 "RAPTOR" kopiahmmmm det skall jag med prova, mina är oxå tokglappa. har börjat titta efter nya armar, men det känns så jävla dumt att köpa nya armar bara för att lederna är dåliga, funderar på om maninte skall kunna göra om det på någotvis, men skall testa detta engångDet vart en helt ny upplevelse att köra! Det jag planerar nästa gång jag måste ge mig på spindellederna,är helt enkelt att kapa bort spindellederna och svetsa nya fästen,en gängad hylsa så man dels kan byta leden enkelt,men även justera den in&ut. Finns på många andra maskiner! tror jag sett det på yama 450,lägger med en bild.. Syns bra på denna vad själva tanken är
Citat från: daltons skrivet 8 oktober 2008 kl. 16:07:43Hade problem med att mina spindelleder var så glappa som dom kunde bli,och enda utvägen är tydligen att byta A-armar då spindellederna inte går att byta ut. Efter mycket lathet så tog jag tag i problemet igår,tog och rev framvagnen och döm om min förvåning när jag skulle lossa spindelleden så var alla muttrar LÖSA . Plockade i allafall isär och tog bort A-armarna,sen tog jag bort gummihättan på spindlarna "det var snustorrt" smörjde upp dom och fyllde gummihättorna med fett och satt tillbaka dom,vända sedan på A-armen och drog på några välriktade slag med hammare och huggmejsel i och med det så tajtades spindeln åt något med hjälp av den lilla metallplattan där bak,kan säga att anledningen till att jag slog "nitade" baksidan var att metallbrickan var sladdrig "lös" ..Spindlarna känns nu som nya .Kan väl säga att denna lösning är ett sätt att fördröja bytet av A-armen tillfälligt "får se hur länge det håller".. Skulle iofs kunna tänka mig att det går att borra fast en smörjnippel bak på spindlarna,så att man kan smörja riktigt och därmed förlänga hållbarheten avsevärt.. HISUN 400 "RAPTOR" kopiahmmmm det skall jag med prova, mina är oxå tokglappa. har börjat titta efter nya armar, men det känns så jävla dumt att köpa nya armar bara för att lederna är dåliga, funderar på om maninte skall kunna göra om det på någotvis, men skall testa detta engång
Hade problem med att mina spindelleder var så glappa som dom kunde bli,och enda utvägen är tydligen att byta A-armar då spindellederna inte går att byta ut. Efter mycket lathet så tog jag tag i problemet igår,tog och rev framvagnen och döm om min förvåning när jag skulle lossa spindelleden så var alla muttrar LÖSA . Plockade i allafall isär och tog bort A-armarna,sen tog jag bort gummihättan på spindlarna "det var snustorrt" smörjde upp dom och fyllde gummihättorna med fett och satt tillbaka dom,vända sedan på A-armen och drog på några välriktade slag med hammare och huggmejsel i och med det så tajtades spindeln åt något med hjälp av den lilla metallplattan där bak,kan säga att anledningen till att jag slog "nitade" baksidan var att metallbrickan var sladdrig "lös" ..Spindlarna känns nu som nya .Kan väl säga att denna lösning är ett sätt att fördröja bytet av A-armen tillfälligt "får se hur länge det håller".. Skulle iofs kunna tänka mig att det går att borra fast en smörjnippel bak på spindlarna,så att man kan smörja riktigt och därmed förlänga hållbarheten avsevärt.. HISUN 400 "RAPTOR" kopia
det var ju bra att det löst sig ändå, för just nu har jag inte tid att åta mig något arbete, men förmodligen kommer även dessa leder att bli glappa snart om detär orginal...