ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för Wikingen »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - Wikingen

Sidor: [1] 2 ... 11
1
CF Moto / SV: startmotor eller relä??
« skrivet: 27 april 2010 kl. 12:41:05 »
Citat från: HADES skrivet 27 april 2010 kl. 07:38:06
Men dom "maskinerna" har nog inte ett elsystem med kabelareor o elkomponenter som är anpassade för ett 20 amperes batteri. Dessutom räcker det med minsta lilla "spikning" för att bränna en cdi.Tro mig,jag lärde mig själv den dyra vägen. :) Vet man vad man håller på med o gör på helt rätt sätt så är det ingen större fara.Men de flesta har ingen större erfarenhet av att hantera startkablar o då är det väldigt dumt att lära sig på en atv.Ska man envisas med att hjälpstarta på det viset så skulle jag försöka komma åt direkt på startrelät istället för via elsystemet.I'ts a free world,men garantin på elkomponenter slutar gälla direkt när det kan bevisas att du som kund lekt med startkablar o misslyckats.Bytte generator på en maskin härom veckan där en lindning exploderat som följd av en bränd regulator.Kollade på batteriet o polerna var halvt bortsmälta.Vid förfrågan till kunden om hur det blivit så svarade han"det blev lite fel när brorsan skulla starta den med bilkablarna o dom tog i varandra av misstag".Det blev halvdyrt.


Jodå, det har varit mycket motorcycklar, mopper, ATV och liknande, med mycket fölsamma elektrokomponeneter, men som du ju säger, om man inte vet vad man gjör, går det gjärna illa, och då blir det dyrt... :cry:
Med detta i tanke, är jag fullstendigt enig med deg. ()p

Mvh

2
CF Moto / SV: startmotor eller relä??
« skrivet: 27 april 2010 kl. 00:18:44 »
Citat från: HADES skrivet 26 april 2010 kl. 13:56:40
9 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.

Kan du begrunna detta? Var ligger problemet i att kopla et bilbatteri med startkablar via maskinens eget batteri, så sant maskinens originalbatteri inte är kortslutad eller celler har dött? Man tilfør et 12-volts batteri 12 volt på en maskin som skal ha 12 volt inn... :hmmm:
Jag har pysslat med stora och små maskiner i över 30 år, och har aldrig hatt problem med denna praksis....

Mvh

3
CF Moto / SV: startmotor eller relä??
« skrivet: 26 april 2010 kl. 11:53:15 »
Citat från: Busan skrivet 25 april 2010 kl. 20:39:09
Går det att köra startkablarna från bilbatterit?

Jupp, det går bra.

4
CF Moto / SV: Cf moto eller kymco
« skrivet: 23 april 2010 kl. 12:19:34 »
Kymco'n har väl stel bakaksel, mot CF's IRS...(?)

mVH

5
CF Moto / SV: Olja i CVT-huset.....?
« skrivet: 11 april 2010 kl. 23:15:01 »
 :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry):

Nu är det klippt igjen! :(veryangry): Efter att ha startat maskinen och provkörat den, är packboxen fortfarande inte tett!! Är det möjligt!!!?????? :(veryangry):

När jag tog ur det gamla lagret, var det en stöv-tetta-ring på lagret på den sidan som vänder inn mot vevhuset. Jag placerade det nya lagret på samme sätt. Nu börjar jag undra på om det ska vara någon stövtetta-ring i hele taget? Det är ju uppenbart utifrån blockets utforming på denna sida at lagret ska vara trykk-smurt, men trycket har ju ingen stans att ta vägen.......(???)
Ska det vara helt öppet lager, eller ska det vara slik det var, med tetta-ring på sidan mot vevhuset och den påskruvade plattan med 4 skruvar??

I need serious help here!! MayDay!! :(veryangry):

Mvh

6
CF Moto / SV: Olja i CVT-huset.....?
« skrivet: 7 april 2010 kl. 13:03:17 »
Citat från: HADES
"glappet" du nämner ska inte "upplevas" utan finnas där mätbart.Det e hundradelar d handlar om.Men som i detta fall då det finns en lång hävstång med i bilden blir hundradelar till mm i änden av hävstången,därför det lätt uppfattas som större än vad det är. Men det kan mycket väl vara fel på lagret som han satt dit oxå. mvh//hades

Nu har jag bytt til originaldelar och nytt lager, så nu får man se om den funkar. :sunny:
Men jag tror inte den här maskinen orkar med vad jag utsätter den för.
Jag har flera hundra meter med grusväg som måste plogas OFTA på vintern, och på sommaren ska den fördela grus o.l. på vägen.
Jag tror inte maskinen er dimensjonerad för så tungt arbete.... :hmmm:

Mvh

7
CF Moto / SV: Olja i CVT-huset.....?
« skrivet: 7 april 2010 kl. 01:34:25 »
Vad Benny menar är att detta er ett kullager, som inte är beräknat för att ta upp radiell rörelse lengre ut enn til inner-ringens yttra yta. Om jag bevegar, i det här tilfället, en aksel 20 cm ut från upplagringen, så vill man alltid ha en viss radiell rörelse, glapp m.a.o., så långt ifrån upplagringen.
Om det inte, igjen i det här tilfället, hadde varit en upplagring i CVT-kåpan, så ville rimligt vis inte detta ena lager kunne ta upp all radiell rörelse hela vägen ut til axel-tappen.
På så sett vil man alltid uppleva radiell rörelse en bit utifrån upplagringen på et kul-lager.
Om det i det här tilfellet inte hadde varit et stödlager i CVT-kåpan, måste man ha användt et mycket bredt rull-lager der det idag sitter et kul-lager. 

Jag antar det var så Benny menade. Rätta mig om jag tar fel Benny. :djump:

Mvh

8
CF Moto / SV: Olja i CVT-huset.....?
« skrivet: 6 april 2010 kl. 14:01:57 »
Citat från: Trech skrivet  6 april 2010 kl. 08:42:48
Hmmm, va trist!
Ang det du säger att det nya lagret har glapp så är det ju inte bara det lagret som håller i axeln.
Du har ju lager i cvt-kåpan också.
Ett ensamt lager av den modellen kan inte bli glappfritt, det rör sig ju i lagret.
Så när CVT-kåpan är på plats har du extra stöd i den också.
MVH / Benny

Hejsan :)

Ja, självklart. Men när jag sätter ihop CVT-kåpan och transmisjonshuset, med alla delar på plats, spänner upp det hela så stadigt som möjligt, och griper clucthklockan, så är där merkbar bevegelse i klockan.
Detta gjör ju at stora packboxen og inte minst lagret och packboxen i CVT-kåpan, utsätts för stora påfrestningar....
Designet verkar inte vara 100% gjenomtenkt...

Mvh

9
CF Moto / SV: Olja i CVT-huset.....?
« skrivet: 5 april 2010 kl. 01:40:48 »
Då var en hel dag med skruvande över.
Remmen var inte riktningbestämd, och inte såg jag nåt fel inne i CVT-huset, så jag kastade det hela ihop igjen... Ljudet var där fortfarande.
Ja, ja, "ont ska ont fördriva" häter det ju, så jag tog mig en rejäl skogstur och lot maskinen få kjöra sig. Ingen tok-kjørning, bara hård off-road kjørning.
Plötsligt börja maskin-jæ..... at dra uruselt.... Va' fan nu då?
Hem å plocka isär maskinen igjen.
Nu hadde min nya packbox lösnat från sitt läge och CVT-huset var fullt i olja igjen... Så mycket för "ny och bättre packbox"...
Nu står den nedplockat och väntar på morgondagen, då jag ska sätta dit den originala packboxen, nytt lager och nya packningar.
Därefter ska den annonseras "FOR SALE"!

Nog är nog!

Mvh
 

10
CF Moto / SV: Olja i CVT-huset.....?
« skrivet: 4 april 2010 kl. 16:57:02 »
Jo, har vurderat andre maskiner innan jag landade på CF'en, grundat priset.
En Grizzly 550 på hvita skylt her i Norge kostar NOK 125.000.-, och CF'en kom på under NOK 100.000.-.
Jag vurderade ochså en Can-Am 650, men den kostar NOK 144.000.-.
Nu ser jag ju att det kanskje vore lönt att satsa lite extra kosingar på nåt mer kurant......

Apropo ljudet. Remmen har varit av och på några gånger. Kan det vara at jag satt den på fel väg i vanvara? Kan det gje det tjutande jag upplever?

Mvh

11
CF Moto / SV: Olja i CVT-huset.....?
« skrivet: 3 april 2010 kl. 18:23:47 »
I'm Back!  :djump:

Nu är jag förbannad..... :hmmm:  :(veryangry):
Jag har plockat upp CVT-huset igjen, bara för att checka hur läget var der inne.
Allt väl der inne, men även med nytt SKF-lager og bättre packbox, är det så mycket radiell rörelse på axeln från clutch-klockan, att detta omöjligt kan hålla enn vinter till med plogning.
Med så mycke radiell glapp, vill packboxen ta upp så mycke radiell rörelse att om den håller, så är det bara tur.....
Är maskinen rätt och slätt inte konstruerad så att den ska tåla lite rejäl plogning?
Måste man räkna med att byta packbox och lager varje vår?

Jag har MYCKE att ploga, och har behov av en maskin som tål detta....

Nog om detta. Sedan jag bytte packbox, lager, O-ring och rem, har jag et tjutande på en distinkt plats i variatorns rpm.
Oavhängigt av motorens varvtal, kommer det en lite hög summande tjut-ljud från variatorn.
Det var bl.a. därför jag hadde uppe idag.
Jag checkade at alt satt som det skulle, hvilket det gjorde. Jag fettade upp hålet i CVT-kåpan der axeln från clutchklokkan stöds upp, men fortfarande har jag detta summande/tjutande när variatorn når någon bestemd posisjon.
Vad kan det här vara för någonting?

Nu börjar jag bli fed-up med den här maskinen. Den har ju fasan mig inte rullat mer enn 144 mil.... :(veryangry): :knupple: :(veryangry):

Mvh

12
CF Moto / SV: Vem har tilbakalagt längst avstånd med sin CF, och hur långt??
« skrivet: 31 mars 2010 kl. 13:30:00 »
Är det värkligen ingen som har kjört långa avstånd med sin CF?? Inga på semester e.l.?? :hmmm:

Mvh

Sidor: [1] 2 ... 11

Online just nu.

671 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 725. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info