1
CF Moto / SV: startmotor eller relä??
« skrivet: 27 april 2010 kl. 12:41:05 »Men dom "maskinerna" har nog inte ett elsystem med kabelareor o elkomponenter som är anpassade för ett 20 amperes batteri. Dessutom räcker det med minsta lilla "spikning" för att bränna en cdi.Tro mig,jag lärde mig själv den dyra vägen.Vet man vad man håller på med o gör på helt rätt sätt så är det ingen större fara.Men de flesta har ingen större erfarenhet av att hantera startkablar o då är det väldigt dumt att lära sig på en atv.Ska man envisas med att hjälpstarta på det viset så skulle jag försöka komma åt direkt på startrelät istället för via elsystemet.I'ts a free world,men garantin på elkomponenter slutar gälla direkt när det kan bevisas att du som kund lekt med startkablar o misslyckats.Bytte generator på en maskin härom veckan där en lindning exploderat som följd av en bränd regulator.Kollade på batteriet o polerna var halvt bortsmälta.Vid förfrågan till kunden om hur det blivit så svarade han"det blev lite fel när brorsan skulla starta den med bilkablarna o dom tog i varandra av misstag".Det blev halvdyrt.
Jodå, det har varit mycket motorcycklar, mopper, ATV och liknande, med mycket fölsamma elektrokomponeneter, men som du ju säger, om man inte vet vad man gjör, går det gjärna illa, och då blir det dyrt...

Med detta i tanke, är jag fullstendigt enig med deg.

Mvh