ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för Sittin »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - Sittin

Sidor: [1] 2 3
1
Kawasaki / SV: Bakdiff torr
« skrivet: 28 mars 2013 kl. 21:31:37 »
Haha.
Detta har ju iofs inget med smuts i höljet att göra men jag funderar på att kila fast nånting under pedalen  eller ev. slacka den helt vintertid. Baljan blir ju alltid full av snö å is och har strulat för mig alla vintrar jag ägt henni. Man står där böjd i busken med en kass naturpinne å bryter  :)

Hakerik:
Synd att p-bromsen ligger bak. För p-broms e typ det enda jag använder bakbromsen till!
Men man glider ju ofta oavsiktligt över den och trycker ner den när det ligger en femma packad snö där.

Rally:
Jag har aldrig haft problem med "hand"-bromsen.   
 

2
Kawasaki / SV: Bakdiff torr
« skrivet: 28 mars 2013 kl. 19:59:29 »
Efter ett tidigt avslutat jobb for jag ut på isen för att få upp rotationshastigheten igen på axlarna.
Stannade efter nån minut och kände på klumpen.
Den var så het att det inte gick att hålla fingrarna där i mer än ett par sekunder trots 4 minusgrader. Däremot kom det ingen varning i form av uppkastad olja.

Då visade det sig att bromswiren var så full av gammalt bös att fjädern, som ska dra tillbaka bromsarmen, inte mäktade med sitt arbete. Fattade vingmuttern med min starkaste och drog så naglarna nästan lossnade!

-"Den ska jag inte stampa på", tänkte jag repetitivt medan jag brassa jag på i lååååånga ställ utan överhettning. Solen sken, och jag med.

När jag kapat de värsta topparna ur adrenalinsystemet, åkte jag hem och tog hand om det sista problemet som stod på kö. Dvs wiren och höljet till den.
Fan vad strulig konstruktion det var. Iofs har jag inte kommit på nån bättre själv, och ska helt enkelt hålla käften på mig,  men i alla fall!
Nu är även den iordningställd. Och oljan i "diffen" var som ny  ()p

Nu ska jag köra tills soppan tar slut  ':)

 

 


 
 

3
Kawasaki / SV: Bakdiff torr
« skrivet: 27 mars 2013 kl. 23:09:40 »
Grabbar!
Nu gjorde ni mig så glad att jag log två gånger i rad  :) :)

Ibland är det skönt att va ett ägg. Man blir så positivt överaskad. Jag har nämligen bara fått för mig att bakhjulen roterar i olika hastighet i en sväng. Känns förövrigt lite avigt att det är så, men jag litar på er  ()p

Å nu är det långhelg, så risken finns att jag får prygla henni.
Hör av mig om jag stöter på patrull  ;)

Glad påsk


 

4
Kawasaki / SV: Bakdiff torr
« skrivet: 27 mars 2013 kl. 21:54:44 »
Nu har jag sköljt igenom diffen med ett par oljebyten till och kört klumpen ljummen.
Det som inte är OK är att bakaxlarna inte går att rotera åt olika håll när hon är upphissad. Däremot roterar de nu med lätthet.
Jag skulle visserligen kunna ta i utav he***te, men jag har inte riktigt lust med det ännu.
Det känns lixom inte riktigt bra! Tvärstumt!!!
Samma sak när jag testkörde. Det inre hjulet (i en sväng) "spinner"....  om ni fattar!?

En liten summering av situationen:
 Det har aldrig gått torrt, som överskriften felaktigt påstår. Tvärt om. Nivån var  ca 5 mm under påfyllnadshålet när jag kontrollerade ordentligt.
Varm har den nog i alla fall blivit, då bromsen legat på.
2 och 4-hjulsdriften hoppar i snabbare nu.
Det finns inga läckor i huset eller packningar.

Skulle bli jätteglad om någon kanske vet vad som kan ha hänt.

5
Kawasaki / SV: Bakdiff torr
« skrivet: 26 mars 2013 kl. 19:42:35 »
Är ganska säker på att jag hittat felet nu.
Av nån jäkla anledning har en eller bägge bromsarna bak blivit spända. Därav problemet med att rulla på plan mark. Detta har nog även gett upphov till att oljan kokat och trycket har ökat i diffhuset och sedan spytt ut den varma/kokande oljan.
Jag hoppas det klarat sig där inne, men allt ser fint, helt och rent ut.....  det lilla man kan se efter att ha bytt olja och tassat runt lite försiktigt.
Ska köra lite till, och göra ytterligare ett byte.

Det skumma i historien är att jag hela förra sommaren körde 2 mil varje dag till och från ett bygge utan några problem.
Servade alla vätskor efter det, och sen har den stått stilla i ett halvår! Har inte ett minne av att jag varit på å pillat på spännarna till bakbromsen.

Tack för tipset om oljan, men jag köper nog lite mindre mängd av min ÅF.

6
Kawasaki / SV: Bakdiff torr
« skrivet: 26 mars 2013 kl. 05:56:17 »
Jag skriver: Om det inte är helt torrt, så är det klart under nivån.
Jag nämner även varför jag över huvud taget börjar misstänka diffen. Hojen rullar inte ordentligt.
Oljan är för kawas bakdiff.


Och visst kan jag kolla instruktionsboken, men där lär jag INTE få reda på om någon annan varit med om samma sak.

Jag provar igen.
Oljan har tryckts ur bakdiffen på mindre än en timmas effektiv körning.
Är det någon som varit med om det?


PS. Jag ska för din skull tappa ur oljan och mäta om det kan ge ytterligare info :)



7
Kawasaki / Bakdiff torr
« skrivet: 24 mars 2013 kl. 18:30:35 »
Hej.
Nu har Kawan stått i ca ett halvt år sen jag tog ut den på isen förra helgen.
När jag kom hem såg jag att det var blött på luftburkslocket och det hade runnit en del vid fotbaljans framkant på höger sida.
Jag vet inte hur jag tänkte när jag hittade en läcka vid en kylaslang rakt under instrumentpanelen. Det var lite olja (men luktade inte motorolja) i vattnet på plasten, och jag fick väl för mig att det var evakueringen som spelat mig ett spratt då Kawan faktiskt fick len del smörj på isen. Dessutom var det gott om motorolja i motorn.
Till saken hör att hojen var helt genomgången efter jag lämnade den för ett halvår sedan.
Jag tätade vattenläckan, kollade motoroljan och for ut denna helgen oxo.
Samma sak igen. Hem med skiten och undersöker lite närmre. När jag kommer till garaget visar det sig att hojen inte frirullar på bakhjulen som den brukar. Börjar känna en viss oro.
Kollar bakdiffen och där är det, om inte torrt, så är det klart under nivån. Ser även att det går en slang från ovansidan klumpen mot det stället under styret som tidigare varit blött.
Dessutom snurrade båda bakhjulen åt samma håll när jag hade den upphissad och roterade det ena. Annars ska väl det andra hjulet rotera framåt när man roterar det andra bakåt va? Och tvärt om.

Pallade inte för stunden att kolla upp om det var en evakueringsslang som gick från bakdiffen upp till under styret då jag blev så less på det hela.


Vet nån vad som försegott i min bakdiff? Har aldrig haft problem med läckor eller annat där.

/fred

8
Videos och bilder / SV: Dagens film!
« skrivet: 4 februari 2011 kl. 22:09:18 »
Gjorde faktiskt en provupp innan jag lade hela filmen för att kolla om de tog emot utan att krångla.
Fick även det sedvanliga mailet:

"Your video, 4*4 ATV on frozen lake.wmv, may have content that is owned or licensed by Sony Music Entertainment.
No action is required on your part; however, if you are interested in learning how this affects your video, please visit the Content ID Matches section of your account for more information.

Jag kan se och höra från mitt YouTubekonto, men det kan altså inte ni? Eller?

Det är anledningen till att jag numer helst håller mig till Vimeo. Det är lite mer håll i hatten där  ()p

EDIT:
Loggade ut från YT och minsann....   blockad  :nono:
Well well den ligger ju även här



9
Videos och bilder / SV: Dagens film!
« skrivet: 3 februari 2011 kl. 23:29:19 »
Kul att ni gillar den.

Citat från: ZuumoO skrivet  3 februari 2011 kl. 20:39:35
Sittin.   Du får uppa sista filmen på tuben också =) Så alla (speciellt mig) kan dreggla via luren =)

Vet inte hur många gånger jag glott på bolishard =)

Tummen upp iaf. bra jobbat!

You say jump! .... I say how high?  :)
 


10
Videos och bilder / SV: Dagens film!
« skrivet: 3 februari 2011 kl. 17:08:12 »
För att suget ska trappas upp lagom till helgen finns en liten film från i söndags upplagd.
Klistra gärna på ett atvplåster innan ni kollar för att kapa topparna av abstensen.

Vill oxo varna ev. epileptiker för en del blink i videon.   :o



Mvh Fred

11
Videos och bilder / SV: Dagens film!
« skrivet: 2 januari 2011 kl. 09:13:57 »
AT jansta

Jag filmar med en Gopro hero och redigerar med Sony Vegas pro 9.
I den här filmen kommer framgå att jag är snickare framför filmmakare :)
Men tackar ödmjukast för din och allas kommentarer!

Saxade ut delen där jag råkade på sörjan och laddade upp den som jag lovade.
Håll tillgodo.



/fred

12
Videos och bilder / SV: Dagens film!
« skrivet: 1 januari 2011 kl. 04:29:47 »
AT Ace
Jäkligt kul att du frågar om däcken på den hojen som är minst i blickfånget. (dvs min)
Det är iaf gator, vettefasen mer än att d e 28".... men jag kan säga att
de har klättrar jäkligt bra på torr dirt, snö, kala berghällar jävla superdäck!
Trodde till en början att de skulle "glida/tappa friktion" i sidled pga sina traktormönster, men det var fel enl. mig. 
Nackdelen är väl att om de greppar i en skreva/klyka, har de en tendens att släppa från (i mitt fall) originalfälgarna pga mycket klack o tunnt gummi!
Det har hänt mig två gånger inom en månad att jag åkt hem tom på luft i fram. Men väl hemma har jag bara pumpat i ny luft.
Å andra sidan har jag inte haft koll på om det var bra tryck innan jag for ut så... jag har egentligen ingen riktig aning.

Köp dom .  Sprutar mycket och är farliga i höga hastigheter, kränger av när du minst vill det, men verkar hålla för att köra tomt i skog o på väg minst 5 km i MÅTTLIGT mak.
Ligg inte i 80 blås i en lång kurva  :)

/fred

Sidor: [1] 2 3

Online just nu.

550 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 617. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info