1
Köpa en ATV / Expertråd för val av skogsmaskin
« skrivet: 9 mars 2008 kl. 19:28:47 »
Har du lite bilder på ditt ekipage. Vore kul att se!
//.D
//.D
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 1
Köpa en ATV / Expertråd för val av skogsmaskin« skrivet: 9 mars 2008 kl. 19:28:47 »
Har du lite bilder på ditt ekipage. Vore kul att se!
//.D 2
Köpa en ATV / Expertråd för val av skogsmaskin« skrivet: 19 maj 2007 kl. 09:25:33 »
Kul att du tycker att tråden ger nyttig information!
För att få mer information om vinschlösningar kan man titta i tråden Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn) där jag diskuterade mer om hur jag skulle montera vinschen på ATV:n. //.D 4
Köpa en ATV / Expertråd för val av skogsmaskin« skrivet: 7 maj 2007 kl. 09:35:53 »
Jag följer upp ännu mer i den här tråden.
Nu har jag kört en del i skogen har kommit fram till följande: Långt ekipage Det blir ett långt ekipage med sexhjuling och en vagn med 4 meters totallängd. Det gör helt klart att det är lite svårt att ta sig fram på vissa ställen. Antar att man får lära sig att lägga i och ur sexhjulsdriften för att få lite bättre svängradie. Å andra sidan har den tagit sig fram riktigt bra. Saknar motorbroms Man saknar motorbromsen i utförsbackar när man har last på. Variator driften erbjuder inget motstånd. Robin och d4: Hur är det med hydrostatlådan? Kan man motorbromsa med den? Vinschen är begränsad Den största begränsningen är strömåtgången. Jag har inte satt dit något extra batteri, och 14Ah räcker inte någon längre tid om man har ett par rotstockar att ta hand om. Dessutom är inte räckvidden speciellt imponerande, så det kräver en hel del omförflyttningar av maskinen. Däremot fungerar saxen som jag har grymt bra. Jag lyfter upp ena änden på lasset. Sedan kopplar jag om saxen och kan dirigera in stocken på vagnen. Vagnen för hög Ett oväntat problem är att vagnen kanske är lite för hög. Det gäller stöttorna. När man kör i en trång passage och vagnen lutar sticker ju stöttorna ut. Ju längre stöttor desto mer sticker de ut. Det gäller grinden också. Något att tänka på när man köper vagn som jag inte skänkte en tanke. Stöttorna är delade i två delar, en rak och "bågen" där nere. Det gör att jag kan "vrida in" stöttorna, och då sticker de inte ut lika mycket. Dock lastar man mindre, men det har fungerat för de flesta trånga passager hittills. Flaket fortfarande lika bra Flaket är helt underbart att ha. Bara att hiva upp prylar man behöver ha med sig. jag skall inte ha ATV bara i skogen, utan använda den för stängling och annat gårdsarbete. Då kommer flaket ännu mer väl till pass. Det finns lite fler bilder på arbete i skogen med det här ekipaget. Klicka på bilden för fler bilder. ![]() 5
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / Vilka timmervagnar kör ni med?« skrivet: 13 april 2007 kl. 08:24:10 »
Jag har en Rösjömåla vagn med vajerkran
![]() Dock tycker jag inte jag fått snitts på det där med vajerkranen. När man lyfter stocken så "släpar" den mot hjul sidan innan man får upp den i lastutrymmet. Kanske någon här har tips vilken teknik man skall använda för att det skall gå bättre. //.D 7
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)« skrivet: 28 mars 2007 kl. 20:06:14 »9
Köpa en ATV / Expertråd för val av skogsmaskin« skrivet: 25 mars 2007 kl. 12:41:18 »
För er som letar efter en maskin och läser gamla trådar vill jag berätta hur det gått.
Vad blev det? Som sagt var köpte jag en Polaris BigBoss 400L från -94. Jag har lagt en del tid i verkstaden och gått igenom, och nu fungerar den bra. Beställde en verkstadshandbok via Amazon som underlättar. Dessutom har man fått gräva fram sina verktyg i tum (istället för mm) eftersom det är amerikanskt. Svängradien I skogen märker man att svängradien är begränsad. Ingen differential på bakhjulen och boggie bidrar till detta. Däremot är det kedja i allhjulsdriften, så kopplar man in den är det ingen diff där. Den driver på alla hjulen. Det skall bli spännande att hur det fungerar med en vagn i skogen. Utan vagn tycker jag att det oftast går att lösa, även om man får trixa en del. Flaket är betydelsefullt Däremot är det guldvärt med ett flak. Perfekt för mig. Det är bara att hiva upp såg och annat där. Fungerar utmärkt till stängselarbete då man kan få med sig verktyg och annat nödvändigt. Vinsch Monterade en Warn 3.0ci med trådlös radiostyrning under flaket som jag tänker använda till vagnen. Struntade i att göra ett göra ett flyttbartfäste eftersom jag redan hade en vinsch fram. Bärighet Kan också meddela att det går mycket bra att köra fast med en 6x6. Har varit ute och kört mycket lite, men lyckades hamna i lervälling. Tur att man hade vinschen som kunde dra upp en. Maskinen grävde ner sig och "ställde" sig på buken. Skall väl säga att jag testat att köra där det varit ganska blött och det har gått bra för det mesta. Vagnen kommer Om allt går som det skall åker jag och hämtar min vagn i morgon, får återkomma med recension av den senare. Hur blir det att ta sig fram med ett så långt ekipage? Hur är framkomligheten och bärigheten? Fungerar det med vajerkran? Jag har gjort en del små ändringar till orginalvagnen, vilket inte var några problem alls att få till. Antar att det går att få till hos de flesta tillverkarna och med Rösjömåla var det en självklarhet att hjälpa till med det. Mer information För er som letar maskin och har frågor hör bara av er. Jag vet själv hur värdefull all information som man kan få är. Passar på att tacka alla er som hjälpt mig genom att svara på mina frågor. Bilder För er som vill se bilder på den, och lite av arbetet att få den i ordning kan titta här. //.D 10
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)« skrivet: 18 mars 2007 kl. 17:08:15 »
De som följt tråden vet att jag inte haft maskinen så länge. Jag har lagt en hel del tid på fixa i ordning den efter inköp, så jag har knappt kört den i skogen.
Jag får återkomma, eller så får någon med mer erfarenhet berätta. //.D 11
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)« skrivet: 18 mars 2007 kl. 16:06:26 »12
Terränghjulingar / Dra timmervagn ?« skrivet: 4 mars 2007 kl. 18:27:37 »
Jag ställde ungefär samma fråga i den här tråden. Där kanske finns svar på några av dina frågor.
//.D 594 gäster, 3 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Hanen, mats_o, Sigge01, Flest online idag: 623. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13) |
|