ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för Bluesman »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - Bluesman

Sidor: [1]
1
Köpa en ATV / Det blev plan B
« skrivet: 9 juli 2008 kl. 01:30:28 »
Hej på er.

Nu kan jag äntlige rapportera att det blev den kinesiska buggyn jag skrev om i november. Jag beställde den första december förra året och den skulle leverera efter sex veckor men det dröjde ända till första mars innan jag fick den. Jag skulle ha skrivit här tidigare men ville få lite erfarenhet av den först. Den är jätterolig att köra och när den går som bäst räcker det bra till mina behov. Att lära sig växla den visade sig lätt eftersom man på landsväg bara behöver använda fyran och femman (de lägre växlarna är för skogsbruk men där har jag inte varit än). Det har blivit runt 150 mil på både grus och motorväg. Toppfarten är 101 enligt hastighetsmätaren men den litar jag inte på. 85 - 90 är mera troligt när man jämför med övrig trafik. Bäst trivs jag dock på grusvägar i 50 – 60.
Jag har dock inte kunna köra så mycket som jag hoppades när jag beställde den. Jag vet att man inte kan generalisera och säga att allt kinesiskt håller låg kvalitet men jag tror inte att det är fel att påstå att maskinen håller ”Kinakvalité”. Att den började rosta redan i butiken kan jag leva med man att motorn krånglar som den gör är frustrerande. Det blev flera verkstadsbesök innan orsaken till de oväntade driftstoppen och att den var så svårstartad upptäcktes. Kamkedjan hade hoppat ur läge på grund av en underdimensionerad kedjesträckare. När det var fixat gick den bra och var lätt att starta. Tyvärr höll inte reparationen mer än 50-60 mil och nu är den på verkstad igen.
Det är också en del andra småsaker som krånglar och som gör att det inte har blivit några längre turer.
Det skulle vara roligt att utbyta erfarenheter med andra som har likadana maskiner. Jag tror inte att det finns många liknande i Sverige än men återförsäljaren här i Borås sa att generalagenten tog in 20 stycken samtidigt som min och jag har sett en utannonseras på Blocket.
På nätet finns inte så mycket information som jag skulle önska eftersom den medföljande manualen är rena skämtet.
På fabrikantens hemsida (http://www.atvyonghe.com) heter maskinen YH010-400CC men i besiktningspappren står den som Bakus Gtk 400l. Jag tror att det är under den beteckningen den säljs i Europa.
Det Amerikanska originalet kan ni se på om ni är intresserade.

2
Köpa en ATV / Vad tror ni om den här?
« skrivet: 2 november 2007 kl. 17:27:57 »
Hej igen.
Det var ett tag sedan jag var här och skrev men sist fick jag så många klok och trevliga råd så jag gör ett nytt försök.

Förra gången fick jag tipset att titta på PGOs Bugracer 500i. Då var jag lite tveksam men till slut åkte jag till Woodstar i Fjärås och provkörde. Den var besvärlig att komma ur och man borde kört den med båda fötterna men försäljaren trodde inte det skulle vara så svårt att anpassa den till mina förutsättningar. Dock blev det ingen affär utan jag satte igång att leta efter en återförsäljare närmare Borås. Tiden gick men tillslut fick jag kontakt med en lokal firma. När jag äntligen åkte dit för att beställa visade det sig att PGO inte kunde leverera. Det var problem med kvaliteten hos den kinesiska tillverkaren. Försäljare i Borås satte igång att forska efter alternativ och idag rekkomenderade han mig att istället köpa en "gokart" från Yonghe (www.atvyonghe.com) som heter YH010-400CC.

Den är lite kortare än maskinen från PGO men försäljare påstår att det bara gör den betydligt bättre i skog och mark. Dessutom skall hjulupphängningen med dubbla länkarmar vara bättre och ge bättre markfrigång.  

Mina funderingar är:
Har ni någon erfarenhet av den kinesiska tillverkaren? De gör ATV också kanske någon här på forumet varit i kontakt med dem.

Kan ni utifrån produktspecen (http://www.atvyonghe.com/Web_Module/1601/Show_Pic_en.asp?id=116&Menuid=193&Columnid=6) avgöra hur växlingen fungerar? Det är ingen vanlig automat vad jag förstår eftersom det pratas om 5 växlar men utan koppling. Måste jag peta i växlar vid normal körning eller är det en möjlighet som man kan ta till om man behöver köra på en speciell växel när man håller på och kör fast?

Jag antar att den har diffspärr men var står det och är den automatisk? Är det det som är "clumpy drive clutch"?

Enligt försäljaren så säljs den i sammarbete med Yamaha utanför Europa men här jagar fabriken återförsäljare på egen hand. Han trodde inte att den fanns i Sverige än men att den säljs i Danmark och Tyskland.

Alla synpunkter på maskinen är välkomna

3
Köpa en ATV / Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
« skrivet: 18 juli 2007 kl. 20:56:03 »
Tack alla för alla tips och synpunkter. Så många svar! Och så snabbt, jag är imponerad!

Tyvärr gav de upphov till en massa nya tankar och spår som måste utredas. Jag hade hoppats att jag bara skulle kunna ringa affären ni rekommenderade och beställa  :D

Om jag sammanfattar så får jag fram följande:
1.   Jag skall sluta bekymra mig om pedaler hit och dit, Med lite träning går det att bemästra det mesta (det tror jag är helt sant).

2.   Börja titta även på begagnade maskiner och då främst Bombardiers Traxter (jag kände inte till den men den ser mycket intressant ut, problemet blir att få möjlighet att provköra en och sedan att få tag i en vägreggad. Känner ni någon runt Borås som har en och vill låta mig komma och titt/prova så hör av er).

3.   Överväg att ge upp fyrhjulsdriften för då kommer hela skalan med sportmaskiner upp på banan och dessa kan vara smalare över tanken (jag hade valt bort dessa eftersom de oftast är manuellt växlade något som jag inte har körkort för, de har ”öppna” fotpinnar och jag som inte har riktig koll på benen kände mig säkrare på modeller med ”lådor” att placera fötterna i, samt jag trodde dessa skulle kunna köra fast i skogen och göra jag blir strandsatt mitt ute i ingenting men det fixar man kanske med en schyst vinsch)  

4.   Titta lite på de fyrhjuliga, billiknande, maskinerna med störtbåge där man sitter på ”bilvis” (dessa är förmodligen jätteroliga och förnuftiga, eftersom störtbågen ger ökad säkerhet, men inte riktigt vad jag är mentalt förberedd på, det får bli plan B)

Naturligtvis skall ni få veta vad det blir jag köper och hur det går för mig. Det gäller bara att inte tappa fart nu när semestern är slut och den grå vardagen begraver mig i en massa jobb.

4
Köpa en ATV / Hjälp! Vilken maskin passar mina förutsättningar?
« skrivet: 18 juli 2007 kl. 11:57:28 »
Hej gott folk. Jag behöver lite goda råd.
Jag har en längre tid gått och funderat på att köpa en fyrhjuling men inte kommit till skott.

Jag är en snart 50-årig kille som är född med ett handikapp som gör att jag går illa och har dålig balans. Jag har B-körkort med restriktionen att jag bara får köra 4-hjuliga automatväxlade motorfordon. Det betyder att motorcyklar aldrig har varit något alternativ för mig men nu med ATV så ser jag en möjlighet att både kunna hänga med mina kompisar när de kör MC och att komma ut i skog och mark.

Först hade jag tänkt köpa en terrängreggad fyrhjulsdriven maskin men eftersom jag inte har någon egen skog så tror jag att jag får begränsad användning av den. Därför har jag nu svängt till att köpa en vägreggad maskin men en som både fungerar på väg och i skog. Dock har vägegenskaperna högsta prioritet. För att inte komma efter polarna så bör maskinen gå i minst 80-90. I den farten är vägegenskaperna viktiga för säkerheten. Eftersom jag har svårt att använd benen för att manövrera pedaler (vänster är helt kört men höger fungerar i bilen men kan bli trixigt på en ATV i ett krisläge) är det viktigt att bromshantaget fungerar på rätt sätt. Vissa maskiner jag titta på bromsar bara framhjulen via handbromsen och har fotbroms för bakhjulen. Om jag fattat saken rätt är det uppenbar risk för sladd eller att man tippa över framåt om man bara bromsar fram.

Jag har titta lite på de maskiner som är reggade för två personer. De är cirka 30 centimeter längre än de för en.
Hur mycket bättre blir de på väg och hur mycket sämre i skogen?

Mitt stora problem verkar vara sittställningen. Jag har svårt att sära på knäna och man verkar behöva sitta väldigt bredbent på många maskiner. Jag kan tvinga isär knäna men får grymt ont i ljumskarna efter en liten stund eftersom musklerna där är lite för korta.
Som jag fattat saken så blir sitsarna bredare ju större maskinen är. Jag skulle vilja ha en på 400-500 kubik men redan där är maskinerna i bredaste laget. Jag har provat CAM-AMs Outlander MAX 400 XT och den är fin men den är lite bred och har bara handbroms fram.
Arctic Cat verkar komma med en vägreggad version av sin 400 TRV och den skulle, enligt en återförsäljare jag pratat, med bromsa både fram och bak via handbromsen. Tyvärr var även den i bredaste laget. Om jag höjer upp fotplattan 10 centimeter kommer knäna upp och behöver inte vara så brett isär men blir det en farlig körställning? Dessutom måste jag bygga om fotbromsen så att den också höjs och det kan bli svårt.

Jag behöver alltså tips på vägreggade, automatväxlade maskiner med in och urkopplingsbar fyrhjulsdrift som tål att köra långt på landsväg och som kan manövreras bara med händerna och som inte har för bred sittställning (mindre än 25-30 centimeter mellan knäna om möjligt).
Motorstorleken är inte jätteviktig men det vore bra om den har en marschfart på 80. Jag vill att den skall vara vägreggad från återförsäljaren i Sverige för att service och garantier skall fungera. Jag bor i Borås och de försäljare som finns här säljer mest de japanska maskinerna och de verkar inte ha några som är vägreggade.
 
Vad det gäller körningen i skogen så planerar jag att söka dispens hos länsstyrelsen mot förbudet att köra vägreggat i terrängen och mot förbudet att köra på barmark.
Det tror jag att jag får och sen återstår bara att hitta en vänligt sinnad markägare.

/Per

Sidor: [1]

Online just nu.

634 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 668. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info