1
Köpa en ATV / Det blev plan B
« skrivet: 9 juli 2008 kl. 01:30:28 »
Hej på er.
Nu kan jag äntlige rapportera att det blev den kinesiska buggyn jag skrev om i november. Jag beställde den första december förra året och den skulle leverera efter sex veckor men det dröjde ända till första mars innan jag fick den. Jag skulle ha skrivit här tidigare men ville få lite erfarenhet av den först. Den är jätterolig att köra och när den går som bäst räcker det bra till mina behov. Att lära sig växla den visade sig lätt eftersom man på landsväg bara behöver använda fyran och femman (de lägre växlarna är för skogsbruk men där har jag inte varit än). Det har blivit runt 150 mil på både grus och motorväg. Toppfarten är 101 enligt hastighetsmätaren men den litar jag inte på. 85 - 90 är mera troligt när man jämför med övrig trafik. Bäst trivs jag dock på grusvägar i 50 – 60.
Jag har dock inte kunna köra så mycket som jag hoppades när jag beställde den. Jag vet att man inte kan generalisera och säga att allt kinesiskt håller låg kvalitet men jag tror inte att det är fel att påstå att maskinen håller ”Kinakvalité”. Att den började rosta redan i butiken kan jag leva med man att motorn krånglar som den gör är frustrerande. Det blev flera verkstadsbesök innan orsaken till de oväntade driftstoppen och att den var så svårstartad upptäcktes. Kamkedjan hade hoppat ur läge på grund av en underdimensionerad kedjesträckare. När det var fixat gick den bra och var lätt att starta. Tyvärr höll inte reparationen mer än 50-60 mil och nu är den på verkstad igen.
Det är också en del andra småsaker som krånglar och som gör att det inte har blivit några längre turer.
Det skulle vara roligt att utbyta erfarenheter med andra som har likadana maskiner. Jag tror inte att det finns många liknande i Sverige än men återförsäljaren här i Borås sa att generalagenten tog in 20 stycken samtidigt som min och jag har sett en utannonseras på Blocket.
På nätet finns inte så mycket information som jag skulle önska eftersom den medföljande manualen är rena skämtet.
På fabrikantens hemsida (http://www.atvyonghe.com) heter maskinen YH010-400CC men i besiktningspappren står den som Bakus Gtk 400l. Jag tror att det är under den beteckningen den säljs i Europa.
Det Amerikanska originalet kan ni se på om ni är intresserade.
Nu kan jag äntlige rapportera att det blev den kinesiska buggyn jag skrev om i november. Jag beställde den första december förra året och den skulle leverera efter sex veckor men det dröjde ända till första mars innan jag fick den. Jag skulle ha skrivit här tidigare men ville få lite erfarenhet av den först. Den är jätterolig att köra och när den går som bäst räcker det bra till mina behov. Att lära sig växla den visade sig lätt eftersom man på landsväg bara behöver använda fyran och femman (de lägre växlarna är för skogsbruk men där har jag inte varit än). Det har blivit runt 150 mil på både grus och motorväg. Toppfarten är 101 enligt hastighetsmätaren men den litar jag inte på. 85 - 90 är mera troligt när man jämför med övrig trafik. Bäst trivs jag dock på grusvägar i 50 – 60.
Jag har dock inte kunna köra så mycket som jag hoppades när jag beställde den. Jag vet att man inte kan generalisera och säga att allt kinesiskt håller låg kvalitet men jag tror inte att det är fel att påstå att maskinen håller ”Kinakvalité”. Att den började rosta redan i butiken kan jag leva med man att motorn krånglar som den gör är frustrerande. Det blev flera verkstadsbesök innan orsaken till de oväntade driftstoppen och att den var så svårstartad upptäcktes. Kamkedjan hade hoppat ur läge på grund av en underdimensionerad kedjesträckare. När det var fixat gick den bra och var lätt att starta. Tyvärr höll inte reparationen mer än 50-60 mil och nu är den på verkstad igen.
Det är också en del andra småsaker som krånglar och som gör att det inte har blivit några längre turer.
Det skulle vara roligt att utbyta erfarenheter med andra som har likadana maskiner. Jag tror inte att det finns många liknande i Sverige än men återförsäljaren här i Borås sa att generalagenten tog in 20 stycken samtidigt som min och jag har sett en utannonseras på Blocket.
På nätet finns inte så mycket information som jag skulle önska eftersom den medföljande manualen är rena skämtet.
På fabrikantens hemsida (http://www.atvyonghe.com) heter maskinen YH010-400CC men i besiktningspappren står den som Bakus Gtk 400l. Jag tror att det är under den beteckningen den säljs i Europa.
Det Amerikanska originalet kan ni se på om ni är intresserade.