ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för Roadforce »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - Roadforce

Sidor: [1]
1
Teknikforum / SV: Omdrevnings-dilemma, kedja antingen för lång eller för kort
« skrivet: 7 augusti 2016 kl. 19:59:29 »
Citat från: Hejmer skrivet  7 augusti 2016 kl. 18:04:07
Kolla ifall du har nåt hål som går o sticka i mejsel eller dylikt i på vänster sidan.  Isf kan man ändra excenterns läge genom att föra maskinen framåt eller bakåt när mejsel går emot drevet
Citat från: ra skrivet  7 augusti 2016 kl. 17:42:26
Låter mycket märkligt att det inte går att sjustera kedjan någon centimeter vore kul med en bild

Haha, nu har jag ett hål men det fanns inget innan. Det fanns en klack där man kunde vrida upp hela "klumpen" med en skiftnyckel, bara det att klacken small av då jag vred upp den så nu har jag ett stort hål rätt in i excentern ;-)

Ordnar kanske en bild imorgon.


2
Teknikforum / SV: Omdrevnings-dilemma, kedja antingen för lång eller för kort
« skrivet: 7 augusti 2016 kl. 14:21:46 »
Citat från: Hejmer skrivet  6 augusti 2016 kl. 21:39:09
Nu kanske jag var dålig på att förklara, eller så missförstod du mig själva axeln bör sitta i en excenter som i sin tur sitter monterad i huben i svingen. Genom att snurra på denna  ska du kunna få axeln lite framåt och bakåt för att justera kedjan. Nu vet jag ju inte säkert om det är denna lösning du har på din maskin, men har du ingen annan justering så är det troligtvis denna varianten. Kedjesträckaren du länka till är väl till kamkedjan

Du hade rätt, det gick att justera lite genom att vrida på excentern, dock väldigt marginellt, fick fram den några enstaka millimeter så jag fick nätt och jämt ihop kedjan när jag använde originaldrevet fram.

Blev betydligt trevligare att köra nu med det nya bakdrevet, toppfarten ökade från 95km/h till 105km/h och varvtalet gick ner väsentligt :-)

3
Teknikforum / SV: Omdrevnings-dilemma, kedja antingen för lång eller för kort
« skrivet: 6 augusti 2016 kl. 20:52:44 »
Citat från: ra skrivet  6 augusti 2016 kl. 20:30:31
Finns halv länkar att köpa. Bara du inte har en udda delning på kedjan

Jaså? Det borde väl innebära att det inte stämmer överens med kuggavstånden på dreven?

4
Teknikforum / SV: Omdrevnings-dilemma, kedja antingen för lång eller för kort
« skrivet: 6 augusti 2016 kl. 20:18:00 »
Citat från: Hejmer skrivet  6 augusti 2016 kl. 19:27:02
Bakaxeln måste väl sitta i en excenter, så du kan vrida axeln för o spänna alternativt släppa kedjan

Eller ja kanske, använder jag originaldrevet fram så fattas det bara ca 4 mm för att få i kedjelåset. Då skulle det eventuellt räcka att sträcka kedjan maximalt genom att vrida på axeln. Ska prova det imorn.

Dock skulle jag såklart vilja ha det större drevet på fram så det är ingen huvudlösning, vi får se om jag är blir nöjd av den effekt som ett mindre bakdrev ger.

Annars verkar det finnas en kedjesträckare till min Quad http://www.promotorsport.nl/shop/product_info.php?manufacturers_id=19&products_id=177&language=en  Någon som kan bekräfta ifall det är en kedjesträckare? Hittar inget ställe att skruva fast den på dock /-;

5
Teknikforum / SV: Omdrevnings-dilemma, kedja antingen för lång eller för kort
« skrivet: 6 augusti 2016 kl. 20:05:46 »
Jodå, det går att vrida på axeln men det gör ju ingen skillnad då den snarare skulle behövas flyttas fram ca 1,5 cm. Kedjan sitter bra och är sträckt på båda sidor så det är inte där problemet ligger.

6
Teknikforum / Omdrevnings-dilemma, kedja antingen för lång eller för kort
« skrivet: 6 augusti 2016 kl. 18:13:53 »
Har drevat om min EGL Roadforce och satt på ett större drev fram och ett mindre bak vilket medförde att kedjan blev på tok för lång så jag tog bort två länkar på kedjan vilket är det minsta möjliga om man ska kunna sätta i kedjelåset, nu blev kedjan för kort istället så jag får inte ihop den. (fattas ca en kedjelänk)

Så hur fan gör man? På denna modell går det heller inte justera fram bakaxeln eller liknande och det finns ingen kedjesträckare.

Någon som haft samma problem och lyckats lösa det hela?

7
Linhai / SV: Hjälp med att demontera svänghjulet
« skrivet: 28 juli 2016 kl. 16:35:47 »
Citat från: Patric Englund skrivet 27 juli 2016 kl. 21:31:10
Ok, nu är motorkåpan av  :djump:

Fick även av muttern som satt framför svänghjulet (ni ser gängorna på axeln på bilden).

Hur får jag nu av svänghjulet från axeln? Ska man använda en avdragare bara? Svänghjulet är duktigt magnetisk.
Skruvarna som ligger i hjulet är de 3 som var skruvade i hjulet!

Hoppas någon vet  O0!

(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

Svänghjulsavdragare är såklart det bästa men jag har annars ett bra bondmek-tips som alltid funkar.

Ta en liten kofot eller stor mejsel och bryt ut svänghjulet med lämplig kraft, slå därefter ett distinkt slag på den utgående axeln med hammare. Svänghjulet lossnar i 9 fall av 10 av den lilla tiondels millimetern som axeln åker in.

Sedan om det är så bra för lager osv. är en annan femma. (har dock gjort så många gånger utan att få problem)

8
Teknikforum / SV: Behöver svar snabbt ang borttagning av katalysator
« skrivet: 27 juli 2016 kl. 13:37:05 »
Citat från: Jupiter skrivet 27 juli 2016 kl. 09:57:07
Tänk på att du inte kommer att märka någin som helst skillnad även om du tar bort katalysatorn, kan till och med gå sämre.

Klart den går bättre om man får ett öppet flöde i avgasröret, dock lär man få bestycka upp förgasaren för att få ökad effekt. Jag har då aldrig hört någon hävda motsatsen. Säkerligen kommer motorn åtminstone inte gå lika varm och det är ytterst önskvärt då den blir varm som helvetet bara man startar den.

Hittade just en annan strypning just där röret övergår till två rör bak, där var hålet bara ca 15mm, borrade upp det till 30mm och kände direkt en märkbar skillnad i bottendraget.

Det är vansinne att inte låta avgaserna ha ett fritt flöde ut, är övertygad om att livslängden på motorn förlängs avsevärt om man tar bort allt vad avgaspluggar heter.

Går den dessutom bättre så är det bara en bonus.

9
Teknikforum / SV: Behöver svar snabbt ang borttagning av katalysator
« skrivet: 27 juli 2016 kl. 08:40:25 »
Citat från: Tripod skrivet 27 juli 2016 kl. 00:09:42
Den del du ringat in funkar då på CF Moto så att den släpper in luft i avgassystemet. Inte ovanligt att det pajjar och släpper ut avgaser. Värdelös konstruktion...
Att bara skära av den löns egentligen inte för det går in ett rör i avgasröret som du också bör ta ur för att få "fullt flöde". Men ska du leja nån att modda så ta bort allt och svetsa igen hålet.
Besiktade min Outlaw utan strypningar vare sig i avgas eller förgasare utan problem. Har inte hört att eftermarknadssystem har kat eller avgasrening heller.

Ok! Tackar för svar. Antog att det var ren smörja som man gjorde bäst i att ta bort men frågade för säkerhets skull, letade runt lite på Ebay igår och lyckades hitta ett open flow-rör så la en beställning direkt.

Finns här om någon fler med Roadforce är sugen på att få lite fart på maskinen:

http://www.ebay.com/itm/Jinling-Race-Quad-Reglage-De-Collecteur-echappement-Cat-Mannequin-Nouveaute-/161523278901?hash=item259b89a435:m:miUNoHhIOv79J85RSJD6cnw

Fram+bakdrev:

http://www.ebay.com/itm/JINLING-RACE-QUAD-TUNING-SPROCKET-SPROCKET-ONLY-FOR-VEHICLES-WITH-14-RIMS-/311354403068?hash=item487e2b28fc:m:myNpCf7bhcsm33VWKbXJKUg


10
Teknikforum / SV: Hjul och dämparinställning för väghållning
« skrivet: 26 juli 2016 kl. 21:48:10 »
Hade samma problem med min Roadforce med gatudäck, vobblade och vibrerade i farter över 75 så man höll på att hoppa av vägen. Det gjorde i princip ingen skillnad alls att justera in framvagnen.

DÄREMOT efter jag lämnade in hjulen på däckfirma för balansering så blev skillnaden enorm, nu kan man glida omkring i 90-95 km/h utan att knappt ha en vibration i styret.

Råder alla som kör vägreggat att balansera hjulen som första åtgärd vid vibrationer och liknande.

11
Teknikforum / Behöver svar snabbt ang borttagning av katalysator
« skrivet: 26 juli 2016 kl. 18:26:43 »
Hej!
Har nyss köpt en EGL Roadforce med Loncinmotor, tänkte lämna in mitt avgassystem imorn till någon svets och smidesverkstad för att plocka bort katalysatorn men har en undring gällande den lilla pipen som är inringad på bilden, kan jag be dem skära bort den och svetsa igen hålet? på pipen sitter det något slags membran och från den går en gummislang som leder ut i tomma intet(sitter någon form av filter/backventil längst ut på slangen) Verkar alltså bara vara ett luftintag.

Fyller den någon funktion förutom avgasreningsmässigt? Om jag tar bort den+katalysatorn, kan jag torska på besiktningen pga CO-halten?

Undrar också om det är värt att ta bort flamdämparna i ljuddämparna? Vill absolut inte ha någon högre ljudnivå och speciellt inte om det bara ger marginell effekt, ni som provat, låter den mycket mer? (min quad har ju dessutom två ljuddämpare)

Och sista frågan, ni som fixat/bytt till avgassystem utan katalysator och utan pluggar, är det ett måste att bestycka om förgasaren med större munstycken? Jag har såklart tänkt att beställa större munstycken men undrar mest om den går att köra med ändå så länge till man fått dem? Alltså att den går hyffsat?

[ You are not allowed to view attachments ]

12
Övrigt / SV: strypning 250 atv HJÄLP
« skrivet: 26 juli 2016 kl. 13:02:00 »
Citat från: vilse skrivet 17 juli 2014 kl. 18:30:14
Hej, en sån maskin var min första hjuling.
Strypningen i avgasen sitter strax bakom kröken där det är en svulst på röret. Den ska föreställa något som liknar en katalysator men är mest en stor strypning. Jag drevade upp min ganska rejält med fast det inte gjorde spec mkt på toppfarten så sjönk i alla fall vartalet en del.

Blev lite bekvämare åkning då, marchhastighet på en sån är ca 70 och max ca 100 då det senare genererar garanterat byte av underkläder när man klivit av. Lycka till :)

Bumpar denna gamla tråd då jag just köpt en av dessa Taiwanesiska skönheter. Nu har jag fått bort 95% av skakningarna/vibrationerna genom att göra en hjulinställning samt haft inne hjulen för balansering(den var hemsk innan).

Nu vill jag alltså ha lite mer fart än de 95km/h som den gör nu. Har hittat den där svulsten på avgasröret men hur gör man för att få bort strypningen? Den sitter ju så långt in på röret så det måste väl vara omöjligt att få bort utan kapning/svetsning?

Enligt Superbilligt.se finns det dessutom inga trimrör till denna modell :-( Undrar också vart du fått tag på dreven till den? Superbilligt har tydligen endast originaldrev till Roadforce. Vore riktigt skönt att åtminstone få sänka varvtalet en aning.

Undrar också vilka munstycken som passar till förgasaren, märkte nu då jag testade maxfarten att den hade svårt att varva ut riktigt så misstänker att den får för lite bränsle.

Tacksam om någon har svar på mina frågor

Sidor: [1]

Online just nu.

570 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 625. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info