1
Köpa en ATV / SV: Köptips?
« skrivet: 8 september 2013 kl. 23:13:06 »
Menar du att skillnaden är STOR, mellan can-am och raptor? I så fall, vad är skillnaden?
Finns det någonstans man kan läsa om quads? Fullständigt oberoende, ärliga recentioner och beskrivningar av vad olika märken/modeller är bäst och sämst på? Så att man på något vis skapar sig en överblick över de flesta maskinerna, så att man själv kan välja rätt vid ett köp, utifrån personliga behov och smak? Att NI skall veta vad JAG ska ha för maskin, är väl mycket begärt.
En Dinli ska jag inte ha, efter det jag har hört er berätta här.
Jag har som sagt kollat lite på en Yamaha raptor 660. Och det verkar kunna vara en maskin i min smak. Dock gör jag den bedömningen endast på märke, utseende och motorstorlek. Men man vill ju veta mer än så innan man smäller 40 lax.
Åter igen är jag hemskt tacksam för hjälp : )
Finns det någonstans man kan läsa om quads? Fullständigt oberoende, ärliga recentioner och beskrivningar av vad olika märken/modeller är bäst och sämst på? Så att man på något vis skapar sig en överblick över de flesta maskinerna, så att man själv kan välja rätt vid ett köp, utifrån personliga behov och smak? Att NI skall veta vad JAG ska ha för maskin, är väl mycket begärt.
En Dinli ska jag inte ha, efter det jag har hört er berätta här.
Jag har som sagt kollat lite på en Yamaha raptor 660. Och det verkar kunna vara en maskin i min smak. Dock gör jag den bedömningen endast på märke, utseende och motorstorlek. Men man vill ju veta mer än så innan man smäller 40 lax.
Åter igen är jag hemskt tacksam för hjälp : )
Man måste ta med mer parametrar än bara hur ofta saker går sönder.
Kvalitetsmaskiner kan också gå sönder, men gällande tex quads är det rätt stor skillnad på tex vikter.
En Dinli ligger väl på 220 kilo va?
En Can-Am 450 ligger på 150.
Det skiljer alltså SJUTTIO kilo!
Att Can-Amen då självklart är betydligt rappare och mer lätthanterlig är ju knappast konstigt alls!
Till detta kommer dessutom ett betydligt mer välbalanserat chassie med väl fungerande stötdämpare.
De har betydligt bättre materialval, men även lite klenare dimensioner ibland.
Det är ju en tävlingsmaskin och då får man räkna med att marginalerna inte är lika stora som på tex en Raptor.
Saker kan gå sönder.
Men det betyder inte att maskinen är dålig eller har dåligt kvalité!
Bara att de prioriterat vikt före extragods och effekt före lång livslängd.
Skillnaden emellan dessa maskiner är STOR.
Yamaha, Suzuki osv är typ nästan i samma liga.
Dinli är dock i en helt annan liga...
Dinlin är för övrigt extremtung i framänden, så att stegra känns som ett tufft projekt.