ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Profilen för Linhaidestructor »
  • Visa inlägg »
  • Meddelanden
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • Profilinformation
    • Sammanfattning
    • Visa statistik
    • Visa inlägg...
      • Meddelanden
      • Visa inlägg
      • Visa bifogade filer.

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.

  • Meddelanden
  • Visa inlägg
  • Visa bifogade filer.

Meddelanden - Linhaidestructor

Sidor: [1] 2 3
1
Linhai / Funderar på en Linhai 300 4x4
« skrivet: 12 juli 2007 kl. 12:54:06 »
Om jag vore du skulle jag inte köpa en linhai då denna maskin inte är gjord för att användas till hårt arbete. Nu ska jag lista upp vilka problem jag har haft med min 300 4*4 -06:

1. kopplingen är kass. En centrifugalkoppling med 3 klena armar med minimal anliggningsyta mot korgen tillsammans med en på tok för hög utväxling leder till ett extremt slitage. Jag hade kört slut på första kopplingen vid 12 mil och den andra vid 45 mil. Min maskin gick hårt och användes till att dra tunga lass men en kompis har en Polaris 425 från -95 som används på samma sätt och den har inte haft några som helst problem.

2. I framdiffen finns det ett antal skruvar som håller ihop diffklumpen, dessa vibrerar loss och när dom lossnar så sprängs framdiffen sönder. det har hänt både mig och en kompis som har en 300 4*4 -05 och vid kontakt med en åf har jag hört att det inte är helt ovanligt att detta händer.

3. Startrelät tar in fukt som vintertid fryser så relät inte kan slå till, vilket leder till att maskinen inte går att starta.

4. Damasken på växelspaken torkar sönder på tre sekunder. När min maskin levererades så var den uttorkat och sprucken, fick en ny på garantin som sprack inom 2 månader. Fukt i växelreglaget som fryser på vintern gör att det inte går att växla. På alla linhai som jag tittat på är denna damask sprucken.

5. Alla möjliga skruvar vibrerar loss, min växlelåda tappade 2 skruvar och resten var lösa efter 20 mil. Då rann all olja ur och växellådan tjöt som aldrig förr. Skruvar till plastkåpor har lossnat etc. När kommer kolven att lossna?! motorn att sprängas i delar?!

6. Avgasröret går av vid cylindern pga att motorn vibrerar/gungar mycket och ljuddämparen stitter stumt fast. Går att lösa genom att fixa ett extra fäste mot motorn och göra så ljuddämparen sitter lösare.

Jag har mer problem än så men vissa är nog mer otur än dålig kvalite. Dålig egenkontroll på fabrik skulle man kunna kalla det då en soppatank och 2 expansionskärl till kylarvattnet varit trasiga vid leverans.

Jag har nu sålt skräpet och köp en Yamaha Grizzly 660 istället som numera plågas på samma sätt utan några som helst bekymmer hittills.

Kan bara rekomendera alla att satsa på märkesmaskiner istället. En beggad grizzly för ca 60000 eller en ny Can-am 400 för 69000 eller en Polaris för runt samma stålar kommer att ge dig ett betydligt trevligare liv med mindre meckande.

Detta är min åsikt

2
Yamaha / Service manual till grizzly 660
« skrivet: 17 april 2007 kl. 18:13:58 »
Är det någon som har eller vet var man kan ladda ner service manual till grizzly 660 -05 med yamahas nr Lit-11616-gz-66???

3
Linhai / gnislar
« skrivet: 11 april 2007 kl. 20:35:38 »
Citat från: "Chevy-79"
Runt 160 spänn ink moms


Trend tar 1200 ink moms, har lite svårt att tro den går att få för 160 men gör den det så köå upp er på ett lager. Själv har jag slitit ut 2 stycken på 45 mil.

4
Linhai / Variatorem- bytte
« skrivet: 13 mars 2007 kl. 20:05:32 »
Trend tar 1200 för kopplingen om inte jag är felinformerad.

5
Yamaha / Byta enhet på grizzly.
« skrivet: 8 mars 2007 kl. 21:29:08 »
Citat från: "Ljunggren"
hej. fick grizzlyn idag och provade o byta enhet. vilka 2 knappar är det egentligen man ska trycka på? för jag satt o tryckte lite på knapparna, o det hände inget. men sen när vi startade upp den igen så var det annan enhet :P så nu vet jag inte vilka knappar jag tryckt på :/


Tryck och håll ner den vänstra nedre, tror den heter edo nånting, slå sedan på tändningen så borde den byta till km/h

6
Linhai / gnislar
« skrivet: 27 december 2006 kl. 23:47:09 »
Det är kopplingsbackarna som gnisslar. Om du tittar mitt på kopplingsbacken (alltså en av de tre kopplingsbackarna) så ser du en ett par mm bred upphöjning av kopplingsarmen i kopplingsbacken. Om kopplingen är sliten så den går igenom kopplingsmaterialet så gnisslar det till precis vid start. Så vitt jag vet så är det så för att indikera att kopplingen är på väg att ta slut.
Orginal är kopplingsmaterialet 5 mm, tappen som sticker upp är ca 1,5 vilket ger 3,5 mm att slita ut innan den börjar gnissla.

7
Linhai / variatorn!!
« skrivet: 18 november 2006 kl. 09:26:12 »
Citat från: "benring"
Variatorn håller bra.

Grejen med kopplingen:

Står så här ungefär i "instruktionsboken":

Citera
Man skall ge snabb och kraftfull gas, ej för låg då detta nöter på kopplingen.


Så som jag ser det handlar det inte om att köra fort utan vara mer distinkt på gasen.

Vet fler som plogar med sin linhai utan problem.
Stene drar älg
andra drar ved etc.


/B


Det spelar ingen roll hur hårt man gasar på när man ändå inte kan hålla fullt hela tiden, det jag menar är att när farten minskar under kopplingens tillslagsvarvtal så kommer den att slira, så är det med centrifugalkopplingar.
Vid snöplogning kör man betydligt fortare så då är det inga problem

8
Linhai / Re: variatorn!!
« skrivet: 15 november 2006 kl. 21:45:41 »
Citat från: "sjöbeck"
hur bra e variatorn??
håller den länge??
ni får ursäkta men jag kan inget!!
har bara lite olika frågor :lol:


http://quick.imgfree.net/103701

Så här såg min koppling ut efter ca 12-13 mil varav en del arbete med plogning och släpkörning på låg fart, detta äter koppling. Linhaien måste köras ganska snabbt även på lågväxeln för att inte slira.

9
Linhai / Skillnad på Linhai 300 4x4 -06 och -07?
« skrivet: 9 november 2006 kl. 20:01:28 »
Citat från: "Haschi"
Citat från: "MaxMekker"
Er det forskjell på modellene her i Norge og hos Dere i Sverige ?

En annnen ting som jeg glømte i farten er variatoren er større og kraftigere på -07.

RH


Vet du om den nya variatorn passar den gamla maskinen oxå? :?:


Hörde detta också och ställde nedanstående fråga via mejl till Scandimoto... se nedan inklistrat svar...  :(

Hej,
 
Den är utrustad med ett stödlager på bakre variatorn, alltså ingen större koppling!
 
MVH,
Mikael
----- Original Message -----
From: Andreas Ericsson
To: office@scandimoto.se
Sent: Wednesday, October 04, 2006 11:15 PM
Subject: Nya Linhai


Hej
 
Vad exakt är det som är förstärkt i variatorn på den nya Linhai 300?
Jag har en gammal där kopplingen tar slut med jämna mellanrum, finns det någon bättre koppling?
 
Mvh
Andreas

10
Linhai / Linhai - Bra eller anus?
« skrivet: 8 november 2006 kl. 21:20:34 »
Linhaien är enligt min mening ett prisvärt alternativ där man får ganska mycke maskin för pengarna men man måste beakta att pröjsar man en 3:de del av vad en riktig maskin kostar får man också bara en 3:de del maskin.

Ska man arbeta och använda atv'n ska man inte köpa en linhai då detta är en hobby/nöjens/grusvägsmaskin och inte någon arbetshäst som många ÅF tyvärr ger sken av.

Eftersom att de flesta bara räknar upp bra sidor ska jag räkna upp ett par dåliga som faktiskt har fått mig att på mindre än ett halvår gå i säljtankar.

1. Variator konstruktionen är klen, detta gäller speciellt kopplingen som är en centrifugalkoppling som inte är gjord för att sitta på en atv. Jag använder min att arbeta med och för att köra i skogen och har på 15 mil kört slut på den första och nu har den gått ca 40 mil och nästa är nedsliten till hälften. En bekant har en 05:a och den har gått drygt 100 mil och första kopplingen är snart slut.

2. Växellådan är på tok för högt utväxlad på låg och på backen, i synnerhet backen då maskinen med tex ett släp vid backning äter koppling.

3 Fyrhjulsdriften är bara 3-hjulsdrift eftersom lådan ej går att spärra utan är diffad med lite diffbroms. Vid körning i skogen speciellt med en maskin som ej har delad bakaxel så blir ofta ett framhjul hängande i luften och då blir den endast bakhjulsdriven, suck, då måste vinschen fram. På tex vissa Polaris så har dom en odiffad axel fram och in/ur koppling av 4-hjulsdriften sker i framnaven, den blir m.a.o riktigt 4-hjulsdriven och det är otroligt stor skillnad när man kör i skogen, tro mig, jag har blivit frånåkt fler gånger än jag har fingrar och tår varje gång vi kör i skogen.

4 Plastdetaljerna, speciellt fotstöden är extremt utsatta för träd och sten i skogen. Metallkonstruktionen under fotstöden slutar flera cm innan plasten. Detta har jag löst genom att svetsa på fyrkantsrör utanför fotstöden och lagt en längsgående som skydd.

5. Motoroljan rinner ut i luftburken och förstör luftfiltret. Motorn tål inte kraftiga lutningar och pumpar då mängder av motorolja från motorn till luftburken.

6. Kraftiga vibrationer i motorn får alla möjliga och omöjliga skruvar att vibba loss. Jag har tappat skruvar till variatorkåpan och skruvar till växellådan så all växellådsolja rann ut ute i skogen.

7. Många har problem med att avgasröret går av, detta pga att motorn skakar mycket och slutdämpen sitter stumt i ramen medans motorn är gummiupphängd. Jag har löst detta genom att svetsa ett extra fäste till röret och hängt slutdämpen mer avfjädrat.

Listan kan göras längre men jag orkar inte skriva mer just nu.

11
Linhai / Skillnad på Linhai 300 4x4 -06 och -07?
« skrivet: 8 november 2006 kl. 20:49:21 »
Jag har en 06:a och den har dubbla bromsar bak och har parkeringsbromsen på en egen spak på vänster sida. I övrigt är den som en 05:a.

07:an har elektriskt in/ur koppling av 4 hjulsdriften, det är samma låda fram fast den mekaniska spaken fram är ersatt med en elmotor eller liknande. Den har också nya plaster och mindre metallräcken fram och bak. Tyvärr så krånglar nya plasten till det om man har plog som skall lyftas av en vinsch enligt rykten. Vinschen sitter insänkt i plasten och har bara en öppning i riktning framåt inte neråt. Nya plasten gör också att packväskor blir svårare att få dit.

12
Linhai / DRIVREMMEN SLIRAR
« skrivet: 9 oktober 2006 kl. 21:36:16 »
Citat från: "STENE"
Citat från: "Linhaidestructor"
Citat från: "STENE"
Det sitter en packbox bakom den främre variator delen (den från motorn). Om den hoppat lär du hitta en massa olja där. Eller så kanske den kan vara kopplingen. Men börja med att ta bort kåpan för variatorn. Kolla olja. Om inte så åk till en brant back och kolla om det är remmen eller kopplingen, Det är "bara" att kolla ned när du kör. Om båda variator skivorn snurrar utan att den driver är det kopplingen. (sitter bakom den bakre variator remskivan). Tror det var en glad norrman här på forumet som lyckats bränna sin koppling så det har hänt förr.


Jag är inte norrman men har ändå lyckats slita ut en koppling. Har nu bytt och börjat slita ut nästa, det går ganska fort om man använder maskinen till att arbeta med. Jag kör grus på släpet och har plogat en del jord, så med andra ord så är Linhaien ingen arbetsmaskin utan en leksak, tyvärr  :(


Jag fattar inte detta. Jag har släpat båtar. Älgar (Svärfar lånade den senast idag för att dra ut en 6 taggare). Släp fulla med får,sand och bråte i stösta allmänhet och jag har inte lyckats slita ut den. Sedan släpade vi runt en soffa halva vintern (Hitta en soffa vi spikade fast på en last pall och drog runt med.. Pulkorna gick bara sönder). Och síst jag hade isär variatorn kollade jag på kopplingen och hade massor kvar. Och nu har maskinen gått typ 1000 mil (dock är inte alla mil "tunga").


Allt beror nog på hastigheten man kör med, vet ej exakt när den "kopplat" klart men det är väl runt en 5-6 km/h skulle jag tro. Så all körning under denna fart sliter och all över sliter inte. Men, kanske är min kopplingskorg dålig som äter upp kopplingen men jag tror inte det.
Det verkar inte heller finnas någon bättre koppling till dessa, på de nya 07:orna står det att det ska vara förstärkt variator men det är bara nåt stödlager på bakre variatordelen enligt Scandimoto.

Massor med koppling kvar säger du, hur mycket har du då?
En ny har 5 mm, i mitten finns en lite tapp som sticker upp i "kopplingsbelägget" och där är tjockleken 3,5 mm. När dessa 3,5 mm slitits ner tar tappen i korgen och kopplingen börjar "skrika" och då vet man att det är dags att byta.
Min kompis har efter drygt 100 avverkade mil ca 2,5 mm kvar och då har den när han inte är ute och åker i skogen med mig gått ganska lugnt på vanlig väg.

Sidor: [1] 2 3

Online just nu.

610 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 623. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info