ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 14:37:33

Titel: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 14:37:33
Ska skaffa en leksak med bra effekt i 65.000kr klassen.
Den ska ha bra 4x4 och bra diffar så den tar sig fram i skogen. Bra markfrigång!
Inte ute efter att ploga eller dra någon skogsvagn utan bara lek i skogen
samt sladda lite grusväg.

Ingen Kina maskin

Ute efter fyrhjulingarnas Volvo 240 gällande konstruktion  :)
Vill inte ha något udda som är klent byggt utan en av de
mest populära fyrhjulingarna och mest hållbara med gott om delar att hitta här hemma och i USA t.ex.

Hur är dessa Vägreg/Terrängreg?

Can am Outlander 800 -06
Yamaha Grizzly 660 -06
Polaris Sportsman 700EFI - 07

De som känns lite mer udda och jag vet minst om

Kawasaki KVF750 Brute Force - 06  
Suzuki king quad 700 -07

Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: enduro skrivet 20 februari 2011 kl. 15:08:14
Yamaha Grizzly är maskiner som är väldigt smidiga för sin storlek. Bra fyrhjulsdrift.

Alla verkar också överens om att kvaliteten på Yamahas maskiner är mycket bra. Sällan man hör och läser om några kvalitetsbrister.

I den mån det finns körglädje hos en stor och tung 4x4 så tillhör Grizzly en av de bästa.  :ATV:
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Bull3N™ skrivet 20 februari 2011 kl. 16:26:53
Can Am :headbang:
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: mys pappan skrivet 20 februari 2011 kl. 16:31:10
can am :lol:
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 17:17:59
Tack.

can am :lol:

Can Am :headbang:

Ni får gärna ge lite mer input om vad som är bra med t.ex Can-Am.
Båda ni har ganska nya maskiner har ni haft någon äldre t.ex Outlander 800 06 något som jag kikar på?

Kikat på Outlander 800 från 06 och det som lockar med den är bra med effekt.
Men jag misstänker att motormässigt är det en krångligare konstruktion jämnfört med t.ex Grizzly.
Hur är ventiljusteringar t.ex på dessa är det krångligt/trångt?

Yamahan har ju möjlighet att låsa diffar är det någon Can-am klarar på t.ex 800 eller 650 Outlander från 2006?
Citera
Drive Train: Yamaha On-Command® push button 3-way locking differential, 2WD, 4WD, locked 4WD; Shaft

 Den verkar ju gå väldigt bra när jag sett filmer när de jämnfört flera olika maskiner.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: gyttorps björnen skrivet 20 februari 2011 kl. 17:39:06
Vill du åka utan o skruva skulle jag sattsa på en grizzly, ventil justering är skit lätt (1 cylinder), o så tar dom mindre sås en can am 800.
Jag ska sälja min grizzly 700 -07 snart, ska bara byta alla oljor och tvätta den, har ju varit svårt o tvättat den nu i vinter när det ska va 20 minus hela jäv.. tiden.  På 700an är det servo och insprutning också, men även om du inte köper min så tycker jag att du ska satsa på en grizzly      Är nog fyrhjulingarnas 240
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: mys pappan skrivet 20 februari 2011 kl. 17:39:53
när jag hade bestämt mig för byte så kollade jag runt här och pratade med folk jag kände det jag fick höra var att ska du ha den för lek så ska du kolla på can am. läste så mycket jag kunde om dom provade även min kusins nya polaris 800 10 den gick riktigt bra den men den kändes inte rätt så jag åkte och provade en outlander 800-10 ursnygg med svart å gult (min smak) efter provturen kom jag till åf å där stog kompisen med min son då sa jag till kompisen den här måste du prova NEJ sa ha ser på ditt smile å provar jag då måste jag också köpa men nu blev det inte den för den var såld en vecka senare när jag skulle köpa den så det blev lite ändring i planerna åkte hem med en outlander-11 istället ()p
det är helt sjukt vad bra dom går :lol:
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 18:19:28
Jättebra input!

Kikat lite på dessa nu.

Grizzlyn 660 från 2005 får väldigt bra betyg. Är de väldigt trötta i jämnförelse med Can-am 800?
http://www.youtube.com/watch?v=fqIgOMbXpys

Outlander 800 visserligen en 07a men de kanske är väldigt lika som 06or som jag kollat på?
Verkar ju riktigt mysig. Genomtänkt fjädring och bra med effekt!
http://www.youtube.com/watch?v=wAJQFbS5xC4

Polarisen. Lät inge vidare att behöva trycka in en knapp för att ha 4x4 när man backar.
http://www.youtube.com/watch?v=cAMQeG_GW9A

2005 Suzuki King Quad 700
verkar ju få väldigt bra kritik men de verkar inte finnas så gott om dessa i Sverige. Hur kommer det sig
om den nu är så otroligt bra?
http://www.youtube.com/watch?v=TKK_xQcxEEs
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: enduro skrivet 20 februari 2011 kl. 18:31:06
Pratar vi nya maskiner så är Grizzlyn billigare.

Gäller det begagnade maskiner så är Grizzlyn lika dyr.

Varför det är på det viset beror givetvis på att folk vet att tillförlitligheten på en Grizzly är hög, eller snarare mycket hög! 

Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: mys pappan skrivet 20 februari 2011 kl. 18:36:18
läs om alla märken du är intreserad av här och ställ frågor om det är något speciellt men det mesta finns redan sen provkör du i slutändan är det du som väljer många fina märken finns på marknaden själv väljde jag mellan kq 750 kawasaki 750 can am outlander renegade och outlander mr alla fina maskiner ()p
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: gyttorps björnen skrivet 20 februari 2011 kl. 18:39:23
Inte can am från -06 dålig fyrhjulsdrift bla, ska du ha can -am så bör du nog titta -08 och nyare, har rejsat mot outlander 800 -10 och kingquad 750  hadde inte en chans mot 800an men tog 750in, men till lek i skogen går det lika bra med vilken som, man åker inte direkt o bottar hela tiden. O myspappan, har inte sett dej i skogarna kring Nora, jag bor nämligen där med.... O0 :hmmm:
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: mys pappan skrivet 20 februari 2011 kl. 18:42:48
kommer från striberg och åker mest där och vid libergs gamla sandtag (sandfallet) ()p
en tur kanske
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 19:04:54
Pratar vi nya maskiner så är Grizzlyn billigare.

Gäller det begagnade maskiner så är Grizzlyn lika dyr.

Varför det är på det viset beror givetvis på att folk vet att tillförlitligheten på en Grizzly är hög, eller snarare mycket hög!  



Har åkt Yamma WR450 och var väldigt nöjd med kvaliten.
Det är bra betyg för Grizzlyn.
Grizzlyn verkar som ett vettigt val men jag är lite rätt att den ska vara väldigt trött om man
sladdar lite grusväg. Har du haft 05-06 tidigare?

Inte can am från -06 dålig fyrhjulsdrift bla, ska du ha can -am så bör du nog titta -08 och nyare, har rejsat mot outlander 800 -10 och kingquad 750  hadde inte en chans mot 800an men tog 750in, men till lek i skogen går det lika bra med vilken som, man åker inte direkt o bottar hela tiden. O myspappan, har inte sett dej i skogarna kring Nora, jag bor nämligen där med.... O0 :hmmm:

För de pengar jag letar ATV för så blir 08or tyvärr på tok för dyrt :(
2006-2007 Can Am 800, 650 är det som är i min prisklass men är fyrhjulsdriven en känslig del som inte håller går den bort direkt.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: mys pappan skrivet 20 februari 2011 kl. 19:12:02
fyrhjulsdriften håller men visco locken är inte lika snabb som på 10an blev snabbare då finns klip på youtube om det ()p
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Thyrén skrivet 20 februari 2011 kl. 19:14:45
Hade jag suttit i din sits så hade jag helt klart valt en Can-am. Visst, diffen är seg dvs. att det är automat diff och det tar ett tag innan den hoppar i på 06-07.
Men dom är helt överlägsen i effekt! Finns ingen annan ATV som hänger med en Can-am 800.
Med lite tur kan man också hitta en Renegade (import) för dom pengarna ()p

I din prisklass så har du ju tyvärr inte råd med en Kawa 750 från -08 och framåt, för -05 till -07 har förgasare vilket inte är något vidare...

Hade jag inte köpt en Can-am så hade det blivit en Polaris 800 eftersom dom är 2cylindrig till skillnad från Grizzlyn och KQn.

Sen så skulle jag ha valt Kingquaden före Grizzlyn också, vet inte varför men den känns bättre bara ;)
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 19:36:12
fyrhjulsdriften håller men visco locken är inte lika snabb som på 10an blev snabbare då finns klip på youtube om det ()p

[youtube]cmRvv0dq5r4[/youtube]
Kikat lite nu och förstår vad du menar. Antal varv hjulen måste snurra innan den diffar fram. Finns det verkligen ingen enkel lösning på detta? Måste ju gå att justera eller nått.
Det låter ju sådär för egenskaperna när man kör terräng. Hur mycket stör man sig på detta? Måste ju vara rätt stor nackdel för har det väl börjat spinna så är det liksom försent. Bättre att båda hjulen fram driver hela tiden.
Men så länge grejerna håller så är det huvudsaken men det verkar ju lite störande.

Hade jag suttit i din sits så hade jag helt klart valt en Can-am. Visst, diffen är seg dvs. att det är automat diff och det tar ett tag innan den hoppar i på 06-07.
Men dom är helt överlägsen i effekt! Finns ingen annan ATV som hänger med en Can-am 800.
Med lite tur kan man också hitta en Renegade (import) för dom pengarna ()p

I din prisklass så har du ju tyvärr inte råd med en Kawa 750 från -08 och framåt, för -05 till -07 har förgasare vilket inte är något vidare...

Hade jag inte köpt en Can-am så hade det blivit en Polaris 800 eftersom dom är 2cylindrig till skillnad från Grizzlyn och KQn.

Sen så skulle jag ha valt Kingquaden före Grizzlyn också, vet inte varför men den känns bättre bara ;)

Då förstår jag mer om diffen på Can-amen. Att den är lite seg är en sak som sagt bara det håller och inte går sönder i första taget.

King Quaden verkar ju ha fått väldigt bra betyg på dessa årsmodeller 06,07 i min prisklass men att det finns så få till salu gör
att jag blir lite försiktig. Verkar som Grizzlyn är betydligt vanligare vilket ger ett bättre utbud på beg delar och annat skoj.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 19:59:25
[youtube]-Wkjjsklzlw[/youtube]

Detta verkar ju riktigt illa om man är ute efter bra egenskaper i terräng.

[youtube]xQgXl7VURkU[/youtube]

Så här ska det se ut.
Tror tyvärr Can-am faller bort för mig i denna prisklass jag tittar på.
Verkar ju vara riktigt mysig maskin annars.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Oskar P skrivet 20 februari 2011 kl. 20:49:35
ska du ha en 4hjulingarnas volvo 240 så skippa dom med insprutning och servo och annat jox.. blir bara onödigt dyrt att laga när garantin gått ut.. en lite äldre (00-05) välskött märkeshjuling med motor runt 500cc håller säkert bra!
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hydro skrivet 20 februari 2011 kl. 20:57:37
Skall det vara körning av trial-typ så är inte de tidiga Outlanderna nåt att ha, just pga framdiffen.
Det kräver lite teknik, man får tex INTE släppa eller fega på gasen när det väl rullar framåt.
Killen i diket hade ju stannat och sen är det krångel... hade han kört hela tiden hade det funkat.
De med låsbar diff är klart att föredra vid trixig körning, tex om du skall passera en blöt stock på diagonalen.
En sådan sak är omöjlig med en CanAm (iaf de tidigaste)...
Killen som vevar hjulen på två Outlander gör ett fel, jag ha gjort så på min också och den börjar driva betydligt tidigare än vad filmen verkar visa... han snurrar ju ett halvt varv och sen ett halvt varv igen...
Då funkar det inte bra.
Jämna och stabil gas som sagt, eller i detta fall - snurra HELA tiden, utan pauser och stopp.
Vid två-tre varv börjar det driva och vid 8-10 orkar man inte hålla emot andra hjulet.

Två tre varv är dock mycket i en kritisk situation, man hinner glida av både stenar och annat...

Mest kontroll har du tveklöst med manuellt låsbar diff, tex Grizzlyn.
Dessa maskiner har dessutom mjukare tillslag på driften än vad de tidigare Ca-Am:erna har.

Kolla hur många som kör trialtävlingar i Sverige med Can-Am... de tävlingar jag varit på har jag inte sett en enda.

Skall du däremot åka i mjuka underlag där det krävs effekt, sladda grusväg, och ALL terräng utom just de värsta partierna, då är Can-Am svårlaget.

Min Renegade är såld, men har mycket svårt att tänka mig något annat märke när nyköp sker.
Terrängegenskaperna är mycket bra, men inte i nivå med Grizzly mfl som sagt... men det övriga väger upp det anser jag.
Skall man jobba i skogen väljer man hellre en Grizzly osv, men skall man busa då är en Can-Am svårslagen!

...sen att blanda in Volvo i detta känns fel, ännu mera fel blir det om 240:n kommer in i bilden... för skall du ha något som ligger i nivå med en sådan får du satsa på en Suzuki Quadrunner från 80-talet!
De går och går, men är tråkiga, ser ut som fan och man blir knappast rädd när man blippar gasknappen.
(http://www.atvriders.com/images/suzuki/vintage/suzuki-1987-lt4wd-utility-atv-fourhweeler.jpg)

Grizzlyn är som en Hummer H1 och Outlandern som en Hummer H2.
 ()p


Min så snälle Grizzly-kompis filmade när jag för några år sen trasslade in mig bland några snötäckta björkar i en uppförsbacke.
Han körde givetvis RUNT detta parti, men jag skulle in i det och prova.
Det syns knappt att det är en backe jag försöker köra uppför, men det är det.
Dessa filmer lade han ut på Grizzly-central... ojoj vad det var kul! :knupple:
Nädå, jag bjuder på det...
Här är ett klipp där bla diffens ingrepp syns.
Det är på just detta ställe tveksamt om Grizzlyn fixat det heller, men skitsamma, här försöker iaf jag!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LjPQyMHwvvo&feature=more_related[/youtube]

Och HÄR kom jag väck från det krångliga partiet...
Notera att varken maskin eller djur skadades.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uzSyYr6enKo&feature=related[/youtube]

Kör man sen på andra ställen, då har man sällan problem:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NEf2PoO1Su0&feature=related[/youtube]
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Nilas skrivet 20 februari 2011 kl. 20:57:49
Angående din youtube klipp, kan man inte köra så spelar det ingen roll hur bra maskin man har. han med outlandern såg inte precis van ut på den maskinen, jag tror man lär sig den maskinen man har och på vilket sätt man "tacklar" olika hinder...
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Nilas skrivet 20 februari 2011 kl. 20:59:42
Angående din youtube klipp, kan man inte köra så spelar det ingen roll hur bra maskin man har. han med outlandern såg inte precis van ut på den maskinen, jag tror man lär sig den maskinen man har och på vilket sätt man "tacklar" olika hinder...
JAG MENAR ALLTSÅ DOM ÖVRE KLIPPEN, INTE DINA HYDRO ;)
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hydro skrivet 20 februari 2011 kl. 21:05:35
Jag förstod det... även jag kommenterade killen i diket i mitt inlägg...
Man måste kunna tekniken maskinen jobbar med så man jobbar tillsammans med maskinen!
...men i vissa lite mer extrema fall kan en manuellt låsbar diff underlätta.
Det är inte ofta, men tillfällena finns.

För övrigt får jag väl erkänna att när jag gasade rundor i bland björkhelvetet var jag rätt ny bakom styret på ATV, men som film två visar så rullade jag ju faktiskt därifrån!
 ()p
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: enduro skrivet 20 februari 2011 kl. 21:05:55
Pratar vi nya maskiner så är Grizzlyn billigare.

Gäller det begagnade maskiner så är Grizzlyn lika dyr.

Varför det är på det viset beror givetvis på att folk vet att tillförlitligheten på en Grizzly är hög, eller snarare mycket hög!  



Har åkt Yamma WR450 och var väldigt nöjd med kvaliten.
Det är bra betyg för Grizzlyn.
Grizzlyn verkar som ett vettigt val men jag är lite rätt att den ska vara väldigt trött om man
sladdar lite grusväg. Har du haft 05-06 tidigare?

Inte can am från -06 dålig fyrhjulsdrift bla, ska du ha can -am så bör du nog titta -08 och nyare, har rejsat mot outlander 800 -10 och kingquad 750  hadde inte en chans mot 800an men tog 750in, men till lek i skogen går det lika bra med vilken som, man åker inte direkt o bottar hela tiden. O myspappan, har inte sett dej i skogarna kring Nora, jag bor nämligen där med.... O0 :hmmm:

För de pengar jag letar ATV för så blir 08or tyvärr på tok för dyrt :(
2006-2007 Can Am 800, 650 är det som är i min prisklass men är fyrhjulsdriven en känslig del som inte håller går den bort direkt.

Har du åkt WR450 tidigare och vill sladda grusväg så är det väl tveksamt om du kommer att bli nöjd med någon av dessa maskiner.

Det låter som om en Raptor kanske skulle vara mer lämpad. Jag kör själv enduro på en EXC250F och anser att en stor och tung 4x4 ATV har svårt att hävda sig när det kommer till "skojfaktorn"
Grizzlyn använder jag mest till utflykter och arbete.  
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hydro skrivet 20 februari 2011 kl. 21:12:47
...och anser att en stor och tung 4x4 ATV har svårt att hävda sig när det kommer till "skojfaktorn"
Grizzlyn använder jag mest till utflykter och arbete.  

En Grizzly känns lite sävligare och mer "glidig"... ungefär som en raggarbil som i sakta mak glider fram...
Inget sportigt beteende direkt.

Raptorn däremot är sportig!
(men ändå inte som en WR450)

Jag har åkt Raptor i fyra år och älskar det verkligen, men får faktiskt erkänna att en Can-Am 800 med sansade däck inte ligger långt efter på en grusväg!
(någorlunda standardmaskiner alltså)
En Grizzly lämnar man i dammet... även om de podmoddat och clutchkittat och allt vad det nu är.
 
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 21:14:48
2 hjulsdrivet är inte aktuellt

Skall det vara körning av trial-typ så är inte de tidiga Outlanderna nåt att ha, just pga framdiffen.
Det kräver lite teknik, man får tex INTE släppa eller fega på gasen när det väl rullar framåt.
Killen i diket hade ju stannat och sen är det krångel... hade han kört hela tiden hade det funkat.
De med låsbar diff är klart att föredra vid trixig körning, tex om du skall passera en blöt stock på diagonalen.
En sådan sak är omöjlig med en CanAm (iaf de tidigaste)...
Killen som vevar hjulen på två Outlander gör ett fel, jag ha gjort så på min också och den börjar driva betydligt tidigare än vad filmen verkar visa... han snurrar ju ett halvt varv och sen ett halvt varv igen...
Då funkar det inte bra.
Jämna och stabil gas som sagt, eller i detta fall - snurra HELA tiden, utan pauser och stopp.
Vid två-tre varv börjar det driva och vid 8-10 orkar man inte hålla emot andra hjulet.

Två tre varv är dock mycket i en kritisk situation, man hinner glida av både stenar och annat...

Mest kontroll har du tveklöst med manuellt låsbar diff, tex Grizzlyn.
Dessa maskiner har dessutom mjukare tillslag på driften än vad de tidigare Ca-Am:erna har.

Kolla hur många som kör trialtävlingar i Sverige med Can-Am... de tävlingar jag varit på har jag inte sett en enda.

Skall du däremot åka i mjuka underlag där det krävs effekt, sladda grusväg, och ALL terräng utom just de värsta partierna, då är Can-Am svårlaget.

Min Renegade är såld, men har mycket svårt att tänka mig något annat märke när nyköp sker.
Terrängegenskaperna är mycket bra, men inte i nivå med Grizzly mfl som sagt... men det övriga väger upp det anser jag.
Skall man jobba i skogen väljer man hellre en Grizzly osv, men skall man busa då är en Can-Am svårslagen!


Tack, väldigt uppskattat med åsikter.
Okej det kanske inte är så farligt om man väl lärt sig tekniken men jag får bara känslan att man får en 3hjulsdriven ATV. Effekten i Outlandern lockar dock.

Angående din youtube klipp, kan man inte köra så spelar det ingen roll hur bra maskin man har. han med outlandern såg inte precis van ut på den maskinen, jag tror man lär sig den maskinen man har och på vilket sätt man "tacklar" olika hinder...

Okej tack. Men blir det inte väldigt tydligt hur stor nackdel detta är för framkomligheten?
Outlandern lockar pga effekten men jag vill inte stå och svära i skogen de gånger man verkligen vill ta sig fram för den håller på och beter sig konstigt.

Pratar vi nya maskiner så är Grizzlyn billigare.

Gäller det begagnade maskiner så är Grizzlyn lika dyr.

Varför det är på det viset beror givetvis på att folk vet att tillförlitligheten på en Grizzly är hög, eller snarare mycket hög! 



Har åkt Yamma WR450 och var väldigt nöjd med kvaliten.
Det är bra betyg för Grizzlyn.
Grizzlyn verkar som ett vettigt val men jag är lite rätt att den ska vara väldigt trött om man
sladdar lite grusväg. Har du haft 05-06 tidigare?

Inte can am från -06 dålig fyrhjulsdrift bla, ska du ha can -am så bör du nog titta -08 och nyare, har rejsat mot outlander 800 -10 och kingquad 750  hadde inte en chans mot 800an men tog 750in, men till lek i skogen går det lika bra med vilken som, man åker inte direkt o bottar hela tiden. O myspappan, har inte sett dej i skogarna kring Nora, jag bor nämligen där med.... O0 :hmmm:

För de pengar jag letar ATV för så blir 08or tyvärr på tok för dyrt :(
2006-2007 Can Am 800, 650 är det som är i min prisklass men är fyrhjulsdriven en känslig del som inte håller går den bort direkt.

Har du åkt WR450 tidigare och vill sladda grusväg så är det väl tveksamt om du kommer att bli nöjd med någon av dessa maskiner.

Det låter som om en Raptor kanske skulle vara mer lämpad. Jag kör själv enduro på en EXC250F och anser att en stor och tung 4x4 ATV har svårt att hävda sig när det kommer till "skojfaktorn"
Grizzlyn använder jag mest till utflykter och arbete. 

Åkt 1000cc sporthoj i några år så alla dessa ATVs går som slöa traktorer i mina ögon så jag vet vad jag ger mig in på  ()p
Dags att åka sakta och ta sig fram bra istället. Men att ha lite effekt skulle inte skada.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: enduro skrivet 20 februari 2011 kl. 21:24:16
Om det i första hand inte är "kicken" du är ute efter så skall du definitivt mer se till framkomlighet och tillförlitlighet.

De stora Japanerna är då rätta valet. Yamma, Kawa och Suzuki. Bortse från Honda vilket verkligen är en traktor.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hakerik skrivet 20 februari 2011 kl. 23:31:11
Hej westw. Intressant tråd det här. Kan inte hålla mig från att lägga mig i.
Lite förvånad varför du inte först ställer dig själv frågan V-twin eller enstånka?
Har man lite "motorsjuka" i skallen så brukar man ju gilla det ena eller det andra.
Spelar det ingen roll för dig om du har en enstånka eller en twinn ?
För mig är det första valet, sen börjar jag sortera maskiner efter det. 
Hydro gav en bra förklaring om hur Can Am visco diffen funkar.
Har själv kört en 06'a Outlander 800 i 700mil och ofta i det mest besvärliga terräng situationer
Alla med erfarenhet av Can Am vet att det krävs en speciell körteknik i skogen.
Man ska inte släppa gasen och tveka, det går inte att smyga sig fram som en skogsmaskin.
Gillar man inte det körsättet så kanske man skall avstå från äldre Can Am.
Ta sig fram det gör man, det mesta beror alltid på chaffören inte på maskinen.
Jag bytte till en Kawasaki Brute Force 750efi, den är underbart lättmanövrerad i skogen
i gämförelse med den milt sakt "nervösa" Outlandern.
Jag vickade 4ggr med Outlandern i skogen, blev avkastad helt enkelt för jag hann inte med.
Kawan är stabilare, har bättre krypkörning, har ändå en V-twin som är kraftfull
men inte så stark i högre hastigheter som Outlander 800.
Outlandern är hur kul som helst i 2wd på grusvägen.
Känner mig mycket tryggare och bekvämare på Kawasakin i skogen.
Enstånka då ? nej och åter nej,, finns ingen ATV enstånka med rolig motor. ^-^
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 21 februari 2011 kl. 06:29:58
Om det i första hand inte är "kicken" du är ute efter så skall du definitivt mer se till framkomlighet och tillförlitlighet.

De stora Japanerna är då rätta valet. Yamma, Kawa och Suzuki. Bortse från Honda vilket verkligen är en traktor.

Lite motorknarkare är man alltid så effekt är alltid ett plus.
Grizzlyn står som nr 1 eller 2 på listan i alla fall sen får vi se.

Hej westw. Intressant tråd det här. Kan inte hålla mig från att lägga mig i.
Lite förvånad varför du inte först ställer dig själv frågan V-twin eller enstånka?
Har man lite "motorsjuka" i skallen så brukar man ju gilla det ena eller det andra.
Spelar det ingen roll för dig om du har en enstånka eller en twinn ?
För mig är det första valet, sen börjar jag sortera maskiner efter det. 
Hydro gav en bra förklaring om hur Can Am visco diffen funkar.
Har själv kört en 06'a Outlander 800 i 700mil och ofta i det mest besvärliga terräng situationer
Alla med erfarenhet av Can Am vet att det krävs en speciell körteknik i skogen.
Man ska inte släppa gasen och tveka, det går inte att smyga sig fram som en skogsmaskin.
Gillar man inte det körsättet så kanske man skall avstå från äldre Can Am.
Ta sig fram det gör man, det mesta beror alltid på chaffören inte på maskinen.
Jag bytte till en Kawasaki Brute Force 750efi, den är underbart lättmanövrerad i skogen
i gämförelse med den milt sakt "nervösa" Outlandern.
Jag vickade 4ggr med Outlandern i skogen, blev avkastad helt enkelt för jag hann inte med.
Kawan är stabilare, har bättre krypkörning, har ändå en V-twin som är kraftfull
men inte så stark i högre hastigheter som Outlander 800.
Outlandern är hur kul som helst i 2wd på grusvägen.
Känner mig mycket tryggare och bekvämare på Kawasakin i skogen.
Enstånka då ? nej och åter nej,, finns ingen ATV enstånka med rolig motor. ^-^


Stort tack!

Jag förstår att du är nöjd med din Kawa 750 EFI men det är ju en 4år nyare maskin och 30 tusingar till i pris eller så också.
Can-amen har ju några år på nacken och tekniken utvecklas ju oftast till det bättre. Jag måste börja någonstans så att säga  8)

Ang twin eller stånka så är det väl mer en fråga om mer effekt eller mindre effekt. Sen inbillar jag mig att en stånka från t.ex Yamaha är bland det mest driftsäkra och enkla konstruktion man kan hitta. Kan inget om v-twinen i t.ex Can-am men det kanske är bra grejer? Inga ventilproblem eller toppar som går varma eller annat lurt? Har du några mer erfarenheter eller åsikter att dela med dig av på dina 800mil så berätta gärna det är uppskattat.

Har du kikat på denna film?
Som några andra sa han kanske inte har rätt teknik direkt men jag antar att det är lite av denna typen av grejer du råkat ut för också? Han verkar smyga för mycket och sedan diffar det i och då håller han på att åka av.
En mer aggresiv körning hade gett en lugnare framkomlighet.

[youtube]-Wkjjsklzlw[/youtube]


Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hakerik skrivet 21 februari 2011 kl. 08:58:06
Javisst filmen beskriver på ett bra sätt hur det funkar.
Kolla på Can Am video's så märker du att vana förare ofta pumpar med gasen hela tiden.
De släpper aldrig gasen helt i terrängen. Rotax motorn är nog en av de bästa, inga problem med den.
Gången och ljudet på en V-twin är helt annorlunda än enstånka. Vissa gillar enstånkor, andra inte.
Inte betyder det mer krångel med fler cylindrar. Ventil problem och toppar? vad menar du med det?
Du kan nog finna en Kawa 750 för 65K men troligen inte med insprutning.
Se upp med äldre Can Am maskiner som gått hårt, de kan ha fått stryk i ramen.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 21 februari 2011 kl. 09:54:46
Javisst filmen beskriver på ett bra sätt hur det funkar.
Kolla på Can Am video's så märker du att vana förare ofta pumpar med gasen hela tiden.
De släpper aldrig gasen helt i terrängen. Rotax motorn är nog en av de bästa, inga problem med den.
Gången och ljudet på en V-twin är helt annorlunda än enstånka. Vissa gillar enstånkor, andra inte.
Inte betyder det mer krångel med fler cylindrar. Ventil problem och toppar? vad menar du med det?
Du kan nog finna en Kawa 750 för 65K men troligen inte med insprutning.
Se upp med äldre Can Am maskiner som gått hårt, de kan ha fått stryk i ramen.

Du råkar inte ha något exempel på lite terrängkörning med 06-07or med rätt teknik?
Alltid nyttigt att se hur de som kan gör.

Har åkt 1000cc V-twin och gillar ljudet så det lockar också lite extra med Can-amen.
Bara frågar kring toppar och ventiler, nyfiken på om konstruktionen håller och är lätt att att underhålla. Men det känns tryggt att det är en bra konstruktion.

Antar det är en stålram så spricker det så kan jag åtminstone gå på skador med svetsen,
men jag ska kolla extra noga om jag kollar på någon. Tack.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: M.Olsson skrivet 21 februari 2011 kl. 11:28:29



Du råkar inte ha något exempel på lite terrängkörning med 06-07or med rätt teknik?
Alltid nyttigt att se hur de som kan gör.


[/quote]
titta på på lite atvnerd filmer där är det canam med den äldre diffen, det gäller helt klart att ha en aktiv körstil, sen börjar dom ju "låsa" diffan gradvis klart tidigare innan den är helt låst
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Pv544 skrivet 21 februari 2011 kl. 11:46:25
Om det i första hand inte är "kicken" du är ute efter så skall du definitivt mer se till framkomlighet och tillförlitlighet.

De stora Japanerna är då rätta valet. Yamma, Kawa och Suzuki. Bortse från Honda vilket verkligen är en traktor.

Jag vet inte vilken definition av traktor du har, men jag har en kompis som åker Honda rincon 680 och det är inte direkt en traktor.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29000.0

Jag har en 07ans outlander, men har inte kört tillräckligt i eländig terräng för att kunna utvärdera diffen. Men jag tror man kommer rätt långt med en sån ändå, men ska man bara köra riktigt svår terräng så är nog en mindre smidigare maskin ett bra val. Yamaha 550 kanske?

På can-am så kom väl insprutningen på 07orna, och det är väl ett plus. Hållbarheten är nog bra, min har gått 2700 mil och snart 1100h.

Och det är ganska roligt med lite extra effekt i maskinen.  :DV
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 21 februari 2011 kl. 12:01:09
Om det i första hand inte är "kicken" du är ute efter så skall du definitivt mer se till framkomlighet och tillförlitlighet.

De stora Japanerna är då rätta valet. Yamma, Kawa och Suzuki. Bortse från Honda vilket verkligen är en traktor.

Jag vet inte vilken definition av traktor du har, men jag har en kompis som åker Honda rincon 680 och det är inte direkt en traktor.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29000.0

Jag har en 07ans outlander, men har inte kört tillräckligt i eländig terräng för att kunna utvärdera diffen. Men jag tror man kommer rätt långt med en sån ändå, men ska man bara köra riktigt svår terräng så är nog en mindre smidigare maskin ett bra val. Yamaha 550 kanske?

På can-am så kom väl insprutningen på 07orna, och det är väl ett plus. Hållbarheten är nog bra, min har gått 2700 mil och snart 1100h.

Och det är ganska roligt med lite extra effekt i maskinen.  :DV

Kul att höra!
Can-amen lockar mycket nu. Har en Outlander 650 jag kan få provköra så jag kan bilda mig en uppfattning. Gäller att hitta en 800a 2007 inom min budget.
Trots allt min första ATV så jag vet ändå inte vad jag är ute efter.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hydro skrivet 21 februari 2011 kl. 12:26:41
...köra riktigt svår terräng så är nog en mindre smidigare maskin ett bra val. Yamaha 550 kanske?
Vill bara nämna att Grizzly 700 och 550 är samma maskin, med 130 kubik mindre i den lilla.
450:n är dock mindre på alla vis.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 21 februari 2011 kl. 12:45:53
Kolla här vad du kan göra med en outlander 650 ifall du köper en sådan o vill ha lite mer mos efter tag ()p



http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=33173.msg296275#new
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 21 februari 2011 kl. 13:14:11
...köra riktigt svår terräng så är nog en mindre smidigare maskin ett bra val. Yamaha 550 kanske?
Vill bara nämna att Grizzly 700 och 550 är samma maskin, med 130 kubik mindre i den lilla.
450:n är dock mindre på alla vis.

Det är ju smidiga maskiner om det bara är terräng som gäller.
Men ännu mindre effekt än i Grizzly 660 eller 700 skulle jag inte stå ut med.

Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hakerik skrivet 21 februari 2011 kl. 15:17:42
Outlander 800 2006 och 2007 är identiskt lika. Min 06'a var tillverkad 2005.
Skitdålig markfrigång i orginal, fick omgående höja den.
Orginalfjädrarna på 06 och 07 är inget att hurra för alldeles för mjuka.
De äldre Can Am är långt i från bästa maskinen i terrängen.
Åkt mycket tillsammans med Arctic Cat 650H1 som är en grym maskin i skogen
Stadig som få med 30cm markfri gång och en suverän sväng radie. Tyvärr enstånka i den.
Det fanns en syster modell 650V2 med v-tvin motor.  Vet inget om den.
Man vill ju ha alla egenskaper i en och samma maskin och då blir inte många kvar att välja på.
Min lista ser ut så här utan inbördes ordning. Inga enstånkor i min lista.
Can Am 800 och 650
Kawasaki Brute Force 750 EFI
Arctic cat Thundercat 1000cc
Suzuki   :hmmm:
För 65lappar blir det nog bara Can Am som hamnar inom din budjet.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: hansen79 skrivet 21 februari 2011 kl. 17:50:56
http://www.blocket.se/kalix/Kawasaki_Brute_Force_750_Camo_31968796.htm?ca=1_7&w=2&last=1

var lite sugen på denna tidigare. skulle få den för 65 000 så han gick ner " plus moms" i pris.
vet ej om det är efi eller inte
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 21 februari 2011 kl. 19:15:10
http://www.blocket.se/kalix/Kawasaki_Brute_Force_750_Camo_31968796.htm?ca=1_7&w=2&last=1

var lite sugen på denna tidigare. skulle få den för 65 000 så han gick ner " plus moms" i pris.
vet ej om det är efi eller inte

Är det 07 som gäller om man vill ha insprutning?
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Lowest skrivet 21 februari 2011 kl. 20:07:51
http://www.blocket.se/kalix/Kawasaki_Brute_Force_750_Camo_31968796.htm?ca=1_7&w=2&last=1

var lite sugen på denna tidigare. skulle få den för 65 000 så han gick ner " plus moms" i pris.
vet ej om det är efi eller inte

Är det 07 som gäller om man vill ha insprutning?

Insprutningen kom -08 på Kawa.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hydro skrivet 21 februari 2011 kl. 22:19:54
Hur är det med smörjningen av bakre cylindern på Kawan numera?
Innan var ju den "känd" för ras pga att oljepickupen satt fel så vid bakhjulsåka och branta uppförsbackar så fanns risk för att kolven kärvade.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Lowest skrivet 21 februari 2011 kl. 22:38:08
Hur är det med smörjningen av bakre cylindern på Kawan numera?
Innan var ju den "känd" för ras pga att oljepickupen satt fel så vid bakhjulsåka och branta uppförsbackar så fanns risk för att kolven kärvade.


Det pratas mycket om att Kawan rasar om man kör på bakhjulet och i branta backar.

Jag åker och leker på bakhjulen och åker man i vatten så åker man på bakhjulen hela tiden.

Men hur många har rasat på grund av det ? om man kan kalla den känd för det vete fan.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: leoj skrivet 22 februari 2011 kl. 00:57:24
polaris  :headbang:
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 22 februari 2011 kl. 06:19:49
Outlander 800 2006 och 2007 är identiskt lika. Min 06'a var tillverkad 2005.
Skitdålig markfrigång i orginal, fick omgående höja den.
Orginalfjädrarna på 06 och 07 är inget att hurra för alldeles för mjuka.
De äldre Can Am är långt i från bästa maskinen i terrängen.
Åkt mycket tillsammans med Arctic Cat 650H1 som är en grym maskin i skogen
Stadig som få med 30cm markfri gång och en suverän sväng radie. Tyvärr enstånka i den.
Det fanns en syster modell 650V2 med v-tvin motor.  Vet inget om den.
Man vill ju ha alla egenskaper i en och samma maskin och då blir inte många kvar att välja på.
Min lista ser ut så här utan inbördes ordning. Inga enstånkor i min lista.
Can Am 800 och 650
Kawasaki Brute Force 750 EFI
Arctic cat Thundercat 1000cc
Suzuki   :hmmm:
För 65lappar blir det nog bara Can Am som hamnar inom din budjet.


King Quad 700 från 06-07 är intressant också.
Någon anledning att du hmmmar den? :)
Verkar vara en riktigt fin maskin och får bra betyg i de tester jag hittar. Visserligen enstånka men bra med effekt och insprutning som verkar ha en jämn och fin gång.


http://www.blocket.se/kalix/Kawasaki_Brute_Force_750_Camo_31968796.htm?ca=1_7&w=2&last=1

var lite sugen på denna tidigare. skulle få den för 65 000 så han gick ner " plus moms" i pris.
vet ej om det är efi eller inte

Är det 07 som gäller om man vill ha insprutning?

Insprutningen kom -08 på Kawa.

Tack. Då hamnar den utanför min prisbild.
Men försgasarmaskinen kanske är väldigt bra ändå?
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 22 februari 2011 kl. 06:20:54
En lista från 2007-2008 eller så.
Kanske inte är jätteexakt men en överblick.

Citera
Polaris 850______69.06 hp
Can Am 800 R____67.05 hp (updated 2/13 to 70.5 hp)
AC 1000_________65.84 hp
Can Am 800______61.7 hp
Can Am 650______55.4 hp
Brute 750 Carb____50.1 hp
Brute 750 EFI_____49.8 hp
King Quad 750____49.6 hp
AC Mud Pro_______49.06 hp
King 700_________48.5 hp
Polaris 800_______48.3 hp
Brute 650 I________46.3 hp
Grizzly 700________45.6 hp
Polaris 700_______44.3 hp
AC 700 H1_______41.4 hp
AC 700__________41.4 hp
Brute 650 ________41.4 hp (solid axle)
Grizzly 660_______40.9 hp
Can Am 500______40.4 hp
AC 650 H1_______39.3 hp
Rincon 680_______38.5 hp
Grizzly 550________36.9 hp
King 450_________36.7 hp
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: masse x2 skrivet 22 februari 2011 kl. 07:03:32
Ska skaffa en leksak med bra effekt i 65.000kr klassen.
Den ska ha bra 4x4 och bra diffar så den tar sig fram i skogen. Bra markfrigång!
Inte ute efter att ploga eller dra någon skogsvagn utan bara lek i skogen
samt sladda lite grusväg.

Ingen Kina maskin

Ute efter fyrhjulingarnas Volvo 240 gällande konstruktion  :)
Vill inte ha något udda som är klent byggt utan en av de
mest populära fyrhjulingarna och mest hållbara med gott om delar att hitta här hemma och i USA t.ex.

Hur är dessa Vägreg/Terrängreg?

Can am Outlander 800 -06
Yamaha Grizzly 660 -06
Polaris Sportsman 700EFI - 07

De som känns lite mer udda och jag vet minst om

Kawasaki KVF750 Brute Force - 06  
Suzuki king quad 700 -07


Kan ju inte undvika att nämna polaris 800 efi. Om du vill kunna krypa runt i skogen. Kolla hur snabb den diffen är det finns klipp på nätet
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 22 februari 2011 kl. 07:48:03
Citera
Kan ju inte undvika att nämna polaris 800 efi. Om du vill kunna krypa runt i skogen. Kolla hur snabb den diffen är det finns klipp på nätet


ca 10-15 över budget tyvärr
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: masse x2 skrivet 22 februari 2011 kl. 08:16:25
Citera
Kan ju inte undvika att nämna polaris 800 efi. Om du vill kunna krypa runt i skogen. Kolla hur snabb den diffen är det finns klipp på nätet


ca 10-15 över budget tyvärr
http://www.blocket.se/gavleborg/Polaris_Sportsman_800__KANONSKICK__31640154.htm?ca=18&w=3
kolla in den det är ju bara till att ge ett bud...
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hydro skrivet 22 februari 2011 kl. 08:27:48
OT...
Polariskillen tror sig ha näst största Warnvinschen!
 :lol:
"Vinsch RT30 klarar 1326kg, (näst största warn vinschen)"

Vet inte hur det är nu, men innan hade de i alla fall vinschar som klarade uppemot åtta ton på enkel lina, dvs typ 16-17000 lbs.
Så hans lilla 3000 lbs är inte näst störst på långa vägar.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Lillhajen skrivet 22 februari 2011 kl. 09:28:18
OT...
Polariskillen tror sig ha näst största Warnvinschen!
 :lol:
"Vinsch RT30 klarar 1326kg, (näst största warn vinschen)"

Vet inte hur det är nu, men innan hade de i alla fall vinschar som klarade uppemot åtta ton på enkel lina, dvs typ 16-17000 lbs.
Så hans lilla 3000 lbs är inte näst störst på långa vägar.


Men han liksom jag vet ju att ATV går under kategorin Powersports på Warn. Då stämmer det ju alldeles utmärkt. Man skall ju inte blanda morötter och päron  ;)
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Thyrén skrivet 22 februari 2011 kl. 19:33:54
Citera
Kan ju inte undvika att nämna polaris 800 efi. Om du vill kunna krypa runt i skogen. Kolla hur snabb den diffen är det finns klipp på nätet


ca 10-15 över budget tyvärr
http://www.blocket.se/gavleborg/Polaris_Sportsman_800__KANONSKICK__31640154.htm?ca=18&w=3
kolla in den det är ju bara till att ge ett bud...
Köp den där! ()p Grymt bra pris!
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 22 februari 2011 kl. 21:24:24
Jag bytte till en Kawasaki Brute Force 750efi, den är underbart lättmanövrerad i skogen
i gämförelse med den milt sakt "nervösa" Outlandern.
Jag vickade 4ggr med Outlandern i skogen, blev avkastad helt enkelt för jag hann inte med.
Kawan är stabilare, har bättre krypkörning, har ändå en V-twin som är kraftfull
men inte så stark i högre hastigheter som Outlander 800.
Outlandern är hur kul som helst i 2wd på grusvägen.
Känner mig mycket tryggare och bekvämare på Kawasakin i skogen.
Enstånka då ? nej och åter nej,, finns ingen ATV enstånka med rolig motor. ^-^


Hur är Kawans framdiff?
Att behöva hålla inne ett handtag samtidigt som man håller på att bryta i styret när man sitter fast i ett lerhål känns krångligt.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: masse x2 skrivet 22 februari 2011 kl. 21:48:17
Jag bytte till en Kawasaki Brute Force 750efi, den är underbart lättmanövrerad i skogen
i gämförelse med den milt sakt "nervösa" Outlandern.
Jag vickade 4ggr med Outlandern i skogen, blev avkastad helt enkelt för jag hann inte med.
Kawan är stabilare, har bättre krypkörning, har ändå en V-twin som är kraftfull
men inte så stark i högre hastigheter som Outlander 800.
Outlandern är hur kul som helst i 2wd på grusvägen.
Känner mig mycket tryggare och bekvämare på Kawasakin i skogen.
Enstånka då ? nej och åter nej,, finns ingen ATV enstånka med rolig motor. ^-^


Hur är Kawans framdiff?
Att behöva hålla inne ett handtag samtidigt som man håller på att bryta i styret när man sitter fast i ett lerhål känns krångligt.
Som jag sa innan kolla den på blocket. Jag håller med Thyrèn om priset
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hakerik skrivet 22 februari 2011 kl. 22:42:52
Om kawans framdiff.  Westw din fundering är berättigad
Det kan tyckas krångligt att hålla in ett handtag men i praktiken är det inte så besvärligt som det låter.
Kawan har 2st diff funktioner i fram. Normalt (alltid) finns det en lamelldiff som är förspänd till 12%
(har jag läst) det betyder att det alltid är lite diff. Det hjälper till i de flesta normala situationer och
är lite bättre än en mekanisk diff som när den inte är aktiv inte diffar nått alls.
När man drar i handtaget påverkar en vajer ett lamellpaket som låser diffen till 100%.
Vid 100% diffspärr är det besvärlligt att styra alla maskiner.
På min Kawa har jag märkt att det är ganska noga att vajern är rätt justerad för bra funktion.
Vajer och lameller har ingen elektrisk motor som kan krångla, inte heller någon mekanisk
manick i diffhuset som man behöver vara rädd att aktivera under körning
Diffhantaget kan du dra i när du vill utan risk.
Det har förekommit att kawa diffar har rasat. Exakt varför vet jag inte.
Du frågade tidgare om Suzuki hummmandet,, jag tror att det fanns en Suzuki med V-twin
men numera  är väl King Quad 700 en enstånka.
Polaris 800,,, tja,, varför inte? men de låter som en båtmotor med sin parallell tvin  ::)
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 23 februari 2011 kl. 06:23:17
Om kawans framdiff.  Westw din fundering är berättigad
Det kan tyckas krångligt att hålla in ett handtag men i praktiken är det inte så besvärligt som det låter.
Kawan har 2st diff funktioner i fram. Normalt (alltid) finns det en lamelldiff som är förspänd till 12%
(har jag läst) det betyder att det alltid är lite diff. Det hjälper till i de flesta normala situationer och
är lite bättre än en mekanisk diff som när den inte är aktiv inte diffar nått alls.
När man drar i handtaget påverkar en vajer ett lamellpaket som låser diffen till 100%.
Vid 100% diffspärr är det besvärlligt att styra alla maskiner.
På min Kawa har jag märkt att det är ganska noga att vajern är rätt justerad för bra funktion.
Vajer och lameller har ingen elektrisk motor som kan krångla, inte heller någon mekanisk
manick i diffhuset som man behöver vara rädd att aktivera under körning
Diffhantaget kan du dra i när du vill utan risk.
Det har förekommit att kawa diffar har rasat. Exakt varför vet jag inte.
Du frågade tidgare om Suzuki hummmandet,, jag tror att det fanns en Suzuki med V-twin
men numera  är väl King Quad 700 en enstånka.
Polaris 800,,, tja,, varför inte? men de låter som en båtmotor med sin parallell tvin  ::)


Strålande! Bra beskrivet.

Hur ofta använder du detta handtag om man får fråga? Klämmer du i det innan du går i något lerhål du vet kommer ge problem eller vad är användningsområdet?

Mindre elektronik kan vara en fördel tycker jag. Just till denna typ av funktion är det ett plus.
Kawazakin är intressant men då måste jag pricka in en 08a med insprutning. Att köpa en så ny maskin som en 07a med förgasare känns helt fel. Trevlig sång i motorn. KQ verkar vara en fin maskin också men då är det enstånka som gäller men den verkar ju går riktigt fint och mjukt vad jag har lyckats läsa och kolla mig fram till.

Denna snubben gillade inte alla ljud Kawazakins "motorbroms" samt transmission gör. Något du tänkt på?
http://www.northwestquad.org/Forums/tabid/75/aff/17/afv/topic/aft/47/Default.aspx

Polarisen lockar inte, har en 330 05a nära till hands och den har det varit alla möjliga elfel och konstigheter med.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hakerik skrivet 23 februari 2011 kl. 08:33:55
westw, du får bestämma dig,, det var max 65lappar som gällde eller hur?
V-tvinn med insprut under 65k då är det nog bara en Can Am 06-07 som gäller.
Alternativet blir enstånkor och Polaris parallell tvin med förgasare.
Valet blir enklare om man gillar enstånkor med förgasare.
Eller har du höjd din budjet smärtgräns?  ;)
Jag var van Outlanderns gamla visco diff, med den är det bara att gasa och allt sköter sig själv.
Perfekt i lerhål och på snö, sämre på ställen där man fegar och inte vågade gasa.
Kawan diffar jag faktiskt sällan eftersom den har lite diff hela tiden som gör stor nytta.
Bättre däck än orginal har jag på och det har väl en viss betydelse.
Vid ett lerhål är det bara att hålla in spaken och gasa efter tycke och smak.
Bägge händerna på styret bör man alltid ha vid diffning så spaken är inget problem.
Jo Kawans motorbroms anordning ger ljud i från sig, dessutom klonkar det i drivlinan
vid krypkörning i terräng. Ovant i början men nu tänker jag inte mer på det.
Servo styrning står på min önske lista.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 23 februari 2011 kl. 08:43:02
westw, du får bestämma dig,, det var max 65lappar som gällde eller hur?
V-tvinn med insprut under 65k då är det nog bara en Can Am 06-07 som gäller.
Alternativet blir enstånkor och Polaris parallell tvin med förgasare.
Valet blir enklare om man gillar enstånkor med förgasare.
Eller har du höjd din budjet smärtgräns?  ;)
Jag var van Outlanderns gamla visco diff, med den är det bara att gasa och allt sköter sig själv.
Perfekt i lerhål och på snö, sämre på ställen där man fegar och inte vågade gasa.
Kawan diffar jag faktiskt sällan eftersom den har lite diff hela tiden som gör stor nytta.
Bättre däck än orginal har jag på och det har väl en viss betydelse.
Vid ett lerhål är det bara att hålla in spaken och gasa efter tycke och smak.
Bägge händerna på styret bör man alltid ha vid diffning så spaken är inget problem.
Jo Kawans motorbroms anordning ger ljud i från sig, dessutom klonkar det i drivlinan
vid krypkörning i terräng. Ovant i början men nu tänker jag inte mer på det.
Servo styrning står på min önske lista.

Budget är ju till för att spräckas  :DV
Men jag ska hålla det på en lagom nivå så det inte spårar ur och man blir föreslagen flång nya maskiner för 100papp.
Det är min första ATV och jag har inte bara detta som hobby just nu så den kommer inte användas varenda helg eller kväll så
jag har inte samvete att ha en för fin maskin ståendes.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: fiddesthlm skrivet 23 februari 2011 kl. 11:55:39
Ska skaffa en leksak med bra effekt i 65.000kr klassen.
Den ska ha bra 4x4 och bra diffar så den tar sig fram i skogen. Bra markfrigång!
Inte ute efter att ploga eller dra någon skogsvagn utan bara lek i skogen
samt sladda lite grusväg.

Ingen Kina maskin

Ute efter fyrhjulingarnas Volvo 240 gällande konstruktion  :)
Vill inte ha något udda som är klent byggt utan en av de
mest populära fyrhjulingarna och mest hållbara med gott om delar att hitta här hemma och i USA t.ex.

Hur är dessa Vägreg/Terrängreg?

Can am Outlander 800 -06
Yamaha Grizzly 660 -06
Polaris Sportsman 700EFI - 07

De som känns lite mer udda och jag vet minst om

Kawasaki KVF750 Brute Force - 06  
Suzuki king quad 700 -07



Ja du sitter inte i en lätt sits. Jag tror att det är viktigt att du sätter ett lägsta prestanda krav och utgår därifrån. När jag skulle köpa började jag titta på 40 000kr och efter bara en veckas läsandes och tittandes i butiker så var jag vips uppe i klassen 100 000kr+
Gränserna flyttas snabbt och det är inte värt att provköra maskiner som man inte har budget till. För det är ju så klart så att man får vad man betalar för. Lägger man 150 000kr så får man en nice hoj. Men å andra sidan, har du den körkunskapen idag? Har du behov av all effekt i skogen? Har du behov av ett fint märke?
Det är lite kul att se folks rekommendationer. Alla rekommenderar i stort sett det dom själv kör. De som kör Can-Am 800 glömmer berätta att det är kostsamt att ligga på topp. Reservdelar är svindyram Serviceintervallerna korta etc etc.
Jag satt själv i samma sits som dig alldeles nyligen.

Jag återupplivade som jag skrev drömmen om fyrhjuling när jag såg en hoj för 40 000kr. Men blev avrådd att köpa för liten motor. Det var en 300:a inte alls vad jag ville ha me3n jag resonerade så att om jag väl kommer ut och kör så kommer jag ju se vad det är jag saknar och om det är lika kul som jag tänker…
Jag siktade snart på en 500:a för 50 000kr ny. Och tänkte att 500klarar skogen gott och väl. Det är gata som det skiljer sig. Det är axet man vill åt. Inte toppfart egentligen… jag vill inte bli avkastad av hojen för att den lever ett eget liv eller kräver en aggressiv körstil. Jag vill inte åka med utan köra min hoj.
Jag tittade bort från begagnade hojar för jag vill ha garanti. Jag vill ha Åf kontakt som kan hjälpa mig vid strul. Jag vill ha nytt =)
För mig slutade velandet på 69 900kr. En SMC 700 J-Max . 700kubik, 4x4 smart diff som inte våldas i utan jag väljer när jag vill ha den och motorn väntar med effekttillförseln till dess att diffen är helt i eller helt ur. Min går likvärdigt med en kompis Grizzly 700 om ändå inte lite bättre. Bra med utrustning från början, bra däck, ok vinch etc.
Den är uppe i ett kick i 70 blås och den tar sig fram hur bra som helst i en snöig skog.
Valet ligger ju självklart hos dig, men jag tycker du ska utgå mer från dina egna krav som någon skrev tidigare. Välj baskrav och utgå därifrån. Det är bättre att köpa en hoj som klarar dina baskrav och med tiden så vet du mer hur du kör, vad du kräver och vad du vill. Man kan alltid byta hoj med tiden, inte sant?
Jag har provat det mesta och känner inte att jag blev klokare av det. Köpet SMC´n otestad och jag är så jävla nöjd! Den är tillverkad i Taiwan men SMC är inte kända för att släppa iväg skithojar utan de är välbeprövade innan de släpps från fabrik.
Jag tycker det är värt att köpa nytt, då vet jag att maskinen blir lagad på garanti om det händer något. Börjar en 5-6år gammal beg hoj strula så får du vara beredd med plånboken. En kompis hade en Can-Am renegade som fick lagas för 20 000kr första året för att fel saker gick sönder!
Vart bor du?
Lägg inte för mycket vikt i det jag sagt, jag är en glad amatör men jag har min splitt nya maskin att tortera i skogen och jag e skitnöjd! (läs tråden under märkesspecifikt SMC/Barossa  - Nya Jmax700) Det finns inte några direkta problem som folk upplevt ännu =)    )

PS. Jag rekommenderade det jag kör med. Lite kul som avslutning, haha. DS
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hydro skrivet 23 februari 2011 kl. 12:08:47
Om man lägger maskinen mot ett träd och sen pressar sig förbi med plasten intrycket en decimeter eller två... funkar det på SMC:n utan att bitarna flyger/spricker?
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 23 februari 2011 kl. 12:11:57
Ska skaffa en leksak med bra effekt i 65.000kr klassen.
Den ska ha bra 4x4 och bra diffar så den tar sig fram i skogen. Bra markfrigång!
Inte ute efter att ploga eller dra någon skogsvagn utan bara lek i skogen
samt sladda lite grusväg.

Ingen Kina maskin

Ute efter fyrhjulingarnas Volvo 240 gällande konstruktion  :)
Vill inte ha något udda som är klent byggt utan en av de
mest populära fyrhjulingarna och mest hållbara med gott om delar att hitta här hemma och i USA t.ex.

Hur är dessa Vägreg/Terrängreg?

Can am Outlander 800 -06
Yamaha Grizzly 660 -06
Polaris Sportsman 700EFI - 07

De som känns lite mer udda och jag vet minst om

Kawasaki KVF750 Brute Force - 06  
Suzuki king quad 700 -07



Jag satt och funderade som du... jag köpte en SMC 700 J-Max från Ronnie på Asiengrossisten. Kan inte annat än att rekomendera denna hoj! GRYM! 69000kr kostar den och ligger i den  prisklassen du beskriver... Titta på den!

Uppskattar tips och idéer, tack.
 
Men jag köper inte en Kinamaskin på väldigt många år.
Varför det är så är en diskussion på 10 sidor i en annan tråd än denna :)
Har mina maskiner att välja på nu håller på att väga för och nackdelar bara.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: fiddesthlm skrivet 23 februari 2011 kl. 12:23:55
Om man lägger maskinen mot ett träd och sen pressar sig förbi med plasten intrycket en decimeter eller två... funkar det på SMC:n utan att bitarna flyger/spricker?

Ingen aning. Har inte provat det riktigt ännu. Men kåpsatsen kostar säkerligen 25% av vad märkeshojarnas kostar =)
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: fiddesthlm skrivet 23 februari 2011 kl. 12:24:30
Ska skaffa en leksak med bra effekt i 65.000kr klassen.
Den ska ha bra 4x4 och bra diffar så den tar sig fram i skogen. Bra markfrigång!
Inte ute efter att ploga eller dra någon skogsvagn utan bara lek i skogen
samt sladda lite grusväg.

Ingen Kina maskin

Ute efter fyrhjulingarnas Volvo 240 gällande konstruktion  :)
Vill inte ha något udda som är klent byggt utan en av de
mest populära fyrhjulingarna och mest hållbara med gott om delar att hitta här hemma och i USA t.ex.

Hur är dessa Vägreg/Terrängreg?

Can am Outlander 800 -06
Yamaha Grizzly 660 -06
Polaris Sportsman 700EFI - 07

De som känns lite mer udda och jag vet minst om

Kawasaki KVF750 Brute Force - 06  
Suzuki king quad 700 -07



Jag satt och funderade som du... jag köpte en SMC 700 J-Max från Ronnie på Asiengrossisten. Kan inte annat än att rekomendera denna hoj! GRYM! 69000kr kostar den och ligger i den  prisklassen du beskriver... Titta på den!

Uppskattar tips och idéer, tack.
 
Men jag köper inte en Kinamaskin på väldigt många år.
Varför det är så är en diskussion på 10 sidor i en annan tråd än denna :)
Har mina maskiner att välja på nu håller på att väga för och nackdelar bara.


----------------------------!!!!--------------------------------------

Ja du sitter inte i en lätt sits. Jag tror att det är viktigt att du sätter ett lägsta prestanda krav och utgår därifrån. När jag skulle köpa började jag titta på 40 000kr och efter bara en veckas läsandes och tittandes i butiker så var jag vips uppe i klassen 100 000kr+
Gränserna flyttas snabbt och det är inte värt att provköra maskiner som man inte har budget till. För det är ju så klart så att man får vad man betalar för. Lägger man 150 000kr så får man en nice hoj. Men å andra sidan, har du den körkunskapen idag? Har du behov av all effekt i skogen? Har du behov av ett fint märke?
Det är lite kul att se folks rekommendationer. Alla rekommenderar i stort sett det dom själv kör. De som kör Can-Am 800 glömmer berätta att det är kostsamt att ligga på topp. Reservdelar är svindyram Serviceintervallerna korta etc etc.
Jag satt själv i samma sits som dig alldeles nyligen.

Jag återupplivade som jag skrev drömmen om fyrhjuling när jag såg en hoj för 40 000kr. Men blev avrådd att köpa för liten motor. Det var en 300:a inte alls vad jag ville ha me3n jag resonerade så att om jag väl kommer ut och kör så kommer jag ju se vad det är jag saknar och om det är lika kul som jag tänker…
Jag siktade snart på en 500:a för 50 000kr ny. Och tänkte att 500klarar skogen gott och väl. Det är gata som det skiljer sig. Det är axet man vill åt. Inte toppfart egentligen… jag vill inte bli avkastad av hojen för att den lever ett eget liv eller kräver en aggressiv körstil. Jag vill inte åka med utan köra min hoj.
Jag tittade bort från begagnade hojar för jag vill ha garanti. Jag vill ha Åf kontakt som kan hjälpa mig vid strul. Jag vill ha nytt =)
För mig slutade velandet på 69 900kr. En SMC 700 J-Max . 700kubik, 4x4 smart diff som inte våldas i utan jag väljer när jag vill ha den och motorn väntar med effekttillförseln till dess att diffen är helt i eller helt ur. Min går likvärdigt med en kompis Grizzly 700 om ändå inte lite bättre. Bra med utrustning från början, bra däck, ok vinch etc.
Den är uppe i ett kick i 70 blås och den tar sig fram hur bra som helst i en snöig skog.
Valet ligger ju självklart hos dig, men jag tycker du ska utgå mer från dina egna krav som någon skrev tidigare. Välj baskrav och utgå därifrån. Det är bättre att köpa en hoj som klarar dina baskrav och med tiden så vet du mer hur du kör, vad du kräver och vad du vill. Man kan alltid byta hoj med tiden, inte sant?
Jag har provat det mesta och känner inte att jag blev klokare av det. Köpet SMC´n otestad och jag är så jävla nöjd! Den är tillverkad i Taiwan men SMC är inte kända för att släppa iväg skithojar utan de är välbeprövade innan de släpps från fabrik.
Jag tycker det är värt att köpa nytt, då vet jag att maskinen blir lagad på garanti om det händer något. Börjar en 5-6år gammal beg hoj strula så får du vara beredd med plånboken. En kompis hade en Can-Am renegade som fick lagas för 20 000kr första året för att fel saker gick sönder!
Vart bor du?
Lägg inte för mycket vikt i det jag sagt, jag är en glad amatör men jag har min splitt nya maskin att tortera i skogen och jag e skitnöjd! (läs tråden under märkesspecifikt SMC/Barossa  - Nya Jmax700) Det finns inte några direkta problem som folk upplevt ännu =)    )

PS. Jag rekommenderade det jag kör med. Lite kul som avslutning, haha. DS

Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hydro skrivet 23 februari 2011 kl. 12:31:07
Om man lägger maskinen mot ett träd och sen pressar sig förbi med plasten intrycket en decimeter eller två... funkar det på SMC:n utan att bitarna flyger/spricker?

Ingen aning. Har inte provat det riktigt ännu. Men kåpsatsen kostar säkerligen 25% av vad märkeshojarnas kostar =)


Vad en kåpsats kostar är totalt oväsentligt om man inte behöver byta.

När jag åker i skogen så inträffar det från exemplet under varenda runda, nu är det iofs med en Renegade så det är mindre utstick på plasten, men har ändå dubbelvikt den ordentligt ett flertal tillfällen, även fått bakskärmen på INSIDAN av bakhjulet osv... och sen bara dragit ut den utan problem.

Och ja, jag VET att även Can-Am har skitplast på någon årsmodell (därmed absolut inte sagt att SMC har det) men detta är inte en tävling utan en seriöst ställd fråga.
...vilket oftast tyvärr missuppfattas och istället tas som kritik eller hackande. :dntknow:
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: fiddesthlm skrivet 23 februari 2011 kl. 12:34:19
Om man lägger maskinen mot ett träd och sen pressar sig förbi med plasten intrycket en decimeter eller två... funkar det på SMC:n utan att bitarna flyger/spricker?

Ingen aning. Har inte provat det riktigt ännu. Men kåpsatsen kostar säkerligen 25% av vad märkeshojarnas kostar =)


Vad en kåpsats kostar är totalt oväsentligt om man inte behöver byta.

När jag åker i skogen så inträffar det från exemplet under varenda runda, nu är det iofs med en Renegade så det är mindre utstick på plasten, men har ändå dubbelvikt den ordentligt ett flertal tillfällen, även fått bakskärmen på INSIDAN av bakhjulet osv... och sen bara dragit ut den utan problem.

Och ja, jag VET att även Can-Am har skitplast på någon årsmodell (därmed absolut inte sagt att SMC har det) men detta är inte en tävling utan en seriöst ställd fråga.
...vilket oftast tyvärr missuppfattas och istället tas som kritik eller hackande. :dntknow:
[/quote


Ja det får absolut itne ses som en tävling. Utan snarare att vi ska få en åkare till som är nöjd med sin hoj. Och s! Jag har inte rpovat att trycka till min plast ännu... Men det kommer säkert =) Den har dock bra med "störtbur" kring sig så jag tror inte att den blir så intryckt att det ska flyga flisor =)
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 23 februari 2011 kl. 14:38:30

fiddesthlm

Citera
Ja du sitter inte i en lätt sits.
. Men å andra sidan, har du den körkunskapen idag? Har du behov av all effekt i skogen? Har du behov av ett fint märke?
Jo, det är ett ganska trevligt I-landsproblem jag har.
Har åkt roadracing, enduro, crosskart och rally genom åren så det är inte alltid jag som är största begränsningen om man säger så :)
Tänker inte börja med något junk från ÖB på 200cc utan det ska vara bra skit för vettiga pengar.

Citera
Det är lite kul att se folks rekommendationer. Alla rekommenderar i stort sett det dom själv kör. De som kör Can-Am 800 glömmer berätta att det är kostsamt att ligga på topp. Reservdelar är svindyram Serviceintervallerna korta etc etc.
Jag satt själv i samma sits som dig alldeles nyligen.

Smaken är delad så jag tar allt med en nypa salt, men jag har fått många bra små tips och råd hittills från alla i denna tråd så det är tacksamt.
Skruvar det mesta själv så var närmaste verkstad ligger eller garantier är inget jag värderar.

Men eftersom jag redan nu vet att jag inte har varenda ledig stund tillägnad ATV så ska jag sikta på något i denna prisklass och börja leka med och se om det är kul. Lite rätt att det går för sakta i skogen och att jag kommer ledsna.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: twinner skrivet 23 februari 2011 kl. 16:39:28
Jag satt i ungefär samma sits du sitter i nu när jag skaffade min första ATV, 1:a tanken var en Linhai 300 4x4 o det kan jag säga va tur att jag INTE köpte,då hade jag inte tyckt det varit roligt (inget ont om Linhai funkar kanon o ploga o så med men ej en "lekmaskin" i mitt tycke) hur som helst så slutade de med att jag införskaffade mig en 07:a Kawa BF750 (förgasare) för ungf 65k . Nu e man fast i ATV-träsket för en lång tid framöver känns det som  :) Hur som helst mitt råd e skaffa en maskin med ordentligt med knuff i ! mycke vill ha mer brukar man ju säga o mitt fall stämmer det bra,inte för att man har nån större nytta av mera pulver men kul e det  :)

Tittar du på Can am-06:or så kan du ju även titta på BF750 06-07:or (förgasare)  Förgasar hojar går nog lika bra som insprut i 1 läge men sällan i hela registret!
Brorsan åkte 08:a BF(insprut) o jag 07:a vi testade flera ggr o ja körde ifrån han i stort sett varje gång med min förgasar maskin så att man åker förgasare betyder inte mindre effekt! Dock lite mera "pill" med förgasarna,choken etc mao mera skruva insprut=problem friare!

Numer åker jag Can am Renegade 07:a o har ta mig tusan inte haft mycke problem med den alls(meckar själv),stort  ()p till Can am, trots rejäla misshandlingar av maskin i dynghål etc  ;D Framdiffen tycker jag inte alls e så dålig som ibland kan uppfattas i vissa trådar/diskusioner ! dom gånger som man märker skillnad e väll i huvudsak när du ska klättra över en mindre "vägg" el stort träd el dyl. men då får man ladda lite mera  :DV så löser det sig ! I värsta fall så fastnar man o då får man ju använda vinsch vilket mer el mindre är ett måste speciellt om du e själv ute i skogen!
Polaris har jag själv ingen erfarenhet av mer än en liten snabbtest på en 800:A som kändes väldigt "snäll" lite tam så att säga, säkert också en väldigt bra maskin men jag gillar aggrisiviteten i Renegaden/Can am, Vtvinn ger ett speciellt gensvar tror jag(mao V-tvinn=BUSIGT   :headbang: )  Detta e ju då bara mina tankar/erfarenheter av ATV så här långt!
Provkör så mycket du bara kan så känner du själv vilken maskin du vill ha!

Vet inte om du blir någe klokare av detta  men hoppas det hjälper nått iallafall!
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: StefanN skrivet 24 februari 2011 kl. 02:42:55
Jag tittade bort från begagnade hojar för jag vill ha garanti. Jag vill ha Åf kontakt som kan hjälpa mig vid strul. Jag vill ha nytt =)

Så du köper nytt såfort garantitiden löpt ut?
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: fiddesthlm skrivet 24 februari 2011 kl. 17:11:48
Jag tittade bort från begagnade hojar för jag vill ha garanti. Jag vill ha Åf kontakt som kan hjälpa mig vid strul. Jag vill ha nytt =)

Så du köper nytt såfort garantitiden löpt ut?

Inte nödvändigtvis. Efter att garantitiden gått ut får man hoppas att man hittat eventuella fabriksfel. Jag vet hur hojen är skött under hela den perioden och jag vet att den servats väl. Man får helt enkelt inga överaskningar på vägen (om man har tur, haha)

När garantitiden går ut så köper jag nog en till snarare =)
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 24 februari 2011 kl. 17:43:45
07:a Kawa BF750 (förgasare) för ungf 65k . Nu e man fast i ATV-träsket för en lång tid framöver känns det som  :) Hur som helst mitt råd e skaffa en maskin med ordentligt med knuff i ! mycke vill ha mer brukar man ju säga o mitt fall stämmer det bra,inte för att man har nån större nytta av mera pulver men kul e det  :)

Tittar du på Can am-06:or så kan du ju även titta på BF750 06-07:or (förgasare)  Förgasar hojar går nog lika bra som insprut i 1 läge men sällan i hela registret!

Din Can Am lirar ju i en annan division men tyckte du om Kawan?
Vill har rejäla grejer som håller med bra effekt och fin funktion och du verkar ju mecka med en del saker så du uppskattar nog bra konstruktion som jag gör.

Outlander 800 06-07 är ju inte bland de vanligaste ute på Blocket direkt så jag kikar mest åt Brute Force 750 06-07 eller Suzuki King Quad 06-07 just nu.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: twinner skrivet 24 februari 2011 kl. 17:52:56
Jodå jag gillade kawan den va helt klart bra med tryck i  :DV Jag tyckte när jag bytte faktiskt att kawan kändes mer aggresiv i axet en can am:en trots att Can-am:en va snabbare  :hmmm: Nackdelen med kawan är ju helt klart framvagnen,styrstag e bra o ha med sig märkte jag av x-antal ggr  :banghead: men det finns ju förstärkta så ...... O sen upplevde jag kawan som lite klumpigare i skogen ! Men helt klart en ok maskin  ()p
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 25 februari 2011 kl. 08:08:24
Jodå jag gillade kawan den va helt klart bra med tryck i  :DV Jag tyckte när jag bytte faktiskt att kawan kändes mer aggresiv i axet en can am:en trots att Can-am:en va snabbare  :hmmm: Nackdelen med kawan är ju helt klart framvagnen,styrstag e bra o ha med sig märkte jag av x-antal ggr  :banghead: men det finns ju förstärkta så ...... O sen upplevde jag kawan som lite klumpigare i skogen ! Men helt klart en ok maskin  ()p

Man tackar. Tycker Kawan känns som ett bra val för pengarna just nu.

Verkar finnas gott om delar på Ebay och förstärkta styrstag var inga dyra saker så det kan man ju köpa direkt när man kröker det första staget.

Så här det brukar se ut antar jag :)
(http://i.ebayimg.com/22/!B91YDVwCWk~$(KGrHqEOKpYEy+jCy34,BM683Q51JQ~~0_12.JPG)
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: twinner skrivet 25 februari 2011 kl. 08:17:45
jepp el värre  :DV
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Hydro skrivet 25 februari 2011 kl. 12:41:29
Jag har förstärkt några stag (ej Kawa dock) genom att trä på ett rostfritt rör som är millimetern större och svetsat båda ändarna.
Billigt och extremt starkt.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 25 februari 2011 kl. 17:46:47
Väldigt vad det viner om transmissionen. Men det är väl bara låtsas att det är en kompressor som låter :headbang:
[youtube]QIMKwsS5urI[/youtube]
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: tompeng2 skrivet 6 mars 2011 kl. 19:22:47
2 st nya Brute Force 2010 har jag testat, de lät inte alls på det viset.
Inget yl eller tjut alls från variator eller rem.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 6 mars 2011 kl. 20:39:00
2 st nya Brute Force 2010 har jag testat, de lät inte alls på det viset.
Inget yl eller tjut alls från variator eller rem.

 Det är ju 08a på filmen så det kanske har förbättrats till 10.
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: fiddesthlm skrivet 7 mars 2011 kl. 00:56:35
Nu har jag laddat runt ca 30 mil med min hoj. Isbana, gata, Skog, åker, berg ja you name it.
Jag är galet nöjd med min Jmax 700. Ok ljudet är inte lika maffigt som på en Outlander 800 som man pillat lite med, den axar inte riktigt lika men jag tar mig banne mig fram ¨på samma ställem.

Åk å prova en JMax är min rekomendation. =)

/f
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 7 mars 2011 kl. 06:19:30
Nu har jag laddat runt ca 30 mil med min hoj. Isbana, gata, Skog, åker, berg ja you name it.
Jag är galet nöjd med min Jmax 700. Ok ljudet är inte lika maffigt som på en Outlander 800 som man pillat lite med, den axar inte riktigt lika men jag tar mig banne mig fram ¨på samma ställem.

Åk å prova en JMax är min rekomendation. =)

/f

Kul att höra. Men det är åt Can-am, Kawazaki håller jag sneglar nu.
Jag håller mig fortsatt borta från Kina maskiner några år till.
Om några år ska de få chansen att imponera på mig.
När jag ser maskiner som är 5år gamla som står sig i pris och är fullt fungerande då kan jag börja snegla på kinamaskiner.


Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: westw skrivet 24 mars 2011 kl. 08:48:58
Tråden slut.

Blev en Outlander 800  :djump:
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 mars 2011 kl. 09:14:26
Tråden slut.

Blev en Outlander 800  :djump:

Grattis!
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: fiddesthlm skrivet 24 mars 2011 kl. 09:57:09
Tråden slut.

Blev en Outlander 800  :djump:

Gratulerar... may the force be with you =)
Titel: SV: 65.000kr, 4x4, bra terrängegenskaper, fyrhjulingarnas Volvo 240 :)
Skrivet av: twinner skrivet 24 mars 2011 kl. 11:39:55
grattis  ()p