ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Chuck skrivet 15 oktober 2010 kl. 00:41:17
-
Varför köper folk fyrhjuling och monterar aluminiumfälgar med däck som är runda som ballonger? Det är så jävla fult, försöker ni få en traktor att platsa vid grillen som en turkmerca?
Varför ha mudlite däck och pumpa dem med 2-3 bar tryck som om det vore bildäck?
Ska ni ha neon under och tonade backspeglar också? Eller varför inte ett kjolpaket och en vinge bak?
Sluta gör ATVn till en töntmaskin och köp hjul med mönster som inte är formade som en ballong och utan fula aluminumfälgar från kina!!
-
Däck ska varar runda, mudlite råkar varar ett jävligt bra däck.
Man kanske vill ändra offset, det är ju skitlätt när man ändå köper nya.
Alla kanske inte gillar plåtfälgar, vilka förövrigt tro det eller ej är tillverkade i aluminium nuförtiden.
Ett bra försök av dig att provocera folk... Ta ett varv till på din trehjuliga cykel, och gör ett
Inlägg i forumet när du blir lite äldre .
-
Chuck... Alla är olika... läs mer i denna tråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30952.msg270857#msg270857
-
Däck ska varar runda, mudlite råkar varar ett jävligt bra däck.
Man kanske vill ändra offset, det är ju skitlätt när man ändå köper nya.
Alla kanske inte gillar plåtfälgar, vilka förövrigt tro det eller ej är tillverkade i aluminium nuförtiden.
Ett bra försök av dig att provocera folk... Ta ett varv till på din trehjuliga cykel, och gör ett
Inlägg i forumet när du blir lite äldre .
Ha ha ha. :lol:
-
Om dem ska vara formade som en donut med paddlar på beror på vad du ska använda däcket till. Men det finns alldeles för många som åker runt med mud däck på väg. Mud däck med jätte mönster är kanon i lera men inte på grusväg/asfalt. Ändå så åker folk runt för att dem tycker det är snyggt.
Ekermönstrade aluminiumfälgar med kromade fejkbultar längs hjulkanten hör inte hemma på fyrhjuling precis som att det inte hör hemma på en traktor. Smaken är som baken men jag anser att det är principfel.
Jag syftar inte egentligen till materialval, utan utformningen av fälgen.
-
Om dem ska vara formade som en donut med paddlar på beror på vad du ska använda däcket till. Men det finns alldeles för många som åker runt med mud däck på väg. Mud däck med jätte mönster är kanon i lera men inte på grusväg/asfalt. Ändå så åker folk runt för att dem tycker det är snyggt.
Ekermönstrade aluminiumfälgar med kromade fejkbultar längs hjulkanten hör inte hemma på fyrhjuling precis som att det inte hör hemma på en traktor. Smaken är som baken men jag anser att det är principfel.
Jag syftar inte egentligen till materialval, utan utformningen av fälgen.
ok jag missförstod dig, jag ber om ursäkt om jag var spydig i mitt inlägg.
Håller med dig ang mönstervalet, jag är lite allergisk mot allt för "blingade" fälgar själv, men vill folk ha det så får det stå för dem..
-
Om dem ska vara formade som en donut med paddlar på beror på vad du ska använda däcket till. Men det finns alldeles för många som åker runt med mud däck på väg. Mud däck med jätte mönster är kanon i lera men inte på grusväg/asfalt. Ändå så åker folk runt för att dem tycker det är snyggt.
Ekermönstrade aluminiumfälgar med kromade fejkbultar längs hjulkanten hör inte hemma på fyrhjuling precis som att det inte hör hemma på en traktor. Smaken är som baken men jag anser att det är principfel.
Jag syftar inte egentligen till materialval, utan utformningen av fälgen.
Jag tycker att du inte vet vad du syftar på . En traktorfälg utan skruvar hur fasen får du på det däcket , ett ganska tråkigt inlägg som tyvärr får en del "inkl. mig själv" att reagera.
Säger som ATV Nerd "ta trehjulingen & cykla hem " !!
Bert
-
Om dem ska vara formade som en donut med paddlar på beror på vad du ska använda däcket till. Men det finns alldeles för många som åker runt med mud däck på väg. Mud däck med jätte mönster är kanon i lera men inte på grusväg/asfalt. Ändå så åker folk runt för att dem tycker det är snyggt.
Ekermönstrade aluminiumfälgar med kromade fejkbultar längs hjulkanten hör inte hemma på fyrhjuling precis som att det inte hör hemma på en traktor. Smaken är som baken men jag anser att det är principfel.
Jag syftar inte egentligen till materialval, utan utformningen av fälgen.
om nu folk vill åka omkring med feltyp däck och fälgar så varför inte låta dem det, då det finns inte rätt eller fel i sådana frågor. Vissa tycker det är rätt och andra tycker det är fel! Min personliga åsikt är att folk får göra precis vad dom vill så-länge det inte påverkar mig negativt.
-
Om det nu finns folk som köper grova däck och enbart kör till kiosken med de så är ju det jättebra!
För då slits de upp snabbt och det säljs därmed ännu fler... och med större efterfrågan ökar även återförsäljarna och tillverkarna, allt snurrar på, och vi som använder de till det de skall vara får mer att välja på!
Vad är fel med detta?
Varför skall man tänka åt andra?
Låt de göra som de vill.
Måste vara jobbigt att reta sig på allt sådant... hänger du upp dig på bratsen i Stockholm som glider runt med seglarjackor men som inte vet vilket som är SB/BB också?
...för att inte tala om alla sporthojar på våra vägar som gör 200 på ettan...
Du har mycket att styra upp här i världen!
-
Slut på riktigt tycker jag ()p
-
Varför köper folk fyrhjuling och monterar aluminiumfälgar med däck som är runda som ballonger? Det är så jävla fult, försöker ni få en traktor att platsa vid grillen som en turkmerca?
Varför ha mudlite däck och pumpa dem med 2-3 bar tryck som om det vore bildäck?
Ska ni ha neon under och tonade backspeglar också? Eller varför inte ett kjolpaket och en vinge bak?
Sluta gör ATVn till en töntmaskin och köp hjul med mönster som inte är formade som en ballong och utan fula aluminumfälgar från kina!!
varför undrar du? ???
-
Turkmerca det är grejer det :D
-
Varför köper folk fyrhjuling och monterar aluminiumfälgar med däck som är runda som ballonger? Det är så jävla fult, försöker ni få en traktor att platsa vid grillen som en turkmerca?
Varför ha mudlite däck och pumpa dem med 2-3 bar tryck som om det vore bildäck?
Ska ni ha neon under och tonade backspeglar också? Eller varför inte ett kjolpaket och en vinge bak?
Sluta gör ATVn till en töntmaskin och köp hjul med mönster som inte är formade som en ballong och utan fula aluminumfälgar från kina!!
Om du vill köra med dina husqvarna stövlar och Helly-hansen så är det helt ok för mig och säkert för flera andra med på detta ställe.
Skit i hur alla andra ser ut och kör ditt eget race!
Om någon vill åka med bara kallingar och bunny öron så får han göra det för mig,
Vill han dessutom ha lysrör under hojjen så skiter jag i det med.
Ett utmärkt sätt att jämt få åka ensam ()p ()p
-
skitenkelt han som har mest grejer när han dör vinner. over and out
-
skitenkelt han som har mest grejer när han dör vinner. over and out
Japp där var lösningen! ;D Helt mitt måtto O0
-
Om dem ska vara formade som en donut med paddlar på beror på vad du ska använda däcket till. Men det finns alldeles för många som åker runt med mud däck på väg. Mud däck med jätte mönster är kanon i lera men inte på grusväg/asfalt. Ändå så åker folk runt för att dem tycker det är snyggt.
Ekermönstrade aluminiumfälgar med kromade fejkbultar längs hjulkanten hör inte hemma på fyrhjuling precis som att det inte hör hemma på en traktor. Smaken är som baken men jag anser att det är principfel.
Jag syftar inte egentligen till materialval, utan utformningen av fälgen.
Ge mej dit mobilnummer så kan jag ringa dej när jag vill ta en tur i stan så kan du byta fälgar å däck på min så jag får på mina fula plåtfälgar så du blir nöjd å jag slipper slita på mina pimpfälgar med jättedäck ()p
-
Dissa jante lagen!
Låt folk göra vad dom vill med sina maskiner! ()p
-
Jisses vilken korkad tråd, den kan ju inte vara på riktigt. Säkert något lowlife som stryker runt på olika forum och har som hobby att provocera. Såna ska man inte lägga kraft på utan ut och putsa era fina fälgar,drick en pilsner, lyssna på en bra låt och le lite istället. man lever längre då har jag hört.
-
Jag är värst, jag hatar alla som bara änvänder sina quadar/atv på vägen :headbang: dom hör hemma off road och borde inte säljas reggade :rtfm:
-
ok jag missförstod dig, jag ber om ursäkt om jag var spydig i mitt inlägg.
Håller med dig ang mönstervalet, jag är lite allergisk mot allt för "blingade" fälgar själv, men vill folk ha det så får det stå för dem..
Ingen fara :)
Om du vill köra med dina husqvarna stövlar och Helly-hansen så är det helt ok för mig och säkert för flera andra med på detta ställe.
Skit i hur alla andra ser ut och kör ditt eget race!
Om någon vill åka med bara kallingar och bunny öron så får han göra det för mig,
Vill han dessutom ha lysrör under hojjen så skiter jag i det med.
Ett utmärkt sätt att jämt få åka ensam ()p ()p
Husqvarna stövlar och helly-hansen grejer är bra skit om man arbetar med sin fyrhjuling, men kanske inte om man har köpt en kina maskin för att man tyckte det va häftigt att ha en fyrhjuling. Kör med linne byxor och t-shirt så får vi se hur din kropp ser ut om du vurpar. Det finns bra skydd att köpa.
"Skit i hur alla andra ser ut och kör ditt eget racer!"
Skit i min tråd och kör ditt egna race! :)
Ge mej dit mobilnummer så kan jag ringa dej när jag vill ta en tur i stan så kan du byta fälgar å däck på min så jag får på mina fula plåtfälgar så du blir nöjd å jag slipper slita på mina pimpfälgar med jättedäck ()p
Om du är rädd att slita på fälgarna så stanna på vägen och köp en vespa istället! ;)
Jisses vilken korkad tråd, den kan ju inte vara på riktigt. Säkert något lowlife som stryker runt på olika forum och har som hobby att provocera. Såna ska man inte lägga kraft på utan ut och putsa era fina fälgar,drick en pilsner, lyssna på en bra låt och le lite istället. man lever längre då har jag hört.
Vilket lowlife liv att ödsla tid på en lowlife kille i en korkad tråd!? :banghead:
Jag tycker att du inte vet vad du syftar på . En traktorfälg utan skruvar hur fasen får du på det däcket , ett ganska tråkigt inlägg som tyvärr får en del "inkl. mig själv" att reagera.
Säger som ATV Nerd "ta trehjulingen & cykla hem " !!
Bert
Har du koll? Finns det någon riktigt splitfälg till ATV eller är det bara fejk? Måste man dela på fälgen för att få på däcket? Skippa trehjulingen och googla lite om ämnet innan du uttalar dig. :nono:
BTW så skulle jag gärna vilja ha en av Suzukis trehjuliga maskiner i garaget. Och dem lär vara roliga att köra också.
Turkmerca det är grejer det :D
Najs, har du haft en Suzuki lt-50 en gång i tiden? Det måste varit en jävla fin maskin, men svårkörd utan fjädring?
-
Har du koll? Finns det någon riktigt splitfälg till ATV eller är det bara fejk?
Klart det finns riktiga splitfälgar för ATV, med blingbling.
...och beadlock.
Här är ett exempel:
(http://www.hsdracing.com/ProdImages/hiper/dakar-450.jpg)
-
Haha! Det här är en tråd i min smak! :lol:
Han har verkligen lyckats att reta folk! Grattis!
Själv kör jag också med grovdäck på vägen. Men inte med 2kg i tryck. Inte ids jag byta däck bara för att jag tar hjulingen till jobbet en morgon.
Blir du inte irriterad på de som kör med 20tums fälgar på bilen också? De som har över 175 i bredd på vinterdäcken? Vinterdäck ska vara smala för att hitta fäste. Har du sett en rallybil på vinterföre med breda däck?
-
Har du koll? Finns det någon riktigt splitfälg till ATV eller är det bara fejk?
Klart det finns riktiga splitfälgar för ATV, med blingbling.
...och beadlock.
Här är ett exempel:
(http://www.hsdracing.com/ProdImages/hiper/dakar-450.jpg)
Åfan, finns säkert. Bra exempel, vilken fyrhjuling har ett bultmönster med 8 bultar?
Haha! Det här är en tråd i min smak! :lol:
Han har verkligen lyckats att reta folk! Grattis!
Själv kör jag också med grovdäck på vägen. Men inte med 2kg i tryck. Inte ids jag byta däck bara för att jag tar hjulingen till jobbet en morgon.
Blir du inte irriterad på de som kör med 20tums fälgar på bilen också? De som har över 175 i bredd på vinterdäcken? Vinterdäck ska vara smala för att hitta fäste. Har du sett en rallybil på vinterföre med breda däck?
Bra där att du inte pumpar däcken som om det vore till en bll. Grova mönster är bra i terräng men paddlar ska man ha i lera eller sand. Och lufttrycket ska man låta vara lågt för maximalt grepp, men sliter mer om man ligger och kör på väg.
En fyrhjuling skall ha manuell växellåda, diff både på fram och back. Suzukis quad runner / king quad va överlägsen tills suzukis 500 (manuell) och sedan Actic cat 500 med manuell kom (som dem slutat tillverka i år). Det finns några få ex av Arctic Caten kvar för bra pris, så köp! Variatordrift är smidigt men tål inte stryk. Finns det någon nytillverkad maskin iår med manuell låda och diff?
Ska ni ha tryck i bitarna så köp en cross istället, det räcker med en 125cc 2-takt eller 250 4-takt för att uppnå adrenalinkick. Billigare och roligare än en sport quad.
-
Här har du en Hiper fälg till Arctic cat Atv
-
här har du lite bling bling ;-)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04305.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04306.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04307.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04308.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04290.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04291.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04293.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04295.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04301.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04302.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04303.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04304.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04273.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04274.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04275.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04276.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04278.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04279.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04280.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04281.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04282.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04283.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04284.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04285.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04286.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04287.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04288.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04289.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04257.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04258.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04260.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04261.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04262.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04263.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04264.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04266.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04268.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04269.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04247.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04246.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04248.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04249.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04252.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04253.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04254.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04233.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04234.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04235.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04236.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04239.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04256.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04232.jpg)
(http://i1215.photobucket.com/albums/cc516/Gronis6666/Hojen/DSC04237.jpg)
-
Bra där att du inte pumpar däcken som om det vore till en bll. Grova mönster är bra i terräng men paddlar ska man ha i lera eller sand. Och lufttrycket ska man låta vara lågt för maximalt grepp, men sliter mer om man ligger och kör på väg.
En fyrhjuling skall ha manuell växellåda, diff både på fram och back. Suzukis quad runner / king quad va överlägsen tills suzukis 500 (manuell) och sedan Actic cat 500 med manuell kom (som dem slutat tillverka i år). Det finns några få ex av Arctic Caten kvar för bra pris, så köp! Variatordrift är smidigt men tål inte stryk. Finns det någon nytillverkad maskin iår med manuell låda och diff?
Ska ni ha tryck i bitarna så köp en cross istället, det räcker med en 125cc 2-takt eller 250 4-takt för att uppnå adrenalinkick. Billigare och roligare än en sport quad.
Du verkar vara den minst ödmjuke på detta forum.
Att om och om och om igen säga vad folk SKALL göra är inte okej.
Alla människor är olika och använder sina saker på olika sätt, vem ger då dig rätt till att säga vad man SKALL göra?
Om man vill forcera tung lera eller branta grusbackar så behövs effekt, men du menar alltså att man då skall ställa sin hjuling och springa hem och hämta en cross?
Paddlar får man inte ha i terräng, bara i sand och lera.
Nu vet jag ju inte var du bor, men här finns sanden i terrängen, likaså leran, så den logiken förstod jag tyvärr inte heller...
Manuellt växlade maskiner har sina fördelar, men att de flesta gått över till automater av olika slag ger ju en hint om vad marknaden vill ha.
...precis som när Volvo slutade sin tillverkning av 940:n, men det känns som att du tillhör den kategorin som hellre vill låta utvecklingen gå bakåt än framåt.
Det var inte bättre förr. :whip:
-
Helt klart är mannen avis på oss som har ATV med bling bling på. Sen att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.
Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.
-
Finns det inga MOD eller Admin på forumet?
Den här tråden borde hamna i papperskorgen. ()p
Och ev en viss användare också. ;D
-
Finns det inga MOD eller Admin på forumet?
Den här tråden borde hamna i papperskorgen. ()p
Och ev en viss användare också. ;D
Varför då ? Låt han ha sina åsikter , & du dina . Kan behövas att någon retas med oss traditionella ibland . Det är ju bara att låta bli att läsa inläggen om det inte passar , Jag tycker det är KUL !
-
här har du lite bling bling ;-)
Usch, den där fyrhjulingen går väl knappt köra med i terrängen, har ju inte ens manuell växellåda :banghead:
Edit: Din maskin är riktigt läcker Grönis, kul med folk som öser på ()p
-
Ryssar vet ryssar kan! :whip:
(http://ukrindustrial.com/img/ua/catalog/2543.jpeg)
-
hahaha Grönis vet hur man "kapar" en tråd :headbang:
manuell vxl-låda i skogen :lol: skulle vilja se en sån på typ extreme-banan i nyköping ,skulle nog inte funka någe vidare 8)
Paddel-däck e kanon ()p mina mudzillas funkar bra t d jag kör (kör typ all terräng mest skog)!
Fan tror en del människor har för lite o göra som orkar lägga ner tid på "vissa" saker(fan nu gjorde ja d också :D bäst ja åker o tvättar hjulingen istället) ! skaffa en hobby istället :lol: ajja alla är vi inte lika ! Lika barn leka bäst alla 4-hjuling lööövers ;)
-
Riktigt fin maskin Grönis, ser ut som att du gjort det mesta man behöver, förutom bytt fälgar ;)
Du verkar vara den minst ödmjuke på detta forum.
Att om och om och om igen säga vad folk SKALL göra är inte okej.
Alla människor är olika och använder sina saker på olika sätt, vem ger då dig rätt till att säga vad man SKALL göra?
Om man vill forcera tung lera eller branta grusbackar så behövs effekt, men du menar alltså att man då skall ställa sin hjuling och springa hem och hämta en cross?
Paddlar får man inte ha i terräng, bara i sand och lera.
Nu vet jag ju inte var du bor, men här finns sanden i terrängen, likaså leran, så den logiken förstod jag tyvärr inte heller...
Manuellt växlade maskiner har sina fördelar, men att de flesta gått över till automater av olika slag ger ju en hint om vad marknaden vill ha.
...precis som när Volvo slutade sin tillverkning av 940:n, men det känns som att du tillhör den kategorin som hellre vill låta utvecklingen gå bakåt än framåt.
Det var inte bättre förr. :whip:
Jag är beredd att hålla med om att ödmjukhet inte är min starkaste sida. Jag riktar mig inte direkt mot någon person sålänge personen i fråga inte riktat sig direkt mot mig. Jag delar med mig om min uppfattning, vissa kan tycka det är onödigt, men jag har iaf fått igång en diskussion och dem som inte vill delta behöver inte. Om admin inte tycker det passar på detta forum så lås eller radera tråden.
Nej det jag menar är att ska man dra tungt så ska man ha en ATV med manuell växellåda och diff. En manuell växellåda klarar mer stryk, framförallt på mindre smidigare fyrhjulingar.
Är man ute efter sport är det roligare och billigare att köra cross. En raptor eller motsvarande sport quad är iofs också rätt trevlig :)
Helt klart är mannen avis på oss som har ATV med bling bling på. Sen att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.
Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.
Jodå jag har kört en del skoter. Tyvärr måste man ha typ en Arctic Cat bearcat för att kunna dra tungt, har man en mycket roligare maskin som en AC F7/F8 så pallar inte variatorn. Dock ger det en anledning till att köpa 2 skotrar ;D
Har mannen i fråga kört en cross någon gång?Ta och byt ut alla växellådor mot variatorer så ska vi se hur snabb du är på banan.
-
Nu är det inte sportåka jag är ute efter och variator på sportåka är helt klart inget att föredra. Men jag är fortfarande inte nöjd med ditt svar angående varför vanlig låda är bättre än variator. Det enda jag vet slits på en variator är remmen. Att remmen slits är inte så konstigt då det bara är en rem.
Då en variator havererar är det sällan av hårt arbete utan snarare utav lek. Det är iaf min erfarenhet.
Sen det där med bearcat vet jag itne om jag kan hålla med om. Den har ingen lågväxel och då sliter du otroligt mycket på variator och rem då du kör sakta och med tunga lass.
-
Finns det inga MOD eller Admin på forumet?
Den här tråden borde hamna i papperskorgen. ()p
Och ev en viss användare också. ;D
Jag citerar citatet...
Bra ide..
-
så om jag pumpar upp mina mudziller med 2 bar luft för att sladda till affären för att köpa snus ist för att ta hd;n eller bilen så är det fel och konstigt? :banghead:
-
så om jag pumpar upp mina mudziller med 2 bar luft för att sladda till affären för att köpa snus ist för att ta hd;n eller bilen så är det fel och konstigt? :banghead:
Ja nu vet du det ! :D :lol: :nono:
-
Finns det inga MOD eller Admin på forumet?
Den här tråden borde hamna i papperskorgen.
Och ev en viss användare också.
tycker det känns som att chuck är lite som SD bara för att han inte har samma åsikt så ska han inte få vara med att diskutera :hmmm: det är väl lite de som gör detta forum halv tråkigt att alla har samma åsikt :hmmm:
håller med dig chuck arbetsmässigt sett, fyller däcken med 40mm klackar, fetingfälgarna, snorklarna och så någon funktion! MEN fyrhjulingarna är för dom flesta av oss inte något arbetsfordon utan ett fordon som är köpt på nöjeskontot, för att man tycker det är kul och kan göra lite nytta. och då är det okej om man vill kitta upp dom lite ()p sen har jag väldigt svårt att förstå de roliga med att hålla på att köra fast i ett surhål :rtfm:
men om man kollar canams hemsida så får man väl en hint om vad dom tycker är kul med det...för vist är de can-am.com 8)
jag kör quad för att jag av någon anledning är lagd åt de hållet att jag gillar de bättre än motsvarande 2hjulig crosshoj.
-
Oh crap Grönis! To mutch "Bling, bling" I can't handle it! ;) haha
Förjävla kul tråd! Har garvat en hel del såhär på tisdagskvällen åt alla glada miner :)
Förövrigt så e Hiper fälgarna bland dom bästa fälgarna du kan ha, ca 4k styck :)
-
FAN VA SMART MED BALONGER I ALUMINIUM, GÖR INGET OM LUFT GÅR UR FÖR DOM HÅLLER FORMEN ÄNDÅ OCH BARNEN SLIPPER BLI LEDSNA ()p
skämt å sido, tycker faktiskt lite små synd om dig CHUCK, om det hela handlar om att du inte har råd att köpa nåt bättre än en gammal suki500 med plåtfälgar.Det behöver inte vara så men är det så är det ju lite tragiskt faktiskt...
-
Finns det inga MOD eller Admin på forumet?
Den här tråden borde hamna i papperskorgen. ()p
Och ev en viss användare också. ;D
Jag citerar citatet...
Bra ide..
Gå ut och polera på dina backspeglar istället.
så om jag pumpar upp mina mudziller med 2 bar luft för att sladda till affären för att köpa snus ist för att ta hd;n eller bilen så är det fel och konstigt? :banghead:
Har du mudziller på hd:n också eller? Du verkar ju använda ATVn och hd:n till samma syfte.
FAN VA SMART MED BALONGER I ALUMINIUM, GÖR INGET OM LUFT GÅR UR FÖR DOM HÅLLER FORMEN ÄNDÅ OCH BARNEN SLIPPER BLI LEDSNA ()p
skämt å sido, tycker faktiskt lite små synd om dig CHUCK, om det hela handlar om att du inte har råd att köpa nåt bättre än en gammal suki500 med plåtfälgar.Det behöver inte vara så men är det så är det ju lite tragiskt faktiskt...
Om jag byter fälgar gör jag det för att jag vill ha något som är bättre. Jag byter inte ner mig i kvalitet för att jag vill ha bling-bling med skruvar som lossnar efter fälgstuds. Självklart är design viktigt men kvalitet kommer först! Och fälgarna ska passa på en fyrhjuling, inte en Ford Escort från pimp-my-ride.
-
Jag har aluminium fälgar på min men du ska se skicket på dom :lol: repiga till tusen för jag använder grejerna och kör nästan aldrig på väg.
Men Aluminum fälgar håller så otrolig mycket bättre än stålfälgar! plåtfälgar tappar formen och blir buckliga om man våldar medans alu.fälgar bara blir repiga.
Jag brukar ta lite svartspray och duscha på ibland när dom ser för jävliga ut ;)
-
Ska vi inte be Rikard att ta bort denna tråd....
Tänkte lite på det här..
Snubben vill ju bara jävlas och vi gick på det :hmmm: ()p
Vi har helt i onödan svarat på dessa inlägg ju.
SYFTET: Att jävlas, och han vann!
-
men det e kul att läsa hanns funderingar ;D ()p
-
ta med dig din atv nån gång och kör med oss!! (jag tar inte hd;n) så kan jag visa dig hur man kan använda en hjuling i skogen.men ta med dig ett släp för det kan hända att vi måste åka en bit väg då och då och det går ju inte
-
ta med dig din atv nån gång och kör med oss!! (jag tar inte hd;n) så kan jag visa dig hur man kan använda en hjuling i skogen.men ta med dig ett släp för det kan hända att vi måste åka en bit väg då och då och det går ju inte
Näjj nääj! Det går ju inte. Du får inte ha roligt med din hjuling! Alltså får du inte bara fara ut och åka. Du måste släpa fram något om det ska gå.
Så länge ni gör nytta så kan jag tänka mej att han följer med annars så talar han ju emot sej själv helt och hållet då det verkar som han bara gör förnuftiga val här i livet. Med andra ord är han som jag, jag gör också bara vettiga beslut här i livet ()p
-
Ska vi inte be Rikard att ta bort denna tråd....
Tänkte lite på det här..
Snubben vill ju bara jävlas och vi gick på det :hmmm: ()p
Vi har helt i onödan svarat på dessa inlägg ju.
SYFTET: Att jävlas, och han vann!
Sluta gnäll, har du ingen egen åsikt? Om du tycker tråden bör tas bort så säg det admin. Sedan är det admin/forumägaren som bestämmer och vill han porta mig eller ta bort tråden så respekterar jag det. Eller samla in en namninsamling om du vill det, är det många som håller med dig respekterar jag det också. Förslagsvis behöver du inte använda min tråd för att göra din namninsamling.
ta med dig din atv nån gång och kör med oss!! (jag tar inte hd;n) så kan jag visa dig hur man kan använda en hjuling i skogen.men ta med dig ett släp för det kan hända att vi måste åka en bit väg då och då och det går ju inte
Näjj nääj! Det går ju inte. Du får inte ha roligt med din hjuling! Alltså får du inte bara fara ut och åka. Du måste släpa fram något om det ska gå.
Så länge ni gör nytta så kan jag tänka mej att han följer med annars så talar han ju emot sej själv helt och hållet då det verkar som han bara gör förnuftiga val här i livet. Med andra ord är han som jag, jag gör också bara vettiga beslut här i livet ()p
Hehe, när har jag skrivit att man inte får använda fyrhjuling till nöje? Personligen så tycker jag att det är roligare att åka cross men jag har haft mycket roligt med fyrhjuling också. Om ni vill ha en maskin som ni vill glida runt med på gatan så lovar jag att en LTZ/Raptor eller motsvarande med gatdäck är grymt mycket roligare än en arbetsmaskin med muddäck. Ska ni köra bana/skog så släng på andra däck.
Absolut finns det dem som gillar att bada i gyttja med sina maskiner och då bör man ha just muddäck. Personligen så badar jag hellre med en stå-jetski än en fyrhjuling.
Om man kör blandat väg/skog finns det snygga, stora och bra däck. Typ Kenda bearclaw K-299.
Och var inte så säker på det, jag kommer få dra tungt/nyttja min fyrhjuling då jag ska bogsera hem er när era maskiner gått sönder ;D
-
Om man kör blandat väg/skog finns det snygga, stora och bra däck. Typ Kenda bearclaw K-299.
Fan... det där verkar ju vara vettig däck om man kollar på den här länken: http://www.offroaders.com/tech/ATV-Tires/Kenda-Tubeless-Bearclaw-K299.htm
Vet du vart man hittar dom till ett vettigt pris?
Men du, har fortfarande inte (enligt mej) fått en bra förklaring till varför manuell låda är bättre än variator. Läs mina tidigare inlägg så ser du min motivering till variator.
-
Ska vi inte be Rikard att ta bort denna tråd....
Tänkte lite på det här..
Snubben vill ju bara jävlas och vi gick på det :hmmm: ()p
Vi har helt i onödan svarat på dessa inlägg ju.
SYFTET: Att jävlas, och han vann!
Sluta gnäll, har du ingen egen åsikt? Om du tycker tråden bör tas bort så säg det admin. Sedan är det admin/forumägaren som bestämmer och vill han porta mig eller ta bort tråden så respekterar jag det. Eller samla in en namninsamling om du vill det, är det många som håller med dig respekterar jag det också. Förslagsvis behöver du inte använda min tråd för att göra din namninsamling.
ta med dig din atv nån gång och kör med oss!! (jag tar inte hd;n) så kan jag visa dig hur man kan använda en hjuling i skogen.men ta med dig ett släp för det kan hända att vi måste åka en bit väg då och då och det går ju inte
Näjj nääj! Det går ju inte. Du får inte ha roligt med din hjuling! Alltså får du inte bara fara ut och åka. Du måste släpa fram något om det ska gå.
Så länge ni gör nytta så kan jag tänka mej att han följer med annars så talar han ju emot sej själv helt och hållet då det verkar som han bara gör förnuftiga val här i livet. Med andra ord är han som jag, jag gör också bara vettiga beslut här i livet ()p
Hehe, när har jag skrivit att man inte får använda fyrhjuling till nöje? Personligen så tycker jag att det är roligare att åka cross men jag har haft mycket roligt med fyrhjuling också. Om ni vill ha en maskin som ni vill glida runt med på gatan så lovar jag att en LTZ/Raptor eller motsvarande med gatdäck är grymt mycket roligare än en arbetsmaskin med muddäck. Ska ni köra bana/skog så släng på andra däck.
Absolut finns det dem som gillar att bada i gyttja med sina maskiner och då bör man ha just muddäck. Personligen så badar jag hellre med en stå-jetski än en fyrhjuling.
Om man kör blandat väg/skog finns det snygga, stora och bra däck. Typ Kenda bearclaw K-299.
Och var inte så säker på det, jag kommer få dra tungt/nyttja min fyrhjuling då jag ska bogsera hem er när era maskiner gått sönder ;D
så jag som gillar att mudda och köra freeride måste byta däck varje gång jag ska åka till mojjen eller transportera mig på väg? Jag ska genast sluta ta hjulingen till mojjen då det inte är optimalt med dem däcken.
-
Fan... det där verkar ju vara vettig däck om man kollar på den här länken: http://www.offroaders.com/tech/ATV-Tires/Kenda-Tubeless-Bearclaw-K299.htm
Vet du vart man hittar dom till ett vettigt pris?
Men du, har fortfarande inte (enligt mej) fått en bra förklaring till varför manuell låda är bättre än variator. Läs mina tidigare inlägg så ser du min motivering till variator.
Jag håller med dig om (som du skrev tidigare) att inte ens på en AC Bearcat pallar tunga last i låga farter, men betydligt mycket bättre än en t.ex. F8:an.
Med en manuell/halvautomatisk växellåda kan du krypköra och hålla ett högt varv på en låg växel, då har du råstyrka innan ett hinder/backe kommer och kan därmed hålla konstant fart. Du behöver aldrig bry dig om du har en rem som slirar eller slits. Går det sedan nerför så växla upp eller släpp på gasen och låt maskinen motorbromsa.
Vissa remdrivna maskiner ha ett s.k. "avancerat motorbromssystem som reducerar frikopplingseffekten", detta går dock inte att jämföra med manuella lådan där du stegvis kan välja vilken motorbroms inverkan du vill ha eller om du vill kunna frikoppla helt.
En variator/rem alstrar mycket värme vilket innebär effektförluster och ökad bränsleförbrukning. En manuell växellåda ger ett minimum av effektförluster då du har drivaxel direkt från motor till hjul. Fler hästar på drivhjulen!
I vintras dog polarens fyrhjuling när vi va ute och körde på isen, det va svinkallt och batteriet va inte tip-top så startmotorn orkade knappt runt. Att dra i snöret va förgäves, då var det förbannat skönt att kunna peta i en växel, bogsera 15-20 m och vips va den igång.
En manuell låda behöver du visserligen byta olja i, men du slipper justera vikter, fjädrar och byta rem. Byter du inte rem så kan du bli stående nånstans. Rätta mig gärna om jag har fel men jag har aldrig hört talas om att en manuell/halvautomatisk växellåda rasat. Variatorer som strular/ger upp är däremot inte allt för ovanligt.
Sist men inte minst är det svårt att slå känslan när man kommer nerför ett backkrön inför en sväng, slänger i en lägre växel som motorbromsar maskinen in mot svängen precis innan du trycker på gasen, du känner att varvet ökar precis från den punkt där du har som bäst vridmoment. Dina terrängdäck som är gjorda för just det underlag du befinner dig på trycker ner effekten i backen! När du går ur kurvan känner du att du ligger på rätt varv för att skicka i en högre växel! Swiiiiiiiiiiiiich! :D
(Obs, känslan blir ännu bättre om du har en 2-hjulig maskin som du kan lägga ner i kurvan ()p)
så jag som gillar att mudda och köra freeride måste byta däck varje gång jag ska åka till mojjen eller transportera mig på väg? Jag ska genast sluta ta hjulingen till mojjen då det inte är optimalt med dem däcken.
Om du brukar köra i lera så verkar det onödigt att byta däck bara för att du ska ner till kiosken och köpa snus. Du måste såklart köpa en sportmaskin med gatdäck istället så du kan stå på lite utan att gå upp på 2 hjul i kurvorna.
Varför ens fråga om du har muddäck för att du brukar köra i lera? :hmmm:
-
jag har aldrig hört talas om att en manuell/halvautomatisk växellåda rasat.
Jag har hört många som har rasat!!
Både på fyrhjulingar men sen på bilar, hur många sådana är det inte som har rasat?? ???
-
...rem som slirar
...En manuell växellåda ger ett minimum av effektförluster då du har drivaxel direkt från motor till hjul. Fler hästar på drivhjulen!
...manuell låda behöver du visserligen byta olja i, men du slipper justera vikter, fjädrar...
En manuell låda har helt klart fördelar vid vissa tillfällen, men inte alls till den nivån du verkar tro, för du nedvärderar CVT:n till trams.
Känner du till vad förkortningen CVT betyder?
Kolla det så inser du kanske att där inte finns nån slirande rem.
Jag har däck på min Renegade som du säkert skulle dö av att beskåda, men har ändå inte justerat eller bytt varken fjädrar eller några vikter, men den rullar på rätt fint ändå.
Jag är iofs bara inne på fjärde året med den (med 80% skogskörning), men hitintills har INGET krånglat.
Att en manuellt växlad maskin har mindre procentuella effektförluster stämmer, men vad hjälper det om man ändå inte har nån effekt att tala om från början?
Jag är rätt säker på att Renegaden, sin effektslösande och värdelösa transmission till trots, har mer effekt på drivhjulen än vad din har och välkomnar dig till en liten test på nån ministripp.
Anytime. :whip:
-
Som vanligt har hydro helt rätt!
Om nu manuella lådor är så bra, varför har inte fler märken fokus på dessa modeller.?
En rem håller för hemskt mycket.
Jag har aldrig kört sönder en rem, men däremot så frös växlarna på min gamla foreman titt som tätt vintertid.
Vad har man för nytta av att krypköra i 1km i timmen när alla som nångång dragit tungt i terräng vet att A och O är att få fart på ekipaget och vidhålla momentet.
Skulle du stanna till lite vid en eventuell växling så sitter du där.
-
Grejen med manuell är att välja rätt växel innan ett ev hinder när man drar tungt. På farsans jobb hade dom en Suzuki 250 'nånting' för länge sen. Den var grym att köra ut elstolpar med i.o.m att man kunde ligga på högt varvtal i lågfart. Det är inte alltid bättre med en cvt även om jag föredrar det till mitt användningsområde.
-
Helt klart är mannen avis på oss som har ATV med bling bling på. Sen att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.
Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.
Blir du stillastående pga av du måste stanna för att få i en växel bör du nog träna på din teknik. Måste du stanna varje gång du växlar med bilen också?
Kan man inte växla och man måste ha variator så är det tur att dem håller hyffsat bra då. För vad finns det för fördelar med variator annars? Enda fördelen jag kan se är om man kör i gyttja och man inte gärna vill ner med foten en halvmeter i vattnet för att växla. Att bestämma sig för en växel innan ser jag dock inte som ett problem.
Andra hands värdet på variatordrivna maskiner borde iofs vara rätt bra, eftersom att dem kan klassas som tjejkörda. :D
Har en bekant som va kaxig över hans nya 750 bruteforce, ända tills han skulle dra en tippkärra med sand och variatorn brann upp, han kan iaf skriva "knappt använd" i annonsen.
Tydligen så är det fler och fler märken släpper manuella lådan, Suzuki har kvar en 400 med manuell men den har inte diff på backen, helt värdelöst. Verkar bara vara Honda som fortfarande kör manuellt.
Vad det beror på vet jag inte men många är väl lata och tycker det är krånligt att växla och väljer därmed hellre automatiskt. Fyrhjulingen annonseras mer och mer sällan som en arbetsmaskin eller sportmaskin utan snarare som en maskin för söndagsturer och då kanske variator är det optimala.
Att en manuellt växlad maskin har mindre procentuella effektförluster stämmer, men vad hjälper det om man ändå inte har nån effekt att tala om från början?
Jag är rätt säker på att Renegaden, sin effektslösande och värdelösa transmission till trots, har mer effekt på drivhjulen än vad din har och välkomnar dig till en liten test på nån ministripp.
Anytime. :whip:
Om man har lite effekt från början är det väl extra viktigt att ta vara på den effekt man har?
Var bor du? Jag kommer gärna och hälsar på dig så får du göra ett misslyckat försök att övertyga mig till att köpa can-am med variator? ;)
Renegaden ser grym ut men vad är den egentligen byggd för, sport, arbete, en kombination? Är den inte för klumpig för sport och för klen i chassit för arbete, var fäster man vinscharna? Är den värd sina 150 k? Känns ju sådär att betala 150 k för en maskin när många rekommenderar att man måste förstärka ramen direkt.
2-stegad servostyrning, är det nödvändigt eller blir det bara extra elektronik som riskerar att krångla? Varför krängningshämmare på en ATV, nödvändigt eller något som måste bytas i tid och otid?
Som vanligt har hydro helt rätt!
Om nu manuella lådor är så bra, varför har inte fler märken fokus på dessa modeller.?
En rem håller för hemskt mycket.
Jag har aldrig kört sönder en rem, men däremot så frös växlarna på min gamla foreman titt som tätt vintertid.
Vad har man för nytta av att krypköra i 1km i timmen när alla som nångång dragit tungt i terräng vet att A och O är att få fart på ekipaget och vidhålla momentet.
Skulle du stanna till lite vid en eventuell växling så sitter du där.
Har påven rolig hatt? Har Göran Person mycket socker på sin gröt?
Fart är A och O i allt sålänge du inte riskerar dig eller någon annans hälsa/liv. Och som sagt, vad är problemet med att växla?
-
Jag tror jag vet en som är jävligt avundsjuk på dom som kör Renegade här ;)
Vem har sagt att Renegadens ram är för klen?
Wincharna sätter man på samma ställe som vilken ATV som hellst!
Elle du kanske har winchen på räcket bak så man slår i ryggen hela tiden?!
-
För att aldrig ägt en maskin med variator har du iallfall mycket åsikter, lite skillnad att pröva nån gång och att köra sin egen.
Jag har haft manuell maskin, automat , Atv , utv tycker jag är ganska insatt själv.
Har provat de flesta olika märke och lösningar.
Men jag får nog anse mig slagen här, och ber om ursäkt för att jag smutsat ner din fina tråd.
:headbang: ::)
-
Om man har lite effekt från början är det väl extra viktigt att ta vara på den effekt man har?
Det stämmer... jag har dock inte någon personlig erfarenhet av hur det är att ha lite effekt så kan därför inte uttala mig mer i ämnet än så här.
-
För att aldrig ägt en maskin med variator har du iallfall mycket åsikter, lite skillnad att pröva nån gång och att köra sin egen.
Jag har haft manuell maskin, automat , Atv , utv tycker jag är ganska insatt själv.
Har provat de flesta olika märke och lösningar.
Men jag får nog anse mig slagen här, och ber om ursäkt för att jag smutsat ner din fina tråd.
:headbang: ::)
Jodå, jag har ägt en maskin med variator. När jag var 10 år skaffade jag min första helt egna fyrhjuling, en Suzuki Quadsport 80cc. Smidig och rolig att leka med men saknade växlar. Finns tom en film som spelades in innan den såldes.
Hehe, du har inte smutsat ner tråden, du kommer iaf med vettiga svar och egna åsikter och det är välkommet.
Jag tror jag vet en som är jävligt avundsjuk på dom som kör Renegade här ;)
Vem har sagt att Renegadens ram är för klen?
Wincharna sätter man på samma ställe som vilken ATV som hellst!
Elle du kanske har winchen på räcket bak så man slår i ryggen hela tiden?!
Avundsjuk är jag inte, hade jag 150 k som jag kunde spendera bara sådär har jag lagt pengarna på andra leksaker, kanske byta upp mig mot nåt nyare och köpt en race maskin.
Jo, om man har passageraren så finns risken att slå i ryggen / huvudet i vinschen. Jag frågade var man fäste vinscharna för på bilderna har jag har inte sett nån vettig plats?
Om man har lite effekt från början är det väl extra viktigt att ta vara på den effekt man har?
Det stämmer... jag har dock inte någon personlig erfarenhet av hur det är att ha lite effekt så kan därför inte uttala mig mer i ämnet än så här.
Då får du väl va glad för att du inte inte vad med på den tiden då 280 cc va typ det värsta man kunde ha :)
Du svarade aldrig på min fråga...
-
Haha, vilken jävla gnällgubbe. Typiskt griniga gubbar utan kärring att gå i taket över saker som inte egentligen påverkar dom. Men tills vidare måste ja tro att chuck inte är 100% seriös.
Hittills dissat i princip allt som inte är som du, haha!
-
Då får du väl va glad för att du inte inte vad med på den tiden då 280 cc va typ det värsta man kunde ha :)
Du svarade aldrig på min fråga...
Hade du intresserat dig det allra minsta (typ klickat på min profil) så hade du sett var man håller till, och frågor ställda av latmaskar besvarar jag inte, övriga frågor är vad jag vet besvarade.
Utvecklingen strävar framåt och att alltid sträva bakåt ger ingen utveckling alls.
En kompis körde roadracing för tjugotalet år sen, med en liten tvåtakts-250 (RGV) och när man tex nämner o-ringskedja inför honom får han utslag, för det är ju självklart skit.
De stjäl alldeles för mycket effekt och är totalt onödiga och dessutom överdrivet dyra.
...han har dock andra referenser, annat användningsområde och från en annan tid.
Ser du vad du har gemensamt med honom? :whip:
-
Om cvt är så dåligt ,varför har biltillverkarna börjat göra automatlådor av cvt typ? Sen är det klart att en manuell har sina fördelar. Även Hitler sa väl ett eller annat bra ord ibland.
Och angånde att förstärka ramen på can am så gör man det för att inte ramen ska få bulor och bli försvagad.
Krängningshämmare använd som ett kompliment till stötdämparna för att få bättre terräng och vägegenskaper.
Honda har väl en växellåda av hydrostat typ alltså en form av automatlåda som du också kan växla manuellt.
Servostyrning är bra för oss som har lite aktivare körstil med det menar jag att den då fungerar lite som en styrdämpare så den tar bort slag å brytningar i styret, sen är det bra för dom som kör tunga timmer vagnar och liknade i skog och mark.
Sen tycker jag att om du ska komma hit till det här forumet och predika om vad du tycker är bäst, så kan du ju läsa på lite och skaffa information å fakta bakom alla dina påståenden.
Det verkar ju inte som att det är så många här som håller med om dina åsikter, så då tycker jag att du kan ta med dig din munterheter och besöka något annat forum än att vara här å snacka en jävla massa skit.
Mvh Pson
-
Att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.
Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.
Blir du stillastående pga av du måste stanna för att få i en växel bör du nog träna på din teknik. Måste du stanna varje gång du växlar med bilen också?
Kan man inte växla och man måste ha variator så är det tur att dem håller hyffsat bra då. För vad finns det för fördelar med variator annars? Enda fördelen jag kan se är om man kör i gyttja och man inte gärna vill ner med foten en halvmeter i vattnet för att växla. Att bestämma sig för en växel innan ser jag dock inte som ett problem.
Andra hands värdet på variatordrivna maskiner borde iofs vara rätt bra, eftersom att dem kan klassas som tjejkörda. :D
Har en bekant som va kaxig över hans nya 750 bruteforce, ända tills han skulle dra en tippkärra med sand och variatorn brann upp, han kan iaf skriva "knappt använd" i annonsen.
Tydligen så är det fler och fler märken släpper manuella lådan, Suzuki har kvar en 400 med manuell men den har inte diff på backen, helt värdelöst. Verkar bara vara Honda som fortfarande kör manuellt.
Vad det beror på vet jag inte men många är väl lata och tycker det är krånligt att växla och väljer därmed hellre automatiskt. Fyrhjulingen annonseras mer och mer sällan som en arbetsmaskin eller sportmaskin utan snarare som en maskin för söndagsturer och då kanske variator är det optimala.
Om man drar en TUNG släde uppför som måste ryckas igång för att få den i rörelse så tar det stopp direkt om du ska lägga i en högre växel från kryp till skaplig fart.
Sist jag körde grov+lång=tung stock så släpade jag hem den med hjälp av elastisk lina. Jag gjorde misstaget att sakta ner då jag funderade lite för länge innan jag skulle förbi ett hinder. Blev att det tog stopp och det började spinna för mej.
Så med mina enkla mattematikkunskaper så skulle det bli samma sak om jag skulle behöva lägga i en högre växel då jag väl hade fått upp farten.
Har du testat att stanna i backe med 60ton tung lastbil i halka? Se vad som händer då om du vill få upp farten då du väl lyckats fått upp rullen. Den som uppfinner en växellåda utan "ryck" som fungerar till tunga fordon kommer att bli mångmiljonär!
-
Väldigt många nyare traktorer har väl steglös transmission, undrar hur det kan komma sig då en manuell låda tydligen alltid är överlägsen vid tungt arbete.. ;)
-
Jo, om man har passageraren så finns risken att slå i ryggen / huvudet i vinschen. Jag frågade var man fäste vinscharna för på bilderna har jag har inte sett nån vettig plats?
Hur gammal är du?
Om du höll dig ifrån bildernas värld och kom ut lite i verkligheten så skulle du ganska så snabbt notera att man får vara minst sagt förbannat vig för att kunna slå antingen huvud och/eller rygg i en vinsch monterad på en Renegade.
Allt är dock fullt möjligt. :headbang:
En Renegade har vinschen FRAM.
Var skall man bakåt å göra...?
Att backa är no option för en Renegade. :whip:
Den saknar dessutom lastrack, både fram och bak... och passagerare är inte tillåtet på denna maskin.
Detta inlägg jag citerade är ännu ett bevis på din frånvaro från de saker du så kritiskt kommenterar, låt bli bilderna och kolla i verkligheten!
..återkom därefter.
Audi har för övrigt en form av CVT i många av sina automatväxlade bilar med kedja istället för rem.
Nu senast beställde jag dock med quattro och då får man "steptronic", så nej, de används inte i alla alternativ, därmed inte sagt att de på något vis är dåliga.
Tvärtom, multitroniclådan är minst sagt supernice!
Men du föredrar väl en Amazon med en växelspak på typ metern att röra runt i soppan med i tid och otid?
-
Killen tror ju att en ATV har 8 hjulbultar så! :lol:
-
Haha, vilken jävla gnällgubbe. Typiskt griniga gubbar utan kärring att gå i taket över saker som inte egentligen påverkar dom. Men tills vidare måste ja tro att chuck inte är 100% seriös.
Hittills dissat i princip allt som inte är som du, haha!
En gubbe skulle älska det som folk använder sina maskiner till idag. Dvs fisa runt med maskinerna som om det vore en vespa!
Och nej jag har ingen kärring, men jag har en flickvän!?
Jo, om man har passageraren så finns risken att slå i ryggen / huvudet i vinschen. Jag frågade var man fäste vinscharna för på bilderna har jag har inte sett nån vettig plats?
Hur gammal är du?
Om du höll dig ifrån bildernas värld och kom ut lite i verkligheten så skulle du ganska så snabbt notera att man får vara minst sagt förbannat vig för att kunna slå antingen huvud och/eller rygg i en vinsch monterad på en Renegade.
Allt är dock fullt möjligt. :headbang:
En Renegade har vinschen FRAM.
Var skall man bakåt å göra...?
Att backa är no option för en Renegade. :whip:
Den saknar dessutom lastrack, både fram och bak... och passagerare är inte tillåtet på denna maskin.
Detta inlägg jag citerade är ännu ett bevis på din frånvaro från de saker du så kritiskt kommenterar, låt bli bilderna och kolla i verkligheten!
..återkom därefter.
Audi har för övrigt en form av CVT i många av sina automatväxlade bilar med kedja istället för rem.
Nu senast beställde jag dock med quattro och då får man "steptronic", så nej, de används inte i alla alternativ, därmed inte sagt att de på något vis är dåliga.
Tvärtom, multitroniclådan är minst sagt supernice!
Men du föredrar väl en Amazon med en växelspak på typ metern att röra runt i soppan med i tid och otid?
Jag är 24 år!?
Du måste skilja mellan påstående och fråga. Jag frågade var vinschfästet var nånstans så kom med ett vettigt svar istället för att surra om att jag inte kan skilja mellan verklighet och bilder. Du har ju uppenbarligen just den maskinen till skillnad från mig.
Och när det gäller slå huvudet i vinsch så var det inte en renegade vi pratar, däremot finns det en hel del arbetsmaskiner där man valt att montera vinschen på lasträcket bak. Jag har aldrig slagit i och jag tog inte upp ämnet dock vet jag att dem som sitter bakom som inte har ett styre att hålla i riskerar att slå i. Är det konstigt för dig som åker runt själv på din ATV?
Jag tycker det är kul att utmana ödet och jag har hamnat i en terräng där jag fastnat och det varit helt omöjligt att ta sig fram, det har varit för långt för att kunna använda vinschen framåt, och då är det jävigt skönt att kunna ta sig tillbaka med en vinsch bak. Eller kunna använda vinschen bak till tex kran på en skogsvagn eller tippvagn!? Skogsvagn/tippvagn är det något som säger dig någonting?
Något utav det jag skrivit ovan händer dock aldrig den som åker söndagsturer på grusväg.
Och visst kan utvecklingen gå framåt, och den har gjort det under senaste åren men jag tycker det är synd att fler och fler går ifrån manuella växellådan då den känns säkrare och roligare att använda.
En bil är för mig någonting helt annat så dina argument när det gäller audi bilar kan jag inte säga emot. Dock har jag jävligt svårt att se mig själv i en Amazon.
Om cvt är så dåligt ,varför har biltillverkarna börjat göra automatlådor av cvt typ? Sen är det klart att en manuell har sina fördelar. Även Hitler sa väl ett eller annat bra ord ibland.
Och angånde att förstärka ramen på can am så gör man det för att inte ramen ska få bulor och bli försvagad.
Krängningshämmare använd som ett kompliment till stötdämparna för att få bättre terräng och vägegenskaper.
Honda har väl en växellåda av hydrostat typ alltså en form av automatlåda som du också kan växla manuellt.
Servostyrning är bra för oss som har lite aktivare körstil med det menar jag att den då fungerar lite som en styrdämpare så den tar bort slag å brytningar i styret, sen är det bra för dom som kör tunga timmer vagnar och liknade i skog och mark.
Sen tycker jag att om du ska komma hit till det här forumet och predika om vad du tycker är bäst, så kan du ju läsa på lite och skaffa information å fakta bakom alla dina påståenden.
Det verkar ju inte som att det är så många här som håller med om dina åsikter, så då tycker jag att du kan ta med dig din munterheter och besöka något annat forum än att vara här å snacka en jävla massa skit.
Mvh Pson
Du har en del vettigt att säga, helt klart. Men vad utav det jag har sagt är en massa skit? Får inte jag har min åsikt och yttra mig? Måste jag tycka som alla andra? Skadar det dig eller någon annan på något sätt?
Killen tror ju att en ATV har 8 hjulbultar så! :lol:
Syftar du till Hydro nu eller? Eftersom det var han som postade bilden på en ATV fälg med ett hjulmönster med 8 bultar.
-
Chuck, du skriver mycket för att veta så lite, prova nåt nyare med större motor och cvt får du se själv vad bra det funkar och vad roligt det är. Oavsett märke. Utvecklingen går framåt, försök se fördelarna med det hellre än att sträva bakåt. Din maskin skulle inte ens orka driva mina hjul annat än på en grusväg på en söndags tur.
Har du verkligen aldrig sett aluminiumfälgar med 2 olika bultmönster?(därav 8 bulthål om du inte kände till det)
ps. jag har winch både fram och bak på min outlander(som delar ram, motorpaket och drivning mm med renegade om du inte kände till det heller)
-
Hydro vet du tror antagligen! :lol:
Helt otroligt att den här tråden får vara kvar!
Men kul läsning blir det så här på nattakvisten! ()p
-
24 år ja...
Frolland slog huvudet på spiken, Chucken skriver mycket utan att VETA.
Du tror att man endast söndagsåker på fina grusvägar, ja jo, det händer faktiskt också...
Fråga de som varit med här i den småländska terrängen och hör deras version, jag känner dock inget behov av att bevisa något för dig, så tro vad du vill.
Alla gör vi ju det vi är bäst på, och att tro är ju ditt gebit.
Inga maskiner har vinschfäste, ej heller en Renegade.
Fästet är ett vinschtillbehör, mer än så orkar jag inte gå in på detta ämne, för du vill ju bevisligen inte veta.
...precis som jag inte vill veta vad en tippvagn eller en skogsvagn är.
-
RIKARD...... rädda oss! :hmmm: :banghead: :banghead:
-
Jag tycker det är en roande tråd... vissa infallsvinklar är helt klart värda att belysa, och varken extrem idioti eller personangrepp har ju förekommit, så jag hoppas tråden får leva vidare! :headbang:
Även om det inte alltid är vidare varken genomtänkt eller med särskilt mycket kunskap på fötterna så är det ju oftast kul med nån som rör om lite ju!
-
Rickard:
Ta inte bort denna tråd vad du än gör!
Tycker det är en sjukt rolig tråd! ()p
Har gett mig många goda skratt om hur vissa ser på saker.
(Eller hur en person ser på vissa saker) ;D
-
Tycker själv att det är en mycket roande tråd då just diskutera kan vara det bästa som finns ibland. Just därför så vill jag hemskt mycket ha svar på mitt sista inlägg då mannen i fråga påstår att jag inte kan växla riktigt.
Att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.
Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.
Blir du stillastående pga av du måste stanna för att få i en växel bör du nog träna på din teknik. Måste du stanna varje gång du växlar med bilen också?
Kan man inte växla och man måste ha variator så är det tur att dem håller hyffsat bra då. För vad finns det för fördelar med variator annars? Enda fördelen jag kan se är om man kör i gyttja och man inte gärna vill ner med foten en halvmeter i vattnet för att växla. Att bestämma sig för en växel innan ser jag dock inte som ett problem.
Andra hands värdet på variatordrivna maskiner borde iofs vara rätt bra, eftersom att dem kan klassas som tjejkörda. :D
Har en bekant som va kaxig över hans nya 750 bruteforce, ända tills han skulle dra en tippkärra med sand och variatorn brann upp, han kan iaf skriva "knappt använd" i annonsen.
Tydligen så är det fler och fler märken släpper manuella lådan, Suzuki har kvar en 400 med manuell men den har inte diff på backen, helt värdelöst. Verkar bara vara Honda som fortfarande kör manuellt.
Vad det beror på vet jag inte men många är väl lata och tycker det är krånligt att växla och väljer därmed hellre automatiskt. Fyrhjulingen annonseras mer och mer sällan som en arbetsmaskin eller sportmaskin utan snarare som en maskin för söndagsturer och då kanske variator är det optimala.
Om man drar en TUNG släde uppför som måste ryckas igång för att få den i rörelse så tar det stopp direkt om du ska lägga i en högre växel från kryp till skaplig fart.
Sist jag körde grov+lång=tung stock så släpade jag hem den med hjälp av elastisk lina. Jag gjorde misstaget att sakta ner då jag funderade lite för länge innan jag skulle förbi ett hinder. Blev att det tog stopp och det började spinna för mej.
Så med mina enkla mattematikkunskaper så skulle det bli samma sak om jag skulle behöva lägga i en högre växel då jag väl hade fått upp farten.
Har du testat att stanna i backe med 60ton tung lastbil i halka? Se vad som händer då om du vill få upp farten då du väl lyckats fått upp rullen. Den som uppfinner en växellåda utan "ryck" som fungerar till tunga fordon kommer att bli mångmiljonär!
-
Det verkar ju inte som att det är så många här som håller med om dina åsikter, så då tycker jag att du kan ta med dig din munterheter och besöka något annat forum än att vara här å snacka en jävla massa skit.
Mvh Pson
Bara för att jag inte tycker som alla andra så ska jag söka upp ett annat forum?
Forum med diskussioner där alla tycker lika och håller med varandra brukar ju vara så underhållande och givande.
Chuck, du skriver mycket för att veta så lite, prova nåt nyare med större motor och cvt får du se själv vad bra det funkar och vad roligt det är. Oavsett märke. Utvecklingen går framåt, försök se fördelarna med det hellre än att sträva bakåt. Din maskin skulle inte ens orka driva mina hjul annat än på en grusväg på en söndags tur.
Har du verkligen aldrig sett aluminiumfälgar med 2 olika bultmönster?(därav 8 bulthål om du inte kände till det)
ps. jag har winch både fram och bak på min outlander(som delar ram, motorpaket och drivning mm med renegade om du inte kände till det heller)
Jag tror inte man kommer nånstans genom att sitta i ett hörn och vara tyst, och man lär sig inte mycket heller.
Wow, häftigt med så stora däck! Stora däck; stor slang? ;)
Man kanske skulle köpa sig en Renegade då med blingbling fälgar från kina och 30" svampdäck så kanske jag får bättre förståelse för att det är det optimala, oavsett användningsområde!
Ni kanske tycker det låter bakåsträvande men jag trodde att en tillverkare som HiPer va seriösare än att tillverka fälgar som ska passa olika bultcirklar. Känns mer som kina tillverkare som vill ha massiv serieproduktion till så lågt pris som möjligt. Oj, tyckte jag för mycket nu?
Finns det handtagsvärmare som tjejen kan använda som plattång också?
RIKARD...... rädda oss! :hmmm: :banghead: :banghead:
Du igen, varför läser du ens tråden?
Tycker själv att det är en mycket roande tråd då just diskutera kan vara det bästa som finns ibland. Just därför så vill jag hemskt mycket ha svar på mitt sista inlägg då mannen i fråga påstår att jag inte kan växla riktigt.
Om man drar tungt i en brant uppförsbacke så bör man tänka innan man växlar. Det kan jag inte sticka under stolen med.
Om man inte växlar mycket snabbt och man inte reglerar gaspådraget så man får liknande moment på hjulen innan som efter växlingen så finns risk att man blir stilla stående. Har aldrig sett det som ett problem.
Om det inte är konstant uppförsbacke så finns alltid en kraft i rörelsens riktning som räcker för att man ska kunna växla.
Ibland får jag känslan av att alla är emot mig :hmmm:
-
RIKARD...... rädda oss! :hmmm: :banghead: :banghead:
Du igen, varför läser du ens tråden?
hahaha fyfan va kul den är tråden är!! :D
-
Med andra ord har du inte testat taskigt underlag, uppför och väldigt tungt eftersom du fortfarande påstår att det är möjligt att växla under de förutsättningar jag förklarade tidigare.
Grattis, nu är även jag övertygad att du bara har en inställning, inget vetande. ()p
-
Det är väldigt få fälgar som är gjorda i usa och knappast några många däck heller... mina ITP fälgar är gjorda i kina och mina highlifterdäck i nåt annat land(kommer inte ihåg nu)
Så chuck, GRATTIS, du har förmodligen redan kina hjul på din maskin ;)
Åk ut och kör istället för att skriva här, prova en bigblock med cvt, det är roligt och förmodligen blir du positivt överaskad med tanke på dina låga förväntningar :)
ps.är inte du lite för ung för att ha en gubbfyrhjuling? 8)
-
korv....
vilket djävla gubb-tjut :lol:
-
haha jo :lol:
-
Haha, vilken jävla gnällgubbe. Typiskt griniga gubbar utan kärring att gå i taket över saker som inte egentligen påverkar dom. Men tills vidare måste ja tro att chuck inte är 100% seriös.
Hittills dissat i princip allt som inte är som du, haha!
En gubbe skulle älska det som folk använder sina maskiner till idag. Dvs fisa runt med maskinerna som om det vore en vespa!
Och nej jag har ingen kärring, men jag har en flickvän!?
Men va är det dårå?
-
Med andra ord har du inte testat taskigt underlag, uppför och väldigt tungt eftersom du fortfarande påstår att det är möjligt att växla under de förutsättningar jag förklarade tidigare.
Grattis, nu är även jag övertygad att du bara har en inställning, inget vetande. ()p
Grattis du hade ett argument som ger fördel till variation. Men du får det att låta som att man inte kan växla på flera kilometer för att man åker i en sådan terräng. Och om det vore verklighet så glider jag om dig när din variator har brunnit!
Det är inte så att du köpt en Goes med variator och du vet att du andrahandsvärdet på kina tillverkade maskiner är så lågt att du inte kan sälja och byta till nåt annat? Och därför måste du försvara det du köpt. Fast variatorn kanske är det sista du behöver oroa dig om ;)
Det är väldigt få fälgar som är gjorda i usa och knappast några många däck heller... mina ITP fälgar är gjorda i kina och mina highlifterdäck i nåt annat land(kommer inte ihåg nu)
Så chuck, GRATTIS, du har förmodligen redan kina hjul på din maskin ;)
Åk ut och kör istället för att skriva här, prova en bigblock med cvt, det är roligt och förmodligen blir du positivt överaskad med tanke på dina låga förväntningar :)
ps.är inte du lite för ung för att ha en gubbfyrhjuling? 8)
Kina har en massiv tillverkning och export. Men produktionen sker på olika sätt. I många fall är det företag från ett annat land som öppnat upp en produktion där för att det finns folk som jobbar för skitlöner under vilka förutsättningar som helst. Dem har tex aldrig hört talas om ett skyddsombud men det påverkar inte produktens kvalitet.
Men det förekommer även egen utvecklade eller fusk tillverkade kopior som produceras där när priset är den absolut viktigaste styrparametern. Hur mycket bling bling det än är på fälgen så ska man inte luras av priset.
För ung? Skulle farmor ringa och vilja ha en fyrhjuling skulle jag rekommendera en fyrhjuling med variator. Men jag skulle gärna ha en manuellt växlad fyrhjuling med typ 60+ hk, tyvärr utvecklas bara arbetsmaskiner riktade åt farmor.
Men nästa steg blir att köpa en till fyrhjuling, och som jag skrev i förra inlägget så ska jag ju prova en variatormaskin men suget är för stort på en racemaskin så det lutar åt det sistnämnda. Shit va gubbig jag är.
Shit visste inte att ni va så känsliga.
-
Med andra ord har du inte testat taskigt underlag, uppför och väldigt tungt eftersom du fortfarande påstår att det är möjligt att växla under de förutsättningar jag förklarade tidigare.
Grattis, nu är även jag övertygad att du bara har en inställning, inget vetande. ()p
Grattis du hade ett argument som ger fördel till variation. Men du får det att låta som att man inte kan växla på flera kilometer för att man åker i en sådan terräng. Och om det vore verklighet så glider jag om dig när din variator har brunnit!
Det är inte så att du köpt en Goes med variator och du vet att du andrahandsvärdet på kina tillverkade maskiner är så lågt att du inte kan sälja och byta till nåt annat? Och därför måste du försvara det du köpt. Fast variatorn kanske är det sista du behöver oroa dig om ;)
Har full koll på andrahandsvärdet. Just därför köper jag allt i andrahand så någon annan får ta den stora förlusten. För den stora förlusten finns ju naturligtvis inte på märkesmaskiner. Men jag trodde du var avis på just de som hade märkesprylar. Inte de som köpte billigt för att kunna ha en mångsidig gårdstraktor.
Den där oändliga backen med det dåliga fästet som inte finns hos mej finns nog heller inte hos dej. Så därför förstår jag inte när jag kommer att bränna upp min variator i den oändliga backen.
Eftersom den inte finns så kommer jag att vara hemma innan du har hunnit komma till bättre läge där du kan växla.
Men nästa steg blir att köpa en till fyrhjuling, och som jag skrev i förra inlägget så ska jag ju prova en variatormaskin men suget är för stort på en racemaskin så det lutar åt det sistnämnda. Shit va gubbig jag är.
Shit visste inte att ni va så känsliga.
Vad ska du med en racemaskin till? Är ju allmänt känt att allt som är gjort för att raca med är klent uppbyggt enbart för att vinna vikt och har inget användningsområde mer än att åka runt och glänsa i märkeskläder och feta klistermärken. (känns argumentet igen?) :whip:
-
Den där oändliga backen med det dåliga fästet som inte finns hos mej finns nog heller inte hos dej. Så därför förstår jag inte när jag kommer att bränna upp min variator i den oändliga backen.
Eftersom den inte finns så kommer jag att vara hemma innan du har hunnit komma till bättre läge där du kan växla.
Nej så var finns nackdelen med manuellt växlad maskin?
Vad ska du med en racemaskin till? Är ju allmänt känt att allt som är gjort för att raca med är klent uppbyggt enbart för att vinna vikt och har inget användningsområde mer än att åka runt och glänsa i märkeskläder och feta klistermärken. (känns argumentet igen?)
Jag har ju en maskin som klarar att arbeta och dra med så därför är det trevligt med en maskin som är riktigt rolig också! För samma pengar man kan hitta ett mellanting som inte duger till något.
Jo en racemaskin är uppbyggd på ett helt annat för bästa race egenskaperna?
Dekaler? Märkeskläder? Jag köper gärna ordentliga skydd och inte det billigaste utan det som passar till ändamålet. Om det finns snygga och passande kläder till så drar jag mig inte för att köpa det för att det är ett märkesplagg. Ett känt varumärke brukar ofta vara känt för att företaget bakom vet vad dem håller på med.
-
chuck, du måste väl sitta och skratta åt alla du retar upp med ditt trams? För inte menar du väl på allvar allt du säger?
-
Jag har ju en maskin som klarar att arbeta och dra med så därför är det trevligt med en maskin som är riktigt rolig också! För samma pengar man kan hitta ett mellanting som inte duger till något.
Jo en racemaskin är uppbyggd på ett helt annat för bästa race egenskaperna?
Dekaler? Märkeskläder? Jag köper gärna ordentliga skydd och inte det billigaste utan det som passar till ändamålet. Om det finns snygga och passande kläder till så drar jag mig inte för att köpa det för att det är ett märkesplagg. Ett känt varumärke brukar ofta vara känt för att företaget bakom vet vad dem håller på med.
Vad är det för racemaskin som klarar av att arbeta med? Skulle vilja se den racemaskin som ena dagen är på en bana och nästa dag drar hem virke i skogen. En sån måste jag också köpa.
Hur fungerar en sån maskin. Den måste ju vara lätt på banan men vara tung i skogen för att kunna dra hem något tungt. Eller jahaaaaa... den har naturligtvis stel bakaxel. Det är ju det bästa eftersom det är av gammal typ.
Jo just det. Jag har fortfarande inte sett en skoter med något annat än variator. Kan det ha att göra med den där oändliga backen och det dåliga fästet som du inte påstår sej finnas?
-
chuck, du måste väl sitta och skratta åt alla du retar upp med ditt trams? För inte menar du väl på allvar allt du säger?
'
Kan bara hålla med, han måste ha skitkul. Det har iaf jag även om det kanske inte ser så ut. :D
-
Här har ni maskinen som e lika bra på banan som att dra hem timmer!!! :D haha
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Isjp43YJ48Q&p=FEA5CFAA24E0F527&playnext=1&index=7[/youtube]
-
Här har ni maskinen som e lika bra på banan som att dra hem timmer!!! :D haha
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Isjp43YJ48Q&p=FEA5CFAA24E0F527&playnext=1&index=7[/youtube]
Det där måste vara trickfilmat för han har ju varken manuell låda eller stel bakaxel ;)
-
Vad är det för racemaskin som klarar av att arbeta med? Skulle vilja se den racemaskin som ena dagen är på en bana och nästa dag drar hem virke i skogen. En sån måste jag också köpa.
Hur fungerar en sån maskin. Den måste ju vara lätt på banan men vara tung i skogen för att kunna dra hem något tungt. Eller jahaaaaa... den har naturligtvis stel bakaxel. Det är ju det bästa eftersom det är av gammal typ.
Jo just det. Jag har fortfarande inte sett en skoter med något annat än variator. Kan det ha att göra med den där oändliga backen och det dåliga fästet som du inte påstår sej finnas?
Haha du håller ju med mig. Jag säger ju att jag ska köpa en till för att jag har en arbetsmaskin och det finns ingen som duger åt båda. ;D Se nedan:
Men nästa steg blir att köpa en till fyrhjuling, och som jag skrev i förra inlägget så ska jag ju prova en variatormaskin men suget är för stort på en racemaskin så det lutar åt det sistnämnda. Shit va gubbig jag är.
Jag har ju en maskin som klarar att arbeta och dra med så därför är det trevligt med en maskin som är riktigt rolig också! För samma pengar man kan hitta ett mellanting som inte duger till något..
Hehe stel bakaxel ja, om du kollar på äldre maskiner som tex Suzuki Lt-250/280 mellan typ år 86-98 som var en av de första kompetenta arbetsmaskinerna så har den INTE stelbakaxel. Det har kommit på senare modeller, stel bakaxel har sina fördelar om man drar tungt och har ett högt kultryck. Med stelbakaxel går kraften i stort sett direkt på hjulen.
På en maskin med delad axel som Lt-250/280 (från år 1986) så ligger tyngden på chassit och fjädringen, vilket är mycket påfrestande för fjädringen samt att chassit nästan släpar i backen. En maskin med delad axel är dock mycket smidigare att tex klättra med utan tung last.
Valet beror på användningsområdet och man kan inte säga vad som är bäst/sämst.
-
chassit nästan släpar i backen.
Du kanske skulle lära dig lasta på rätt sätt? :rtfm: ;)
-
Asså shit, killen är ju efterbliven på riktigt, har inte läst allt men räcker med att läsa nåra av hans inlägg så förstår man.
För det första, kina-produkter är fratiden! Du verkar inte veta om att för 30 år sen så var det japan-skit man sade och vad har hänt med japan-produkter nu, dom äger marknaden inom bilar atv crossar allt med motor nästan. Samma sak kommer hända med kina, för 10 år sen så var allt dom sålde skit nästan, gick sönder hela tiden osv, men dom blir ju bättre och bättre hela tiden ifall du inte har märkt det, om 10 så kanske (mest troligt) dom har lika bra maskiner som can-am yamaha osv. Givetvis så kommer det fortfarande finnas budgetmaskiner då med men de ja menar är att kina även kommer ha kvalitetsmaskiner, som ligger en bra bit under resten av maskinerna i pris.
Du är extremt konservativ! Variator är också framtiden, de du inte fattar är att marknaden har velat ha det längre men det är först nu (2000-tal) som man har kunnat tagit fram variatorer som klarar den påfrestningen och inte kostar multum att tillverka.
Du tror ju att du inte kan dra nånting med den men grejen är den att du kan nog dra mer med den än din växlade, iaf högre hstighet.
De verkar som du tror att variatorn brinner så fort man gasar, men de kan ja lova att den inte gör. Kan oxå lova att det inte är kärringar som automat och ja tror du är en konservativ gubbe som inte kan acceptera att dagens teknologi i nästan alla fall funkar bättre än den gamla.
Sorry för påhopp men det var förtjänat.
-
Jag tror han bara reggade sig här för att trolla lite. Ge ingen uppmärksamhet så försvinner han tillbaka till flashback snart. O0
-
vad har du för maskin chack? :hmmm:
-
säkert nåt från 70 talet :lol: ()p
-
Jag ser ATV:er som en skogsmaskin och så vitt jag vet så har skotare inte haft manuell växellåda sedan 80 talet. Just för att man ska slippa att bry sig om det.
Förresten, vet någon om det finns 24 och 34 tums aluminium fälgar?
Ska pimpa Rottnen lite..
MVH Ola
-
Smålänningen finns tyvärr inte med i denna listan, men ring och kolla!
http://www.blocket.se/osby/24__Chrome_falgar_Cadillac__Cheva__mm_mm_29530445.htm?ca=21&w=3
()p :lol:
-
chassit nästan släpar i backen.
Du kanske skulle lära dig lasta på rätt sätt? :rtfm: ;)
På hårt underlag vill man ibland gärna ha ett högre kultryck så man får mer tyngd på de drivande hjulen.
Om du också ser på många tippvagnar så sitter centrum på boggien bakom lastflakets centrum. Detta innebär att om du lastar vagnen så kommer du få ett högt kultryck.
Anledningen till att man har boggiecentrum längre bak är att när du tippar flaket så hamnar masscentrum långt bak, om du då har boggieaxeln i flakets centrum och du har ett tungt lass som satt sig lite så finns risken att fyrhjulingen lyfter innan lasset släpper.
Har du däremot tex en älgvagn så får kultrycket gärna vara nära 0.
-
Ha ha! Stackars Chuck.........
Chuck var har du varit innan i Forumet? Du är en framtidens man du har skapat någonting utav ingenting. Du kommer gå till historien i detta forum. Ett tips. Du ska nog inte vara offentlig med dit "nick name" på träffar och liknande. Känner en viss känsla av att det finns folk som gladeligen trycker ner dina 23" däck på plåtfälg i alla möjliga kroppsöppningar på dig. Om inte annat kommer du ha full sjå att diskutera detta i leda, så det lär inte bli mycket åka av.
Anade du över huvudtaget hur långt in du körde picken i myrstacken när du startade denna tråd?
Det roligaste hade varit om Rickard hade startat denna tråd i ett annat namn, när han satt och hade tråkigt som moderator..........
-
Ha ha! Stackars Chuck.........
Chuck var har du varit innan i Forumet? Du är en framtidens man du har skapat någonting utav ingenting. Du kommer gå till historien i detta forum. Ett tips. Du ska nog inte vara offentlig med dit "nick name" på träffar och liknande. Känner en viss känsla av att det finns folk som gladeligen trycker ner dina 23" däck på plåtfälg i alla möjliga kroppsöppningar på dig. Om inte annat kommer du ha full sjå att diskutera detta i leda, så det lär inte bli mycket åka av.
Anade du över huvudtaget hur långt in du körde picken i myrstacken när du startade denna tråd?
Det roligaste hade varit om Rickard hade startat denna tråd i ett annat namn, när han satt och hade tråkigt som moderator..........
()p :lol:
-
Varför köper folk fyrhjuling och monterar aluminiumfälgar med däck som är runda som ballonger? Det är så jävla fult, försöker ni få en traktor att platsa vid grillen som en turkmerca?
Varför ha mudlite däck och pumpa dem med 2-3 bar tryck som om det vore bildäck?
Ska ni ha neon under och tonade backspeglar också? Eller varför inte ett kjolpaket och en vinge bak?
Sluta gör ATVn till en töntmaskin och köp hjul med mönster som inte är formade som en ballong och utan fula aluminumfälgar från kina!!
Runda däck är väl en självklarhet, eller har du fyrkantiga? :lol:
Sen så är det ett måste att byta ut originaldäcken och fälgarna till eftermarknads prylar om man
seriöst ska använda hjulingen till det den är gjord för...Hårdkörning i skog o lera. :headbang:
Ska man bara köra på väg så duger ju originaldäcken, men hur kul är det.
-
Runda däck är väl en självklarhet, eller har du fyrkantiga? :lol:
Han menar sett framifrån.
...och jag håller med om att det är sämre grepp att ha det så men det är ju upp till var och en.
I vissa fall kan ju de/den intjänade centimetern i extra markfrigång vara till nytta iofs.
-
Aluminiumballonger i alla ära...
Men en sak jag funderat på lite (ja, man måste väl få FRÅGA?) är varför det är sådan extrem hysteri med miljoner med lampor och installationer av dessa?
Det monteras i vissa extremfall belysning på maskinerna för 20-40 000!
5000 är knappast ovanligt alls...
Och att ha bra belysning är jätteviktigt, helt klart!
Men, förklara för en som inte begriper... varför har nästan ingen hjälmlyse?
På väg funkar ju maskinbelysning bra, men...
När jag åker i skogen nattetid med Renegaden så har den släckt belysning!
Hjälmen lyser ju upp allt jag tittar på!
Med maskinens belysning så kommer ju ljuskäglan fel, det blir långa skuggor och utan hjälmlyse så tycker jag inte man ser ens hälften!
Man ser ingenting bredvid maskinen, men kan inte kolla ut över ett fält lite snabbt eller ner i en ravin precis intill, man ser inte varken handskar eller annat i närheten ovanför styret.
kör man över en stenmur eller en trädstam så är maskinens belysning i trädtopparna medan hjälmens belyser marken dit man skall.
Man ser ner i hål och sänkor och man har inga skuggor i synfältet.
Fastnar man med ett träd mellan fotbalja och bakdäck tex så kan man ju se även det... dit lyser sällan maskinens belysning.
Och detta med backljus?
Man backar ju sällan utan att titta bakåt, och då lyser ju hjälmen upp även där!
...och oftast vill man ju kika bakåt INNAN man ens lägger i backen.
Eller om det är maskinkrångel av något slag, eller om man bara allmänt vill kolla över maskinen efter något trixigt passage tex, ja då är ju även maskinen belyst genom hjälmens försorg.
Endurofolket har fokuserat på hjälmbelysningen i "alla år" medan det inom ATV är tämligen sällsynt.
Förklara varför, tack.
-
Det kan jag svara på! :lol:
Bara för att det gör inte maskinen coolare.
Och hur kul ser det här ut! ;)
(http://forum.snowrider.se/uploads/bjober/Hj%C3%A4lmljus_liten_2.jpg)
Och hur coolt ser inte det här ut! :headbang:
(http://www.atvriders.com/images/maxxis/2010-maxxis-wayne-matlock-baja-500-win.jpg)
Men visst har du en poäng där faktiskt.
Lånade polarens orienteringslampa en gång och det var imponerande vad effektiv den var. ()p
-
Jag har många gånger funderat på hjälmlyse, och kör ibland med en fet pannlampa. Men jag ser en stor negativ grej med hjälmlampa och det är SLADDEN, om man tar ström från maskinen alltså. Jag vill kunna röra mig på maskinen. Stå upp och köra är väll knappast problem men jag brukar även stå på båda pakethållaren fram och bak och då känns det som slappen skulle vara väldigt ivägen!
-
Chuck eller chack eller nått sånt.......sak samma. Du kan ju åka med din dinkitoyleksak om du vill men prova tex en renegade 800r xxc så blir du nog inte besviken.
-
Sladden ser jag inte som ett hinder... man har ju redan massa tjocka kläder på sig som gör att man är lite osmidig, så en sladd gör varken till eller från tycker jag.
Men man kan ju driva hjälmlyset med batteripack om man vill, om man åker med LED som drar lite ström.
Jag har mina kontakter i främre delen av maskinerna, men vet de som har kontakten bakom sig, bak sadeln typ, då noterar man sladden än mer sällan.
-
Hydro, din poäng är helt rätt och det finns inget vettigt svar på frågan. Precis som Callahan säger så ser det inte lika coolt ut. Vid kiosken på stan undrar dem varför det står en orienterare med crosshjälm ;D
Själv har man ju hamnat i variatorträsket nu då jag köpte en skoter, vågar man sätta på ett drag på denna eller bränner ,man variator och rem då? (Har ju såklart en extra rem med mig när jag kör)
-
Hydro, din poäng är helt rätt och det finns inget vettigt svar på frågan. Precis som Callahan säger så ser det inte lika coolt ut. Vid kiosken på stan undrar dem varför det står en orienterare med crosshjälm ;D
Själv har man ju hamnat i variatorträsket nu då jag köpte en skoter, vågar man sätta på ett drag på denna eller bränner ,man variator och rem då? (Har ju såklart en extra rem med mig när jag kör)
Men vad ska du med en sån där lekskoter till? Den där kör du ju fast med så länge du inte har farten uppe u pudret ;)
Har ingen aning om hur arctic är som med vad jag har fattat så är många av de "nyare" lekmaskinerna alldeles för högt växlade. Alltså att du har på tok för onödig toppfart. Är det så på arcticen så skulle inte jag vilja dra något med den där.
-
Hydro, din poäng är helt rätt och det finns inget vettigt svar på frågan. Precis som Callahan säger så ser det inte lika coolt ut. Vid kiosken på stan undrar dem varför det står en orienterare med crosshjälm ;D
Själv har man ju hamnat i variatorträsket nu då jag köpte en skoter, vågar man sätta på ett drag på denna eller bränner ,man variator och rem då? (Har ju såklart en extra rem med mig när jag kör)
Men vad ska du med en sån där lekskoter till? Den där kör du ju fast med så länge du inte har farten uppe u pudret ;)
Har ingen aning om hur arctic är som med vad jag har fattat så är många av de "nyare" lekmaskinerna alldeles för högt växlade. Alltså att du har på tok för onödig toppfart. Är det så på arcticen så skulle inte jag vilja dra något med den där.
Det är en rolig leksak, när man gasar på i snön så sätter den sig sen sticker den iväg!!! Fast man vill ju ändå fördela nytta med nöje ibland. En bearcat är växlad på ett annat sätt, och ska enligt bok klara dra 350 kg, och denna leksak 250 kg. Låter helt sjukt isf men skönt att kunna sätta på drag och låna ut till farsan eller ta med ett par polare i pulkan på en tur.
-
Hydro, din poäng är helt rätt och det finns inget vettigt svar på frågan. Precis som Callahan säger så ser det inte lika coolt ut. Vid kiosken på stan undrar dem varför det står en orienterare med crosshjälm ;D
Själv har man ju hamnat i variatorträsket nu då jag köpte en skoter, vågar man sätta på ett drag på denna eller bränner ,man variator och rem då? (Har ju såklart en extra rem med mig när jag kör)
Men vad ska du med en sån där lekskoter till? Den där kör du ju fast med så länge du inte har farten uppe u pudret ;)
Har ingen aning om hur arctic är som med vad jag har fattat så är många av de "nyare" lekmaskinerna alldeles för högt växlade. Alltså att du har på tok för onödig toppfart. Är det så på arcticen så skulle inte jag vilja dra något med den där.
Det är en rolig leksak, när man gasar på i snön så sätter den sig sen sticker den iväg!!! Fast man vill ju ändå fördela nytta med nöje ibland. En bearcat är växlad på ett annat sätt, och ska enligt bok klara dra 350 kg, och denna leksak 250 kg. Låter helt sjukt isf men skönt att kunna sätta på drag och låna ut till farsan eller ta med ett par polare i pulkan på en tur.
Du bor inte i norra delen av landet och kör mycket djup puder va?
-
Du bor inte i norra delen av landet och kör mycket djup puder va?
Stämmer, isf hade jag inte valt en lättrullad skoter utan en skoter med värre matta, typ AC M-serie.
-
Förstod det då du menade att den sätter sej och sedan sticker iväg i pudret.
-
nu vet inte jag hur en skoter är uppbyggd via cvt remmen men att ha en extra rem med låter ju jobbigt om det är samma jobb att byta på en skoter som det är på en atv, då får du allt ha med dig bra verktyg med bensindriven kompressor eller elverk.
-
Tar ca 2min att byta på en skoter ()p ;)
Iaf på min :djump:
-
Hydro, din poäng är helt rätt och det finns inget vettigt svar på frågan. Precis som Callahan säger så ser det inte lika coolt ut. Vid kiosken på stan undrar dem varför det står en orienterare med crosshjälm ;D
Bland övriga korvmojsförare kanske det inte ser coolt ut, men för de insatta borde det väl snarare vara coolare???
Ja, fan vet...
Övriga ämnen i tråden kanske skall härledas hit?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31548.0;viewResults
-
Hydro, din poäng är helt rätt och det finns inget vettigt svar på frågan. Precis som Callahan säger så ser det inte lika coolt ut. Vid kiosken på stan undrar dem varför det står en orienterare med crosshjälm ;D
Bland övriga korvmojsförare kanske det inte ser coolt ut, men för de insatta borde det väl snarare vara coolare???
Ja, fan vet...
Övriga ämnen i tråden kanske skall härledas hit?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31548.0;viewResults
Jo jag håller med dig, ser jag en kille i crosshjälm med runda ljus på så skulle jag snarare tänka att den killen vet vad han håller på med.
Hehe jag förstår va du menar, detta är ett ATV forum och inget annat. Ställde samma variator fråga för några dagar sedan på snowmobile forumet men fick inget svar. Och då tänkte jag att i denna tråd har det varit flera som visat intresse i att diskutera variatorer, och framförallt hur tåliga en moderna variatorer är :)
Nu önskade jag faktiskt ett svar som sa att denna variator tål stryk :) Samtidigt måste jag inse att jag har köpt en leksak och inte en arbetsmaskin.