ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: slimt skrivet 26 september 2010 kl. 14:04:27

Titel: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: slimt skrivet 26 september 2010 kl. 14:04:27
Hejsan hoppsan !
Jag har hittat en raptor 700R se 2008 på blocket.
http://www.blocket.se/stockholm/Raptor_700r_SE_29657322.htm?ca=11&w=1
Jag är jävligt sugen på den har gått ca 200 mil är orginal förutom strypningarna är bortagna. och på bilderna han skickade så ser den jävligt fin ut han ska ha 69 tusen för den .
verkar det vara ett bra pris på den ? 
Kommer jag att märka någon större skillnad i kvalite och hur den går på landsväg och i grusgropar gämfört med dinlin ?
vad tycker ni som kört dinli 450 innan ni skaffade era raptorer är det en jävla skillnad eller blir jag besviken  ?

blir så konfunderad när man läser om alla inlägg där vissa säger att de går jämförbart med varandra och andra säger tvärt om. Tacksamm för svar så.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: kenta777 skrivet 26 september 2010 kl. 15:13:47
Det är lite mer bottendrag i en Raptor, sen går en Raptor i 130 utan att svettas för mycket.
Den låter ballare och har rätt mycket högre kvalla.
Bättre andrahandsvärde och massor med extragrejer man kan slänga sin surt förvärvade lön på.

Klart du ska ha en Raptor!
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: slimt skrivet 26 september 2010 kl. 15:37:28
okey ja det verkar ju vara mera drag i dem som man har läst kanske slipper växla upp och ner så mycket när man leker i sandlådan. ja sen som du säger känns ju lite roligare att hitta saker till fordonet man vill ha :) finns ju hur mycket som hellst till raptorn vad jag har läst :)
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: slimt skrivet 27 september 2010 kl. 20:25:43
Hejsan hoppsan Så då har man införskaffat en Raptor 700 :) Fyfan vilken härlig maskin helt olik dinlin vilket skönt botten drag och svarar grymt gött på gasen. Så ni som går i tankarna kring att skaffa en raptor KÖÖÖPPP det ångrar ni inte :)
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Lowest skrivet 27 september 2010 kl. 20:47:10
blir så konfunderad när man läser om alla inlägg där vissa säger att de går jämförbart med varandra och andra säger tvärt om.

Fyfan vilken härlig maskin helt olik dinlin vilket skönt botten drag och svarar grymt gött på gasen. Så ni som går i tankarna kring att skaffa en raptor
--------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har alltid sagt att jämnföra en Dinli450 å en Raptor700 är som att jämnföra en lastbil å en sportbil om man åker i sandtag o skogen.

Grattis till en underbar maskin  ()p
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 27 september 2010 kl. 21:23:04
blir så konfunderad när man läser om alla inlägg där vissa säger att de går jämförbart med varandra och andra säger tvärt om.

Fyfan vilken härlig maskin helt olik dinlin vilket skönt botten drag och svarar grymt gött på gasen. Så ni som går i tankarna kring att skaffa en raptor
--------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har alltid sagt att jämnföra en Dinli450 å en Raptor700 är som att jämnföra en lastbil å en sportbil om man åker i sandtag o skogen.

Grattis till en underbar maskin  ()p

Som dinli ägare funderar man ju då vad som gör den så överlägen en dinli i skogen?

Åker mest i skogen och i sandtagen och kan ännu inte se att en raptor är överlägen så beskriv gärna skillnaden.

En raptor 700 är ingen dålig maskin, den är verkligen en allroundmaskin och kvaliteten skiljer naturligtvis.
En fujimotor (outlaw 500, smc500, dinli 450, predator 500 mm) är en motor där effekten ligger högt upp i varv.
Som någon skrev för länge sedan som gick från dinli 450 till raptor 700, att han saknade det där extra som händer på toppen med en dinli 450, på sin nya raptor.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Lowest skrivet 27 september 2010 kl. 22:53:08
Nu vet inte jag hur branta backar du har i sandtaget men där vi åker så kan man i stort sett glömma att komma upp med en Dinli.
Jag vet bara en Dinli som har kommit upp kanska lätt. Den var uppbestyckad i förgasaren och hade polarisbox så den varvade ganska friskt.

Vi har haft många som varit här å åkt med oss som åkt dinli å dom har nastan alldrig kommit upp för slänterna vi åker i. Dom varvar på 2an och kommer halva backen sen gräver dom bara ner sig medans raptorn går på 4an upp utan problem.

Vi har ca 15meter bara inann slänten börjar och det är lös fin sand och på den korta biten hade vi redan fått i 4an på raptorerna medans en dinli knappt börjat varva på 2an.
Du skriver själv att en dinli har effekten på höga varv för att det ska hända nått så då kanske du förstår att i vårat sandtag funkar inte en dinli så bra.

När jag åkte i skogen så gick raptorn på tomgång på ettans växel utan problem över stenar å skit som va i vägen medans en dinli fick dom varva å ladda annars la den av för det saknas vridmoment på låga varv.

Du kan fråga Degklumpen här på forumet han hade en dinli450 å han kom alldrig upp för slänten men sen köpte han en raptor700 och han flög uppför slänterna som en galning.

Om du inte tror mej så är du välkommen att testa slänten ()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=buqXxd6DrDQ[/youtube]
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Gabber skrivet 28 september 2010 kl. 01:39:11
Självklart är det skillnad. Inte bara kvalitetsmässigt utan mer cc ger mer vrid å mer hästar. Har man råd ska man byta upp sig inget snack om saken.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 september 2010 kl. 08:24:07
Skulle gärna komma å testa den där backen men den ser inte mer märkvärdig ut än dem vi har här uppe. Vi har lite mer färska sandslänter då vi är och kör i grustäkter som är i drift. (mycket löst och brant)


Måste få påstå lite saker här.

En raptor har bra med ork från låga inget snack om det. Väldigt enkelt med insprutning då man slipper böka med bestyckning.
En dinli har bra med ork på höga varv. men det finns mer att ta av på både höga varv och låga varv med rätt bestyckning, och där har vi stora skillnader mellan en dinli och en annan dinli, och jag förstår att alla inte orkar bestycka sig till en mycket roligare maskin. Att den dinlin som du jämförde med inte orkade kan jag inte uttala mig om hur bra den gick men något måste varit fel om den inte orkade i den backen.

Har en kompis med en dinli där den inte är lika mycket optimerad i bestyckningen och där jag kör med 3:an i sanden vill han bara ligga på 2an, och han kör org drevning och jag med en kugg extra fram. Med det vill jag beskriva skillnaden mellan en dinli och en annan dinli.

Det går utan problem att vara i skogen och böka det enda som är jobbigt då är att man får jobba så mycket med kopplingen. Raptorn har en väldigt låg utväxling på 1an som är bra om man nu inte drevar upp den, men man får jobba med kopplingen även på en raptor om man ska smyga runt i dålig terräng.

När det gäller sand är det stor skillnad på vilka däck man har, där den ena bara tar sig halvvägs så kan en annan med andra däck klättra mycket längre.
Det gäller även under vintertid i djupsnön och skoterleder
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Hydro skrivet 28 september 2010 kl. 12:33:26
Raptorns effektkurva planar ut på topp, ja... men precis som att Dinlin kan förbättras kan ju självklart även Raptorn det.
Sätt i en vassare kam för 2000 och effekten fortsätter till maxvarv.

Det är svårt att se backars lutning på film och foto, men den där backen borde inte vara något problem för en Dinli, men som det sägs krävs det att man får i en rätt hög växel och att maskinen då orkar dra.
Däcken spelar mindre roll, det syns ju tex i filmen att Raptorn gärna reser sig trots att den bara har vanliga crossdäck, så det räcker gott!
I fin och torr sand kan det dock krävas mer...

Men oavsett vad så har Raptorn ett bredare effektregister samt ett helt annat chassie, samt en vikt som gör den lättare att hantera.
Att klättra runt i enklare terräng på tomgång med en Raptor är en fröjd och inget andra quads klarar, de kräver varv och ett evigt slirande på kopplingen.

Sen hoppas jag filmen skall visa backen... inte maskinen, för backen besegras ju faktiskt av en förgasar-Yamaha och inte av en 700... :whip:

Att nån modifiering av nåt munstycke skall kunna få en Dinli i paritet med en 700 likställer jag med snacket jag stötte på i en tråd på Zatzy för några år sen där en kille med BMW 330 bytt luftfilter och sen "rökt" en Hayabusa på motorvägen...
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 28 september 2010 kl. 13:18:04
Jag har kört följande quadar i sommar!
2st olika SMC 500
2st olika Access 450
2st Raptor 700 (en med trim för 35 tusen)
1st TRX 700xx

Varken SMC eller Accessen gick att jämföra med en orginal Raptor 700 vad gäller kraft.
Fast det roliga tog slut fortare på orginal Raptorn medans SMC/Access vaknade på toppen.
Men sen fick jag köra den påkostade Raptorn och fysatan va den gick gott.
Hade brutal effekt i hela registret och dog inte på topp som en orginal.
Och den är inte riktigt rättvis att jämföra med men.

Har även kört Dinlin fast det är några år sen typ 07.
Men att tro att den är likvärdig med en Raptor 700 jag då är man ute och cycklar rejält.
Dock går det inte komma ifrån att den är ganska prisvärd ändå med sina 49000:- för en ny.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 september 2010 kl. 13:37:16
Raptorns effektkurva planar ut på topp, ja... men precis som att Dinlin kan förbättras kan ju självklart även Raptorn det.
Sätt i en vassare kam för 2000 och effekten fortsätter till maxvarv.

Att nån modifiering av nåt munstycke skall kunna få en Dinli i paritet med en 700 likställer jag med snacket jag stötte på i en tråd på Zatzy för några år sen där en kille med BMW 330 bytt luftfilter och sen "rökt" en Hayabusa på motorvägen...

Ja självklart går det att optimera raptorn med mer prylar till motorn, men det jag menade var att en förgasarmodell är betydligt mer jobbig att få optimal (om det ens går) än en insprutare som sköter detta själv.


PS: det finns en hel del prylar att slänga på en fujimotor också.

Jag hoppas verkligen ingen tror att en Dinli 450 (och andra) får en raptor 700:as motorkaraktär av att bestycka optimalt. (då dumförklarar man verkligen läsare på detta forum)

Men, jag vill bara visa att det finns en en hel del (Ska skriva att det inte blir en raptor 700) kvar att få ut på befintlig maskin. Och den mår bara bättre.


Ska även tillägga att hade jag upplevt att en raptor 700 var så pass överlägsen dinli 450 (ialla fall min) så hade även jag haft en raptor 700. Inte ny, men en beggad, då dem inte är så farligt dyra nu för tiden.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: degklumpen skrivet 28 september 2010 kl. 18:03:25
jahaja vart ska jag börja..... :hmmm:

Kan väl bara börja med att säga att lowest vet vad han talar om,många är vi i området som både sett och försökt åka uppför i våra backar med en dinli,både originalmaskiner och trimmade med box,avgas och traktordäck, alla är vi eniga:ska du uppför backen så ska du inte sitta på en dinli450 8)
Vet att ICE JUNIOR tog sig upp men det var vinter och hårt i backen då så det räknas inte ;)

Jag har ju åkt ett antal maskiner,dinli450x2,goes320,yfz450 och raptor 700 så jag anser att jag vet ett och annat om dessa maskiner när det gäller sandtag,slänter och klotningar mm.

Min första dinli450 var original förutom att strypningarna var borta, kommer ihåg att Nicar46 och Lowest tog med mig till det omtalade sandtaget första gången vi åkte ihop,dom kom upp med sina raptors,jag gjorde det inte........kom väl till halva backen ungefär,den är så pass brant att man knappt kan gå uppför utan att hjälpa till med armar&händer ;)

Min andra dinli450 var lite lätt trimmad men inte kom jag upp för det,däremot så tröttnade jag ganska fort på att gräva fram dinlijäveln var och varannan gång, hade till och med en liten plastspade i ryggan ibland när jag visste att det var sandtagskörning..

Sen åkte jag raptor700,åkte uppför på 2:an&3:an med halvgas så.......en jäkla kul backe måste jag säga ()p
Med yfz450 så kunde jag stanna i halva backen och starta på 3:an och fortsätta uppför,den maskinen passade mig bäst eftersom jag gillar crossbana och lite mer fart, med den så gasade jag fullt i nerför i samma backe....ja det gick väl lite fort ibland men kul var det 8)

that´s it
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: degklumpen skrivet 28 september 2010 kl. 18:25:04
Förresten så kanske jag ska tillägga att när jag åkte dinlisarna så letade jag trimgrejer och däck varje gång jag slog på datorn, hade 160 munstycke,öppet filter och rensat avgassystem+helt nya artraxdäck bak på den sista maskinen men den lekte mullvad i sandtaget så jag insåg att det fanns en enkel lösning:
så jag köpte raptorn och den körde jag original förutom ett kugg extra fram och slitna bakdäck, det räckte gott och väl både på vägen och upp&ner i backarna i sandtagen.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Joacim skrivet 28 september 2010 kl. 18:50:42
Jag vet en sak, Jag åker trimmad 700a likt denna 35000 trimmade 700a som CALLAHAN pratar om,dessutom har jag kört en 700a sen den var helt ny närmare 6000mil nu!  Jag har även kört dinli 450 en del i sommar och jag vet att det enda 700an saknar som dinli har är skak och brak och en del krångel, Efter 1mils körning på dinli så har man en sönderskakad röv och vita fingrar, Min kompis som har dinlin lånade min 700an när han skulle iväg på längre trippar, Allt på grund av att han tycker 700an är överlägsen dinlin i både effekt,kvalitet och köregenskaper!

Som någon skrev att 700an skulle bli så mycket jobbigare på kopplingen i skogen när man har drevat om den, Det kan jag inte påstå att den är! Då kör jag med 16/31 drevning!
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: kenta777 skrivet 28 september 2010 kl. 18:58:15
Jag tycker vi kan avsluta detta fanboykrig, det leder ingenstans.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 september 2010 kl. 19:11:48
Jag säger bara som jag sagt tidigare, det är mycket jobbigt att få en förgasarmodell att gå optimalt.
Det är stor skillnad mot org. bestyckningen.

Känner mig också erfaren av en massa dinlisar och yammor mm, mm.

Att slänga på ett avgassystem ger inget om man itne moddar i bestyckningen, snarare tvärt om.
Att slänga på ett öppet filter ger inget om man inte moddar i bestyckningen, snarare tvärt om
Att slänga på en cdi med ökat toppvarv ger inget mer än att man kan ligga på högre toppvarv. (Brukar vara dåligt för motorn i längden) Speciellt om den är dåligt bestyckad från början.

Säger även som jag sagt tidigare det är stor skillnad på vilka däck man anv. i sanden.

Om det nu är så att en dinli gräver ned sig (tolkade det som att den inte orkade utan tappade orken och fick motorstopp pga dåligt vrid) vad tyder det på, jo dålig fart, dåligt fäste.

Så enda sättet att ta sig uppför denna backe är då att man har en speciell fart på bakhjulen som en dinli inte orkar eller har för dålig utväxling för att klara av.
Det är min analys av denna "monsterbacke."

Om det nu är som min analys, så är det tydligen mitt i prick där dinlin och många andra maskiner skulle gå bet på denna backe.

Sedan att en yamma 450 lyckas stanna i denna backe och sedan fortsätta upp till toppen förlöjligar då ytterligare denna myt att "yamma är bäst f*k the rest".




Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 september 2010 kl. 19:28:36
Jag vet en sak, Jag åker trimmad 700a likt denna 35000 trimmade 700a som CALLAHAN pratar om,dessutom har jag kört en 700a sen den var helt ny närmare 6000mil nu!  Jag har även kört dinli 450 en del i sommar och jag vet att det enda 700an saknar som dinli har är skak och brak och en del krångel, Efter 1mils körning på dinli så har man en sönderskakad röv och vita fingrar, Min kompis som har dinlin lånade min 700an när han skulle iväg på längre trippar, Allt på grund av att han tycker 700an är överlägsen dinlin i både effekt,kvalitet och köregenskaper!

Som någon skrev att 700an skulle bli så mycket jobbigare på kopplingen i skogen när man har drevat om den, Det kan jag inte påstå att den är! Då kör jag med 16/31 drevning!

Håller med att en preppad raptor går bra men nu var det inte den typen av snack om vilken som gick att preppa mest, utan mer ett snack om var man kan och inte kan köra med raptor vs dinli (även andra fujimotor-modeller)

Håler med fullt ut att en raptor är mer vibbrationsdämpad, då dem lagt ner mer på sånt än dinli gjort (Något måste man ju få för prisskillnaden)
men sånt går att åtgärda med div tillbehör.

Hur du menar med kopplingen förstår jag inte. (kan väl inte vara halvautomat på ettans växel på en raptor, om dem inte gjort om dem på senaste modellerna )
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: degklumpen skrivet 28 september 2010 kl. 19:53:16
njääe, menade ju inte så Henke utan det jag menade var ju att just yfz:an passade min körstil, lite högre varv för att det ska kännas att det händer lite ()p
Sen var yfz:an preppad av atvracing så den gick ju som ett svin, hoppas den mår bra och tänker på allt kul vi hade :cry:

En bra grej med dinlin är väl att den är fin att köra efter vägen med, åkte Gustafs/gävle tor och det var då inte problem, hängde på rätt bra med dom andra maskinerna så om jag skulle skaffa en pendlarmaskin så kunde jag stå ut med en dinli, är ju rätt gött att dra bilar vid rödljusen haha ()p

Om jag skulle ha en lekmaskin så hade jag valt nåt annat, honda eller suzuki kanske bara för att prova nåt annat?
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Joacim skrivet 28 september 2010 kl. 20:11:05
Jag vet en sak, Jag åker trimmad 700a likt denna 35000 trimmade 700a som CALLAHAN pratar om,dessutom har jag kört en 700a sen den var helt ny närmare 6000mil nu!  Jag har även kört dinli 450 en del i sommar och jag vet att det enda 700an saknar som dinli har är skak och brak och en del krångel, Efter 1mils körning på dinli så har man en sönderskakad röv och vita fingrar, Min kompis som har dinlin lånade min 700an när han skulle iväg på längre trippar, Allt på grund av att han tycker 700an är överlägsen dinlin i både effekt,kvalitet och köregenskaper!

Som någon skrev att 700an skulle bli så mycket jobbigare på kopplingen i skogen när man har drevat om den, Det kan jag inte påstå att den är! Då kör jag med 16/31 drevning!

Håller med att en preppad raptor går bra men nu var det inte den typen av snack om vilken som gick att preppa mest, utan mer ett snack om var man kan och inte kan köra med raptor vs dinli (även andra fujimotor-modeller)

Håler med fullt ut att en raptor är mer vibbrationsdämpad, då dem lagt ner mer på sånt än dinli gjort (Något måste man ju få för prisskillnaden)
men sånt går att åtgärda med div tillbehör.

Hur du menar med kopplingen förstår jag inte. (kan väl inte vara halvautomat på ettans växel på en raptor, om dem inte gjort om dem på senaste modellerna )

Snacket om att den är trimmad och gått nästan 6000mil är väl lite bevis på att det är fin kvalitet, Jag snackar inte om vem som preppar mest, bara en notis!
Ang kopplingen så skrev du "Det går utan problem att vara i skogen och böka det enda som är jobbigt då är att man får jobba så mycket med kopplingen. Raptorn har en väldigt låg utväxling på 1an som är bra om man nu inte drevar upp den, men man får jobba med kopplingen även på en raptor om man ska smyga runt i dålig terräng." Jag har ju just drevat om den och upplever inga större skillnader vid skogskörning som du påstår kan bli ett problem vid omdrevning på 700an! Förstår du? utväxling orginal VS utväxling omdrevat = ditt prat om "Raptorn har en väldigt låg utväxling på 1an som är bra om man nu inte drevar upp den" du verkar ju veta mycket väl hur en 700a är som omdrevad i skogen :)

Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 september 2010 kl. 20:20:41
Jag vet en sak, Jag åker trimmad 700a likt denna 35000 trimmade 700a som CALLAHAN pratar om,dessutom har jag kört en 700a sen den var helt ny närmare 6000mil nu!  Jag har även kört dinli 450 en del i sommar och jag vet att det enda 700an saknar som dinli har är skak och brak och en del krångel, Efter 1mils körning på dinli så har man en sönderskakad röv och vita fingrar, Min kompis som har dinlin lånade min 700an när han skulle iväg på längre trippar, Allt på grund av att han tycker 700an är överlägsen dinlin i både effekt,kvalitet och köregenskaper!

Som någon skrev att 700an skulle bli så mycket jobbigare på kopplingen i skogen när man har drevat om den, Det kan jag inte påstå att den är! Då kör jag med 16/31 drevning!

Håller med att en preppad raptor går bra men nu var det inte den typen av snack om vilken som gick att preppa mest, utan mer ett snack om var man kan och inte kan köra med raptor vs dinli (även andra fujimotor-modeller)

Håler med fullt ut att en raptor är mer vibbrationsdämpad, då dem lagt ner mer på sånt än dinli gjort (Något måste man ju få för prisskillnaden)
men sånt går att åtgärda med div tillbehör.

Hur du menar med kopplingen förstår jag inte. (kan väl inte vara halvautomat på ettans växel på en raptor, om dem inte gjort om dem på senaste modellerna )

Snacket om att den är trimmad och gått nästan 6000mil är väl lite bevis på att det är fin kvalitet, Jag snackar inte om vem som preppar mest, bara en notis!
Ang kopplingen så skrev du "Det går utan problem att vara i skogen och böka det enda som är jobbigt då är att man får jobba så mycket med kopplingen. Raptorn har en väldigt låg utväxling på 1an som är bra om man nu inte drevar upp den, men man får jobba med kopplingen även på en raptor om man ska smyga runt i dålig terräng." Jag har ju just drevat om den och upplever inga större skillnader vid skogskörning som du påstår kan bli ett problem vid omdrevning på 700an! Förstår du? utväxling orginal VS utväxling omdrevat = ditt prat om "Raptorn har en väldigt låg utväxling på 1an som är bra om man nu inte drevar upp den" du verkar ju veta mycket väl hur en 700a är som omdrevad i skogen :)



Hehe jag tänkte på skogen som att man får göra mycket start och stopp för att planera sin färdväg och det blir en del vevande med kopplingen då. Där har man varit en hel del med sin dinli och inte upplevt att den inte orkar utan bara att den är högre utväxlad på ettans växel än en raptors etta. Drevar man den då raptorn så ökar ju  ju utväxlingen även på ettan. Sedan att den är så pass låg att den ändå funkar i skogen är en annan sak (den orkar trots att man drevar den flera kuggar det vet jag redan)

Drevar man en dinli 450 mer än en kugg fram tycker jag att den blir för hög för att krypköra med. Men den orkar utan problem men man får slira så mycket på kopplingen för att köra så sakta. (typ körskoleövningarna att man krypkör med kopplingen)
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Hydro skrivet 28 september 2010 kl. 22:17:06
...det jag menade var att en förgasarmodell är betydligt mer jobbig att få optimal (om det ens går) än en insprutare som sköter detta själv...

Jag säger bara som jag sagt tidigare, det är mycket jobbigt att få en förgasarmodell att gå optimalt.
Det är stor skillnad mot org. bestyckningen.

Dessa båda citat från ovanstående inlägg ger ju faktiskt ett rätt sammanfattat och bra svar på grundfrågan i denna tråd.
För oavsett väderlek, motortemperatur osv så är det bara att vrida på tändningen och dutta till startknappen så är motorn igång!

Det bör dock tilläggas att Raptorn insprutning INTE justerar sig själv efter diverse mods (tex luft och buller) då den i original saknar lamda och även möjligheten till ändringar av bränslemängd.
Man måste då montera "bränslebox" för typ 2-5000 och sen med hjälp av denna får maskinen att gå jämnt och bra.
Dynojets Powercommander 5 är en av de dyrare och den har lamda och DÅ får man den funktionen som Onlyhenke verkar tro redan finns original...
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 september 2010 kl. 22:39:40
...det jag menade var att en förgasarmodell är betydligt mer jobbig att få optimal (om det ens går) än en insprutare som sköter detta själv...

Jag säger bara som jag sagt tidigare, det är mycket jobbigt att få en förgasarmodell att gå optimalt.
Det är stor skillnad mot org. bestyckningen.

Dessa båda citat från ovanstående inlägg ger ju faktiskt ett rätt sammanfattat och bra svar på grundfrågan i denna tråd.
För oavsett väderlek, motortemperatur osv så är det bara att vrida på tändningen och dutta till startknappen så är motorn igång!

Det bör dock tilläggas att Raptorn insprutning INTE justerar sig själv efter diverse mods (tex luft och buller) då den i original saknar lamda och även möjligheten till ändringar av bränslemängd.
Man måste då montera "bränslebox" för typ 2-5000 och sen med hjälp av denna får maskinen att gå jämnt och bra.
Dynojets Powercommander 5 är en av de dyrare och den har lamda och DÅ får man den funktionen som Onlyhenke verkar tro redan finns original...

Men hallå. jag har aldrig skrivit att yamma sprutet klarar av att kompensera för trimprylar, eller hur?

Jag tror inget, vissa saker vet jag ... haha
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Gabber skrivet 29 september 2010 kl. 01:01:29
Jag blev mest sugen på att testa denna mytomspunna backe.  ;D
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 29 september 2010 kl. 13:50:41
En snabb fråga bara!
Varför är det alltid Dinli åkare som tror att deras maskiner är minst lika bra som Raptor 700.
Ser inga andra användare med andra märken hålla på och försvara sitt märke tills det blir pinsamt.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 29 september 2010 kl. 14:37:27
En snabb fråga bara!
Varför är det alltid Dinli åkare som tror att deras maskiner är minst lika bra som Raptor 700.
Ser inga andra användare med andra märken hålla på och försvara sitt märke tills det blir pinsamt.


Snabbt svar.

För att det är bara vi som blir hackade på, eller maskinen blir totalsågad av någon som har en del negativa känslor om märket, trots att det finns fler likvärdiga maskiner som bygger på samma motor och likvärdig kvalitet.
Vi som äger maskinerna( ägt dem längre än ett år) vet vad dem klarar av, och vet var det funkar att köra.

Som jag sagt tidigare, skulle nu raptorn vara så pass överlägsen dinli (och många andra) som det låter ibland i vissa inlägg, så skulle även jag äga en sån pga att dem finns billigt nu som beggade.

Så nu vet du svaret, och om du läser mina inlägg ser du ju att jag försvarat andra märken med samma motor.(så det är just motorn jag försvarar först och främst)
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: kenta777 skrivet 29 september 2010 kl. 15:55:02
Så nu vet du svaret, och om du läser mina inlägg ser du ju att jag försvarat andra märken med samma motor.(så det är just motorn jag försvarar först och främst)

Vilket i sig  är skoj då det enligt två återförsäljare jag snackat med bara är samma låda. Just Dinli har annan cylle och kolv, av billigare sort.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: KingQuadMarcus skrivet 29 september 2010 kl. 16:25:40
Tycker denna tråd är riktigt kul läsning  ;D Och hoppas på många fler innlägg :D Jag har själv haft dinli 450 -06 i ett år och kört raptor ett antal ggr, och jag kan inte mer än att hålla med dom tidigare talarna om raptor, det är en genomgående bättre maskin. Den är bättre på allt enligt mig, MEN jag tycker också att dinlin jag hade inte på något sätt var en dålig maskin utan tvärtom blev jag positivt överaskad av både kvalitet och körglädje/körkänsla och allt av dinlin. MEN jag måste säga att den tyvärr inte alls kan mäta sig med en raptor, den är enligt mig bättre både på väg, i skogen och på grusväg än vad en dinli är.

Men samtidigt satt jag inte och var grinig över att en raptor var bättre på allt än vad min dinli var när jag hade den, utan jag var glatt översakad över vad min dinli klarade av och man får ju mer utmaning med en dinli i skogen.. Så såg jag det iaf. Och att en dinli kostar hälften av en raptor går ju inte att se bort ifrån, men som oftast är priset en indikation på vad man får. Man får helt enkelt det man betalar för, oftast iaf...

Jag kan också säga att jag bor i säter och har kört i samma backe med min dinli som Lowest (Om videon är från sandtaget lite utanför Solvarbo på väg mot damsjön LOWEST?) visar på videon och jag kom inte heller upp med min dinli som förresten var bestykad, hade eftermarknad avgas, nya däck och var höjd vid tillfället.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 29 september 2010 kl. 17:06:24
Det är ju det som är så roligt att den jämförs med en raptor 700.
Vilket jag också tycker är konstigt, men det betyder ju att den har kommit en bit som ett relativt nytt märke och börjar jämföras med betydligt dyrare och mer beprövade maskiner.

Att en dinli motor (fuji ) inte får jämföras med andra fujimotorer är bara ren smutskastning anser jag.
Dem är OEM tillverkade till dinli. och oem tillverkade till andra hopsättare av liknande quads
Detaljerna om vad varje köpare av motorer vill ha ut från motorn, är en helt annan sak och det behöver vi inte ta i denna tråd.

Nu var det som triggade mig mest, det att en dinli funkade INTE alls i skogen och i sandtagen jämfört med en raptor, och det var det som gjorde att jag orkade skriva här och ifrågasätta varför den inte funkade där och att en raptor var såååå mycket bättre. (det blev mest att den inte klarade av en viss backe, som verkar vara normen på om en maskin är bra eller dålig enl vissa)

Jag kör nästan inget efter vägen, utan efter skoterleder, i skogen, efter enduroslingor och i sandtagen. Tycker min maskin funkar skitbra där och ser inte raptorn överlägsen på mina körställen. Hade den varit det hade även jag ägt en raptor 700 som ska vara en supermaskin enl vissa inlägg.

Nu använder jag även maskinen till mycket annat som bara skulle bli löjligt om jag skrev det här  :lol:

Och som tidigare " skrivare" skrev, att den förvånar ang kvalitet och allroundegenskaper, det gör den även på mig.

Har ju trots allt ägt den i 5 år och vet verkligen vad den klarar av och vilka svagheter den har. Om det är någon som ifrågasätter mig denna kunskap så får ni gärna göra det, men då tycker jag vi tar det via PM.

Jag har ibland varit sugen på att köpa en helt ny dinli 450 för att se hur långt dem har kommit med förbättringar och kvalitet jämfört med uppstartsårets modell. Men jag har lagt pengar på tillbehör istället som förgyller min maskin och ökar körglädjen året om.

Hoppas det har gett en mer förstående bild om varför jag skriver här. (hade lika gärna kunnat strunta i det men det blev som sagts tidiagre en rolig grej)
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 29 september 2010 kl. 20:07:09
Nu använder jag även maskinen till mycket annat som bara skulle bli löjligt om jag skrev det här  :lol:

Du menar väl inte att du sover med den också! :hmmm: :lol: ;)

Om man nu som i mitt fall kikar på en helt ny maskin.
Så kan man ju inte annat än säga att den är ganska prisvärd om man jämför med Raptorn.

Sen har väl Dinlin oförtjänt dåligt ryckte kanske.
Men många har ju bytt från Raptor 700 till andra maskiner också.
Och dom har kallat 700an allt möjligt från traktor med F1 motor till bojsänke.
Så den passar inte alla åkare precis som Dinlin inte heller passar alla.
Och vad spelar det för roll vad andra tycker är du nöjd med din maskin så är det det enda som betyder nått.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Lowest skrivet 29 september 2010 kl. 20:43:25
Tänk vilken rolig läsning man får när man säger att en maskin känns som en lastbil i skogen å sandtag  :lol: och det kan ingen ta ifrån mej för det står jag för.
Men jag skulle inte ha nått mot att ha en Dinli450 att åka till jobbet med å leka på vägar med ()p

Men det som gällde var om det är nån skillnad i mellan dom och det är det anser jag att det är.

Backen som är på videon är lillabacken i sandtaget och sanden är väldigt mjuk så det är svårt att gå upp i den och har man lekt där nån timme så ser slänten annorlunda ut för man gräver snabbt om slänten med maskinerna.

KingQuadMarcus du tänker på rätt ställe  ()p
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 29 september 2010 kl. 20:54:26
Nu använder jag även maskinen till mycket annat som bara skulle bli löjligt om jag skrev det här  :lol:

Du menar väl inte att du sover med den också! :hmmm: :lol: ;)

Om man nu som i mitt fall kikar på en helt ny maskin.
Så kan man ju inte annat än säga att den är ganska prisvärd om man jämför med Raptorn.

Sen har väl Dinlin oförtjänt dåligt ryckte kanske.
Men många har ju bytt från Raptor 700 till andra maskiner också.
Och dom har kallat 700an allt möjligt från traktor med F1 motor till bojsänke.
Så den passar inte alla åkare precis som Dinlin inte heller passar alla.
Och vad spelar det för roll vad andra tycker är du nöjd med din maskin så är det det enda som betyder nått.


HAHA ja varför inte, skulle behöva 2 st dinos 50 kubikare till barnen snart  :lol: :lol:

Att dem inte passar alla förstår väl alla, det beror ju på hur man vill använda den. Men att såga den totalt pga att man inte kan anv den på tävlingsbanor(ingen har ju testat med rätt optimeringar) eller att den inte tar sig upp för vissa backar.(som jag har svårt att förstå men men)
I vissas inlägg vinklas det gärna ofta till att Dinli är sämst alla andra är bättre eller mycket bättre.

Den är inte bäst, men den är mycket bra på mycket, och det nöjer jag mig med. (än så länge tills jag hittar något annat som är lite eller mycket bättre för samma pengar, kanske en ny dinli 450  :lol: )
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 29 september 2010 kl. 22:01:22
Men jag skulle inte ha nått mot att ha en Dinli450 att åka till jobbet med å leka på vägar med ()p

Men det som gällde var om det är nån skillnad i mellan dom och det är det anser jag att det är.


Det är ju sånna här kommentarer som förvånar mig att man skriver om man vet skillnaden på en raptor 700 och en dinli 450.

Det är ju på vägen jag tycker den är riktigt dålig i jämförelse med en raptor 700 (ok, den är tyngre, kanske lite, lite skönare körställning på dinlin, som fördelar)
Men den vibbar mer än raptorn, dinlin är överdrivet tätstegad i v-lådan (saknar en mycket högre utväxling på sista växeln på dinlin då skulle den bli så perfekt på vägen) som gör att man får växla till sista växlen direkt och ligga på höga varv om man vill ligga i 90. åter igen, mer vibbar på höga varv (om man inte drevar gärnet)
Sedan har vi ju det omtalade vridet som är kul om man kör väg.

Så hade jag velat köra mycket väg hade jag ägt en raptor 700, absolut inte en dinli 450.
Så jag förstår itne varför den hyllas så mycket som vägmaskin då jag tycker den är den sämsta sidan på dinli 450.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Lowest skrivet 29 september 2010 kl. 23:19:43
Men jag skulle inte ha nått mot att ha en Dinli450 att åka till jobbet med å leka på vägar med ()p

Men det som gällde var om det är nån skillnad i mellan dom och det är det anser jag att det är.


Det är ju sånna här kommentarer som förvånar mig att man skriver om man vet skillnaden på en raptor 700 och en dinli 450.

Det är ju på vägen jag tycker den är riktigt dålig i jämförelse med en raptor 700 (ok, den är tyngre, kanske lite, lite skönare körställning på dinlin, som fördelar)
Men den vibbar mer än raptorn, dinlin är överdrivet tätstegad i v-lådan (saknar en mycket högre utväxling på sista växeln på dinlin då skulle den bli så perfekt på vägen) som gör att man får växla till sista växlen direkt och ligga på höga varv om man vill ligga i 90. åter igen, mer vibbar på höga varv (om man inte drevar gärnet)
Sedan har vi ju det omtalade vridet som är kul om man kör väg.

Så hade jag velat köra mycket väg hade jag ägt en raptor 700, absolut inte en dinli 450.
Så jag förstår itne varför den hyllas så mycket som vägmaskin då jag tycker den är den sämsta sidan på dinli 450.

Dinlin kostar ju nästan ingenting i inköp om man köper den begagnad och för skogskörningen har ja redan en riktig maskin  ()p
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Tumult_79 skrivet 4 oktober 2010 kl. 11:44:40
Det är ju det som är så roligt att den jämförs med en raptor 700.
Vilket jag också tycker är konstigt, men det betyder ju att den har kommit en bit som ett relativt nytt märke och börjar jämföras med betydligt dyrare och mer beprövade maskiner.

Haha, så henke är i farten igen? Det har vart lugnt för dig ett tag, men nu ser ja att du har fått arbete igen :)

Inte jämförs dinli med raptor, det är bara så att många har en dinli och alla utom en ;) kommer någongång fram till att det är dags att byta. Å då kommer ju raptorn på tal naturligtvis. Alla säger ju förstås att raptorn är en bättre maskin men då är du sällan överens med den tanken.

Får jag fråga en sak? Är det nått utav dessa påståenden som du tycker är felaktigt:

Raptor 700 är driftsäkrare än en Dinli 450
Raptor 700 är lättare än en Dinli 450
Raptor 700 är bättre i sandtaget än en Dinli 450
Raptor 700 har bättre motor än en Dinli 450
Raptor 700 är en mer koplett maskin än en Dinli 450
Raptor 700 har bättre kvalité än en Dinli 450
Raptor 700 är dyrare än en Dinli 450
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 4 oktober 2010 kl. 12:23:12
Det är ju det som är så roligt att den jämförs med en raptor 700.
Vilket jag också tycker är konstigt, men det betyder ju att den har kommit en bit som ett relativt nytt märke och börjar jämföras med betydligt dyrare och mer beprövade maskiner.

Haha, så henke är i farten igen? Det har vart lugnt för dig ett tag, men nu ser ja att du har fått arbete igen :)

Inte jämförs dinli med raptor, det är bara så att många har en dinli och alla utom en ;) kommer någongång fram till att det är dags att byta. Å då kommer ju raptorn på tal naturligtvis. Alla säger ju förstås att raptorn är en bättre maskin men då är du sällan överens med den tanken.

Får jag fråga en sak? Är det nått utav dessa påståenden som du tycker är felaktigt:

Raptor 700 är driftsäkrare än en Dinli 450
Raptor 700 är lättare än en Dinli 450
Raptor 700 är bättre i sandtaget än en Dinli 450
Raptor 700 har bättre motor än en Dinli 450
Raptor 700 är en mer koplett maskin än en Dinli 450
Raptor 700 har bättre kvalité än en Dinli 450
Raptor 700 är dyrare än en Dinli 450


HAHA då har vi Tumult här igen också..

Läs hela tråden så kanske du också får upp ögonen på vad jag menar, och välj inte bara ett specifikt inlägg.
(och jag hoppas verkligen inte att du gått över till myten "yamma är best f*ck the rest")
 
Bara som en påminnelse så skrev jag om fujimotorn INTE enbart om Dinli 450.

En tanke, tänk om jag känner att jag vill köpa en raptor 700 och behandlar den på samma sätt som jag gjort med min dinli. Har så otroligt höga förväntningar på den och den inte skulle motsvara mina förväntningar och jag hamnar här och  börjar skriva ned den totalt och såga den totalt. Vad skulle ni då säga Yamma (raptor 700) älskare?
Bara en tanke - som inte är helt omöjlig att genomföra.

Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Tumult_79 skrivet 4 oktober 2010 kl. 13:21:59
Jag har läst tråden och du pratar om bra mycket mer än motorn.

Jag är ingen "raptorälskare" i den bemärkelsen.

Det var längesen som nån totalsågade dinlin nu. De mesta av snacket lyder att raptorn är bättre än dinlin, men det är inget fel på dinlin för den är billigare och absolut prisvärd. men som du sa så tidigare så kommer den ofta upp i diskussion tillsammans med en raptor. Å då blir det inte lätt. Den är inte totalsågad för att nån säger att raptorn är bättre. Hade det vart samma tongångar om det gällt dinli vs acces så hade man ju kunnat börja undra.

Sen så är det inte fuji motor som ska diskuteras här som du nämde utan trådskaparen undrar om det märks någon skillnad på de två maskinerna om han skulle byta.

Antar att ditt svar är "ja, men ja tycker priset för raptorn är så pass högt så ja tycker dinlin är mer prisvärd"

Jag skulle vilja säga att det finns mer att kika på än bara hur det känns när man gasar. Om det var det enda man skulle jämföra så kunde man ju köpa vad skräp som helst och trimma till förbannelse.

Jag brukar ju säga provkör, det är ju du som ska ha den. Alla tycker olika om saker.

 

Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 4 oktober 2010 kl. 13:29:40
Exakt där håller jag med fullt ut tumult. (inte 100% men nästan)

Men jag skrev ju tidigare varför jag orkade skriva i tråden om du läser igenom hela.
Skrev ju lite förklaringar, och inte bara att en dinli klarar allt.

Sedan att det blev en del sidospår men det skyller jag en hel del på andra också. (och jag försökte styra in på vad ämnet handlade om och min ifrågasättning)
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: HeatFire skrivet 4 oktober 2010 kl. 14:26:45
det enda "riktiga" felet jag har hört som är allmänt för dinlin eller iofs 2.. det är kamkedjan och glapp i kulleder..
enligt bes gubben så är lite glapp okej pga att det är så vanligt så godkänner dom lite.. så det är inget stort problem så länge det inte ger en problem.
och kedjan går ju också byta;)

men jag skulle aldrig byta från min raptor till en dinli mycket pga 240mils serviceintervall på motorn och vridet.
skillnaden mellan raptor och dinli.. hmmm raptorn har bättre kvalitet och är dyrare..

varför är det så svårt att förstå för många som kör dinli 450? men man kan ha precis lika kul på en dinli 450 o jag klankar inte ner på dom som kör dom utan gillar tvärtom att inte alla kör samma. ger en spännande blandning och håller priset nere:)
vill tacka dinli för att se till att framför allt begpriserna på fyrhjulingar gör att många kan ha kul:)

och vem tusan har sagt att alla fujimotorer är toppen? helt klart är dinli motorn en fuji men med vissa detaljer som tex kamkedjan (iaf på vissa modeller) är lite billigare än andra motorer dom klistrat ihop.

go dinli!:)
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 4 oktober 2010 kl. 15:08:48
Dinli 450 har sina svagheter och jag vet vilka dem är, tro mig.


Som en liten slutkläm från mig är att jag åker ifrån raptorer och många andra maskiner (kanske inte 4wd maskiner alltid) på väldigt många underlag(OBS inte alla underlag) speciellt under vintern på grund av avsaknad av div tillbehör. Så där har jag lagt mina pengar, hade kunnat köpa en raptor utan problem men nu har jag en bättre maskin enl mina användningsområden pga alla dessa tillbehör.

Hade jag köpt en raptor så hade jag haft en bättre maskin men en maskin som funkar sämre på dem ställen jag kör än vad jag har nu. 
Så så kan man också se på det.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 4 oktober 2010 kl. 16:44:02
Som en liten slutkläm från mig är att jag åker ifrån raptorer och många andra maskiner (kanske inte 4wd maskiner alltid) på väldigt många underlag(OBS inte alla underlag) speciellt under vintern på grund av avsaknad av div tillbehör.

Beror nog mer på föraren än maskinen i så fall!
Jag körde om en Porsche med min Peugeot här om veckan.
Betyder det att jag kör ifrån alla porschar nu då? ;)
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 4 oktober 2010 kl. 16:56:58
Som en liten slutkläm från mig är att jag åker ifrån raptorer och många andra maskiner (kanske inte 4wd maskiner alltid) på väldigt många underlag(OBS inte alla underlag) speciellt under vintern på grund av avsaknad av div tillbehör.

Beror nog mer på föraren än maskinen i så fall!
Jag körde om en Porsche med min Peugeot här om veckan.
Betyder det att jag kör ifrån alla porschar nu då? ;)

HEHE nä så enkelt var det inte men, har ni hängt med på vad jag gjort med maskinen och vad jag har köpt så vet ni,,, och det kommer mera senare, vill bara prova ut det så det funkar. (tar det i annan tråd)
hade jag köpt en raptor, så tror jag inte att jag köpt på mig lika mycket tillbehör(fast man vet ju aldrig) som gör att jag snart får fara själv å köra då ingen lyckas följa med dit jag kör. hehe (får börja vara med 4wd maskinerna )

Finns inget som funkar optimalt överallt då måste man skaffa en massa tillbehör som gör att det funkar bättre.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: Ironman skrivet 4 oktober 2010 kl. 23:29:05
det enda "riktiga" felet jag har hört som är allmänt för dinlin eller iofs 2.. det är kamkedjan och glapp i kulleder..
enligt bes gubben så är lite glapp okej pga att det är så vanligt så godkänner dom lite.. så det är inget stort problem så länge det inte ger en problem.
och kedjan går ju också byta;)

men jag skulle aldrig byta från min raptor till en dinli mycket pga 240mils serviceintervall på motorn och vridet.
skillnaden mellan raptor och dinli.. hmmm raptorn har bättre kvalitet och är dyrare..

varför är det så svårt att förstå för många som kör dinli 450? men man kan ha precis lika kul på en dinli 450 o jag klankar inte ner på dom som kör dom utan gillar tvärtom att inte alla kör samma. ger en spännande blandning och håller priset nere:)
vill tacka dinli för att se till att framför allt begpriserna på fyrhjulingar gör att många kan ha kul:)

och vem tusan har sagt att alla fujimotorer är toppen? helt klart är dinli motorn en fuji men med vissa detaljer som tex kamkedjan (iaf på vissa modeller) är lite billigare än andra motorer dom klistrat ihop.

go dinli!:)

Nu är det ju förlängda service intervaller på Dinli 450
150mil mellan oljebyten
300 mil mellan ventilspelskontroller ()p
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: smuggel skrivet 22 oktober 2010 kl. 23:58:14
Nu vet inte jag hur branta backar du har i sandtaget men där vi åker så kan man i stort sett glömma att komma upp med en Dinli.
Jag vet bara en Dinli som har kommit upp kanska lätt. Den var uppbestyckad i förgasaren och hade polarisbox så den varvade ganska friskt.

Vi har haft många som varit här å åkt med oss som åkt dinli å dom har nastan alldrig kommit upp för slänterna vi åker i. Dom varvar på 2an och kommer halva backen sen gräver dom bara ner sig medans raptorn går på 4an upp utan problem.

Vi har ca 15meter bara inann slänten börjar och det är lös fin sand och på den korta biten hade vi redan fått i 4an på raptorerna medans en dinli knappt börjat varva på 2an.
Du skriver själv att en dinli har effekten på höga varv för att det ska hända nått så då kanske du förstår att i vårat sandtag funkar inte en dinli så bra.

När jag åkte i skogen så gick raptorn på tomgång på ettans växel utan problem över stenar å skit som va i vägen medans en dinli fick dom varva å ladda annars la den av för det saknas vridmoment på låga varv.

Du kan fråga Degklumpen här på forumet han hade en dinli450 å han kom alldrig upp för slänten men sen köpte han en raptor700 och han flög uppför slänterna som en galning.

Om du inte tror mej så är du välkommen att testa slänten ()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=buqXxd6DrDQ[/youtube]

Om det är den där backen du menar så är de ju patetiskt, en badboy 100cc tar ju sig upp för den om den har sjyssta däck.
Titel: SV: Dinli 450 ägare som vill byta upp sig till raptor 700R se 2008
Skrivet av: KingQuadMarcus skrivet 23 oktober 2010 kl. 01:28:12
Jepp och jag cyklade upp för den med en gammal kärring cykel i förra veckan.. Nej men kanske en badboy 100cc med bra däck och skicklig förare skulle komma upp, men jag fastnade iaf med min dinli 450 som jag sagt tidigare i denna tråd.. Säger inte att det är omöjligt, och det betyder på en massa saker, tex hur sanden ser ut för dagen hur många som kört innan, väderlek, hur hårt packat det är osv Sen har ju däck, förarskicklighet, maskin, spårval och en massa saker inverkan på resultatet. Finns säkert 1000 faktorer till.

Men "smuggel" jag önskar dig lycka till med din badboy 100cc och komma upp.