ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: ehm skrivet 26 april 2010 kl. 23:22:50
-
Hej! Jag är ute efter en landsvägssnabb ATV som samtidigt har hög markfrigång för terrängkörning + lastrack för packning + driftssäker som jag kan lita på för längre turer. Jag har läst och läst i detta utmärkta forum men känner mig ändå osäker på vad jag ska köpa.
Jag behöver den till att utforska nya fiskeställen och annan trekking.
Har tittat på CF, Kymco, Linhai, Goes, TGB, SYM, SMC och de dyrare maskinerna - men de flesta ATV verkar vara gjorda antingen för fart eller för att dra tunga lass i skogen på låg växel.
Jag skulle vilja kunna packa ner ett tält och fiskegrejorna och dra iväg några veckor utan att behöva oroa mig för nervösa maskinsammanbrott ;) Finns det någon hjuling som kombinerar alla de egenskaperna jag vill ha?
Jag är mycket tacksam för alla tips!! (jag har ingen särkild budgetgräns)
-
can am renegade
-
outlander max ifall ni blir 2..
-
Effektuttagen i Kymco, Dinli, CF, TGB mfl "lågprismärken" är förhållandevis lågt, men köper du en 700 eller större från någon av de stora drakarna så har du både möjlighet att dels åka i krypfart, dra tungt OCH även åka milvis på motorväg när så andan faller på.
Prova en Kawa 750, Polaris 850 eller CanAm 800 och du lär märka skillnaden mot lågprismärkena med liknande kubik...
Angående driftsäkerhet så har jag kört tre år med min Renegade och har än så länge enbart servat enligt displayen.
Inte ett endaste fel har kommit!
...jo, backspeglar efter rullningar, däck efter rivskador bland sprängsten och lite så, men dessa "fel" är ju förarrelaterade.
-
Cancan 800 max Potatis 800.850 blir mitt tips ,
eller varför inte en RZR , inte så snabb ca.95km !
-
Tack för era tips! Ska kolla upp dessa märken!
-
Polaris Sportsman verkar urgrym. Vill ha! :-) Andrahandsvärdet ser också mycket bra ut så det verkar vara ett säkert kort. Yamaha Grizzly är ju annars en hjuling som många rekommenderar. Hur funkar den om man både vill ha landsvägsspeed och bra terrängegenskaper?
-
"landsvägsspeed" kan du nog glömma , finns vad jag vet ej landsvägsregistrerad !
-
Hittade en vägreggad grizzly här t.ex.:
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_GRIZZLY_700I_4X4_EPS_LAGER_VAGREGGAD__27123776.htm?ca=6&w=3
Frågan är hur fort de går på vägen :-)?
-
BruteForce funkar bra att åka på motorväg med ()p varvstoppet slår i vid 72mp/h
men ligga i 100km/h funkar utan problem.
-
Jag har lösningen...... ;) så får du råd med bete också. ()p
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27388.msg239530
Fin abborre :sunny:
-
BruteForce funkar bra att åka på motorväg med ()p varvstoppet slår i vid 72mp/h
men ligga i 100km/h funkar utan problem.
Det låter utmärkt, Lowest! Det kan vara precis vad jag är ute efter - hittade t.ex. en 2009-modell (ny) på blocket för 91 000, vilket verkar vara ganska billigt om man jämför med Polaris. Bra tips! Tack!
-
Jag har lösningen...... ;) så får du råd med bete också. ()p
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27388.msg239530
Fin abborre :sunny:
Tackar, tackar! Men var ska jag packa ner mina 20-kilosgäddor :-) ?
-
Jag har lösningen...... ;) så får du råd med bete också. ()p
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27388.msg239530
Fin abborre :sunny:
Tackar, tackar! Men var ska jag packa ner mina 20-kilosgäddor :-) ?
:lol: :lol: .....i packboxen naturligtvis ,föresten skulle du inte ha vägreggat :hmmm: va bruteforcen på blocket det ?? Blir en dresel 750 isf ()p .
-
Jo den var vägreggad! Och jo, då blir det dresel. (vet inte vad det har för betydelse egentligen) http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_BRUTEFORCE_750I_4X4_VAGREGGAD__27124788.htm?ca=6&w=3
Såg också en bruteforce tt edition som ser mycket grym ut!
http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_BRUTEFORCE_750_TT_EDITION_25486996.htm?ca=6&w=3
Jag börjar nästan dregla. :D Men vet inte om man kan få en sådan vägreggad.
-
Jo den var vägreggad! Och jo, då blir det dresel. (vet inte vad det har för betydelse egentligen) http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_BRUTEFORCE_750I_4X4_VAGREGGAD__27124788.htm?ca=6&w=3
Såg också en bruteforce tt edition som ser mycket grym ut!
http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_BRUTEFORCE_750_TT_EDITION_25486996.htm?ca=6&w=3
Jag börjar nästan dregla. :D Men vet inte om man kan få en sådan vägreggad.
Man kan köpa en vägreggad å utrusta den som en tt edition ()p
-
Välkommen till Four by Four Store
Välkommen Gäst! Vill du logga in? Eller vill du skapa ett nytt konto?
Nu har vi TOKREA på våra båtmotorer från Suzuki!!! Missa inte detta! Kolla in under kategorin "utombordare" och gör ett riktigt klipp! Se Suzukis hemsida för ytterligare information om motorerna.
OBS! Vi har specialiserat oss på att sälja fordonsombyggda fyrhjulingar från de stora japanska tillverkarna, alltså Honda, Suzuki, Yamaha och Kawasaki. Dessa fyrhjulingar byggs om hos ett flertal olika företag i Europa med skiftande pris och kvalitet. Alla priser på fordonsombyggda märkesfyrhjulingar i webbshoppen är baserade på den billigaste ombyggnationen, i de flesta fall Dresel. Observera att när en maskin, t.ex. en Kawasaki, är fordonsombyggd så är är den ej längre en Kawasaki på pappret, detta betyder att Kawasaki, i detta fall, "vänder denna maskin ryggen" och i många fall vägrar att ens ta in en sådan maskin på service. Alla garantiåtaganden och service hänvisas därför direkt till oss eller våra samarbetspartners. Dresels byggkvalitet räcker i de flesta fall för den vanlige väg-pendlaren men man bör tänka på att kablage är dåligt fuktskyddade och att bromsar m.m. inte håller samma kvalitet som hos andra märken. För någon extra tusenlapp kan du oftast få t.ex. en Motorbike eller en Paoletti Racing som håller betydligt högre kvalitet på ombyggnationerna, och om du vill satsa på RIKTIGT hög kvalitet på ombyggnationen så väljer du en Borile med hydraulisk bromsfördelning och ett helt intakt orginal elsystem m.m. Borile brukar ligga mellan 1500:- till 7000:- dyrare än en Dresel, en investering som kan vara väl värd i längden om man är ute efter ett långvarigt och problemfritt ägande
Lite info om Dresel maskiner :rtfm:
-
Ja just det förstås, Lowest! Tänkte inte riktigt till där :) Börjar mer och mer fastna för bruteforce. Hoppas det finns någon bra återförsäljare häromkring (Dalarna)
Extremt svårt att veta vilket märke man ska satsa på, men när jag kollar på andrahandsvärdet och forumdiskussionerna här så verkar det ju helt klart att det är bättre att satsa på de erkända kvalitetsmärkena. Problemet är ju att det finns så många fina maskiner. Men att vägreggat kunna köra 100 km/timmen utan krångel är för mig ett starkt argument.
-
Oj oj oj, Ace. Det där låter ju lite oroväckande. Tack för infon! Varför ska det vara så svårt att hitta rätt ATV när jag vill ha en nu på en gång (helst igår) :banghead:
-
Åk till Tommys motor i borlänge och hör med han,han säljer Dresel maskiner.
Lycka till.. ()p
-
Det ska jag absolut göra!
-
Lär väl försvara dresel lite eftersom jag har en sån nu och är min 3e Dresel jag äger.
Min har rullat ca 745 mil idag och första felet fick jag vid 736 mil och det va en mutter som lossnade i bakaxeln så bromsen brann upp.
Tog det på garantin utan direkta problem men inte via dresel utan via Autoconcept Som är en garanti försäkring man teknar när man köper en Dresel. Självrisken är 500:-
Elen har jag inte haft nå problem med på nån av mina Dreselmaskiner jag ägt.
Kawan har jag snorklar på så det badas mycket.
Totalt har mina Dresel maskiner rullat ca 2200mil tillsammans.
Nu är det inte så att dresel bygger om hela elsystemet utan man kopplar in blinkers och en hastighetsmätare som visar kilometer och sätter dit e-märkta framlampor och baklampa.
På min är dom e-märkta lamporna borttagna och orginallamporna är inkopplade på orginal kontakterna.
Det enda som Dresel ändrar på bromsarna är att dom drar en vajer ifrån fotbroms pedalen till bromshandtaget på styret. När man bromsar med fotbromsen så drar vajern handtaget så man får bromsar på alla hjul. Men det är bara att ta bort vajern så funkar bromsarna precis som kawa byggt dom.
Min gammla dreselkawa byttes in hos en orginalkawahandlare och dom sålde den vidare utan problem. Dom servar Dreselmaskiner utan att klaga.
Dresel är väl inte kända för sina garantiåtaganden direkt dom är kassa. Därför teknar man Autoconcept som man kan ha i 5 år.
-
ehm var bor du. Min är köpt på Tommysmotor
-
Can Am och Polaris säljs vägreggade av från generalagenten auktoriserade återförsäljare över hela landet.
Dresel kan ha vissa elfel och lite så ja, men knappast av den omfattningen att det skulle hindrat mig från ett eventuellt köp om man nu vill ha en maskin som de byggt om...
(har en Dresel-Yamaha sen tre år tillbaka och är fortfarande nöjd)
TGB:n som det länkas till är på 503 kubik, har stel bakaxel samt saknar möjlighet till låsning av differentialen i framaxeln vilket påverkar framkomligheten i terrängen en del, så även om de kommer fram MYCKET längre i skogen än en bakhjulsdriven quad med stel bakaxel går de tyvärr inte riktigt att jämföra med en "riktig" atv.
Som quad med vissa terrängegenskaper funkar den dock fint.
Hur långt effekten räcker på tex en motorväg känner jag dock inte till.
-
Lowest - jag bor i falutrakten så Tommys är inte för långt bort - autoconcept låter som en bra lösning. Å andra sidan så låter vägreggade från generalagenten med auktoriserade återförsäljare som Hydro berättar om som ett säkrare alternativ. Men å andra sidan.... :banghead:
-
TGB:n som det länkas till är på 503 kubik, har stel bakaxel samt saknar möjlighet till låsning av differentialen i framaxeln vilket påverkar framkomligheten i terrängen en del, så även om de kommer fram MYCKET längre i skogen än en bakhjulsdriven quad med stel bakaxel går de tyvärr inte riktigt att jämföra med en "riktig" atv.
Som quad med vissa terrängegenskaper funkar den dock fint.
Hur långt effekten räcker på tex en motorväg känner jag dock inte till.
Nä Hydro, TGB:n verkar inte vara nåt enligt din beskrivning. Jag vill ha det bästa av alla världar ju: kunna åka i bra marchfart på landsvägar utan att nåt går sönder (gärna 100 km/timmen) + åka över stock och sten och gamla träd som ligger i vägen + en riktigt pålitlig maskin med bra garantier och bra serviceställen runtomkring...
-
Polaris har den goaste fyrhjulsdriften i skogen !
-
" Jag vill ha det bästa av alla världar ju: kunna åka i bra marchfart på landsvägar utan att nåt går sönder (gärna 100 km/timmen) + åka över stock och sten och gamla träd som ligger i vägen + en riktigt pålitlig maskin med bra garantier och bra serviceställen runtomkring..."
Låter ju som en riktig drömmaskin ;D ...om du läser på lite om dom olika märkena,så märker du snart att alla har sina svagheter...kawasaki med sina a-armsbussningar och drivknutar.can-am med sin framdiff och viscolock(när den väl slår till har dom andra hjulen grävt ner sig) dock ska 2010 orna vara bättre,men då är plasten skör isället :hmmm: .
Håller ju själv på byter maskin,ena dan är man säker på en maskin den andra dan en annan :-\ .Det hadde ju varit lite lättare om man hadde obegränsat med pengar......En renegade 800 kostar ca 146000 precis dubbelt så mycket som en Target 525,sen ska man ha winch,hasplast,större däck etc .Frågan är om hur mycket du kommer att utnyttja den :dntknow: . Är det din första hjuling,skulle jag ha köpt en "lite billigare" maskin och provat lite först,köper du en ny så sjunker den mellan 20 och 30000 första året.Men som jag skrev Lycka Till ()p .
-
Låter ju som en riktig drömmaskin ;D ...om du läser på lite om dom olika märkena,så märker du snart att alla har sina svagheter...kawasaki med sina a-armsbussningar och drivknutar.can-am med sin framdiff och viscolock(när den väl slår till har dom andra hjulen grävt ner sig) dock ska 2010 orna vara bättre,men då är plasten skör isället :hmmm: .
Håller ju själv på byter maskin,ena dan är man säker på en maskin den andra dan en annan :-\ .Det hadde ju varit lite lättare om man hadde obegränsat med pengar......En renegade 800 kostar ca 146000 precis dubbelt så mycket som en Target 525,sen ska man ha winch,hasplast,större däck etc .Frågan är om hur mycket du kommer att utnyttja den :dntknow: . Är det din första hjuling,skulle jag ha köpt en "lite billigare" maskin och provat lite först,köper du en ny så sjunker den mellan 20 och 30000 första året.Men som jag skrev Lycka Till ()p .
Ja jag börjar förstå att den perfekta maskinen inte verkar existera. :cry: Fastnade ju för Bruteforce, t.ex. men tråden "Problem med fyrhjulsdriften!" fick mig att fundera (men man kanske ska satsa på en 2009 där isåfall).
Ja, jag måste erkänna att det kommer att bli min första 4-hjuling !! Så förnuftet säger att jag borde starta med en billigare maskin.... Men jag är en otålig typ och vill helst ha det bästa på en gång (om man kan klura ut vad det bästa är!!) :banghead: Men kanske en GOES? De har åtminstone 3 års garanti och är kostar hälften av vad de finare märkena kostar. ???
-
Håller ju själv på byter maskin,ena dan är man säker på en maskin den andra dan en annan :-\
Blir lite nyfiken på vad du funderar på, Ace. Renegaden verkar ju otroligt snabb (men lite väl dyr som sagt :-)) Alla märken har ju sina brister, som du säger, så det gäller att hitta dem som har minst fel :-). Finns det några märken som man kan sortera bort på en gång?
-
Sticker upp lite , Polaris minst fel !
-
Garantitid och pålitlighet är tyvärr inte alltid samma sak.
Visst fixar återförsäljaren oftast problemen som kommer, men hur kul är det att åka till återförsäljaren titt som tätt?
Sen om du vill åka i 60-70 på landsväg och anser det vara "landsvägssnabbt" så visst!
...men vill du åka efter vad skyltarna anger så funkar tyvärr inte "lågprismärkena".
Sen är inköpspriset högre på de mer effektstinna maskinerna, ja... men kolla andrahandsvärdena så ser du att det per månad inte lönar sig lika bra som det först kan verka att köpa en "billig" maskin.
Alla maskiner har sina nackdelar, dock är det långt ifrån alla som faktiskt råkar ut för dem!
...men måndagsexemplar finns hos alla tillverkare.
Sen får man faktiskt betänka att vissa fel faktiskt är mer eller mindre förarrelaterade.
Att man tex har problem med för dålig kylning är ofta pga att kylaren är igensatt med lera från något dopp i just lera, att elfel förekommer på vissa maskiner kan ofta härledas till fekventa bad i sjöar och havsvikar mm, att man fått krokiga drivaxlar kan ofta bero på att man hoppat med en maskin med CVT och när man sen landat så har man gjort så med för hög gas och då ger sig något, osv osv.
Oavsett vad folk tror så är dessa maskiner inte ubåtar, ej heller crossmaskiner byggda för hopp.
Använder man de ändå till detta så klart det blir onormal påverkan på grejerna.
...och då kommer gärna diverse fel.
Sen ville du ju faktiskt ha lastrack mm, och då kanske en Outlander eller Polaris är bättre än just Renegaden som saknar dessa i original och är som sagt nån tia dyrare... OCH har lång leveranstid.
-
Har du kollat på Grizzly700 dom verkar det vara bra kvalitet på och man hör sällan om fel på en sån ()p
-
Garantitid och pålitlighet är tyvärr inte alltid samma sak.
Visst fixar återförsäljaren oftast problemen som kommer, men hur kul är det att åka till återförsäljaren titt som tätt?
Sen om du vill åka i 60-70 på landsväg och anser det vara "landsvägssnabbt" så visst!
...men vill du åka efter vad skyltarna anger så funkar tyvärr inte "lågprismärkena".
Sen är inköpspriset högre på de mer effektstinna maskinerna, ja... men kolla andrahandsvärdena så ser du att det per månad inte lönar sig lika bra som det först kan verka att köpa en "billig" maskin.
Alla maskiner har sina nackdelar, dock är det långt ifrån alla som faktiskt råkar ut för dem!
...men måndagsexemplar finns hos alla tillverkare.
Sen får man faktiskt betänka att vissa fel faktiskt är mer eller mindre förarrelaterade.
Att man tex har problem med för dålig kylning är ofta pga att kylaren är igensatt med lera från något dopp i just lera, att elfel förekommer på vissa maskiner kan ofta härledas till fekventa bad i sjöar och havsvikar mm, att man fått krokiga drivaxlar kan ofta bero på att man hoppat med en maskin med CVT och när man sen landat så har man gjort så med för hög gas och då ger sig något, osv osv.
Oavsett vad folk tror så är dessa maskiner inte ubåtar, ej heller crossmaskiner byggda för hopp.
Använder man de ändå till detta så klart det blir onormal påverkan på grejerna.
...och då kommer gärna diverse fel.
Sen ville du ju faktiskt ha lastrack mm, och då kanske en Outlander eller Polaris är bättre än just Renegaden som saknar dessa i original och är som sagt nån tia dyrare... OCH har lång leveranstid.
Tack Hydro för dina vettiga råd!! Jag har också tänkt att även om CF/Goes har 2-3 års garantitid och är hälften så dyra så verkar det på forumet som att de måste in på service oftare än andra. Jag köper hellre en dyrare maskin, isåfall, trots att det blir min första ATV. Och jag vill absolut inte ligga i 60-70 på landsvägen!!!
Jag är inte intresserad av Renegaden - var bara nyfiken på hur det går för Ace som ska byta.
Jag kommer inte heller att göra några långa hopp eller försöka använda den som ubåt! Jag vill kunna åka på äventyr on- och off-road utan att behöva behöva meka var 5:e mil!
Tack för din feedback!!
-
Har du kollat på Grizzly700 dom verkar det vara bra kvalitet på och man hör sällan om fel på en sån ()p
Japp! De har ju mycket gott rykte. Vägreggat finns som Dresel - men med försäkringen du tipsade om så kan det definitivt bli ett köp där!
-
Can am outlander skulle ja rekomendera, visst det är mycket pengar det kan jag helt klart hålla med om, det är bra andrahands värde å dom funkar kanon bra väldigt lite problem. Jämför man service priser å sådant så ligger väl alla märken ganska lika skulle jag tro på service biten, men du har längre service intervaller på dom japanska maskinerna.
Det som skrivs om can ams fram diff att den är långsam å gå i, och att man hinner köra fast innan den går i, å visst tittar man på tester och sånt den är betydligt långsammare än typ polaris. Å jag var skeptisk innan jag köpte min oxå, men nu tycker jag det är bara skit snack, dom gånger jag kör fast så beror det inte på diffen å hittils har jag inte vart med att diffen har vart ett problem.
-
Det skiljer som sagt en del på viscoloken årsmodellerna emellan.
Jag har den mest saktfärdiga, och visst kan den orsaka en fastkörning precis som den kan ställa till det lite om man försöker köra över ett träd lite diagonalt mer eller mindre från stillastående eller dike diagonalt.
Men med lite teknik så funkar det!
Och sen är ju de från -08 är snabbare och de från -10 är riktigt snabba!
...men en manuellt fulldiffad framaxel är vid vissa tillfällen faktiskt det bästa (eller som Polaris har, den lägger i framhjulsdriften blixtsnabbt när det behövs och då enbart som fulldiffat).
Frågan är väl dock hur ofta dessa tillfällen faktiskt kommer!
Åker man och tävlar i trial, då är det inte så bra med en CanAm med den tidigaste versionen, liksom vid liknande körning men vid normal terrängåka så funkar det ypperligt!
Jag har kört en hel del tillsammans med Grizzly 700 och visst finns det tillfällen då den klättrar bättre, men då snackar vi SVÅR terräng, alltså på ställen där man till och med har svårt att ta sig fram till fots.
När man åker terrängslingor på större träffar av varierad art så ser man att det oftare är förarens teknik det handlar om än maskinen.
Outlanders, Polaris, Suzuki, Honda mm, mm, mm... alla kommer ju fram finfint!
...även "lågprismärkena".
Det är på landsvägen de sistnämnda kan komma efter.
-
Can am outlander skulle ja rekomendera, visst det är mycket pengar det kan jag helt klart hålla med om, det är bra andrahands värde å dom funkar kanon bra väldigt lite problem. Jämför man service priser å sådant så ligger väl alla märken ganska lika skulle jag tro på service biten, men du har längre service intervaller på dom japanska maskinerna.
Det som skrivs om can ams fram diff att den är långsam å gå i, och att man hinner köra fast innan den går i, å visst tittar man på tester och sånt den är betydligt långsammare än typ polaris. Å jag var skeptisk innan jag köpte min oxå, men nu tycker jag det är bara skit snack, dom gånger jag kör fast så beror det inte på diffen å hittils har jag inte vart med att diffen har vart ett problem.
Tack för tipset! Finns det några bra Can-Am ÅF i falutrakten? Verkar som det finns hur många ÅF som helst i Dalarna med CF, Dinli, osv. När det kommer till Kawasaki, Can-Am, Polaris så blir det tunnare. Någon du kan rekommendera?
-
Det skiljer som sagt en del på viscoloken årsmodellerna emellan.
Jag har den mest saktfärdiga, och visst kan den orsaka en fastkörning precis som den kan ställa till det lite om man försöker köra över ett träd lite diagonalt mer eller mindre från stillastående eller dike diagonalt.
Men med lite teknik så funkar det!
Och sen är ju de från -08 är snabbare och de från -10 är riktigt snabba!
...men en manuellt fulldiffad framaxel är vid vissa tillfällen faktiskt det bästa (eller som Polaris har, den lägger i framhjulsdriften blixtsnabbt när det behövs och då enbart som fulldiffat).
Frågan är väl dock hur ofta dessa tillfällen faktiskt kommer!
Åker man och tävlar i trial, då är det inte så bra med en CanAm med den tidigaste versionen, liksom vid liknande körning men vid normal terrängåka så funkar det ypperligt!
Jag har kört en hel del tillsammans med Grizzly 700 och visst finns det tillfällen då den klättrar bättre, men då snackar vi SVÅR terräng, alltså på ställen där man till och med har svårt att ta sig fram till fots.
När man åker terrängslingor på större träffar av varierad art så ser man att det oftare är förarens teknik det handlar om än maskinen.
Outlanders, Polaris, Suzuki, Honda mm, mm, mm... alla kommer ju fram finfint!
...även "lågprismärkena".
Det är på landsvägen de sistnämnda kan komma efter.
Jag är nog inte redo för trialtävlingar än, eftersom det blir min första 4-hjuling :-). Men eftersom jag gillar att tävla så antecknar jag alltihop! Återigen - tack för all info du delar med dig, Hydro! Mycket uppskattat!!
-
Återförsäljare för can-am finns i säter. Har för mig att motorbiten i falun fixar fram dresel maskiner oxå..
-
Jag köpte mig en grizzly 700 landsvägsreggad (dresel) oj oj gissa om jag är nöjd, yamaha ger verkligen ett bra kvalitetsintryck och jag har hört med flera st o dom verkar bara gå o gå... nog hade de vart kul med en twin men jag är mkt nöjd me yamahan, känns helt rätt..
suverän 4wd då man väljer själv var o när man ska ha full drift...
kan bara rekomendera en grizzly :djump:
-
Jag köpte mig en grizzly 700 landsvägsreggad (dresel) oj oj gissa om jag är nöjd, yamaha ger verkligen ett bra kvalitetsintryck och jag har hört med flera st o dom verkar bara gå o gå... nog hade de vart kul med en twin men jag är mkt nöjd me yamahan, känns helt rätt..
suverän 4wd då man väljer själv var o när man ska ha full drift...
kan bara rekomendera en grizzly :djump:
Tack igen för respons! Idag var jag till en ATV-säljare, som absolut tyckte att jag skulle köpa en Cectek Gladiator eftersom de är bättre på landsväg pga av 1-hjulsdriftsmöjligheten, sa han, medan Grizzly och Bruteforce inte kan variera kraften på bakhjulen och detta skulle göra Grizzly och Brute (mfl) instabila på landsväg....... eller något sånt :hmmm: Han sa också att Cectekmotorerna var mer byggda som bilmotorer och därför var bättre om man ska köra i konstant hastighet längre sträckor.
Men efter att läst vad som sägs om Cectek på detta forum blir jag verkligen avskräckt. Han sa också att serviceintervallen var varje 100:a mil.
Och riskerar man verkligen att köra av landsvägen med Grizzly, mfl, om man kör 80-90 kmh och det kommer ett gupp p.g.a. att båda bakhjulen driver framåt?
-
Det krävs liiiite teknik att åka med diffad bakaxel ja, men inte behöver man åka av vägen bara för att man passerar ett gupp!
Det är trams.
Om man i en asfaltskorsning skall svänga höger/vänster efter att trafikljusen slagit om till grönt så får man åka ut lite försiktigt.
En Grizzly är alltid mjuk och fin i starten så tror inte det skall vara alls svårt, men de lite argare maskinerna får man ta det lite stilla med i ett sådant läge, för som nybörjare kan man annars få svårt att svänga.
Gasar man hårt kommer ju tyngdpunkten längre bak, och maskinen strävar efter att gå framåt istället för att svänga...
Detta låter dock mycket värre än vad det är i verkligheten, så låt dig absolut inte skrämmas varken av detta inlägg eller försäljarens skitsnack.
Redan efter en kvarts körande noterar du det inte ens... man motverkar detta genom att flytta sig själv lite och på så vis ändras tyngdpunkten och "innerhjulet" tillåts kasa lite.
Men förresten, om nu deras motorer är så pass bra byggda, varför krävs det service var hundrade mil???
Min Yamaha 700 (visserligen Raptor men det är ju samma motor i Grizzlyn) vill ha service vid 240 mil, och har man bara åkt landsväg så är även det tätt.
Min väg-fyrhjuling har också mc-motor och den har serviceintervall på 750 mil... så ja, han bara babblade trams.
-
Ja jag misstänkte att det var lite försäljartrams :-) Sen säger ju varje ÅF förstås att deras märken är överlägsna alla andra! (Därför suveränt med detta forum!) Är mest inne på Grizzly 700 och Bruteforce fortfarande. Kymco verkar oxå intressant om jag ska börja med en mindre modell.
-
Jag beställde en outlander 800 xt-p i mitten av mars, har fortfarande inte fått den så tydligen är det lång leveranstid på outlandern också.
Vad jag läst om outlandern så ska den tydligen vara väldigt fin att åka efter väg med men vad vet jag om det som inte ens kört en än :)
-
Tilläggas bör att dessa maskiner rullar ju oftast på terrängmönstrade däck, och sådana har ju ännu lättare att tillåtas kasa lite vid snäva svängar än asfaltsdäck (som ofta har rätt mjukt gummi för bästa grepp).
Så jag är tveksam till om man direkt noterar detta alls vid normal körning med tex en Grizzly.
OM det ändå skrämmer så har Polaris ett läge som kallas TURF på vissa av sina modeller, det är en funktion som ger differential och hjulen tillåts därmed snurra olika fort/långt.
Det är dock egentligen till för att inte orsaka skador på känsliga ytor/underlag, tex gräsmattan hemma i trädgården...
-
Jag beställde en outlander 800 xt-p i mitten av mars, har fortfarande inte fått den så tydligen är det lång leveranstid på outlandern också.
Vad jag läst om outlandern så ska den tydligen vara väldigt fin att åka efter väg med men vad vet jag om det som inte ens kört en än :)
Oj vilken lång väntetid! Är också sugen på en sådan men tråden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24802.0 fick mina fötter att bli lite kalla... Hoppas du berättar om dina erfarenheter när du väl får den!
Som förstagångsköpare borde jag egentligen köpa en billigare maskin så därför kollar jag just nu upp Kymco 500 IRS men den verkar ju nästan omöjlig att få tag på.
-
Tilläggas bör att dessa maskiner rullar ju oftast på terrängmönstrade däck, och sådana har ju ännu lättare att tillåtas kasa lite vid snäva svängar än asfaltsdäck (som ofta har rätt mjukt gummi för bästa grepp).
Så jag är tveksam till om man direkt noterar detta alls vid normal körning med tex en Grizzly.
OM det ändå skrämmer så har Polaris ett läge som kallas TURF på vissa av sina modeller, det är en funktion som ger differential och hjulen tillåts därmed snurra olika fort/långt.
Det är dock egentligen till för att inte orsaka skador på känsliga ytor/underlag, tex gräsmattan hemma i trädgården...
Intressant. Men kanske turf-läget inte hjälper så mycket vid högra farter, om det är tänkt att skydda gräsmattan (tror inte nån vill köra 80 km/h på sin egen gräsmatta ;D )
Jag hade mest tänkt mig "normal" körning (vad det nu är :) ) när jag är ute på asfalten och kommer att ta det försiktigt i korsningar och snäva svängar
-
Nu lutar det allt mer åt en vägreggad grizzly 700, efter allt läsande på detta forum. Har kontaktat närmsta ÅF och hoppas jag får en dejt snart! :djump:
-
köp en grizzly, kan nästan lova att du blir nöjd, det är en mkt fin maskin..
tycker att den fungerar mkt fint efter vägen, bara man vet om att den är stum bak så är det ingen fara... bara köra med insidan..
Yamaha brukar fungera i de långa loppet
Dom är ju faktiskt välbyggda...
-
Nice, Rallymarkus! Lite avis... Snart blir det ett köp (av nåt slag - har ännu inte riktigt bestämt mig vilken maskin) så jag också får ut och sladda lite på grusvägarna :djump:
-
ehm...
jag kollar med upp kymcos irs maskin... enligt min åf skall den komma denna veckan för ja ska provköra o testa den ..
jag återkommer när ja fått klämma på den :-)
-
Jag kör själv mycket väg med en can-am outlander max 400. Kör du mycket asfalt kommer du inte många 100 mil innan du får köpa nya däck! Själv kör jag med vanliga bildäck och fälgar då dom är MYCKET billigare än atvdäcken.
-
Tack alla för era tips och råd! Nu blir jag snart med fyrhjuling! :) Om jag inte inte ändrar mig tills imorgon bitti så blir det en sån här:
(http://)
-
Rädd för can-am pga småfel som Rickard skrev om i sin tråd sen går du och köper en asiat.... konstigt folk det finns är allt jag har att säga, kolla i dagens film tråden under filmer så hittar du en blade som dom knäcker framdiffen på nu i vårvintern pga tösnö antar jag :S
-
Rädd för can-am pga småfel som Rickard skrev om i sin tråd sen går du och köper en asiat.... konstigt folk det finns är allt jag har att säga, kolla i dagens film tråden under filmer så hittar du en blade som dom knäcker framdiffen på nu i vårvintern pga tösnö antar jag :S
Finns det nån maskin som inte framdiffen knäcks på då??? sen ska du inte anta saker,ta reda på fakta istället :whip:
-
Framdiffen knäcktes på den och dom körde i tösnö på filmen så det gick väl för tungt för den stackars bladen då, ganska rimligt antagande anser jag, nu kanske tgb ändå är av skaplig kvalitet jämfört med många andra men inte faan skulle då jag våga köpa en iaf.
-
Tack alla för era tips och råd! Nu blir jag snart med fyrhjuling! :) Om jag inte inte ändrar mig tills imorgon bitti så blir det en sån här:
()
Ja det är den mest prisvärda maskin på marknaden enligt MIG.Bara hoppa på och ut i skogen utan att behöva köpa hasplåtar,winch, "riktiga" däck,handtagsskydd mm.
Bara att gratulera till ett bra val ()p Sen är den ju reggad för att dra släpvagn i 80 km/t,så du får hem dom stora fiskarna ;)
-
Som sagt jag är tacksam för alla tips och råd jag har fått. Att jag nu tror på TGB Blade som den maskin som passar mina behov bäst och för ett pris jag tycker är lagom för mig som förstgångsatvköpare, betyder förstås inte att jag tror att den är bättre än en can-am, eller något annat märke. Jag har ju ingen personlig erfarenhet. ÅF verkar också mycket sjysst :-)
-
Tack Ace - ja all utrustning som ingår och de recensioner jag läst fick mig att bestämma mig till slut (tycker oxå den är grymt snygg ;) )
-
Framdiffen knäcktes på den och dom körde i tösnö på filmen så det gick väl för tungt för den stackars bladen då, ganska rimligt antagande anser jag, nu kanske tgb ändå är av skaplig kvalitet jämfört med många andra men inte faan skulle då jag våga köpa en iaf.
Det är min film som Bladen är med på som diffen rasar.
Orsaken till att den rasar är att kugghjulet i framdiffen är skruvad och skruvarna skruvar ur sig och det blir ras. Men på alla nya som säljs så är det svetsat så problemet är löst ()p
Men alla får nya diffar på garanti utan problem och tjafs och tar runt en vecka sen är den klar.
Blade är en skaplig maskin men lite för slö för min smak men det kommer en Blade på 1000cc snart :headbang:
-
Skönt att höra, Lowest. Jag ska inte köra race med den eller dra tungt (förutom när jag ska lasta mina 200-kilosfiskar på släpet förstås ;D) så därför tror jag motorstyrkan räcker för mig!
-
Rädd för can-am pga småfel som Rickard skrev om i sin tråd sen går du och köper en asiat.... konstigt folk det finns är allt jag har att säga, kolla i dagens film tråden under filmer så hittar du en blade som dom knäcker framdiffen på nu i vårvintern pga tösnö antar jag :S
Jag har även film på en Canam som axeln går av på i motorn ifrån ungefär samma åkställe :headbang: för att inte prata om limphome som tänds bara dom ser lite dy eller vatten :lol:
-
Skönt att höra, Lowest. Jag ska inte köra race med den eller dra tungt (förutom när jag ska lasta mina 200-kilosfiskar på släpet förstås ;D) så därför tror jag motorstyrkan räcker för mig!
För lite effekt bara annars en fin maskin och inge tjafs om garantiärenden som det verkar.
Här är en film med 2 Bladar som va med och åkte ()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=G9mh1QTmyrc[/youtube]
-
Rädd för can-am pga småfel som Rickard skrev om i sin tråd sen går du och köper en asiat.... konstigt folk det finns är allt jag har att säga, kolla i dagens film tråden under filmer så hittar du en blade som dom knäcker framdiffen på nu i vårvintern pga tösnö antar jag :S
Jag har även film på en Canam som axeln går av på i motorn ifrån ungefär samma åkställe :headbang: för att inte prata om limphome som tänds bara dom ser lite dy eller vatten :lol:
Ja. jag förstått efter att ha läst många timmar i detta forum så är det att alla maskiner kan gå sönder oavsett märke!
-
Rädd för can-am pga småfel som Rickard skrev om i sin tråd sen går du och köper en asiat.... konstigt folk det finns är allt jag har att säga, kolla i dagens film tråden under filmer så hittar du en blade som dom knäcker framdiffen på nu i vårvintern pga tösnö antar jag :S
Jag har även film på en Canam som axeln går av på i motorn ifrån ungefär samma åkställe :headbang: för att inte prata om limphome som tänds bara dom ser lite dy eller vatten :lol:
Ja. jag förstått efter att ha läst många timmar i detta forum så är det att alla maskiner kan gå sönder oavsett märke!
Precis ()p
-
Ja vi är då hel nöjda med våra TGB blade:ar för vi köpte en till när man såg hur snabbt och smidigt allt fungerade på garantin. plus kanon återförsäljare
Tack tommy ornäs
-
Kul film! Men ni skrämmer ju bort fiskarna när ni åker på det viset i vattnet ;D
-
Ja vi är då hel nöjda med våra TGB blade:ar för vi köpte en till när man såg hur snabbt och smidigt allt fungerade på garantin. plus kanon återförsäljare
Tack tommy ornäs
Låter underbart att höra - det var ju hos Tommys jag var idag!
-
Kul film! Men ni skrämmer ju bort fiskarna när ni åker på det viset i vattnet ;D
Vi skrämmer dom över till andra sidan och sen fiskar vi upp dom på den sidan ()p
-
Ja vi är då hel nöjda med våra TGB blade:ar för vi köpte en till när man såg hur snabbt och smidigt allt fungerade på garantin. plus kanon återförsäljare
Tack tommy ornäs
Låter underbart att höra - det var ju hos Tommys jag var idag!
Alla mina är köpta där och alldrig haft nå problem med Tommy ()p
-
Ja vi är då hel nöjda med våra TGB blade:ar för vi köpte en till när man såg hur snabbt och smidigt allt fungerade på garantin. plus kanon återförsäljare
Tack tommy ornäs
Låter underbart att höra - det var ju hos Tommys jag var idag!
Kom på en sak fan va Bladar man får bogsera i skogen snart :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Jag kom också på en sak - om man monterar ett stort nät bakpå och kör rakt ut i sjön så borde man få mycket fisk :lol:
-
Jag kom också på en sak - om man monterar ett stort nät bakpå och kör rakt ut i sjön så borde man få mycket fisk :lol:
Man kan åka 2st maskiner med nät imellan sig ()p
-
Jag kom också på en sak - om man monterar ett stort nät bakpå och kör rakt ut i sjön så borde man få mycket fisk :lol:
Man kan åka 2st maskiner med nät imellan sig ()p
Mycket bra idé! Kanske kan man koppla ihop ännu fler maskiner? Med 50 stycken och stora nät mellan sig borde man kunna dammsuga hela Runn på fisk ;D Om vi kopplar ihop ca 2000 maskiner och kör ner i Östersjön så borde vi kunna få en enorm fångst :lol: :lol: :lol:
-
Lycka till med DITT val hoppas du blir nöjd med den !
-
Tackar, tackar! Ja, man måste ju välja själv till slut! Innan jag kom på att ATV fanns tänkte jag köpa en SUV för att komma ut till de oåtkomliga fiskeställena. Men med en ATV kommer man ju längre ut i terrängen och har roligare under tiden :)
-
Tack alla för era tips och råd! Nu blir jag snart med fyrhjuling! :) Om jag inte inte ändrar mig tills imorgon bitti så blir det en sån här:
()
Blev det nån maskin ?
-
Jajamänsan!! Har skrivit på papperen idag och får den på tisdag :djump:
-
Grattis du får väl hänga med ut och åka sen då
mvh tjomme o fia
-
Det skulle va superkul! Ska nu ägna helgen åt att städa garaget så att den trivs och känner sig hemma. Apropå sjyssta försäljare - var in på min lokala järnhandel för att höra om de hade reservdunkar att sälja. De hade bara en 6-litersmodell som han tyckte var alldeles för dyr så jag fick två begagnade femlitersdunkar gratis. :D
-
Tackar, tackar! Ja, man måste ju välja själv till slut! Innan jag kom på att ATV fanns tänkte jag köpa en SUV för att komma ut till de oåtkomliga fiskeställena. Men med en ATV kommer man ju längre ut i terrängen och har roligare under tiden :)
Håller inte med det minsta , du kommer "minst" lka långt ut med en UTV !
Förlåt såg ej att du skrev SUV !
-
SUV, ATV, UTV, CVT, osv :-) Lätt hänt att se fel på bokstavskombinationerna :)
-
Jajamänsan!! Har skrivit på papperen idag och får den på tisdag :djump:
Grattis ()p
-
Vart bor du ehm? Både jag å umbert bor i falun..
-
Vart bor du ehm? Både jag å umbert bor i falun..
Kul med falubor i forumet! Jag bor i Svärdsjö - flyttade hit ganska nyligen efter 15 år i tråkig lägenhet i Falun och jättelångt till fisket. Vet du om det finns några banor i falutrakten om jag får för mig att testa den som annat än fiskeredskap? ;)
Det känns som en eeeeevighet till tisdag när jag får hem min maskin. Jag förstår inte hur tiden kan gå så extremt långsamt....
-
Tänk dig den planerade flugfisketuren som du planerat hela vintern !
-
Tänk dig den planerade flugfisketuren som du planerat hela vintern !
Jo det är klart - man får ha perspektiv. Det har iallafall bara gått en dag sen igår :-) Vilken olidlig väntan!!!
-
Grattis till maskinen!
Kul med fler maskiner här i svärdsjö, ser du en tjockis på en skramlig Linhai så kan du vinka! 8)
-
Det ska jag absolut göra! Har inte sett så många ATV:s här i krokarna - kul att det finns minst en till ()p
-
Oj va länge du fick vänta, 18 mars beställde jag min can-am outlander 800 XT-p, ÅF sa 3 veckors leveranstid, senaste löftet till ÅF var från VD´n i finland att ÅF ska få leverans imorgon med min hjuling, jag själv börjar undra om jag får den innan 2011:orna kommer :(
3 veckor har hittils blivit snart 8 veckor.
-
Oj va länge du fick vänta, 18 mars beställde jag min can-am outlander 800 XT-p, ÅF sa 3 veckors leveranstid, senaste löftet till ÅF var från VD´n i finland att ÅF ska få leverans imorgon med min hjuling, jag själv börjar undra om jag får den innan 2011:orna kommer :(
3 veckor har hittils blivit snart 8 veckor.
Usch! Jag lider verkligen med dig! Jag ska inte klaga - jag ska få den imorrn och köpte den i fredags!!!! Tråkigt när ÅF inte håller vad de lovar. Å andra sidan är det ju en riktig värstingmaskin du väntar på så förhoppningsvis blir det snart ut och rejsa för din del :-) Håller tummarna för att du får den imoorn ()p
-
Jag också :)
Men jag lyckades förhandla åt mig en apache bandsats för 15k extra på priset så jag är rätt nöjd ändå, undra vad mer man kan förhandla åt sig om den inte skulle komma imorgon... :DV
-
Jag också :)
Men jag lyckades förhandla åt mig en apache bandsats för 15k extra på priset så jag är rätt nöjd ändå, undra vad mer man kan förhandla åt sig om den inte skulle komma imorgon... :DV
Bra jobbat! ()p He, he, he :DV då får man nästan hoppas att den inte kommer imorgon :-)
-
Den kom inte idag heller, förmodligen blir det väl nästa vecka nudå :(veryangry):
-
Den kom inte idag heller, förmodligen blir det väl nästa vecka nudå :(veryangry):
Riktigt trist!
Nog borde väl åf kunna ringa och spåra vart grejerna är? Dom lär väl gå med DHL eller liknande.
-
Jag börjar undra om han ens beställt nån, jag bytte in min skoter emot den, han fick skotern den 18 mars och den vart såld den 23 mars, jag betalar fortfarande på lånet på skotern, hittils 2 månaders ränta och amorteringar på nått jag inte ens längre äger, börjar bli riktigt förbannad nu.
-
Jättetråkigt Gizmo :( Jag fick inte heller hem min idag - jag har gått och väntat hela kvällen - kom till slut på att dubbelkolla ÅFs mail och där står det ju onsdag, inte tisdag :banghead:
:whip: till mig själv :-)
-
Jättetråkigt Gizmo :( Jag fick inte heller hem min idag - jag har gått och väntat hela kvällen - kom till slut på att dubbelkolla ÅFs mail och där står det ju onsdag, inte tisdag :banghead:
:whip: till mig själv :-)
Klant... ;)
Har du fixat hjälm och skydd och så, packbox?
Fördelen med att du slapp få den nu är att du hinner fiska lite mer innan du ska gnida omkring på den där moppen.
-
Klant... ;)
Har du fixat hjälm och skydd och så, packbox?
Fördelen med att du slapp få den nu är att du hinner fiska lite mer innan du ska gnida omkring på den där moppen.
Ja jag vet... :-) Jodå, hjälm och ryggskydd har jag förstås skaffat. Inte bestämt mig för packväska än, men det lutar åt en mjuk, typ den här:
http://www.smcatv.se/default.aspx
Tänkte att jag kunde stoppa spöna i gevärsfodralet ()p
-
Förlåt, länken funkade ej. Det är en typ en sån här jag vill ha:
http://www.blocket.se/vasternorrland/ATV_PRO_mjuk_vaska_27054719.htm?ca=6&w=3
-
Ska du ha spöna i en tub eller ska du ha dom löst? Inte så roligt att fastna i nått skit och knäcka...
Jag har en låda på linhaien, och julas mjuka billiga på kymcon. Skönt med en hård låda som ryggstöd när man har en knatte bakom, eller när man vill jäsa lite i solen när man har paus. 8)
Och vad mycket grejer man kan släpa med sig!
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/SPM_A0056.jpg)
Ett rejält spännband kan vara bra att ha med sig jämt, då kan man dra sig ur en del tråkigheter.
Fast i mitt fall ovan så fick kompisen dra loss mig.
Och så skäller man på ungarna när dom är lortar ner sig i leran... :hmmm:
-
;D Linhaien ser ut att ha det mysigt! Ja, lite motstridiga budskap där med rena barn å ena sidan och ATV-gyttjebad å andra sidan :hmmm:
Jag har knäckt många spön i mina dagar och kommer säkert fortsätta med det oavsett väska :-) Tänkte att det blir mindre skrammel med mjuk väska.
Spännband är redan inköpta!! Nu fattas bara maskinen ()p
Har ägnat kvället åt att läsa ca 100 inlägg om olika inkörningsmetoder på detta forum och inte blivit klokare :hmmm: förutom att man ska köra varierat och inte "fisköra" allt för mycket.
-
Eftersom du är lite grön tror jag inte du kommer ge på den för mycket gas oavsett inkörning eller inte. Så gasa på vad du vill/törs och försök köra någorlunda varierat.
På högväxeln ska jag kanske tillägga. Min kära sambo tog första turen med Linhaien på lågväxeln, kom tillbaks och skällde på mig att den gick sakta och att den smällde i motorn. Tur det finns varvskydd på grejerna...
Sen kan du väl undvika bakhjulsåkning i början. Du får skäll av Tommy vid första servicen om man märker att bakhjulen gått mkt mer än framhjulen.
När har du första servicen? Min Kymco hade den vid 50 mil, och efter den tyckte åf att det bara var att gasa på!
Och på tal om knäckta spön...
http://www.youtube.com/watch?v=Q_BLggf-mqs
-
:lol: Ja det där är en riktig klassiker - jag tröttnar aldrig på att se det (youtube-klippet, alltså) - och jag hoppas verkligen jag blir en bättre ATV-fiskare än denne man :lol:
Jag tror jag ska lyckas undvika bakhjulsåkningen :lol: är ju glad om jag vågar mig på 60-70 km/h de första milen, nybörjare som jag är.
50-milaservice här med. Sen 350 mil ()p
-
Det klippet fick mig att börja dagen med glatt humör :D
Can-amen är första service vid 10 timmar, medelfart på 50km/h så är det ju ca 50 mil också men man lär väl ha lägre medelfart än så gissar jag.
-
Äntligen är hjulingen hemma :djump: Har just varit ut med den en sväng på asfalt och grus och lite lera också! Hur kul som helst :sunny:
Den känns mycket lättkörd och går som ett skott (nu har jag inte något annat att jämföra med) - lätt tryck på gasen så var man uppe i 75 km/h (enligt mätarn). Vågade inte gasa mer eftersom vägen var kurvig...
(http://i43.tinypic.com/ofova1.jpg)
-
Fiiiin ehm ()p sen när du tagit bort strypningen får du dubbelt så många hk,men det kan ju vänta tills du kört in den iaf ;)
-
Oj!
Är det fjortontummare på den där?
Välkommen till ATV-träsket!
:headbang:
-
Tackar tackar. Japp 14-tummare. Strypningarna är redan borta :-) Så jag får försöka hålla igen lite på gasen. Ville genast ut och testa på raksträckan men jag kanske ska lugna mig lite...
-
Har aldrig sett en tgb på riktigt men på bild ser dom ju ut att vara rejälare än kina maskinerna iaf :)
Väntar fortfarande på min outlander, idag sa ÅF att den var omlastad i luleå på väg häråt iaf, stämmer det så är det väl tidigast fredag men troligen nästa vecka som gäller :(
-
Rent spontant tycker jag att alla som skaffar bättre maskiner än jag har är SVIN! Fast då är ju över 90% svin här inne. Så man får hålla igen lite...
Men maskinen ser trevlig ut! Bra att det sitter bra däck från början också. ()p
-
Rent spontant tycker jag att alla som skaffar bättre maskiner än jag har är SVIN! Fast då är ju över 90% svin här inne. Så man får hålla igen lite...
Men maskinen ser trevlig ut! Bra att det sitter bra däck från början också. ()p
:lol: Förlåt... Det är säkert en jättedålig maskin jag köpt ;)
-
Väntar fortfarande på min outlander, idag sa ÅF att den var omlastad i luleå på väg häråt iaf, stämmer det så är det väl tidigast fredag men troligen nästa vecka som gäller :(
Usch, du har fått vänta alldeles för länge :( Hoppas du får riktigt kul med den iaf när du väl får den!
-
Du har väl beställt tid för första servicen redan eller, de är ju bara två dagars åka ju,
kanon ehm vi ses i en snar framtid
tjomme o fia
-
Du har väl beställt tid för första servicen redan eller, de är ju bara två dagars åka ju,
kanon ehm vi ses i en snar framtid
tjomme o fia
Hehehe, jag borde ha tänkt på det. Var ute en sväng idag med trots regnet - man lär ju jobba lite om man ska bli av med de där första 50 milen nån gång...
Vi ses!
-
Tackar tackar. Japp 14-tummare. Strypningarna är redan borta :-) Så jag får försöka hålla igen lite på gasen. Ville genast ut och testa på raksträckan men jag kanske ska lugna mig lite...
Kör in den som du tänk köra senare, min kawa fick smaka från första minuten =) och den går riktigt bra nu :D
-
grattis ehm till maskinen äntligen !!!!! :sunny:
-
Grattulerar, hoppas den funkar bra för dig o ger dig mkt glädje :djump:
Har upptäckt att man mår bättre om man får ta sig en tur om dagen ()p
-
Tack!
Grattulerar, hoppas den funkar bra för dig o ger dig mkt glädje :djump:
Har upptäckt att man mår bättre om man får ta sig en tur om dagen ()p
Ja, jag har vare ute varje dag utom igår då jag var "tvungen" att gå på fest och inte hann med någon tur! Måste planera bättre i framtiden så det blir minst en tur om dan :-) Det är ju hur kul som helst att åka atv :sunny:
-
festa ?
vem var så oförskämd att planera in festen så? :knupple:
-
Ja, det var fruktansvärt oförskämt att hindra mig från min ATV-åkning på detta vis >:( Men har något ännu mer oförskämt inträffat! Har fått världens tennisarm, så jag kan varken fiska eller köra :cry: Roar mig med att försöka läsa alla inlägg på forumet istället. Har bara ca 200 000 kvar att läsa ()p Lär mig en hel del iaf!
-
men ehm för helvete !!
allt ska man lära sig hhahahaha (säger me glimten i ögat) :-X
lå ngn tjejbekant til ldig köra me dig bak.. så åker du o har bra sällskap.. sen behöver du inte tänka på fiske heller då hon sitter på betet :lol: :djump:
du får skratta nu :-P
ja ja vet ja har kass humor :-P
-
Menar du att någon annan än jag skulle få framföra min ögonsten??? Otänkbart! :o Jag har ju köpt sju pitbullterrier som vaktar den dygnet runt ;)
Nää, jag har anmält mig till sjukhuset för armtransplantat, det måste vara den bästa lösningen ;D
-
Man kan ju undra varför DU har tennisarm när du umgåtts med brudar?
Det e ju dom som ska ha "tennisarm" då! :tjej ;)
-
Man kan ju undra varför DU har tennisarm när du umgåtts med brudar?
Det e ju dom som ska ha "tennisarm" då! :tjej ;)
skulle tro att hon drabbats av atv arm,det är ju ingen servo på Bladen :) eller så har det slitits sönder ett muskelfäste utav kraftig acceleration ()p
-
Men vad får er att tro att jag är en "han"? Jag har ju inte skrivit vilket kön jag tillhör :hmmm: :ATV:
-
detta: Antal män i förhållande till antalet kvinnor: 68.2 : 1 på forumet
;)
-
Men kanske var det så att jag undvek att kryssa för kön när jag registrerade mig för att inte riskera att få köpråd av typen: "aha, du är tjej, då tycker jag att du ska satsa på en Loncin 110 cc" :hmmm: Men det kanske var fördomsfullt att tänka så :dntknow:
-
Ja, det var fördomsfullt! Men tyvärr förekommer fördomar om tjejer oxå vilket jag tycker e trist!
Tjejer kan oxå köra Can am 800 osv men vissa tror bara att tjejer kan köra mindre maskiner. Men det betyder inte att alla killar tror det!
Vissa killar kan inte köra Can am 800, vissa tjejer kan inte heller. Vi är inget annat än mänskliga!
Om du nu e tjej så e det jävligt coolt att du har börjat köra! ()p det händer sällan men e alltid lika kul att tjejer börjar köra! :)
//Anton
-
Tack, Anton. Ja det var fördomsfullt av mig. Förlåt!! Känns skönt iallafall att få komma ut ur garderoben med att jag är en kvinnlig ATV-åkare :)
-
Det förklarar ju tennis armen då 8)
-
ehm, har du tänkt på att det finns spötuber att inhandla på den lokala fiskeributiken?
igentligen är det ju bara ett plaströr med lite vävt textil runt men dom finns i många varianter...
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.sportfiskeprylar.se/bilder/artiklar/zoom/33336r_1.jpg&imgrefurl=http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/ron-thomson-spotub.html&usg=__ascgTcUqvNbAy3JUZ71G3Ij-v1s=&h=419&w=550&sz=18&hl=sv&start=11&um=1&itbs=1&tbnid=ncYnh4lgLw4dLM:&tbnh=101&tbnw=133&prev=/images%3Fq%3Dsp%25C3%25B6tub%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1W1ADSA_sv%26tbs%3Disch:1
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.ofc.nu/pub_images/medium/10616560_238.jpg&imgrefurl=http://www.ofc.nu/bazooka-flambeau-spotub-p-422-c-220.aspx&usg=__h0yQ9F0NvkjYxfLC3XPymrgo6no=&h=190&w=190&sz=8&hl=sv&start=53&um=1&itbs=1&tbnid=wNZmZu7oBW5MNM:&tbnh=103&tbnw=103&prev=/images%3Fq%3Dsp%25C3%25B6tub%26start%3D40%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26rlz%3D1W1ADSA_sv%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1
fiskar själv så jag vet att dom funkar bra ()p
kanske det kan vara något att spänna fast på hjulingen?
-
Tack för tipset! Ja jag ska nog köpa en sån - måste handla en hel del fiskegrejor eftersom jag och några kompisar ska på havsfisketur i Norge till sommarn. Får inte ta med mig ATV:n tyvärr - de säger att den tar för stor plats i båten :(
-
haha byt fiskekompisar omgående :lol: :lol:
faan norge lät fint, där tar dom troféfiskar lite då&då ()p
vart blöter du kroken annars då, jag har börjat fiska lite igen eftersom jag inte har nån quad längre, funderar på att skaffa en båt igen så man kan plaska runt lite på runn igen...
-
Stackars quadlösa människa :o Jag har fiskat i Runn i många år (9-kilos gädda är rekordet) men har nyligen flyttat till Svärdsjö där jag har en liten roddbåt. Finfina abborrar och hur många gäddor som helst (men de är så små....). Det finns även öring och harr och annat kul häromkring om man vet var man ska leta ;)
Jag har siktet inställt på rekordet för hälleflundra i Norge. Nu ligger rekordet på 211 kg. Det kan väl inte vara så svårt att slå 8)
-
Stackars quadlösa människa :o Jag har fiskat i Runn i många år (9-kilos gädda är rekordet) men har nyligen flyttat till Svärdsjö där jag har en liten roddbåt. Finfina abborrar och hur många gäddor som helst (men de är så små....). Det finns även öring och harr och annat kul häromkring om man vet var man ska leta ;)
Jag har siktet inställt på rekordet för hälleflundra i Norge. Nu ligger rekordet på 211 kg. Det kan väl inte vara så svårt att slå 8)
ehm vi får ta en fisketur till hösten med maskinerna ()p
-
Gärna ()p Men du får svära på att inte avslöja de bästa fiskeställena. :nono: ;)
-
Stackars quadlösa människa :o Jag har fiskat i Runn i många år (9-kilos gädda är rekordet) men har nyligen flyttat till Svärdsjö där jag har en liten roddbåt. Finfina abborrar och hur många gäddor som helst (men de är så små....). Det finns även öring och harr och annat kul häromkring om man vet var man ska leta ;)
Jag har siktet inställt på rekordet för hälleflundra i Norge. Nu ligger rekordet på 211 kg. Det kan väl inte vara så svårt att slå 8)
haha ja lite synd om mej det är det allt hihi
jag pm:ar dej ett litet fisketips inför sommaren, det funkar jag lovar!
ta med LOWEST på en fisketur så får du kanske träffa hans söta lilla dotter, hur gammal är hon nu igen jag har kortminne.. :(
-
Fan va kul äntligen en tjej till som åker och på en blade också jippi
vi träffade ju dig vid tommy när du köpte den de va vi som kom in med den lilla (vida) flickan
som satte sig på fyrhjulingen direkt
mvh tjomme och fia ()p ()p :headbang: :headbang: :sunny:
-
Är det sant? Det kommer jag knappt ihåg - jag hade bara ögon för min nya TGB :lol: :djump:
-
Va du ute å åkte runt sundborn å i13 militär område i lördags? Jag såg en svart tgb åka förbi när jag var å grejede lite hemma hos min far..
-
Jag är tyvärr oskyldig. Jag åkte bara omkring på grusvägarna kring Åg då. :hmmm: Så det finns kanske en till åkare med svart TGB?? Ge dig tillkänna, i så fall, du mystiska svarta tgb-åkare :headbang:
-
Jag är tyvärr oskyldig. Jag åkte bara omkring på grusvägarna kring Åg då. :hmmm: Så det finns kanske en till åkare med svart TGB?? Ge dig tillkänna, i så fall, du mystiska svarta tgb-åkare :headbang:
de var fördomsfullt ehm.. att tänksa så om oss :cry:
o har ännu inte fått inbjudan att fiska o åka atv ...
ärkefnys + moms
:nono:
-
:cry: :( :cry:
:whip: till mig själv
Jag måste verkligen bättra mig. Jag lovar att jag ska göra mitt allra bästa ;)
-
:cry: :( :cry:
:whip: till mig själv
Jag måste verkligen bättra mig. Jag lovar att jag ska göra mitt allra bästa ;)
mm o då e de säkert ditt fel att jag bara får tusenbröder när ja fiskar abborre .. gädda e lite bättre då rekorder är (förtretliga) 9,8 kg .. o som du vet.. allt under 10 kg avrundas neråt..så den räknas väl som 5 kg :-P
-
Fy du slår ju mitt rekord på prick 9 kg :(veryangry): Extremt oförskämt av dig :knupple: Jag är i total chock! Det kommer att ta mycket lång tid för mig att hämta mig från denna information. Jag måste genast ut och fiska!!!
(va nesligt med 9,8... bara två hekto till tvåsiffrigt ;D)
-
Fy du slår ju mitt rekord på prick 9 kg :(veryangry): Extremt oförskämt av dig :knupple: Jag är i total chock! Det kommer att ta mycket lång tid för mig att hämta mig från denna information. Jag måste genast ut och fiska!!!
(va nesligt med 9,8... bara två hekto till tvåsiffrigt ;D)
Små maskiner och små fiskar :hmmm: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
8 hg e inte mycke att snacka om ehm.. vi kan säga vi e lika .. o ang lowest me små maskiner.. så stämmer det.. små humrar små fiskar.. små atv = små hmm 'ehm' (visst var jag vitsig) små fiskar !!
ja vill ha 2 siffrigt :_( :banghead:
-
Små maskiner och små fiskar :hmmm: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hmprh :tickedoff En vacker dag kommer jag att köra om din lilla kawa med en 1000 cc TGB med släpkärran full av 25-kilosgäddor :lol: :lol: :lol:
-
ja vill ha 2 siffrigt :_( :banghead:
Samma här, Mr Hummer ;D
-
Små maskiner och små fiskar :hmmm: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hmprh :tickedoff En vacker dag kommer jag att köra om din lilla kawa med en 1000 cc TGB med släpkärran full av 25-kilosgäddor :lol: :lol: :lol:
hahahahahahahahahahaha
Har du fått nå mil på TGB än så vi kan gasa i Hofors :headbang:
-
har inte ens ngn atv ännu.. ja väntar på kymco mxu 500 irs som skulle komma til lsverige förra veckan.. men ja vill ha .. o båten behöver bottenmålas..
så ingen atv o ingen båt i sjön... syndast om mig i helaste världen hahaha
-
har inte ens ngn atv ännu.. ja väntar på kymco mxu 500 irs som skulle komma til lsverige förra veckan.. men ja vill ha .. o båten behöver bottenmålas..
så ingen atv o ingen båt i sjön... syndast om mig i helaste världen hahaha
Är det delad bakaxel på den ?
-
hahahahahahahahahahaha
Har du fått nå mil på TGB än så vi kan gasa i Hofors :headbang:
Bara fem mil, sen så paja armen :cry: men egen arm alltså... Sen såg jag på Southside en TGB med pajad fram-arm och blev lite nervös... Undrar om Tommy can fixa både människoarmar och TGB-armar?
-
har inte ens ngn atv ännu.. ja väntar på kymco mxu 500 irs som skulle komma til lsverige förra veckan.. men ja vill ha .. o båten behöver bottenmålas..
så ingen atv o ingen båt i sjön... syndast om mig i helaste världen hahaha
Ja då är det syndast om dig... kanske... Jag har båten i sjön iaf... men måste vänta på att min dumma tennisarm lugnar ned sig lite.
-
de stämmer lowest.. irs har delad bakaxel..
mm ja kan fiska åt dig.. både kasta ut o veva in.. så lär du mig ta stora fiskar :-) ..deal?
-
de stämmer lowest.. irs har delad bakaxel..
mm ja kan fiska åt dig.. både kasta ut o veva in.. så lär du mig ta stora fiskar :-) ..deal?
Min största gädda ligger strax över 9kg :(
-
har inte ens ngn atv ännu.. ja väntar på kymco mxu 500 irs som skulle komma til lsverige förra veckan.. men ja vill ha .. o båten behöver bottenmålas..
så ingen atv o ingen båt i sjön... syndast om mig i helaste världen hahaha
Ja då är det syndast om dig... kanske... Jag har båten i sjön iaf... men måste vänta på att min dumma tennisarm lugnar ned sig lite.
Jag har både båten å fiskekanoten på land :cry:
-
låter som man får ta en tur till dalarna om ni har fina fiskevatten.. o då e de mest syndast om dig me lowest.. tänk va synd de e om oss :-(
-
Oj, :( vad sorglig denna tråd blev. 3 personer med "bara" niokilosgäddor och utan båtar och kanoter i sjön :cry: Detta går inte - vi måste ordna en ATV-fisketur i sommar så det blir någon ordning ()p
-
Oj, :( vad sorglig denna tråd blev. 3 personer med "bara" niokilosgäddor och utan båtar och kanoter i sjön :cry: Detta går inte - vi måste ordna en ATV-fisketur i sommar så det blir någon ordning ()p
()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p
-
ngn som kan fixa tak för mig o min maskin så är jag på :_)
-
Det ska väl gå att ordna ()p
Här kommer en stilstudie på min lilla fisk:
(http://i42.tinypic.com/287qatf.jpg)
-
fin firre.. .min finns på cd.. av en slump så hade kompisen dammat av sin videokamera då min lilla firre nappade.. så där finns den i min cd samling :-)
tack ehm.. då e ja trygg igen jag är helt på :-)
-
Jag insåg just att jag borde ha slutat posta i denna tråd när jag fick hem min maskin! Förlåt alla som som råkat surfa in för köpråd och hamnade på det som blev en atv-fisketråd. Jag ska försöka starta en tråd för ATV-fiskare istället, när jag listat ut i vilken kategori en sån tråd skulle vara lämplig.
Tusen tack alla ni som gett mig råd inför mitt ATV-köp!! Suveränt att det finns så många hjälpsamma människor ()p Rock on :headbang:
-
Jag ska försöka starta en tråd för ATV-fiskare istället, när jag listat ut i vilken kategori en sån tråd skulle vara lämplig.
Lägg den under Övrigt :) Är själv på jakt efter någon typ av hård spöväska där både spö och rulle ryms, den måste ta minst 10 fots spön, kanske kan få tips om det i din nya tråd :) I dagsläget sätter jag spöt längs med maskinen över skärmarna för att det ska vara skyddat, men det skulle ändå kännas bättre med en hård väska av nåt slag.
-
Sagt och gjort :) http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28875.0
Har lagt en fråga där också om spötub eftersom jag själv borde köpa en - hoppas någon har ett bra tips (smart att sätta längs skärmarna - har du gjort någon särskild fästanordning??)
-
Fortfarande nöjd?
-
Fortfarande nöjd?
Absolut! Nu har jag satt på en ATV-fiskeväska på maskinen också så nu har jag allt som behövs för sommarens fiskeäventyr ()p
-
Hej! jag är ny i forumet och har köpt i dagarna en ny Grizzly 700 -10 limited edition i snygg blå färg. Maskinen fungerar superbra den är skön att köra och jag valde den bla pga servostyrningen då jag kommer att använda den i skogen. Jag behöver nästan aldrig använda inkopplad fyrhjulsdrift då den ta sig väldigt bra bara med bakhjulsdriften i kopplad. Jag köpte den med plog och timmervagn med vinch och all annan utrustning. Priset slutade med alla tillbehör på 175000kr men jag fick den för 150000kr. Jag tog bla sommar o vintedäck. Det är en sak jag funderar på om det kan vara något fel på den och det är att vid belastning så tycker jag att motorn knackar på ett underligt sätt. Låter som en gamal bil när man kör med för låg oktan eller kanske lite åt ventilknack. Är det någon som vet vad det kan vara? skall den låta så eller är det något fel? Den har ju bara gått ca 60 timmar så det vore ju tråkigt om det var fel på den men det går väl på garantin om det är problem får man hoppas.
-
en del maskiner är ju lite "skramliga" men det kan nog dom som har en likadan maskin besvara bättre om det ska va så el inte..
-
Det finns en gamma omskrivning på Yamaha nämligen skramlaha. Det är rätt vanligt att det skramlar i deras motorer. Ingen större fara.
-
Är det vid vanlig körning på högväxeln också?
Annars kan det ju finnas ett varvstopp som går i när du kör på lågväxeln med 4x4 i eller backen.
-
Hej! jag är ny i forumet och har köpt i dagarna en ny Grizzly 700 -10 limited edition i snygg blå färg. Maskinen fungerar superbra den är skön att köra och jag valde den bla pga servostyrningen då jag kommer att använda den i skogen. Jag behöver nästan aldrig använda inkopplad fyrhjulsdrift då den ta sig väldigt bra bara med bakhjulsdriften i kopplad. Jag köpte den med plog och timmervagn med vinch och all annan utrustning. Priset slutade med alla tillbehör på 175000kr men jag fick den för 150000kr. Jag tog bla sommar o vintedäck. Det är en sak jag funderar på om det kan vara något fel på den och det är att vid belastning så tycker jag att motorn knackar på ett underligt sätt. Låter som en gamal bil när man kör med för låg oktan eller kanske lite åt ventilknack. Är det någon som vet vad det kan vara? skall den låta så eller är det något fel? Den har ju bara gått ca 60 timmar så det vore ju tråkigt om det var fel på den men det går väl på garantin om det är problem får man hoppas.
Prova lägga inlägget under märkesspecifik så får du nog fler svar från likasinnade grizzly ägare ()p
-
hej hej ursäka om ja "tar uppmärksamhet men ja har en undran om can-am renegade 800 jag har en arcticcat 650H1 o ska byta upp mig nu är de nått ja ska tänka på med canamen??
min största gädda visade 10.1 på vågen men håven vägde 0.2 så de va nära 2siffrigt för mig med :)