Tror den stora "boven" är att man på B-kort får köra 3 och 4hjuliga mc enligt tidigare regler. När nu 4hjulingen blev tillåten som gatlegal mc i eu så såg man en risk att massor med bilister skulle sätta sig ovana och så på dessa. Därav även den löjliga bromsregeln.Men utan den så hade inte det varit så många fyrisar heller. Jag har inget mc-kort, ex. vis.
Citat från: "daffan"Nej det tror jag inte går, i Sverige ska dom ju va strypta...Gäller inte EU's regler över de Svenska?Var väl tack vare EU som vi övehuvudtaget fick gatöegala quads, annars hade nog Sverige aldrig godkänt dem.../johan
Nej det tror jag inte går, i Sverige ska dom ju va strypta...
Det är fortfarande en fråga om förmåga och förutsättningar.En fyrhjuling går lätt på två hjul. Får du sladd och det hakar tag så är du 9/10 rökt. De är egentligen inte tänkta att gå på asfalt så chassi och framvagns-geometri är helt fel. Dvs att väghållningen är ganska kass på väg.Dessa problem har inte hojjar. Det är av samma anledning som traktorer inte får köra fortfare än 30, om man ska dra en parallel...Men vem bryr sig? Det är ju bara att plocka bort strypningarna.../J
stene skrev : Så om nu fyrisar är då mycket farligare så borde de kanske finnas två klasser en 20 hk med B-kort och en med A-kort utan begränsningar.
Citerastene skrev : Så om nu fyrisar är då mycket farligare så borde de kanske finnas två klasser en 20 hk med B-kort och en med A-kort utan begränsningar. Dagens bästa kommentar :!: Vad enkelt allt skulle vara då