Inte i bil och mc branschen kan jag säga, där slår japanerna de övriga på fingrarna fullkomligt. Detta beror till viss del på att japanerna har andra metoder för test av sina fordon samt en stark företagskultur av stolthet och kvalitet. Minns när jag en gång i tiden gick utbildningen till fordonsmekaniker och vi hade de olika märkena på besök och de visade upp allt från motorer till växellådor etc. Kommer så väl ihåg just Honda och hur ofantligt fina deras komponenter var i jämförelse med Volvo och Ford.
ändå är det riktigt styv hårdplast överallt utan någon känsla, olika stora glipor mellan dörrar, koffertluckor mm. inredningar som skramlar, säten utan stoppningar, bara smäller då man stänger dörrar, inte det minsta tjoff utan rent skrammel. sen att dom är upprostade efter 20 tusen mil är ju ingen höjdare. nä i bilvärlden har dom misslyckats.men nog om det nu, bra att dom verkar vilja göra rätt för sig iaf
Måste fråga, i vilka märken då??
mer eller mindre i alla, men speciellt nissan
Normalt brukar jag inte lägga mig i denna typ av diskussioner men måste bara denna gång...Du är grovt ute och cyklar skulle jag vilja påstå visst Toyota på mitten av 90 talet var väl inte speciellt spännande inrednings mässigt men driftsäkra till 1000 redan då (jag vet jobbade som Toyota mek) visst var det ibland nån bil som hade lite olika stora kaross glipor osv Men dom bilarna var oftast ihop skruvade i England, bilarna som kom från Japan var det aldrig en enda anmärkning på vid leveransservicarna.Har svårt att tänka mig att dom har blivit sämre nu.Generellt skulle jag säga att dom bästa bilarna i världen byggs i Asien (Japan,korea) och detta säger jag trots att jag själv åker volkswagen just för tillfället