Jag är med och budar på en liten gård med några ha skog. Tanken är värma upp kåken med ved från egen skog, och köpa en fyrhjuling för att dra hem ved, dra ut någon älg ur skogen, ploga gårdsplanen, och för att vara behjälplig vid gårdens småsysslor som transport runt hagarna, utkörning av vatten till hästarna, etc. Jag har kikat på en Honda TRX 500 Rubicon, främst för deras hydrostatdrift, som jag tycker verkar smidigt i skogen. Helst vill jag komma över någon begagnad som inte är momssmittad, men dom finns ju inte att uppbringa begagnade verkar det som. Det närmaste jag hittat är en demomaskin, vilket skulle kunna funka det med. Men nu undrar jag, -är hydrostatdriften så bra att det är värt att lägga det dubbla för att få det, mot att köpa en några år gammal märkesmaskin med enklare timmervagn, vinsch, plogblad, kedjor, osv?För dom relativt enkla behov som jag har, vilken sorts maskin skulle passa mig?Jag prioriterar kvalitet, och jag vill ha något som faktiskt funkar i verkligheten. Tack på förhand för ev. svar!
Vad gäller hoj så tycker jag du redan är inne på rätt spår. Hondan tror jag matchar dina krav utmärkt. Äger tyvärr ingen sådan själv (då jag prioriterar bus framför arbete) men har fått äran att prova en sådan förra året på en jakt och fiskemässa. Trx 500 fpe vill jag minnas att den hette. Det var dock på en snitslad bana i lättare terräng utan timmerlass. Gissa om jag stod många gånger i den provkörningskön..? Kan bara summera att den var inte direkt snabb.., men en fantastisk arbetshäst! Och många fördelar hade den som arbetshoj(jämfört med andra) varav just hydrostatlådan tyckte jag var det bästa. Växel valdes med knappar på styret. Måste vara helt suveränt vid snöplogning och även i skogen med tunga timmerlass efter. Gick även att ställa om till helautomatisk växling om man ville det.Skönt också att slippa oroa sig för en sliten drivrem ska gå av långt ut i skogen med lass eller älg efter.Den maskinen hade även servostyrning. Det var ganska behagligt vid snäva svängar. Kan tänka att det är helskönt med kärra och last efter.Honda har historiskt sett alltid släppt kvalitetsmaskiner. Så på den fronten kan du förmodligen vara helt trygg.Fråga bara Hondaägarna här inne.. Så svaret på din fråga; om jag varit i ditt läge och med dina önskemål hade jag verkligen övervägt en ny eller demokörd Honda (kanske fjolårsmodell) med hydrostat och även servostyrning. Just för att jag tror att den passar dina krav och det lite dyrare priset betalar sig på sikt.Och lyft moms ger ju en finare prisbild. Lycka till nu med budgivning och ev maskinköp! Och skriv gärna och berätta hur det går.
Försök få till ett "jordbruk" så kan du ju göra avdrag och liknande. Du kan även hyra ut dig själv och få pengar in i företaget igen.
Att man har "jordbruk" betyder inte att man kan hyra ut sig. Då är det F-skatt som gäller. För att få göra avdrag räcker det med momsregistrering.