Det som skiljer en snöskotermotor från en atvmotor är att snöskotern har en tvåtaktsmotor (finns några undantag) och atvn har fyrtakt.En tvåtakts motor kan man ta ut dubbelt så mycket hk/cc, jämfört med en fyrtakts motor.Detta på grund av att tvåtaktsmotorn ger kraft vid varje kolvslag till skillnad från fyrtaktsmotorn som ger kraft vid varannat slag.Så därför ger en 500cc tvåtaktsmotor ca: 80hk men en fyrtakts 500cc bara ger ca: 40hk
Det som skiljer mellan motorerna är vilket varvtalsområde dom arbetar på. En ATV ska man kunna köra sakta med därför har den effektområde på ganska låga varv. En snöskoter går fortare och därför behöver effektområde på högre varv.
Jag tycker som sagt den räcker till å terrängköra och ta sig från punkt A till B, kommit upp i 64mph, så ca 100km/h men över 100 känns förjävla tråkigt å köra. ligger ok efter vägen i dom hastigheterna men ligger hellre brevid vägen å leker än på asfalt.Så det som sätter gränsen nu är min kunskap, däck å höjd då den gärna ställer sig på underredet. Tanken e ju att montera ett slipon, variatorkitt samt nya däck. Sen får vi se vad den orkar efter det. Bara nå sockersnö här hemma denna vinter så man sätter sig på en gång.Men efter 9dar å 20mil så finns det inget å påpeka, skiljde inte ens 20k mellan en cfmoto x7 å denna då åf bjöd på vinsch och lite rabatt på maskin. Så nästa vecka blir det första service, hasplast monteras då det inte hans med då den levererades "fick välja mellan vinsch å plast" samt betala för den förlängda garantin så den täcker i 5år för 2800kr, Man har 60 dar på sig att bestämma om man vill ha den från det att man köper maskin. inte ens 1000kr året, inget å tveka på i mina ögon.
Är du säker på att man har 60dar på sig efter köp att bestämma om man ska köpa extra garanti ?Det har man varit tvungen att köpa direkt vid köpet av maskin annars har man inte fått den extra garantin.
Enligt min åf, Som kollade upp exakt vad som gällde då han inte var helt säker på denna del då dom aldrig sålt den utökade garantin tidigare och han visste om att jag skulle ha den extra garantin. Har han gjort bort sig så är det han som får lösa eller ta tillbaka/sälja maskinen på nytt.