Hmm. Det verkar lindrigare än påföljden med en ostrypt vägreggad!Men det verkar ju vara omöjligt att regga om...
Och vad är påföljden av att köra ostrypt då?
Har vi inte kommit fram till att det är olovlig körning? Vilket ger indraget körkort plus böter!Iofs spekulation.Även om böterna skulle vara lägre, så för mig är det lindrigare med böter än indraget körkort./M
Enkelt..Stanna inte
En tanke slog mig: Borde inte en ostrypt vägreggad klassas som terrängreggad?Om det är så, borde följande stämma.Kört moped klass I / terrängskoter utan förarbevis, borde det hamna under.Vilket kan ge, Varning - 6 månader indraget körkort.Men brukar ge varning.Taget från:http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htmSå det verkar ganska safe ändå.
om du blr tagen med ostrypt, tror jag att samma paragraf gäller som att köra mc utan kort.Dvs olovlig körning vid första gången, böter som påföljd.Blir du stoppad igen är det grov olovlig körning= indraget kort + böter
Varför borde den klassas så? Så du menar att om du har en ostrypt vägreggad (som då skulle klassas som en terrängreggad) kan du teckna en försäkring för terrängreggad och därmed spara 2000-3000kr/år på en helförs? Man har ju ändrat på det utförande som maskinen är typbesiktigad på och då "blir" den inget annat fordon. Den blir bara olaglig.