ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • SMC (Moderatorer: Rickard Marklund, Michelin) »
  • Ämne: SMC 250
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 5 [6] 7  Alla   Gå ned

Författare Ämne: SMC 250  (läst 34632 gånger)

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: SMC 250
« Svar #60 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 02:56:23 »
Skogsbilden är inte så långt från järnvägen, kanske en kilometer eller så... alltså i trakterna av Böda, bara några hundra meter från havet.

Nu är ju iofs Innova de mest seglivade crossdäcken som finns, men om du vill att de skall hålla ännu längre så sänk trycket lite... du verkar ha typ ett kilo eller två, eller det kanske bara var monteringstryck du hade i på bilderna där de var nypålagda?
0,4 eller liknande gör att typ hela mönsterbredden ligger mot marken och då slits alla dubbar medan man vid överdrivet högt tryck bara rider på de mittersta och sliter ner dem.
...bara ett tips.  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: SMC 250
« Svar #61 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 11:25:11 »
Okej, ja runt Böda finns många fina ställen att kolla in från fyra små hjul! Jag och donnan brukar ta en sväng upp ibland och åka lite skogsvägar och liknande. Mycket avkopplande miljö till skillnad mot resten av ön som bara består av sten, känns det som ibland :)

Jo trycket är helt galet på monteringsbilden. Visste inte vilket tryck det skulle vara i dom men sänkte rätt fort från runt kilot ner till 0.7. Nu kör jag 0.6 men ska testa 0.4 om du tycker att det är ett bra tryck på dom. Vågade inte gå ner så mycket med risk för att kränga av dom men det kanske man inte lyckas med vid 0.4?

Har märkt att det främst är mittnabbarna som ligger an.

Jag har ännu inte skott om moppen framtill men funderar på att testa mina Innova där oxå för att få den lite mjukare. Rekommenderar du 0.4 fram oxå eller ska jag lägga mig lite högre i tryck där?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: SMC 250
« Svar #62 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 11:39:02 »
0,4 är i övre kanten... jag körde på 0,25 typ.
Även fram, men det blir lite svampigt då så 0,4 fram kan vara en medelväg.
Risken för krängning finns alltid, men det gäller främst pojkarna som åker tex crossbana och kanske landar lite snett på sidan osv (de åker därför med däcklås för att bibehålla det låga trycket), för vanlig quad-åka på väg och enklare terräng, stigar osv är risken minimal även helt utan luft, bortsett från om du tex sladdar in kraftigt i en kantsten då kan självklart däcket slås av fälgen, men just det kan hända även vid ett kilos tryck.
Nackdelarna med att sänka trycket är att du kommer få så bra grepp att det kanske kan bli svårt att ligga på sladd på grusväg med en 250, du får lägre markfrigång och lägre utväxling...
Fördelen är att du får ett jämnare slitage, bättre grepp, längre livslängd och en mjukare/komfortablare färd.
Du får testa lite helt enkelt!
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: SMC 250
« Svar #63 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 11:45:22 »
Mycket bra tips och erfarenheter! Jag ska testa det du föreslår och känna efter hur det känns.
Jag har förövrigt plågats dom sista veckorna av den klassiska känslan "mycket vill ha mer" och är inställd på att snart uppgradera till 450 eller 500. Väntar bara på ekonomi och rätt objekt.
Innovadäcken får nog följa med till nästa maskin så då kan det ju vara bra att sänka trycket för att minska slitaget på dom redan nu.

Har upptäckt (ganska omgående) att 250cc inte är så mycket att komma med om man gör annat än finåker till affären typ ;)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: SMC 250
« Svar #64 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 12:07:07 »
Lite beroende på vad du kikar på för nästa modell så tänk på att det inte bara är kubiken och effekten som kommer skilja, även bromsar och framför allt chassie kommer nog ligga i en lite annan division än på det du har nu.
Tänk bara på att snacket om ofta förekommer att det är VÅLDSAM kraft i vildkatter, Raptorer osv är mest snack, för så är det inte.
Mycket vill som sagt alltid ha mer och när farten ökas så går det åt effekt.
Att sladda på en parkering i 15-20 km/h klarar en 250 men skall man ligga på sladd i 100 på grusvägarna så behöver man ha typ en Raptor och skall man marscha motorväg och ha marginal till omkörning osv så är en Raptor i underkant, osv...
Att byta från en 250 till en 300 tex är totalt meningslöst, skall du märka av nån skillnad i effekt så är steget upp till tex en Dinli eller en Vildkatt mer försvarbart, vill du ha en bred eftermarknad på tillbehör, möjlighet till trim, bättre botteneffekt och ett bättre chassie, ja då är det Raptorn.

Tänk på att de första typ 15-20 hästarna man har i en quad går åt till att liksom flytta ekipaget och effekten däröver är det som ger flin i hjälmen, så åker man LTZ400 och har 30 hästar så är det alltså lek för 10 medan det på en Dinli, Raptor eller Vildkatt osv är typ 45 häst och alltså lek för 25 häst.
...och en 250 har lek för någon enstaka hästkraft.

Så ser i alla fall jag på det.
  :D

Att ta med hjulen till nästa maskin är en god tanke, men kanske inte något som funkar, dels pga olika bultcirklar beroende på vad du köper, men även däckdimensionen som sådan.
En SMC 250 har väl 22 tum bak medan de flesta andra quads brukar ha 18-20 tum.
Självklart funkar det med 22 (jag hade det på Raptorn tex för högre markfrigång mm) men det kan se lite ballong-aktigt ut.
...bara en tanke, plus att det ofta sitter däck på det man köper. :whip:
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: SMC 250
« Svar #65 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 12:37:25 »
Det jag saknar mest med 250n är att kunna mosa på på rullen utan att behöva växla ner och pressa den för att det ska släppa en gnutta på bakhjulet. Har kikat många wildcat 500 och dinli 450 på tuben och som jag förstår det så finns effekten till det normalbehovet. Att åka grusväg på 3-4ans växel och i kurvan bara kunna vrida till för att få ett härligt ställ. Nu får jag växla ner till 2-3an och kämpa med rumpan för att det ska kana, och när det väl kanar så finns inte effekten till att hålla stället särskilt kontrollerat utan det slutar kana rätt omgående.
Även i normal terräng märker jag effektbrist då moppen oftast går på ettan för att ha något sånär vrid när det behövs. Upp ur ett dike kräver sitt vridande på rullen och mött med kopplingen för att inte överraskas när varvet kommit upp så det ger det vridet som behövs.

Funderingarna går även mot en uppdrevning på en större hoj för att kunna marscha i 80 utan att vara rädd att få upp kolvarna mellan benen ;) 250 låter plågad i dessa hastigheter.
Vill kunna avverka avstånden mellan ställena jag kör på lite snabbare och bekvämare. Oftast så kör jag 3 mil enkel resa innan jag är vid dom fina lekställena.

Sist men inte minst så har 250n väldigt kort axelavstånd och det kan ge obehagliga känslor i terrängen då det ofta känns som att den vill tippa över mig när jag klättrar med den. Har varit väldigt nära några gånger men tack och lov har jag klarat ut det. Det skulle bara bli en onödig kostnad att byta speglar och diverse grejjer nu när den ska säljas..

Det lutar åt en dinli 450 eftersom dom ligger rätt i pris för mig. En vildkatt skulle kunna funka om jag hittar ett objekt som inte är drömpris på.
Jag har varken sett eller kört några av dessa maskiner då det är dåligt med handlare här i trakterna.

En raptor kan jag glömma i nuläget men kanske blir framöver när mycket vill ha mer, igen :)

Angående däcken så har du säkert rätt. Det kanske är bättre att sälja med dom och skaffa det som behövs när det blir dax.

 
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: SMC 250
« Svar #66 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 12:50:31 »
Ett lite billigare trick man kan använda om man vill sladda brett på grusväg med effektsvag maskin är att åka på asfaltsdäck bak.
Däcken du har ger helt enkelt ett för bra grepp i förhållande till effekten.

...men klättras det lite i skogen så är ju asfaltsdäck kass om det finns minsta regndroppe.
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: SMC 250
« Svar #67 skrivet: 13 augusti 2011 kl. 20:33:27 »
Det satt asfaltdäck på den när jag köpte den men dom åkte av efter jag fastnat nere vid kärret gång på gång. Men helt klart är det lättare att få ut rumpan med dom däcken.
Tyckte även att väghållningen blev bättre (!) med crossdäcken och maskin blev mindre studsig och spårkänslig. Klart bättre på alla underlag!

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: SMC 250
« Svar #68 skrivet: 16 augusti 2011 kl. 18:56:44 »
Gårdagens solnedgång var inte att leka med! Mycket fint.



Han inte med att kika runt på allt jag ville igår så idag tog jag nästan samma sväng igen, men ute i god tid för att få lite dagsljus under körningen.
Hittade bl.a upp till trollskogen och gamla tågspåret..



Man är bra slut i rumpan efter 2 dagar á 12mil (totalt 25mil!) på en rasslande 250 på skogsvägar, grusvägar osv ;)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: SMC 250
« Svar #69 skrivet: 16 augusti 2011 kl. 21:00:11 »
Ja, och inte verkar den där "rasslande 250:n" särskilt bred heller... jag körde ju samma järnväg för några år sen och på fotot i min gamla Alvarstråd ser man att Raptorn var några decimeter bredare...
Länge sen man var på Öland ju, kanske läge att dra en sväng bortom snart.... är ju inne i min sista semestervecka och solen skiner om dagarna, så.......
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: SMC 250
« Svar #70 skrivet: 16 augusti 2011 kl. 21:42:53 »
Näe jag jämförde mot din bild och bara skrattade åt "lillen" :) Det är stor skillnad i bredd och då även väghållningen! Måste snarast skaffa större cykel känner jag.

Om du har vägarna upp på ön så hör av dig så kan vi samåka någon dag och kika runt lite!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad markusb

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Offroadnjutare
    • Visa profil
markusb
SV: SMC 250
« Svar #71 skrivet: 3 mars 2012 kl. 21:11:34 »
Nu ska hojen säljas!

Och för att den nya ägaren ska få en maskin i så bra skick som bara är möjligt så rev jag ner den totalt idag för att tvätta grundligt och snabbpolera varje detalj.

Synade cykeln noga och det fanns inte ett fel på den! Bra kvalite på dessa taiwaneser  ()p

Smorde upp alla vajrar, kontrollerade så alla skruvar var dragna, justerade kedjeslacket, smorde kedjan, slängde på gatdäcken, laddade upp batteriet fullt, kontrollerade oljenivån, fettade leder osv.
Allt tiptop. Det enda som inte funkar är halvljuset så lampan ska bytas.
Känns riktigt bra att ha fått detta gjort.

I min ägo har den rullat ca 250 mil och nu visar mätaren 466 mil.

Underlättar med bobbis för att komma åt överallt, även under!


Efter trycklufttork och putsning påbörjas ihopmonteringen del för del

Nu så!






Det har varit en mycket bra och pålitlig maskin, perfekt att börja karriären på. Första maskinen är alltid speciell så det är lite vemodigt att veta att den snart är borta.
Även damen min har börjat sin karriär på denna för att sedan sakta men säkert börjat sno min dinli 450 från mig ;)

Denna kommer så småningom ersättas av en 4x4 som jag ska ha som arbets/nöjesfordon. Plogblads- och vagnsbygge är på planeringsstadiet och delar inför dom byggena har börjat insamlas.



Framöver kommer det komma ut annons, men den är till salu redan nu och finns i Kalmar om någon skulle vara spekulant.
PM går isf bra!
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 5 [6] 7  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • SMC (Moderatorer: Rickard Marklund, Michelin) »
  • Ämne: SMC 250
 


Online just nu.

942 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 978. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info