Jag har kört en hel del i skogen med vagn. Jag har lite besvärlig terräng. Ibland så måste jag helt sonika hänga av vagnen för att tex vända eller svänga. Då är det bra om vagnen är lätt. Har faktiskt två vagnar en light och en typ (vanlig) har dock ingen vinsch på någon av dom. Men en sak till om man ska ha en vinsch så se till att den går snabbt att dra ut annars blir man nog trött på den. Jag är skälv van vid vincharna vi har på traktorerna på dom är det fri hjul ut. (Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
lånade en liknande vagn, kan ha varit en sån där, är inte säker, men viket otroligt kultryck!!!det måste vart runt 100kg på kulan, ska det vara så?
Citat från: AtvNerd skrivet 6 januari 2010 kl. 22:40:58lånade en liknande vagn, kan ha varit en sån där, är inte säker, men viket otroligt kultryck!!!det måste vart runt 100kg på kulan, ska det vara så?Det kommer du säkert att få lie olika svar på. Har sett på forumet att det finns dom som har 160kg på kulan utan lass (kranmanvagn) Jag skälv föredrar att lassa vagnen ganska jämnt ca 80kg på kulan.Med högre tryck så blir det väldigt svårt att svänga där det är knicksigt.Det underlättar även att hänga av vagnen om det skulle behövas göras med lass på. Jag brukar göra det när jag hugger tex massaved. Jag lämnar vagnen jämte floa så lassar farsan av när han passerar med traktorn.
Jag kan nästan lova att du inte klarar av att knäcka en sådan vagn!Hjulingen kommer att je upp före vagnen. Radiostyrd vinsch är skitbra har det på traktor kärran På oxen har jag inte det och det blir både farligare och besvärligare