ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Beskrivning över hur tomgångsproblem löstes på en Polaris Sportsman 500 EFI
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Beskrivning över hur tomgångsproblem löstes på en Polaris Sportsman 500 EFI  (läst 13165 gånger)

Utloggad Picpic

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 333
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
    • Visa profil
Picpic
Beskrivning över hur tomgångsproblem löstes på en Polaris Sportsman 500 EFI
« skrivet: 14 juni 2012 kl. 19:21:25 »
Detta inlägg är en beskrivning över hur problem med tomgång löstes på en Polaris Sportsman 500 EFI 2007. Förhoppningsvis kan beskrivningen vara till nytta för någon som brottas med liknande problem.

I november 2011 köpte jag en Polaris Sportsman 500 EFI 2007. Maskinen hade bara gått 6 timmar så den hade uppenbarligen stått stilla väldigt mycket. Efter några timmars användning fick jag problem med tomgången. Egentligen var det 3 olika problem enligt nedan:

PROBLEM
1. Maskinen dog ibland när jag släppte gasen, ibland direkt och ibland efter några sekunders tomgång.

2. Maskinen hade ojämn tomgång. Varvtalet gick upp och ned mellan ca 1100 – 1500 varv.

3. Ibland fastnade tomgången för högt på ca 1600 varv och gick inte att få ned. Enda sättet var att slå av maskinen och starta om den. Då blev tomgången normal igen.

LÖSNINGAR
Problem nummer 1 var ganska lätt att lösa. Fick ett tips från ”Jockegubben” på detta forum angående ETC kontakten på styret. Där finns en ”säkerhetskontakt” som löser ut om gasvajern skulle fastna, vilket gör att strömmen till tändningen bryts. Detta händer dock även om gasvajern är för slapp, vilket den var i mitt fall. Jag spände den och därmed löstes problem nummer 1.

Problem nummer 2 och 3 var svårare att lösa. Jag började med att kolla all kablar från IAC:n och TPS:n till ECU:n och gjorde rent alla kontakterna. På en kabel från TPS:en hittade jag ett ställe där isoleringen hade skavts av. Aha här har vi det tänkte jag. Jag isolerade kabeln men det hade ingen effekt, problemen kvarstod. Kontaktade Hedlunds motorshop som jag köpt maskinen av. De var mycket behjälpliga och sände mig en ny IAC och MAP sensor. Jag bytte dessa men fortfarande kvarstod problem 2 och 3. Kollade resistensen på TPS:en och fick mindre avvikelser från de gränsvärden som gäller. Jag beställde då Polaris TPS test connector https://polaris.spx.com/Detail.aspx?id=182. Med hjälp av denna och en multimeter kunde jag konstatera att min TPS gjorde ”hopp” i spänningen när gasen dras på från noll till fullt. Hedlunds motorshop sände mig då en ny TPS och då försvann problem nummer 2.

Problem nummer 3 verkade dock hopplöst att lösa. Vad jag än försökte mig på så gick jag bet. Det som till sist gjorde att jag kom problemet på spåren var ett experiment jag gjorde. Jag skruvade bort luckan på spjällhuset där gasvajern går in och via ett "hjul" fäster i axeln som går genom spjällhuset. På denna axel sitter gasspjället som reglerar luftflödet och i andra änden sitter TPS:en som talar om för ECU:n vilket läge gasspjället befinner sig i. Där gasvajern fäster i axeln via "hjulet" sitter även en stoppskruv som är justerad så att när man släpper gasen och gasspjället stängs så tar hjulet i stoppskruven. Detta är "nolläget" och tomgångsregleringen IAC skall då ta över och hantera tomgången. Vad jag gjorde var att jag bara fäste luckan till spjällhuset med en skruv och sedan körde jag runt i på det viset. När jag körde in några vedlass fastnade tomgången på 1600 rpm. Jag tvingade i neutralen, hoppade av och med motorn igång skruvade jag bort den enda skruven till luckan till spjällhuset. Jag kunde konstatera att hjulet på axeln låg emot stoppskruven precis som den skall göra. Jag stoppade då in skruvmejseln och med hjälp av denna pressade jag hjulet lite hårdare mot stoppskruven. Tomgången gick då ned lite grand, jag pressade hårdare och whooooops så gick tomgången ned till korrekt nivå 1170 rpm och stannade där även sedan jag slutade pressa mot stoppskruven. Så skruven stod för högt helt enkelt. Problemet var mekaniskt och inte elektriskt som jag hade trott hela tiden. Nu är det så att enligt Polaris verkstadsmanualer så får man inte justera stoppskruven. Den ställs in på fabriken och får inte efterjusteras. Därför började jag med att göra rent hela spjällhuset för att vara helt säker på att det inte var smuts som hindrade spjället att stängas helt. Det hjälpe dock inte. Därför bestämde jag mig för att bryta mot Polaris regler och ställde ned stoppskruven en millimeter. Då försvann problem nummer 3.

Allt tog sex månader av skruvande, funderande och testande innan problemen slutligen var lösta. Värt att nämna är att jag känner till en maskin till av exakt samma modell och år som har detta problem nummer 3. Kan hända är det ett vanligt fel på just denna modell och årgång, eller bara en ren tillfällighet?

Som sagt hoppas det finns någon annan som kan ha nytta av denna info.

/Jonas
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Beskrivning över hur tomgångsproblem löstes på en Polaris Sportsman 500 EFI
 


Online just nu.

565 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 588. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info