ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: 2WD - varför?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 3 [4]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: 2WD - varför?  (läst 10494 gånger)

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2538
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: 2WD - varför?
« Svar #36 skrivet: 26 november 2011 kl. 23:57:51 »
Citat från: Framnäsmannen skrivet 26 november 2011 kl. 23:29:07
()p
Citat från: Oskar P skrivet 26 november 2011 kl. 23:18:02
det är skillnad på olika fördelningslådors uppbyggnad, på min audi har jag t.ex. torsendifferential som fördelar kraften mellan fram och bak, den fungerar ju ungefär som en öppen differential tills det börjar slira, då skickar den fortfarande kraft till axeln som har mest fäste, dock inte mer än 3gånger den kraften som går till axeln med minst fäste. lyfter jag upp höger bakhjul t.ex. så går all kraft dit och torsendifferentialen funkar som en helt öppen differential.
den här bilen ger alltså inget extra däckslitage och ökningen i förbrukning består ENDAST av att det är mer roterande komponenter med friktionsförluster, samt den extra vikten.

en chevapickup har samma typ av system som på en ATV, ständig bakhjulsdrift, med inkopplingsbar framhjulsdrift.
framaxeln står då helt still vid 2wd (frihjulsnav)
och lägger man i 4wd så är fram&bakaxel mekaniskt stumt förbundna med varann. 100% av kraften kan alltså gå till valfri axel. detta system ger slitage när man svänger på hårdare underlag, dock blir slitaget fördelat mellan fram och bakaxel, och lägger man ur framhjulsdriften blir det ju fortfarande slitage, fast endast på bakaxeln, för motorns vridmoment ska ju på något sätt ta sig ner till marken, ellerhur?
så med fördelningslådan låst fördelas vridmomentet, dock är det såklart inte meningen att köra så på hårda underlag, men på vintern när det var snö/modd så körde jag med låst fördelning även på vägen.
sen finns det fördelningslådor med vanlig öppen differential med spärrfunktion, det beter sig ju som quattro fast utan möjlighet till att ge kraft till axeln med fäste, och så finns det vissa tillverkare som har öppen differential med diffbromsfunktion, som dessutom är spärrbar. (toyota landcruiser) där är det som en "4wd light" vid vanlig körning, axlarna tillåts ju att snurra olika fort, men differentialen vill gärna motverka detta och viss "brytning" uppstår, detta system ökar förbrukningen och effektförlusterna, då man ju inte kan lägga ur framhjulsdriften vid körning på barmark.
volvons viskokoppling bygger på lite av den principen med, fast där är det ingen mittdifferential med i spelet, endast en hydrokoppling mellan fram&bakaxeln, där framaxeln är den primärt drivande, fast kopplad till kraftförsörjningen, och bakaxeln "länkad" via hydrokopplingen, vilket gör att den inte kan överföra samma vridmoment som framaxeln, och det blir alltid mer hjulspinn fram. detta system har också en inbyggd tröghet och ökar förbrukning och däckslitage.


1. Torsendiffen har egentligen ingen effekt när det gäller drivningen, eftersom all kraft går till "hjulet som lyfts upp från marken"
2 Shevapickupen kommer att få ökat slitage om det finns skillnader i hjulens rullomkrets (vilket det alltid gör), när man svänger (vilket man faktiskt gör en stor del av tiden) och när det är olika bra grepp på de olika hjulen. (vilket är väldigt sällan)
3. Även hyrdaulkopplingar medför "brytning" = ökad bränsleförbrukning och ökat slitage.


Jag påstår inte att man aldrig skall köra med 4wd inkopplad, bara att det är smart att välja när man gör det, eftersom 4wd innebär högre bränsleförbrukning och ökat slitage.
När 4wd behövs eller kan tänkas behövas skall man naturligtvis ha det inkopplat.
« Senast ändrad: 27 november 2011 kl. 00:09:24 av Rickard Marklund »
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: 2WD - varför?
« Svar #37 skrivet: 27 november 2011 kl. 14:45:48 »
nu börjar du ju närma dig min slutsats rickard!
klart man inte kör med spärrad fördelningslåda på hård barmark eftersom det då inte behövs, men ute i terrängen är det oftast allt annat än hård barmark.
jag har också en vägregistrerad maskin, men tycker ju att det är roligare att köra utanför vägen, därför går min maskin troligtvis mer än halva tiden med 4wd, och troligtvis fler timmar på lågväxel än högväxel, däremot fler mil på hög än låg. samma med 2/4wd, det är säkert fler mil på 2wd, men fler timmar på 4wd.

ang. TorSen differentialer så stämmer det att dom inte klarar att flytta nån kraft till den axeln som har fäste om den andra axeln hänger i luften, men om bromsen ansätts på de hjul som hänger i luften så fungerar torsendiffen utmärkt då den multiplicerar vridmomentet som går till axeln med minst fäste, och skickar detta vridmomentet gånger 3 till den andra axeln, det beror på diffens TBR (Torque Bias Ratio) vilket i audis fall är 1:3
här demonstrerar jag det systemet:

jag skulle faktiskt vilja att det satt torsendifferentialer i fram och bakaxeln på ATV, då hade det inte behövts några krånglande diffspärrar, och maskinen hade varit lättmanövrerad men samtidigt ha 4wd tillgängligt när det behövs, i fördelningslådan skulle det ha suttit en vanlig öppen differential, som var spärrbar, så att man hade konstant 4wd men kunde låsa den diffen för mer krävande situationer.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 3 [4]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: 2WD - varför?
 


Online just nu.

598 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 613. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info