ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: ni som tittat och provat nya outlandern
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 2 [3]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: ni som tittat och provat nya outlandern  (läst 7899 gånger)

Utloggad Skoarn

  • Terräng veteran
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 124
  • Total likes: 2
    • Visa profil
Skoarn
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #24 skrivet: 24 oktober 2011 kl. 20:47:00 »
Synd att jag inte tänkte på dig Bamse  :-\ då jag hade 1000cc hemma för provkörning i två dagar,,,tror inte du fått svårt att bestämma vilken maskin du ska ha ^-^
Jag har nog en möjlighet att låna den igen för testkörning.

Tillslaget på variatorn var på 1600 varv med det rycket som filmen visar,det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.
Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy.

Tyst i variator ljudet,hur låter då en gammal 800 :hmmm:
Canam 1000 var en limo på vägen,helt underbar..

Tilläggas att jag jämför med Arctic cat 1000cc
« Senast ändrad: 24 oktober 2011 kl. 21:05:02 av Skoarn »
Anmäl till moderator   Loggat
Gillar långa terräng äventyr, ej in och ut i skithål.

Utloggad Svezon™

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 694
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Svezon™
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #25 skrivet: 24 oktober 2011 kl. 21:08:58 »
Citat från: Hakerik skrivet 24 oktober 2011 kl. 20:12:23
Citat från: ZuumoO skrivet 23 oktober 2011 kl. 17:44:42
Jag tycker videon som Hakerik länkade till är lite missvisande. Man hör ju när Outlandern går upp i varv och sen rycker maskinen till. Så körde han ju inte Kawan.
Om det nu skulle va så att det inte går att smyga med tumgasen så måste det gå att justera bort genom att tex släppa lite på vajern.

Sen kanske själva tillslaget på variatorn spelar roll också. men oavsett så ska man inte behöva varva upp motorn så som han gjorde i videon!

Rätta mig gärna om jag tänker galet. Jag tycker sånt här är intressant.

Zuumo0, jag tänker rätta dig för du tänker helt galet  ;)  En motor med variator drift kan man inte göra nått annat med än att gasa tills variatorn går i ingrepp. Man kan inte själv välja när det skall börja rulla
framåt. Tillslagsvarvet beror på variatorns konfigurering. Man kan naturligtvis höja varvet från tomgång till ingrepp snabbt eller långsamt efter smak men ingreppsvarvtalet kan man inte ändra med gasen.

Finns ju en annan variant av variatorer också som tex Arctic och Suzuki har. En Duramatic CVT automatväxellåda där drivremmen är i konstant ingrepp och inkoppling sker via en centrifugalkoppling i oljebad. På Arcticen resulterar det att man verkligen kan smyga iväg och har fullt tryck från centrifugalkopplingen från 2km/h. Suzukin ligger lite högre tyvärr. Tyvärr så kommer nog Can Am inte anamma denna lösning vilket jag personligen tycker är synd då man verklingen kan krypköra och leta fäste eller om man kör lite mer avancerad körning i tex berg där man ligger på gränsen och inte vill ha ett ryckigt tillslag i variatorn.
Anmäl till moderator   Loggat
Suzuki King Quad 750

Utloggad t1an

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1103
  • Total likes: 64
    • Visa profil
t1an
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #26 skrivet: 24 oktober 2011 kl. 21:15:39 »
Citat från: Skoarn skrivet 24 oktober 2011 kl. 20:47:00
Synd att jag inte tänkte på dig Bamse  :-\ då jag hade 1000cc hemma för provkörning i två dagar,,,tror inte du fått svårt att bestämma vilken maskin du ska ha ^-^
Jag har nog en möjlighet att låna den igen för testkörning.

Tillslaget på variatorn var på 1600 varv med det rycket som filmen visar,det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.
Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy.

Tyst i variator ljudet,hur låter då en gammal 800 :hmmm:
Canam 1000 var en limo på vägen,helt underbar..

Tilläggas att jag jämför med Arctic cat 1000cc

Hur känns skillnaden mellan AC 1000 och CA 1000 ?
Anmäl till moderator   Loggat
Bruksmaskin: Polaris Sportsman 1000 XP -2016  ()p
Leksak: Rapier 450
Såld = CF-Moto Rancher UTV
Såld = Arctic Cat 1000xt -14
Såld= Kawasaki KFX 700 !!
Såld = SMC 700

Utloggad Bamse-

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 573
  • Total likes: 20
  • Kön: Man
  • Kawa 650 -14
    • Visa profil
Bamse-
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #27 skrivet: 24 oktober 2011 kl. 21:26:31 »
Citat från: Skoarn skrivet 24 oktober 2011 kl. 20:47:00
Synd att jag inte tänkte på dig Bamse  :-\ då jag hade 1000cc hemma för provkörning i två dagar,,,tror inte du fått svårt att bestämma vilken maskin du ska ha ^-^
Jag har nog en möjlighet att låna den igen för testkörning.

Tillslaget på variatorn var på 1600 varv med det rycket som filmen visar,det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.
Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy.

Tyst i variator ljudet,hur låter då en gammal 800 :hmmm:
Canam 1000 var en limo på vägen,helt underbar..

Tilläggas att jag jämför med Arctic cat 1000cc


trevligt å köra lite can am va....

lär ju varit kanon kul få ha den i två dagar..
« Senast ändrad: 24 oktober 2011 kl. 21:35:26 av Bamse- »
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 800xxc 2010 såld
Xtp Max 1000 -13 såld
Commander 800r -14 såld
Polaris scrambler 850 -13 såld
xt-p max 1000 -13 i bamse utförande.. Såld👍
polaris rzr 800s mcx turbo såld
outlander 1000xt -12 såld
can-am outlander 800r xmr -11 stulen!
can-am 800r ltd -09 såld!
CAN-AM 800+XT 07 såld!
bpr outlander 400 xt 06 SÅLD!
tidigare linhai 2x4

Utloggad ZuumoO

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 148
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
ZuumoO
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #28 skrivet: 24 oktober 2011 kl. 22:24:19 »
Citat från: Hakerik skrivet 24 oktober 2011 kl. 20:12:23
Zuumo0, jag tänker rätta dig för du tänker helt galet  ;)  En motor med variator drift kan man inte göra nått annat med än att gasa tills variatorn går i ingrepp. Man kan inte själv välja när det skall börja rulla
framåt. Tillslagsvarvet beror på variatorns konfigurering. Man kan naturligtvis höja varvet från tomgång till ingrepp snabbt eller långsamt efter smak men ingreppsvarvtalet kan man inte ändra med gasen.

Jag tror mig veta hur variatordrift fungerar. Mitt inlägg i grund å botten handlade om varför Outlandern gick upp så pass mycket i varv i videon. Därav min fråga om att smyga på gasen.

Känns som att motorvarvet skulle hoppa från tomgång till kanske 2000rpm direkt. därav skuttet i videon.
Om man hade kunnat smygköra så hade man inte hört motorn varvas upp så pass mycket. då hade man hört en jämn ökning av varvet tills maskinen börjat rulla.
Tillbaka till min frågeställning, Är den känslig på gasen? kan man hålla den på specifika varvtal i det lägre registret med tumgasen med Neutral växel i?

Detta är ju bara så som jag upplever det när jag ser videon. har aldrig sett eller kört en 1000cc. Slå mig gärna på fingrarna igen om jag är ute å cyklar    :)
Anmäl till moderator   Loggat
Kör en Can-Am Renegade 800R Xxc -10

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #29 skrivet: 24 oktober 2011 kl. 22:35:30 »
Citat från: Skoarn skrivet 24 oktober 2011 kl. 20:47:00
...det gick naturligt vis att smygstarta utan ryck med hjälp av att hålla på bromsen så att inte maskinen skuttar till.
Vid 1600 varv högg variatorn i hur försiktigt man en gasade, så i mitt fall var det väldigt svårkört vid väldigt stenig terräng där man verkligen vill tat easy...

-07:orna var de hetsigaste, men sen har det blivit MYCKET bättre sägs det... och nu med litersmaskinerna är det jättemjukt.... sägs det... men...?

Olika bud här tycker jag.
 
(åker ju Grizzly nu, OJ vilken skön maskin i skogen när det börjar bli knivigt....)
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #30 skrivet: 24 oktober 2011 kl. 22:52:57 »
Skärp dig Hydro ;)
Grizzlyn vet man ju inte om den bara bröölar i motorn eller om det verkligen driver på hjulen...
Jävlar vad bra den blev bara du fick en   :lol:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #31 skrivet: 24 oktober 2011 kl. 23:05:10 »
Citat från: Pontus™ skrivet 24 oktober 2011 kl. 22:52:57
...Jävlar vad bra den blev bara du fick en   :lol:

Precis som med Can-am:en för en del...  :whip:

Nä, effekt finns inte i överflöd, men om man skall ha det eller vill sladda grusväg så köper man ingen Grizzly.
Tidigare när man bara testade andras lite då och då fick man inte samma upplevelse som när man faktiskt har en själv och lägger några timmar i skogen... då märks skillnaderna mera.
Med Renegaden välte jag flera gånger, just pga det hetsiga tillslaget i kritiska situationer.
I lördags besökte jag exakt samma plats som Renegaden en gång rullade på, körde över med Grizzlyn på alla håll.
....utan att ens lägga i fyrhjulsdriften (rullar på originalhjul)... så ja, jag gillar den.

Men skulle mycket väl kunna tänka mig en Outlander senare, men då skall tillslaget ske MJUKARE än på min nuvarande, och även om buden i denna tråd är olika, så verkar de dock alla vara överens om att den fortfarande inte är direkt silkesmjuk... så vida man inte håller på bromsen samtidigt.  :o
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #32 skrivet: 24 oktober 2011 kl. 23:07:50 »
 ;D
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Skoarn

  • Terräng veteran
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 124
  • Total likes: 2
    • Visa profil
Skoarn
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #33 skrivet: 24 oktober 2011 kl. 23:26:33 »
Citat från: ZuumoO skrivet 24 oktober 2011 kl. 22:24:19
Citat från: Hakerik skrivet 24 oktober 2011 kl. 20:12:23
Zuumo0, jag tänker rätta dig för du tänker helt galet  ;)  En motor med variator drift kan man inte göra nått annat med än att gasa tills variatorn går i ingrepp. Man kan inte själv välja när det skall börja rulla
framåt. Tillslagsvarvet beror på variatorns konfigurering. Man kan naturligtvis höja varvet från tomgång till ingrepp snabbt eller långsamt efter smak men ingreppsvarvtalet kan man inte ändra med gasen.

Jag tror mig veta hur variatordrift fungerar. Mitt inlägg i grund å botten handlade om varför Outlandern gick upp så pass mycket i varv i videon. Därav min fråga om att smyga på gasen.

Känns som att motorvarvet skulle hoppa från tomgång till kanske 2000rpm direkt. därav skuttet i videon.
Om man hade kunnat smygköra så hade man inte hört motorn varvas upp så pass mycket. då hade man hört en jämn ökning av varvet tills maskinen börjat rulla.
Tillbaka till min frågeställning, Är den känslig på gasen? kan man hålla den på specifika varvtal i det lägre registret med tumgasen med Neutral växel i?

Detta är ju bara så som jag upplever det när jag ser videon. har aldrig sett eller kört en 1000cc. Slå mig gärna på fingrarna igen om jag är ute å cyklar    :)

Varför outlandern gick upp så pass mycket i varv på videon:: Det hörs inte så bra på filmen men varven ökas långsamt exakt lika med Brute forcen,,när sedan variatorn hugger i vid/över 1600 varv"från inget drag till fullt drag" uppstår detta skutt,det fans inget läge där man kunde smyga på vid detta varvtal .alltså allt eller inget,men det är ju en smaksak.

Ja det går att ha ett konstant lågt varvtal på neutralen.

Skillnaden mellan Ac 1000 och Ca 1000 beror helt på vad du menar,
Men gissar på axet,, Ca hade original däck och Ac grova gator 27"
så då tyckte jag att Ac 1000 var värre men kan bero på fästet.
Motormässigt vid körning i terräng så är Ac snällare och jämnare i gången än Ca som jag upplevde mer nervös.
Anmäl till moderator   Loggat
Gillar långa terräng äventyr, ej in och ut i skithål.

Utloggad twinner

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 541
  • Total likes: 0
  • mudhogs
    • Visa profil
twinner
SV: ni som tittat och provat nya outlandern
« Svar #34 skrivet: 31 oktober 2011 kl. 18:26:47 »
Citat från: Hydro skrivet 24 oktober 2011 kl. 22:35:30
-07:orna var de hetsigaste, men sen har det blivit MYCKET bättre sägs det... och nu med litersmaskinerna är det jättemjukt.... sägs det... men...?

Olika bud här tycker jag.
 
(åker ju Grizzly nu, OJ vilken skön maskin i skogen när det börjar bli knivigt....)

07:an tyckte jag va mjuk i variatorn men nu med EPI variatorkitt i så är den hetsig  :DV men jag gillar't hehe ...
Anmäl till moderator   Loggat

Kawasaki kvf750 -07  såld
Can am renegade -07 såld
Arctic cat 1000 gt-12 Såld
Can-Am 650 xt -10 :)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 2 [3]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: ni som tittat och provat nya outlandern
 


Online just nu.

577 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 624. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info