Vi tar det från början, oftast sitter det två typer av avgasreningar, först den såkallade EGR ventilen som har till uppgift att leda in avgaser till motorns insug och därmed passera motorn en gång till. Vitsen med att släppa tillbaka avgaser är att förbränningstemperaturen minskar vilket leder till lägre utsläpp av kväveoxider i vår miljö. Och som vi vet så är kväveoxid en bidragande orsakt till försurningar. Nu låter jag som en miljönisse, men jag förklarar bara des egenskap. Den andra typen av avgasrening som ser nästan likadan ut med skillnanden att den inte är kopplad till insuget, utan suger in luft i avgassystemet när man släpper gasen då det bildas ett undertryck i systemet, vilket ska rena avgaserna.Sen har vi ju en tredje och det är ju själva kissekatten
miko har rätt här, men grejen med att spruta in luft i avgasröret är lite mer genomtänkt än att bara "lura" avgasmätaren hos SBP..man får ofta höra skrönor om att jänkebilar har fuskavgasrening i form av en remdriven luftpump som blåser luft in i avgasröret och "spär ut" avgaserna, visst sitter där en remdriven luftpump som blåser luft in i grenröret, men där slutar likheterna.systemet heter A.I.R. och står för Air Injection Reaction och luftpumpen blåser in luft (syre) direkt efter avgasventilerna vilket gör att oförbrända kolväten efterbränns till kolmonoxid. detta system finns på volvo 740 också och kallas där Puls-AIR och det bygger på samma sätt bara att luftpumpen saknas, så istället för att luften tvingas in så sugs den in de gånger avgasportarna står under negativt tryck, dvs när avgaspulsen vandrar genom avgasröret och avgasventilen redan stängt..detta system fungerar såklart sämre.
Tack Oskar Ännu ett väl formulerat och väl underbyggt inlägg