ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Kymco (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: MXU500 olja i variatorkåpan...
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: MXU500 olja i variatorkåpan...  (läst 3010 gånger)

Utloggad tobbeviking

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tobbeviking
MXU500 olja i variatorkåpan...
« skrivet: 23 februari 2010 kl. 14:56:06 »
Suck...
Idag var jag ute i skogen och trevade mig fram med hjulingen i djupsnön. Dvs ganska högt varv och tuggande hjul i snön.
Gick hyggligt men så efter ett tag började remmen slira. Kändes ganska tydligt att det var variatorremmen som inte högg i som den skulle.
Linkade till garaget ett par hundra meter på plogad väg, så det var verkligen inte ngt driv att tala om kvar.
Plockade ner kåpan över variatorn och där är fullsmetat med olja. Remmen ser i mina ögon helt ok ut, inga missljud eller liknande.

Frågan är nu om det är ngn av packboxarna som brukar ge upp eller om detta kan bero på att vevhusventen satt igen sig. Tidigare i vinter så pluggade jag dragstarten för att den gått sönder. Men inte fasen borde väl det bidra till högre tryck i motorn? Kan inte riktigt se att det skulle spela roll då den sitter på en oljefri sida av motorn så borde den inte ha ngt att göra med vevhusventen.

Fråga två, om det nu är så att det frusit i vevhusventen ( vet inte om det är åtgärdat på garantin ) hur stor är då chansen att det räcker med en rengöring av variator och rem med tex bromsrengöring. Eller är det så att en packbox är körd när den väl börjat läcka?

Ställ gärna motfrågor, så fyller jag i info om det saknas :)
//Tobbe
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad 2x4

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 389
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
2x4
SV: MXU500 olja i variatorkåpan...
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2010 kl. 16:33:54 »
 :-X
« Senast ändrad: 1 april 2013 kl. 17:43:58 av 2x4 »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad tobbeviking

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tobbeviking
SV: MXU500 olja i variatorkåpan...
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2010 kl. 21:24:11 »
Jahopp....
Då var det rivet, rengjort och smort det som ska vara smort.
Felet var mkt riktigt att vevhusventen frusit.
Packboxen kring bakre axeln var den som gett sig. Jag tog en rövare och slog tillbaka den efter en nogran syn av boxen.
Kunde inte finna ngn som helst åverkan på den, "läppen" kan omöjligt blivit tryckt ut på fel håll.
I det här fallet var det hela boxen som hade tryckts ur så den låg så snällt kring axeln bakom fjädern till remskivan. Vet iofs inte om packboxen verkligen tätar då jag har kallgarage och inte velat starta upp hjulingen ännu.
Sen återstår ju problemet att åtgärda vevhusventen som inte är ombyggd på garantin... Ska kolla vidare om man kan hitta ngn info om lite mer exakt vad som gjorts för att modifiera den.
//Tobbe
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad tobbeviking

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tobbeviking
SV: MXU500 olja i variatorkåpan...
« Svar #3 skrivet: 1 mars 2010 kl. 21:49:37 »
Fyller på med mer info om min reparation, kan säkert komma till nytta för ngn i framtiden. =)
Nu har jag som sagt rengjort hela variatorkåpan/utrymmet med bromsrengöring.
Tryckt tillbaka packboxen och tinat vevhusventilationsavskiljaren. Jag monterade för enkelthetens skull bara tillbaka avskiljaren på vevhusventen.
Det enda som jag kände att jag inte fick helt rent var ju remmen. Men jag visste/vet ju inte heller om packboxen håller tätt så jag kör med samma rem ett tag och ser om läkaget är åtgärdat.
Har ingen lust att olja in en ny variatorrem.
Skruvade idag ihop den och plogade en vända, den funkar helt klart. Men det märks väl att det inte är samma "bett" i drivningen som innan. Men nu tänker jag köra såhär ett tag, blir det värre så är det bara rivning och byte av p-boxar och rem.
Ska försöka återkomma med rapport när jag kört ett tag.
//Tobbe
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad 2x4

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 389
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
2x4
SV: MXU500 olja i variatorkåpan...
« Svar #4 skrivet: 1 mars 2010 kl. 21:57:02 »
 :-X
« Senast ändrad: 1 april 2013 kl. 17:44:23 av 2x4 »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad tobbeviking

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tobbeviking
SV: MXU500 olja i variatorkåpan...
« Svar #5 skrivet: 3 september 2010 kl. 06:39:20 »
Blev ett låååångtest det här  ()p

Jag har fortfarande samma tätning och samma variator-rem. Förvisso går min maskin väldigt mkt mindre under sommaren då jag mest har den till vinterns skogsarbete och plogning på mina gamla föräldrars gård.
Har inte haft tid att leka så mkt med ATV i år heller. Varit enduro och trampcykel som tagit större delen av min tid. Men den har säkert rullat ca 60-70mil sedan jag upptäckte oljan i kåpan.
Jag kommer att byta rem till vintern för det finns inget värre än strul som man själv kunnat motverka. Men tätningen verkar som att den klarat sig fint faktiskt =) Bara för att jag skriver detta nu så rasar den väl  :banghead: men jag har som sagt var inte upplevt några problem med än att det kanske inte är det där rätta bettet i remmen. Men jag har dragit ett par tunga lass, dragit undan sten i skogen, kört ett bilsläp och lastat det med hm.. typ 250kg detta en sträcka på totalt 4km. Naturligtvis på skogsbruksvägar ;)
Så i min mening kan det vara värt att testa stoppa tillbaka tätningen om den som i mitt fall farit ur.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad tobbeviking

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tobbeviking
SV: MXU500 olja i variatorkåpan...
« Svar #6 skrivet: 1 januari 2011 kl. 23:46:01 »
Nästa wake up call för denna tråden...

Nu känns det som att jag inte kan plocka ut mer av min oljedränkta rem, dyr som kvicksilver hos återförsäljare 1895:- men hittade den på racingplanet för 1369:-
Även om mina packboxar verkar ha överlevt mitt bonnmekande ( tryckte ju tillbaka dom gammla ) så vill jag i samband med rembytet byta även P-boxarna.
Är det nått mer man "bör" byta i en variatorkoppling?
Har inte speciellt stor erfarenhet av remdrivna prylar. Vikterna slits väl knappast ( såg helt ok ut sist jag demonterade ). Men fjädern kanske?
Men nu till mitt nödrop, sitter och kollar på rp:s sprängskisser. Liiite tyska kan jag och jag har med hjälp av google försökt förstå mig på vad packbox kan heta på tyska. För jag hittar verkligen inte dom två boxarna som sitter bakom remskivorna.
Två stora rackare var det iaf nästan 10cm yttermått, axel kanske 5-6cm men tunna som en standard p-box ca 7mm. Nån som kan hjälpa till med en gissning? =)
//Tobbe
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Kymco (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: MXU500 olja i variatorkåpan...
 


Online just nu.

1016 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Breeelin
Flest online idag: 1069. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info