Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Körteknik
»
Ämne:
Köra i backe upp
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Köra i backe upp (läst 8529 gånger)
Sper
ATV Pro
Antal inlägg: 240
Total likes: 0
Sper
Köra i backe upp
«
skrivet:
11 november 2011 kl. 19:57:40 »
Har kollat en hel del youtubes videos och en annan är rätt mesig och har inte kört så mycke mer än i lera. Men om man ska ge sig på branta uppförsbackar. Vad ska man tänka på?
Är de så lätt att tippa maskinen bakåt som på en del videos? Eller gör de något fel?
Anmäl till moderator
Loggat
anersimyra
skogsarbetare
ATV Guru
Antal inlägg: 1708
Total likes: 5
Kön:
anersimyra
SV: Köra i backe upp
«
Svar #1 skrivet:
11 november 2011 kl. 20:38:56 »
Man ska vara "mesig" i branta uppförs/utförsbackar, en ATV är väldigt lätt att välta.Låt säga att uppförslutet är såpass brant att du måste gasa hårt.Spinner då det ena hjulet och det andra får ett bra fäste, då kastar maskinen BLIXTSNABBT i sidled.Detsamma händer i stenig terräng om det ena bakhjulet fastnar på en större sten och det andra hjulet går fritt, och det kastar snabbt även i krypfart.Med "mesig" som jag skrev ovan menar jag att du ska vara försiktig innan du vet vad du sysslar med.Annars kan aggresiv körning vara lösningen för att ta sig säkert uppför en brant backe.Tänk även på att med vagn bakom och körning uppför gör att sten under ett av bakhjulen gör maskinen ännu mer kastvillig.Kör du utför finns många saker att tänka på, last, motorbroms, möta med gasen om man inte har EBS, gropar där framhjulen går ner i, samtidigt som ett bakhjul går upp på ett hinder e.t.c. Men ta en yrkesförarutbildning så klarnar allt på en helg
Anmäl till moderator
Loggat
Hydro
Posör, knappast
ATV Guru
Antal inlägg: 8483
Total likes: 331
Hydro
SV: Köra i backe upp
«
Svar #2 skrivet:
11 november 2011 kl. 20:40:30 »
Vissa gör säkert fel, men framför allt är ofta verkligheten värre än vad filmer visar. Med det menar jag alltså att backar mm ofta är riktigt branta, men sådant är svårt att få fram i en film. Grundgrejen i sammanhanget är dock tyngdpunkt så långt fram som möjligt och inga hastiga gaspådrag.
Anmäl till moderator
Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa:
Öland
/
Gotland
/
Skåne
/
Östeuropa
/
Baltikum
anersimyra
skogsarbetare
ATV Guru
Antal inlägg: 1708
Total likes: 5
Kön:
anersimyra
SV: Köra i backe upp
«
Svar #3 skrivet:
11 november 2011 kl. 20:54:43 »
Precis som Hydro skriver är verkligheten många gånger värre än vad som framgår på film.Å andra sidan upptäckte jag som nybakad ATV åkare att verkligheten var mindre läskig när jag klev av för att vinsha mig uppför.Jag insåg att jag varit för "feg", alltså, maskinen hade klarat av mycket mer än jag trodde.Men jag tycker det är viktigt att "fega ur" om det inte känns bra.Att lära sig köra ska göras helt prestigelöst, strunta i vad andra klarar, du sätter gränserna.Det är mer manligt/kvinnligt att "fega ur" än att göra något vansinnigt, du är ingen häftig syn, dubbelvikt under en hjuling.
Mvh Anders
Anmäl till moderator
Loggat
Mudde
ATV Extreme
Antal inlägg: 769
Total likes: 25
Fear No Mud
Mudde
SV: Köra i backe upp
«
Svar #4 skrivet:
11 november 2011 kl. 20:56:00 »
Så här skulle jag vilja beskriva det.
1. skoterställning / ena foten på bakracket (då kan du förflytta kroppen långt fram och skulle du trots allt välta ramla du av och sannolikheten att du hamnar under är mindre.
2. Ta lite sats, gasa innan backen och släpp sakta av på gasen i uppförslutet.
3. Börja ALDRIG gasa om maskinen stannar i backen, rulla då försiktigt ner igen men använd då handbroms (frambroms om du har) aldrig bakbroms... i vissa lägen kan det vara idé att kliva av maskinen och gå bredvid nerför (gäller också om man skall ner för en sjujävla brant backe).
OBS! Hjälm och ryggskydd är i mina ögon obligatoriskt
«
Senast ändrad: 11 november 2011 kl. 20:58:08 av Mudde™
»
Anmäl till moderator
Loggat
www.facebook.se/atterling
skvaller och fakta om ATV
Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06
Micce
ATV Pro
Antal inlägg: 426
Total likes: 0
Kön:
Micce
SV: Köra i backe upp
«
Svar #5 skrivet:
11 november 2011 kl. 20:58:16 »
Bra hjälm och riktigt ryggskydd om man skulle ha lite otur
Anmäl till moderator
Loggat
Renegade XMR 1000
Mudde
ATV Extreme
Antal inlägg: 769
Total likes: 25
Fear No Mud
Mudde
SV: Köra i backe upp
«
Svar #6 skrivet:
11 november 2011 kl. 21:02:54 »
Jag har "bara" rullat två gånger med min körstil "vill ha ett liv i morgon också" och de gångerna har varit på Trialtävlingar när jag chansat - liiite för mycket
. Kom ihåg att det finns inga fega förare bara dumma
Anmäl till moderator
Loggat
www.facebook.se/atterling
skvaller och fakta om ATV
Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06
Sper
ATV Pro
Antal inlägg: 240
Total likes: 0
Sper
SV: Köra i backe upp
«
Svar #7 skrivet:
12 november 2011 kl. 08:35:15 »
Ska man använda diffspärr när man kör uppåt då?
Anmäl till moderator
Loggat
Micce
ATV Pro
Antal inlägg: 426
Total likes: 0
Kön:
Micce
SV: Köra i backe upp
«
Svar #8 skrivet:
12 november 2011 kl. 10:11:31 »
När jag körde Arctic cat använde jag bara diffen vid riktiga motlut då jag upplevde maskinen som riktigt tung arbetad med diffen i och 27tums däck.
Men det är ju aldrig kul och stå mitt i och börja spinna.Läskigare att gå baklänges ner än brant upp.
Så börja försiktigt diffat lär dig maskinen sen leka lite med vad som funkar bäst.
Snart sitter du med högen och bakhjulsdriften i till 60procent i skog och mark
Anmäl till moderator
Loggat
Renegade XMR 1000
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Körteknik
»
Ämne:
Köra i backe upp
Online just nu.
670 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
gambitos
Flest online idag:
688
. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Högdahl
:
ðªð¼ðªð¼ðªð¼
12 juni 2025 kl. 23:53:36
Traxter
:
Morgon på er. Finns det några häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
24 februari 2025 kl. 10:23:25
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
21 februari 2025 kl. 09:25:52
Oscar5
:
Någon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
4 februari 2025 kl. 19:20:50
Oscar5
:
44
4 februari 2025 kl. 19:15:36
Greger59
:
Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
15 januari 2025 kl. 23:49:44
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃÂ¥ mig pÃÂ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
4 januari 2025 kl. 00:28:39
kampersvik
:
schema vaccumssangar cf moto 500 2013
26 november 2024 kl. 17:48:35
trailboss
:
Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
3 oktober 2024 kl. 12:08:54
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
16 september 2024 kl. 11:29:29
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dåliga bromsar på den. Finns det bromsvåg på den?
11 september 2024 kl. 19:41:14
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
11 september 2024 kl. 19:40:02
Kalle33
:
Hej.
11 september 2024 kl. 19:39:40
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info