ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: 2-takt
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: 2-takt  (läst 6613 gånger)

Utloggad TAZ™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3376
  • Total likes: 0
    • Visa profil
TAZ™
SV: 2-takt
« Svar #12 skrivet: 1 juli 2009 kl. 21:10:47 »
har läst allt nu! är inga direkta spekulationer för Aprillia har radan en hoj klar (fast på papret finns den ännu inte). och KTM verkade vara ganska taggade på att få till något även dom! iprincip alla märken utom honda skulle nog vara intreserade.

Motorerna skall enligt artikeln vara, bättre än 4taktare på alla plan, strkare, lättare, billigare, enklare, renare

De som enligt mig behövs är att Aprillia/KTM verkade vara dom som var mest inne på de fixar en ny sorts 2taktare släpper ut den att köra AMA nationals eller liknande fast sport hoj så att profsen märker av hur mycket bättre dessa är än 4taktarna, sedan så kommer vanligt folk ganska snabbt göra sig av med 4taktarna.

Det som verkligen får mig att tro att dessa 2taktare kan komma är Jiliang, jaa just de de kinesiska skitmärket. Nu är dom med i ledandet av utveklingen för en "ny" typ av motor och kopierar inte något som redan finns. och innom dessa kinesiska märken finns det väl betydligt mindre byråkrati. Så att när dom har gjort en motor med denna nya teknik som fungerar fram tills första oljebytet så kommer dom väl anntagligen börja sälja dom. Så i början kommer de väl vara dåliga motorer. men anntagligen fortsätter ju kineserna att utvekla dom och detta lär tvinga även dom anndra märkena att göra det.
Så denna motor kan leda till samma sak som med bilarna, innan var det ju volvo, wv, fård som var de enda som dög men så kom japanerna och började göra eget och nu tar dom över mer och mer av bilindustrin. Jiliang gör kanske nu desamma med MC.

Honda som är det mest 4takts inriktade märket kommer väl vara sist ut med att börja med dessa 2taktare så därför är väl deta början på slutet för Honda....
Anmäl till moderator   Loggat
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: 2-takt
« Svar #13 skrivet: 1 juli 2009 kl. 21:34:10 »
Hur kommer det sig då att det alltid körs 2-takt inom cross världen och alltid 4-takt inom quad världen? Vet inte om jag vill ha en quad som orkar noll under 5000 varv och sen bli påkörd av en lastbil bakifrån för att klämma ner 300hk i gruset  :dntknow:

Visserligen finns det ju nästan bara 4 takts quaddar och jag tycker personligen 4 takt är mycket trevligare att skruva med, lättare att trimma, stabilare motor, men så gillar jag ju inte förgasare heller så  :whip:

Ska bli kul att se vad quadmarknaden har att erjbuda om 5år, även jag köper kanske en 2-taktare  :help:
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Cummins

  • Gäst
Cummins
SV: 2-takt
« Svar #14 skrivet: 1 juli 2009 kl. 23:37:44 »
Jag har en fråga, ni vill ju ha 2 takts quad men varför. :hmmm:
Se bara i snöskoter branschen där är 2 takt på väg mot slutet av sin era.
Jag får nog hålla med narmasil, en maskin som är helt värdelös under 5000 rpm kan inte va kul att köra, blir typ som att försöka starta från stillastående och köra rakt fram med bil på isen som börjar dra från 5000 rpm, det blir många åttor då.     
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad beavlon

  • Kan allt, vet allt men minns inget!
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 350
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Störst kör först......
    • Visa profil
beavlon
SV: 2-takt
« Svar #15 skrivet: 2 juli 2009 kl. 15:22:43 »
Nu känner ja att jag måste beröra ärendet med mina magiska fingrar   :)
1.
Tävlat inom cross o enduro, finns både 4-takt o 2-takt, skillnaden mellan är ju olika klasserna, i motions klassen tex vinner dom som kan hantera en 4-takt, 2-takt är däremot bättre utrustat för crossbana samt en bättre balans, dvs lägra tyngdpunkt o lättare o "bryta" ner!
kontenta, det är föraren som avgör resultatet inte 2t eller 4t, nämner väl även att ja kört bägge 2!!
Bägge 2 är asroliga o köra men 4t är enklare då man kan fokusera mer på allt annat än att råka pete i för hög växel efter ngt misstag i en kurva eller pga andra förares olyckor!
(har både 4t KTM525exc samt 250 kawwa 2t)

2.
skotersidan så är 2t redan ikapp 4t redan för 2 år sen, tar inge mer bränsle, mer effekt, mindre motor osv....inte lika tunga o klumpiga.
största framgångarn o märkena är väl enligt mig skidoo med sdi motorerna! motorerna 2t är idag lika rena som 4t
(Har artic turbo touring 4t samt trimmad skidoo 700cc 2t)

3.
på fyrhjulingar står det fortfarande still o 4 t verkar vara en dominant, vi får väl se vad framtiden ger oss, själv så föredrar ja 4t på atv:n då momenten på lägre varv o skogskörning är totalt överlägset! styrkan säger sitt!
har tyvärr bara 4t här så kan inte jämföra med 2t, har kört gamla 2t både fyrhjuling o trike-modellen 2t men för gamla för att jämföras med dagens 4t!

Jag hoppas att precis som på skotersidan att 2t utvecklas mot samma mål på fyrhjulingssidan också, bra för konkurransen, utvecklingen o för konsumenterna att det inte står still!

Kände att ja måste in i detta getingbo o röra om lite   ;)
Anmäl till moderator   Loggat
Arctic Cat MudPro 1000 turbo -13
Allroad 80cc

Utloggad bjursell

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • suzuki lt250r
    • Visa profil
bjursell
SV: 2-takt
« Svar #16 skrivet: 2 juli 2009 kl. 15:50:18 »
Citat från: beavlon skrivet  2 juli 2009 kl. 15:22:43
Nu känner ja att jag måste beröra ärendet med mina magiska fingrar   :)
1.
Tävlat inom cross o enduro, finns både 4-takt o 2-takt, skillnaden mellan är ju olika klasserna, i motions klassen tex vinner dom som kan hantera en 4-takt, 2-takt är däremot bättre utrustat för crossbana samt en bättre balans, dvs lägra tyngdpunkt o lättare o "bryta" ner!
kontenta, det är föraren som avgör resultatet inte 2t eller 4t, nämner väl även att ja kört bägge 2!!
Bägge 2 är asroliga o köra men 4t är enklare då man kan fokusera mer på allt annat än att råka pete i för hög växel efter ngt misstag i en kurva eller pga andra förares olyckor!
(har både 4t KTM525exc samt 250 kawwa 2t)

2.
skotersidan så är 2t redan ikapp 4t redan för 2 år sen, tar inge mer bränsle, mer effekt, mindre motor osv....inte lika tunga o klumpiga.
största framgångarn o märkena är väl enligt mig skidoo med sdi motorerna! motorerna 2t är idag lika rena som 4t
(Har artic turbo touring 4t samt trimmad skidoo 700cc 2t)

3.
på fyrhjulingar står det fortfarande still o 4 t verkar vara en dominant, vi får väl se vad framtiden ger oss, själv så föredrar ja 4t på atv:n då momenten på lägre varv o skogskörning är totalt överlägset! styrkan säger sitt!
har tyvärr bara 4t här så kan inte jämföra med 2t, har kört gamla 2t både fyrhjuling o trike-modellen 2t men för gamla för att jämföras med dagens 4t!

Jag hoppas att precis som på skotersidan att 2t utvecklas mot samma mål på fyrhjulingssidan också, bra för konkurransen, utvecklingen o för konsumenterna att det inte står still!

Kände att ja måste in i detta getingbo o röra om lite   ;)

låter väldigt vettigt de du säger :)
Anmäl till moderator   Loggat
Go big or go home!
Suzuki lt250r
*PSI system med hemma gjord slutburk (kommer låta underbart! har ej provat den än)

Utloggad (ಠ ›ಠ)

  • (L) quad
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 618
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
(ಠ ›ಠ)
SV: 2-takt
« Svar #17 skrivet: 2 juli 2009 kl. 16:28:23 »
Vet inte om det är sann fakta. Gasgas hade förut maskiner som var 2-takts quadar. Det fanns en 125 200 250. Tror inte det finns nån i sverige eller i usa. I spanska quad tävlingarna ska dessa quadar varit väldigt bra uppe i toppen. I dess klasser. 250 körde mot trimmade 400(max 400cc) maskiner. Vet inte varför dom la ner tillverkningen av dessa.

Källa: En spansk på ett annat forum (så vet inte om det är sant)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad bjursell

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • suzuki lt250r
    • Visa profil
bjursell
SV: 2-takt
« Svar #18 skrivet: 2 juli 2009 kl. 16:45:14 »
http://www.bikepics.com/pictures/1083592/ här är då bild på en gas gas wild 300,
de är ju samma lt250r ska ju tydligen ligga för ltz 400 de vill säga dvx 400 osv skulle ja tro.
tvåtaktare är kraftiga maskiner för att var så lite kubik! underskatta aldrig :)
bansheen är ju också en klassiker som ska gå skaaart! :)
Anmäl till moderator   Loggat
Go big or go home!
Suzuki lt250r
*PSI system med hemma gjord slutburk (kommer låta underbart! har ej provat den än)

Utloggad (ಠ ›ಠ)

  • (L) quad
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 618
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
(ಠ ›ಠ)
SV: 2-takt
« Svar #19 skrivet: 2 juli 2009 kl. 22:01:50 »
Här är bilden på quaden jag pratade om :

* 08wild250.jpg (40.97 kB, 700x525 - visat 324 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad sweet

  • såå kan de gå
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
sweet
SV: 2-takt
« Svar #20 skrivet: 2 juli 2009 kl. 23:00:11 »
nu fick jag såna här vill ha känslor på engång pga bilden :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat
intreset finns bara om man kan sätta vinst på de...

Utloggad TAZ™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3376
  • Total likes: 0
    • Visa profil
TAZ™
SV: 2-takt
« Svar #21 skrivet: 2 juli 2009 kl. 23:08:43 »
mee to!

anledningen till att jag vill ha 2takt är för att de är kul, gillar att få all kraft samtidigt. man vet ju när kraften kommer komma så då kan man ju alltid få till den att komma precis när man vill ha den för att få till det där extra roliga.. sen i skogen skulle även jag givetvis föredra 4takt och kan helt klart förstå att man kan köra fortare med 4takt på banan, men 2takt är bara så jävla mycke roligare att leka med!!
Anmäl till moderator   Loggat
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

Utloggad *2STROKE*

  • Polaris sprtsman 6X6
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 854
  • Total likes: 0
    • Visa profil
*2STROKE*
SV: 2-takt
« Svar #22 skrivet: 3 juli 2009 kl. 12:55:57 »
den största fördelen jag märk med två takt är att när man axar för när man växlar upp så kommer man till dom kögre varven då dom sticker iväg och då drar det på som in i he..ete fast det bara är 80cc på min.
körglädjen har jag märkt en jävla skyldnad med ochså :) men dock får man liga på lite högre varv om man ska upp för en brant backe :(
Anmäl till moderator   Loggat
Bensin i blodet, turbo i hjärnan, Volvo i hjärtat.
Polaris Sportsman 6X6-08
KTM EXC 250 "Bergsgeten"
CPI SM 50 -09
Föredetta Demoto 110 nu med kazuma 250 motor
Massey Ferguson 6140 +lastare -97
Bm400 -62
volvo V70 R-design
V90 3.0

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: 2-takt
 


Online just nu.

611 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
mats_o
Flest online idag: 677. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info