ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250  (läst 6782 gånger)

Utloggad DanielN

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
DanielN
SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2009 kl. 18:16:56 »
Idag fick jag lite meditationstid i Garaget.. Tänkte jag gör det enkla först och ser om det blir någon skillnad dvs oljebyte och ventiljustering.

3 av 4 ventiler låg an :o efter justering så hör man (normalt) ventiltick det gjorde man inte innan.. Fan vilken tur att jag kollade detta..

Har inte provkört jättmycket men den bakskjuter inte längre och jag tycker att den svarar mycket bättre på gasen nu.. har inte kunnat lyssna efter slammret ännu men hörde inget spontant.

Kan dessa symtom verkligen berott på feljusterade ventiler? Tycker symptomen är kostiga.. Rengjorde stiften och justerade gnistgapet - var för tight på ett stift. I övrigt bara oljebyte.

Ska köra mer och göra ett komptest för att se om ventilerna är i god kondition.

Det här med ventilerna stör mig, hojjen har gått 142mil nu och första servicen där ventilerna justeras efter innötning är gjord på aukt verkstad vid 550km. Vid 107 mil byttes olja av tidigare ägaren. Är det verkligen rimligt att tro att spelet gått så pass ur tolrans på knappt 100mil på en motor som denna? Eller kan verkstaden helt enkelt skitit i att justera?
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli DL901 450cc - 06
Barossa Silverhawk - 06 -- SÅLD!

Utloggad vingummit

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
vingummit
SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
« Svar #13 skrivet: 6 maj 2009 kl. 19:49:33 »
Hej Daniel N!

Jag undrar om du kan ge mig en utförlig beskrivning på hur ventilljustering går till steg för steg.
Har inte tummen mitt i handen men har inte grejat med 4-takt med ventiler förut.
Upplever samma slammer som du.

Please!?
Anmäl till moderator   Loggat
*SÅLD*
Barossa 250 -07
Dekaltrimmad
Qmax helsystem
Drevad och ombestyckade förgasare
33% hårdare dämpare bak
Bagagehållare bak
Drag med kula
Backväxel
Heelguards
Q-max tanklock

Utloggad DanielN

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
DanielN
SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
« Svar #14 skrivet: 6 maj 2009 kl. 21:20:46 »
Citat från: vingummit skrivet  6 maj 2009 kl. 19:49:33
Hej Daniel N!

Jag undrar om du kan ge mig en utförlig beskrivning på hur ventilljustering går till steg för steg.
Har inte tummen mitt i handen men har inte grejat med 4-takt med ventiler förut.
Upplever samma slammer som du.

Please!?

Själva slammret är normalt för dessa maskiner har jag fått förklarat för mig och just det blev inte bättre efter justeringen, det handlar mest om hur känslig man är med örat :) Jag lät sakunniga provköra. Så länge det inte är metalliskt klånk är det lugnt. Om du tar ett kompressionsprov så får du facit. Min var ok kall men förmodligen på gränsen när den blev varm.

På dessa är det jättelätt då de justeras med en stämskruv (ej shims där man får lyfta kammarna för att byta ut om toleransen är fel). Skaffa en verkstadsmanual där framgår det ganska tydligt.

I princip såhär..

 1. Av med ventilkåpan

 2. Av med pluggarna på vänster motorkåpa (en liten å en stor) bakom stora pluggen finns en mutterskalle för att kunna vrida veven med spärrskaft, bakom den lilla kan du se när du når övre dödläge.

 3. Vrid motorn åt rätt håll (moturs) med spärrskaft och backa inte utan vrid åt samma håll tills du ser TDC markeringen precis mitt utför sträcket i kåpan, man får vara lite finkänslig för att komma mitt på. Det skall vara ett litet T märke eller på min är det en färg-klutt tillsammans med ett sträck som skall vara mittutför varandra.

 4. Ta bladmått med bra upplösning och mät frigången under vipparmarna på den cylinder du nu har kompressionsfas på, det skall vara 0.03 - 0.05mm.

 5. Justera vid behov genom att lossa låsmuttern och sen ska man ha ett specialverktyg men jag tog hyls-mejsel för elektronik som passade, det går säkert fint med fingrarna också man kan ju sätta bladmått av någon dim under önskat gap som mothåll. Bättre att ligga närmare 0.05 än 0.03 så du har marginal.

 6. Dra åt låsmuttern lagom hårt.

 7. Dra runt veven igen och kontrollmät efter justeringar

Jag hittade först en manual till en SYM motorcykel med en lika dan CB250 motor där angav de 0.08mm insug / 0.1mm utblås - om man startar upp med den inställningen så inser man att det är aldeles för mycket :D Det är mao svårt att misslyckas åt det hållet.

Jag tittade sedan i rätt manual där anges 0.03-0.05 på både insug och utblås.

Min var altså i justeringsbehov vid 143 mil och jag tycker jag märkte markant skillnad på varm maskin. Då var den servad på auktoriserad ÅF vid 50 mil och i manualen står det uttryckligen att det är viktigt med justering då ventilsätena sliter in sig. Jag undrar hur många ÅF som helt sonika skiter i den justeringen.
« Senast ändrad: 6 maj 2009 kl. 21:23:20 av DanielN »
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli DL901 450cc - 06
Barossa Silverhawk - 06 -- SÅLD!

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
 


Online just nu.

577 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 612. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info