Oktantalet har ingen som helst betydelse för din yamaha.Det enda oktantalet är till för, och jag menar verkligen det enda, är att visa vilken motståndskraft bensinen har för självantändning.Med andra ord 98 oktan självantänder vid en högre kompression än 95 oktan. Så, om du har 12:1 eller lägre i komp så fungerar 95 oktan. Det enda 98 oktan åstadkommer här är en högre bensinräkning (kostar mer per liter) den har inte högre energiinnehåll och kan därmed inte ge mer energi eller effekt. Anledningen att köta 98 oktan eller högre är att man kan öka kompressionen i motorn och på den vägen få ut mer kraft. Det är tex därför man kan kraäma ur mer effekt ur en etanolbil, då etanol har 104 oktan vilket betyder att man kan kräma upp kompressionen rätt bra.
Citat från: "corba"Oktantalet har ingen som helst betydelse för din yamaha.Det enda oktantalet är till för, och jag menar verkligen det enda, är att visa vilken motståndskraft bensinen har för självantändning.Med andra ord 98 oktan självantänder vid en högre kompression än 95 oktan. Så, om du har 12:1 eller lägre i komp så fungerar 95 oktan. Det enda 98 oktan åstadkommer här är en högre bensinräkning (kostar mer per liter) den har inte högre energiinnehåll och kan därmed inte ge mer energi eller effekt. Anledningen att köta 98 oktan eller högre är att man kan öka kompressionen i motorn och på den vägen få ut mer kraft. Det är tex därför man kan kraäma ur mer effekt ur en etanolbil, då etanol har 104 oktan vilket betyder att man kan kräma upp kompressionen rätt bra.Håller inte alls med Corba.... har du högkompskolv så ska du köra högre oktan än 95.... annars kan det spika... det som är farligt med en maskin som man varvar 8-9000 med är att man får högvarvsspikningar som man inte hör... 8O 8O