ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?  (läst 3037 gånger)

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« skrivet: 8 november 2013 kl. 20:03:24 »
Ett inlägg från Hydro i en annan tråd om olika däck mönster fick mig att börja fundera.  http://www.atvforum.se/Forum/index.php?PHPSESSID=ji5s84oiu3i8t0tle6kggmef95&topic=49754.msg491877;topicseen

Hydro skrev:
Visst går det fint att ha olika mönster.
Olika dimensioner är det dock lite mer kinkigt med, särskilt på Polaris då de ju har en automatisk inkoppling utav framhjulsdriften när bakhjulen snurrar i annan hastighet än framhjulen.
...och med olika diametrar kan ju denna funktion störas.
Exakt hur känsligt systemet är vet jag dock tyvärr inte.


Hydros svar fick mig att börja tänka " på djupet" och det kanske inte är så nyttigt i bland.
Mina erfarenheter gäller Scrambler 850 men jag tror 850XP fungerar exakt lika.
Vid 2WD  driver 850XP och Scrambler 850 alltid på endast bakhjulen.
I AWD läget driver maskinen endast på bakhjulen tills bakhjulen börjar slira/tappa fästet.
När föraren lägger i AWD läget tänker föraren att -Nu är 4hjulsdriften i.
Det är alltså inte sant såvida inte bakhjulen slirar. Framhjulsdriften kopplas endast in när det så att säga behövs, alltså när bakhjulen slirar.
Om man då har olika hjuldiametrar och AWD systemet "störs" av att bakhjulen skulle snurra fortare eller långsammare än framhjulen borde något hända.
Jag vet inte vart någonstans (eller hur) maskinen detekterar de olika rotations hastigheterna mellan bak o fram hjul. Någon som vet?
Min fundering är om man har mindre diameter på bakhjulen än framhjulen så snurrar de fortare än framhjulen. Tror maskinen då att framhjulsdrivningen (AWD) skall kopplas in även det inte slirar på bakhjulen?
Om det är så, så borde det inte göra något eftersom föraren ändå har bestämt att han vill ha 4hjulsdrift när han aktiverade AWD.
Men tvärtom, om bakhjulen är större än framhjulen så borde teoretiskt bakhjulen slira mer än normalt för att maskinen skall uppfatta att framhjulen skall kopplas in
Finns det någon Polaris expert som kan bena ut mina funderingar?
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« Svar #1 skrivet: 8 november 2013 kl. 20:25:18 »
Framhjulen snurrar väl snäppet saktare (pga styrning).
Se :
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« Svar #2 skrivet: 8 november 2013 kl. 21:40:25 »
Och det betyder vadå ?
Observera att jag skriver om 850XP och Scrambler 850, inte Polaris 800 eller andra äldre modeller.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad StefanN

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3446
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Från: 08
    • Visa profil
StefanN
SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« Svar #3 skrivet: 8 november 2013 kl. 22:26:34 »
de är väl samma awdsystem på alla Polarisprylar.
15år gamla maskiner är jag iofs. inte säker på hur systemet är...

Bandsatsen (Camoplast Tatou 4S) jag använder har mindre drivhjul bak så att awd systemet alltid är triggat. så det skall nog inte vara någon fara med olika däck, men att det sliter mer kan vi nog alla hålla med om att det lär göra.
« Senast ändrad: 8 november 2013 kl. 23:59:40 av StefanN »
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« Svar #4 skrivet: 8 november 2013 kl. 23:02:09 »
Hittade inget om att det skulle vara skillnad på scrambler så jag antog att den hade samma system som alla andra. :)
Åker bara gammal 800 men är toknöjd med hur min awd arbetar iaf :D
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« Svar #5 skrivet: 8 november 2013 kl. 23:31:49 »
Någonstans i historien hade Polaris ATV magneter och Hilliard kopplingen ute vid varje framhjul. Numera endast en magnet och en Hilliard inne i diffhuset.
Jag har också läst någonstans att det förr även om man hade valt 2wd och bakhjulen slirade så kopplades framhjulen in.
Vilket årtal systemet ändrades har jag dålig koll på men att förändringar har gjots är jag ganska säker på.
Om RZR 1000 skall vara snabbare så är den blixtsnabb för moderna Polaris ATV behöver bara 1/5 dels rotation på bakhjulen för att framhjulen skall börja driva.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« Svar #6 skrivet: 8 november 2013 kl. 23:38:27 »
Systemet som finns nu har vad jag vet funnits sedan 800 kom.
Lite osäker men tror att typ polaris magnum, sp700 och gamla generationen sportsman har gamla systemet. Allt efter det ska ha samma som finns nu.
Rätta mig gärna om jag har fel!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad StefanN

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3446
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Från: 08
    • Visa profil
StefanN
SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« Svar #7 skrivet: 9 november 2013 kl. 00:00:30 »
Citat från: Hakerik skrivet  8 november 2013 kl. 23:31:49
Om RZR 1000 skall vara snabbare så är den blixtsnabb för moderna Polaris ATV behöver bara 1/5 dels rotation på bakhjulen för att framhjulen skall börja driva.

mindes nog fel, starkare blev den  :help:
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« Svar #8 skrivet: 9 november 2013 kl. 08:28:17 »
Ok,, så tillbaka till ursprungsfrågan.
Påverkar olika hjul diametrar fram o bak AWD systemet?
Isf vad händer?
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« Svar #9 skrivet: 9 november 2013 kl. 09:30:42 »
http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-wheels-tires/12873-tire-size-affect-awd.html
Där då?
Jag kör ju 0,5 fram och 0,3 bak. Ska mäta diameter för skojs skull.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
« Svar #10 skrivet: 9 november 2013 kl. 23:02:28 »

Filmen visar att framhjulen roterar 20% långsammare än bakhjulen
då AWD är aktivt och aktivt är det är det därför att maskinen står på is med alla 4 hjul.
Så ja, man bör nog hålla sig till rätt hjuldimensioner och inte ha allför mycket olika.
Man ska ha klart för sig att drivning på framhjulen har man endast i de stunder då bakhjulen slirar.
Har tillbringat halva dagen på nätet för att förkovra mig i ämnet.
Mycket engelska blir det, hitta nått vettigt på svenska har jag inte lyckats med.


Nedan en del relevanta klipp som förklarar.  Från den här tråden.
http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-general-discussion/43069-polaris-4x4-front-vs-rear-ratio.html


When your 4x4 system is activated, the fronts will only spin 4 revolutions for every 5 of the rear wheels.
The way the system is designed, is that even in 4x4 mode, as long as the rears have traction,
they will "push" on the front drive train, this push is what keeps the roller cage disengaged.
As soon as they slip 1/5 of 1 wheel revolution,
that "push" is lost, the roller cage locks in, and the fronts start pulling with power.
-------------------

You can run smaller tires than the factory front/rear ratio on the front without a problem, but you don't want to run larger.
What I mean is, you need to maintain the ratio that Polaris designed into the difference in tire sizes or go smaller in front.
There is some leeway there, but if the front tires are too large the front axle will pull (be locked in)
all the time when you put it in AWD and this is not desirable because of weird handling characteristics.

The downside with smaller fronts might possibly be more stress on the front differential
when the AWD kicks in because the rears will have built up more tire speed in relation to the fronts
than it was designed for. But it might be no problem at all.
----------------------

I knew the part about the gearing difference front to rear and how the AWD engaged with 1/5 slip of the rears.
I just never really considered it in terms of a percentage or ratio. Learn something every day.

Now for my question(s)...How do you propose to run the same size tires front and rear while maintaining that magic 20% ratio?
If the ratio is lowered to say 10%, what effect would it have on engagement? Wouldn't it be more harsh since the rears would have to spin more to overrun the front and engage the Hilliard(s)?...or am I just way out in left field?
Now you've really got me thinking about it!
-------------------------

10% would go the other way.
The fronts would lock out when the rears slipped 1/10th of one wheel revolution.
I would take less of a slip, not more.
------------------------------------

Yea, this is blowing my mind, is this for all polaris ATVs? or are we just talking about the sport 4x4s like the scramblers?
Different gear ratio's front-to-back on a 4x4? never heard of this.
I still dont understand how that would work,
unless the front-to-back tire size ratio is exactly the same as the front-to-back gear ratio.
--------------------------------

Yes it's all Polaris 4x4. The engagement mechanism is purely mechanical.
It depends on the fact that the rears want to spin 20% faster than the fronts.
This "push" on the front drive keeps the rollers in the cage up and freewheeling.
When you lose that "push" (ie the rears slip) the rollers in the front drive cage slide down and wedge in,
this connects the front power going into front gearcase, out to the front wheels.
Once that 20% push is back when the rears get traction, the rollers move back in the cage an the front freewheeling again.
And the process repeats.
---------------------------------

Oh, wow, i didnt know that. I assumed the 4x4 mechanism was more of a magnet or a viscous coupling or something.
So as quickly as the front wheels engage, they disengage again as soon as both front and rear are spinning in sync with eachother?
----------------------------------

Bästa förklaring om Polaris AWD system jag läst är skriven av "Bluline 15" i den här tråden.
http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-wheels-tires/12873-tire-size-affect-awd.html


 




Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Olika hjuldia på 850XP och Scrambler stör det AWD?
 


Online just nu.

574 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 617. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info